Harlekin Skrevet 30. januar 2008 #81 Skrevet 30. januar 2008 Her dreide tråden raskt mot røykere igjen, gitt. Jeg røyker ikke selv og er helt enig i at man ikke skal røyke (eller drikke) under svangeskapet. Røykingens skadevirkninger er vel en av de mest udiskutable emner man kan diskutere, hvis der skjønner hva jeg mener. Men jeg synes at det går an, som en gjest tidligere påpekte, å diskutere dette uten å true med barnevernet, fortelle folk at de er dårlige mødre og ikke skikket til å ha barn. De fleste (ikke alle, selvfølgelig, men jeg tror ikke disse blir mindre sikre på seg selv av våre moralske pekefingre) skjønner dette selv og har sikkert dårlig nok samvittighet fra før.
*Mina* Skrevet 30. januar 2008 #82 Skrevet 30. januar 2008 Her er det ikke snakk om barneoppdragelse, men å utsette det ufødte liv for stor helserisiko. Hvis ingen rundt disse egoistiske, selvopptatte, "jeg prøver å slutte-men klarer det ikke" kvinnene ikke reagerer, hvem skal forsvare den lille da? Ingen, fordi alle er opptatt med å passe sine egene saker. Nei, jeg synes at disse menneskene fortjener all den pepper`n de får her, jeg. Makan til mangel på innsats for å slutte å røyke. Det er et VALG å røyke med baby i maven. Og ja, jeg røkte selv i 13 år. og sluttet! SÅ forbanna vanskelig var det ikke...det handler om å slutte å undervurdere sin egen styrke og å slutte å synes så forbanna synd på seg selv. Røykere må slutte å finne på en million dustete unnskyldninger for hvorfor de kan fortsette og hvorfor de ikke klarer å slutte. Merkelig at de verste antirøykerne er de som har røykt før. Jeg røyker og jeg gjør de fordi jeg rett og slett ikke har lyst til å slutte, så får du kalle det en dustete unnskyldning så mye du bare vil. Jeg er nå ikke gravid, og mener at man burde klare å holde seg unna røyken som gravid, men jeg klarer å forstå at det ikke alltid er like enkelt. Men beklageligvis finnes det mennesker som deg, som ikke hadde noe problemer med å slutte og som da forventer at det skal være like lett for alle andre. Men det er faktisk ikke like lett for alle, selv om det var det for deg. Vi reagerer alle ulike på ting og tang, og noen blir mer avhengig enn andre og vil ikke klare det like lett. Uansett så er vi alle enig i at det ikke er bra å røyke når man er gravid, men vi må også respektere at de fleste prøver så godt de kan.
Gjest La Guapa..iil Skrevet 30. januar 2008 #83 Skrevet 30. januar 2008 Merkelig at de verste antirøykerne er de som har røykt før. Jeg røyker og jeg gjør de fordi jeg rett og slett ikke har lyst til å slutte, så får du kalle det en dustete unnskyldning så mye du bare vil. Jeg er nå ikke gravid, og mener at man burde klare å holde seg unna røyken som gravid, men jeg klarer å forstå at det ikke alltid er like enkelt. Men beklageligvis finnes det mennesker som deg, som ikke hadde noe problemer med å slutte og som da forventer at det skal være like lett for alle andre. ehhhh....halooooo! det var røyking under graviditet som var diskusjonen her da...du er jo enig i det jeg sier! Men det er faktisk ikke like lett for alle, selv om det var det for deg. Vi reagerer alle ulike på ting og tang, og noen blir mer avhengig enn andre og vil ikke klare det like lett. Uansett så er vi alle enig i at det ikke er bra å røyke når man er gravid, men vi må også respektere at de fleste prøver så godt de kan. Det var liksom det vi kom frem til ja! Du nevner at noen blir mer avhengig enn andre....mere fysisk avhengig mener du...eller er det psykisk? Er det umulig å søke hjelp fra helsevesenet i den grad at en gravid kvinne klarer å slutte mener du? Hva med nikotin-tyggiser? Samtaleterapi, hypnose...har de prøvd alt de som påberoper seg retten til å røyke med en baby i maven?
Jens Skrevet 31. januar 2008 #84 Skrevet 31. januar 2008 Det er jo rett og slett bare å droppe å kjøpe røyk, ta den ut av pakken og fyre den opp da. Alle klarer det, men at det er lett sier jeg ikke. Er nå snart 8 måneder på vei, og drømmer og lengter etter en sigg hver time. Men, jeg holder ut, for jeg har ikke noe annet valg. Jeg trøster meg med at jeg kan ta meg en sigg når babyen er født, og det hjelper veldig. Koser meg heller med litt sjokolade og god mat. Det hjelper også litt.
Kattugla Skrevet 31. januar 2008 #85 Skrevet 31. januar 2008 Jeg synes det er ufattelig at noen av dere forsvarer det å røyke under graviditeten! Hvis ikke jeg klarte å ofre såpass for mitt ufødte barn, så ville jeg ihvertfall skammet meg nok til å holde meg unna diskusjoner som denne. Det er rimelige egoistisk når mor setter sine egne behov høyere enn det ufødte barnets behov for oksygen. I stedet for å fokusere på "alle som har røykt og det gikk bra med allikevel", så burde dere som synes det er rett og rimelig at mor får røyke under graviditeten, kanskje heller tenke litt på konsekvensene det kan ha for det ufødte barnet. Er røyken så viktig at det er verdt å risikere barnets liv og helse? Fordi det er akkurat det røykere gjør og ikke alle barn er så heldige å slippe konsekvensene. Jeg foreslår at dere klikker på linken her under (hvor utdraget under er tatt fra) og leser artikkelen og så tenker litt over om dere virkelig vil utsette deres barn for noe slikt.. På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. Røyking under graviditet
Gjest Labellamia Skrevet 31. januar 2008 #86 Skrevet 31. januar 2008 Jeg vet om flere som har hatt store problemer med å slutte når de ble gravide. Akkurat som at søtsuget og verdens merkelige cravings begynner å dukke opp, blir også røyksuget større, faktisk... Min ene venninne fikk beskjed fra legen om at hun fortjente at barnet hennes døde, siden hun tok en sigarett om dagen. Hun byttet fastlege. Kansje TS var legen til din vennine? Innlegget fra TS er ganske morsomt hvis jeg setter det inn i riktig perspektiv. Altså ren provokasjon.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #87 Skrevet 31. januar 2008 Jeg vet om flere som har hatt store problemer med å slutte når de ble gravide. Akkurat som at søtsuget og verdens merkelige cravings begynner å dukke opp, blir også røyksuget større, faktisk... Min ene venninne fikk beskjed fra legen om at hun fortjente at barnet hennes døde, siden hun tok en sigarett om dagen. Hun byttet fastlege. Kansje TS var legen til din vennine? Innlegget fra TS er ganske morsomt hvis jeg setter det inn i riktig perspektiv. Altså ren provokasjon. Neida, innlegget er slett ingen provokasjon. Jeg mener at det er barnemishandling å røyke mens man er gravid. At det provoserer noen bryr meg egentlig midt i ryggen. Jeg taler barnas sak. Mødre som ikke slutter å røyke mens de går gravide er ikke skikket til å få barn.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #88 Skrevet 31. januar 2008 Det er jo rett og slett bare å droppe å kjøpe røyk, ta den ut av pakken og fyre den opp da. Alle klarer det, men at det er lett sier jeg ikke. Er nå snart 8 måneder på vei, og drømmer og lengter etter en sigg hver time. Men, jeg holder ut, for jeg har ikke noe annet valg. Jeg trøster meg med at jeg kan ta meg en sigg når babyen er født, og det hjelper veldig. Koser meg heller med litt sjokolade og god mat. Det hjelper også litt. Flott at du tar barnet ditt på alvor!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #89 Skrevet 31. januar 2008 I stedet for å fokusere på "alle som har røykt og det gikk bra med allikevel", så burde dere som synes det er rett og rimelig at mor får røyke under graviditeten, kanskje heller tenke litt på konsekvensene det kan ha for det ufødte barnet. Er røyken så viktig at det er verdt å risikere barnets liv og helse? Fordi det er akkurat det røykere gjør og ikke alle barn er så heldige å slippe konsekvensene. Og det samme gjelder de som velger å nyte alkohol under svangerskapet. Alkohol er beviselig nesten like farlig for fosteret som røyk, og likevel er det mange som nekter å gi opp det ene glasset med vin, eller tre, som de er vant til å ta i forbindelse med måltider, eller som helgekos. Det som er ekstra betenkelig, er at mens det er færre som røyker under svangerskapet, er det flere og flere som nyter alkohol. Kvinner som er gravide må holde seg langt unna alkohol. For selv et moderat inntak av alkohol kan øke risikoen for fosterskader i betydelig grad. Misbruk av alkohol kan blant annet føre til alvorlige hjerneskader samt adferdsproblemer hos barnet. Total avhold er viktig i svangerskapet. Dette er konklusjonen til en ekspertgruppe, nedsatt av Sosial- og helsedepartementet. Både norske og utenlandske undersøkelser viser nemlig at alkohol i graviditeten kan føre til store skader på fosteret – uansett når i svangerskapet mor drikker. Det verste av alt er at disse skadevirkningene er livsvarige. Det finnes heller ingen sikker grense for alkoholinntak hos gravide. Gravide, som allerede har drukket alkohol, bør derfor stoppe å drikke umiddelbart for å minimalisere videre risiko, mener gruppen. Planlegger man å bli gravid, må man heller ikke drikke alkohol. Også i mange andre vestlige land gir myndighetene liknende advarsler. - Det er ikke noe annet rusmiddel som gir så store skader på fosteret som alkohol, sier barnespesialist Liv Marie Lægreid. Link til sitat Jeg Spør som Fraulein Fix: Er alkoholen så viktig at det er verd å risikere barnets liv og helse? For det er akkurat det du gjør når du drikker alkohol mens du er gravid, og ikke alle barn er så heldige å slippe konsekvensene.
Saeria Skrevet 31. januar 2008 #90 Skrevet 31. januar 2008 Samtidig stod det også i den artikkelen som Fraulein Fix nevnte at all moderasjon hjelper dersom man ikke klarer å slutte, noe som også nevnes et stykke nede på siden her: http://www.helsenytt.no/artikler/graviditet_legemidler.htm Det beste hadde vært om enhver hadde klart å slutte. Særlig når de er gravide, men realiteten er at ikke alle klarer det. Avhengighet er et fenomen som har ulik effekt på ulike mennesker. Psykologien bak avhengighet er nok mer kompleks enn hvordan den fremstilles her. Da bør en hvertfall støtte opp om og rose de som klarer å kutte kraftig ned, for det er i det minste bedre enn ingenting. Kan hende rosen vil fungere som motivasjon for ytterligere kutt? Det er forøvrig skummelt å tenke på at flere gravide nyter alkohol under svangerskapet enn før. Et lite glass vin til maten når en vet det kan skade? Da har en heller ikke med avhengighet å gjøre. Er dette barnemishandling? Hva når barnet kommer ut? Passiv røyking. Er det barnemishandling?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #91 Skrevet 1. februar 2008 Og det samme gjelder de som velger å nyte alkohol under svangerskapet. Alkohol er beviselig nesten like farlig for fosteret som røyk, og likevel er det mange som nekter å gi opp det ene glasset med vin, eller tre, som de er vant til å ta i forbindelse med måltider, eller som helgekos. Det som er ekstra betenkelig, er at mens det er færre som røyker under svangerskapet, er det flere og flere som nyter alkohol. . - Det er ikke noe annet rusmiddel som gir så store skader på fosteret som alkohol, sier barnespesialist Liv Marie Lægreid. Link til sitat Jeg Spør som Fraulein Fix: Er alkoholen så viktig at det er verd å risikere barnets liv og helse? For det er akkurat det du gjør når du drikker alkohol mens du er gravid, og ikke alle barn er så heldige å slippe konsekvensene. Når to profilerte kjerringer som er typisk kule og ambisiøse, får barn og går ut og skriver bok om hvor kule de er som drikker hver fredag mens de er gravid - da er det ikke rart at unge kvinner følger i fotsporene og tror at det disse kvinnene sier er både kult og riktig. Hva heter de igjen? Den ene er NRK-dame. Synes leger biurde gått ut sterkere og advart den gangen de to kom med boka si som nesten forherliger vin og graviditet...
Tule Skrevet 1. februar 2008 #92 Skrevet 1. februar 2008 Moren beskytter seg selv ved å gå ut av forholdet. Barna får ingen beskyttelse fra politi, rettsvesen eller barnevern. De må fortsette å besøke en pappa selv om mamma forsøker å unngå det. Moren må kjempe mot loven som bare ivaretar farens rettigheter i slike situasjoner. Storberget har satt saken på den politiske dagsordenen. Håper virkelig barna i fremtiden vil få den beskyttelsen de trenger. hei det der er feil, det er da let og nekte samver om man har bevisene på sin side eller er sleip nok til og gjore det, og nekte samver får skjelden konsekvenser det er ile at man bare ser på dette det er faktisk et større problem at barn nektes samver uten grun hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #93 Skrevet 1. februar 2008 Tror du ikke mange gravide er klar over dette og faktisk kan klare seg fint uten fremmedes bedrevitenhet? Har du noen gang vært en røyker selv? Det er faktisk ikke alle som klarer å kutte røyken helt under svangerskapet, selv om de aldri så mye skulle ønske de klarte det. Da hjelper det ikke at fremmede mennesker blander seg inn og gir dem huden full, bare fordi de mener de har rett til det. Ja, det er ugunstig for barnet å ha en mor som røyker, på samme måte som det er ugunstig å ha en mor som drikker alkohol eller tar stoff under svangerskapet. Forskjellen er vel at de som røyker er mer synlige. Ja, det hadde vært ideelt om alle kvinner klarte å slutte å røyke helt, men i noen tilfeller sier faktisk legen at det er bedre at mor røyker 3-4 sigaretter om dagen, for om hun kutter helt vil stresset hun opplever kunne skade barnet mer. Jeg var en røyker. Barnløs sådan. Det å slutte å røyke, selv om jeg visste veldig godt hvor bra det er for meg og hvor skadelig røyken er, var ikke bare lett. Det er ikke alltid noe lettere for de som er gravide heller. Jeg ønsker ikke at gravide damer skal gi blanke, og fortsette som før med 20 sigaretter til dagen, men jeg vil at folk skal vite at ikke alle klarer å slutte helt. Røyken har faktisk ganske stor makt over en røyker, og en røyker som prøver å slutte, tenker ikke alltid rasjonellt. hei jeg er enig i det du sier og i den legen, jeg mener da det er sjokkerende at så mange jenter velger og begynne og røyke når man vet at det er sa vanskelig og slutte, her burde foreldre og skole gjøre mer, men fokuset er for stort på og bestemme over egen kropp, i steden burde jenten opdras mer i retning av at dersom di velger og fa barn blir kroppen deres en bolig for dem mens di ligger der og da er det lurt og planlegge livstilen sin etter det både i forhold til usune ting og mat man spiser hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #94 Skrevet 1. februar 2008 Man tenker ofte veldig rasjonelt før man blir gravid og skal slutte. Hva med mødre som spiser ting de ikke bør, skal de la være å få barn? Hva med de som tar seg et glass vin til maten et par ganger i uka, skal de ikke kunne få barn? I noen land er jo det ok. Skal vi kunne si til de som blir gravid og som begår slike synder at "Sorry, men nå må du ta abort, for du er ikke skikket som mor." Hva skal vi gjøre? Det finnes de kvinner som ikke klarer å slutte. Har en ikke vært en røyker selv, så skjønner en bare ikke hvor vanskelig det kan være å slutte. Det vil finnes kvinner som røyker litt under svangerskapet. Skal de måtte finne seg i å bli kjeppjagd på samme måte som tyskertøsene etter andre verdenskrig? hei men det er og et dilema at barn skal vokse op med skader fordi mor skal ha barn og leve som hun vil? jeg mener da at vi bor forebygge blant annet ved og unervise om at kvinekropen er barnets bolig til det blir fodt hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #95 Skrevet 1. februar 2008 Jeg røykte da jeg var gravid. Klarte absolutt ikke å slutte. Men jeg er utrolig god mor selv om. Kan ikke tro at TS virkelig mener det er barnemishandling å røyke. Det er ikke så svarthvitt. Har blitt klokere med alderen og røyker aldri innendørs. Noe jeg syns er veldig egoistisk å gjøre. hei men hva om du får vite at ting barnet dit sliter med kan skyldes røyken vil du ike få dårlig samvitighet da og kan du se det i øynene da, vi vet skadevirkningene da mener jeg holdningen din er ganske egoistisk hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #96 Skrevet 1. februar 2008 Jeg er enig med deg på mange punkter. Jeg har selv familimedlemmer og bekjente som har klart å slutte tvert når de ble gravide, men også de som slet noe forferdelig. Såpass at de ikke klarte helt å slutte, men satt med en 2-3 røyk om dagen. Det kan gjerne være tull og tøys det med at stresset kan være verre en et par sigaretter, men da må legene slutte å si dette til kvinnene. Kvinnene er jo tilbøyelig til å tro på legen. Ingen av disse barna har opplevd komplikasjoner. Heldigvis kan en gjerne si. Allikevel er mødrene til disse barna fantastisk flinke og omsorgsfulle. Noen har sluttet i etterkant, andre røyker ikke i nærvær av barna. Det finnes nok de mødre som ikke har røykt gjennom svangerskapet, eller i det hele tatt, som etter barnet har blitt født har vist seg å ikke være skikket som mor i det hele tatt. Røyking er ikke eneste parameter for skikkethet. Det er også slik at mange graviditeter ikke er planlagt. Ikke alle takler/ønsker abort og sliter da med den indre konflikten mange som prøver å slutte å røyke har. Hadde det vært så enkelt at det bare var å slutte, hadde de færreste røyk i svangerskapet. Ei heller hadde man hatt behov for paragrafen om tvangsinnleggelse av gravide rusmisbrukere i sosialtjenesteloven. Det aller beste hadde vært om alle sluttet å røyke, særlig hvis de ble gravide. Beklageligvis er det ikke sånn. Da blir det litt feil hvis folk hele tiden skal være "på" disse menneskene og behandle de som avvikere. Røykere har på mange måter blitt det dagens overvektige var for noen år siden. En gruppe det er greit å diskriminere, stigmatisere og behandle på en dårlig måte. Nå er det opplest og vedtatt at man ikke skal mobbe overvektige og det skulle da bare mangle. Det jeg stusser på er at samfunnet da velger seg en ny gruppe som det er greit å stigmatisere. I dagens samfunn er det røykerne. Stadig flere slutter å røyke når de finner ut at de er gravide. Det er en positiv trend. Vi får håpe at denne trenden fortsetter. Men det vil nok alltid finnes de som ikke klarer å slutte helt, men vi trenger ikke plage dem for det?!? hei jeg er bade enig og uenig, men jeg mener det er greit at vi gjør det mer upopulert og begyne og røyke siden mange jenter fortsat gjør det og det kan skade barna, blir det upopulert og røyke vil kanskje flere ike begyne hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #97 Skrevet 1. februar 2008 Nå er det ikke å være innrøykt så lenge du er i mors liv. Noe blir silt ut og jeg feks kuttet ned på røyken. Ja jeg sluttet da jeg ammet. Det er vel noe i at mennesker er sterkere når de SER ting. Feks så jeg barnet mitt og klarte å holde meg unna røyk da jeg ammet. Hvordan vet jeg ikke, men straks jeg sluttet å amme så kom den jævlige røyklysten igjen og jeg startet. Grunnen til at jeg ikke røyker innendørs er at barna misliker det, det lukter dritt etter en stund og jeg selv vil ikke det. Selv er jeg så imot røyk men sliter selv å slutte. Sliter til DE grader. Og at du sitter der så bedrevitende ved å si at jeg MÅ slutte (eller andre) er totalt på tryne. Ja når vi tenker på barna så bør man virkelig slutte. Men det er jammen ikke bare bare for alle, selv om det var "lett" for deg. Tro meg, jeg ønsket så inderlig å slutte. Jeg har røykt i 16 år nå, det er ikke på gøy eller fordi det er litt kuult. Er drittlei av hele driten. hei jeg skjønner det jeg vet om folk som har hat det slik men det jeg reagerer pa er om di ike sa barnet så merket du det vel inni deg ga ike det same psykiske input dog kan det vel hjelpe andre om di vet det er skadelig vor mye viste du da du ble gravid hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #98 Skrevet 1. februar 2008 Si meg er dere gamle dere stakkarer! Å nærmest halshugge noen fordi de ikke klarer å holde opp med røykingen er helt patetisk!!!!! Ta dere nå sammen og drit i å angripe andre bare fordi de ikke gjorde det samme som dere under graviditeten. Alle dere ikke-røykere som menes bastant at det "bare er å kutte ut røyken på tverten"- dere har ingen peiling i det hele tatt hva dere snakker om, så ti stille, dere skal liksom være så perfekte å fortelle andre hva som er rett og galt. Jeg har selv 3 barn, og jeg røya like mye under graviditeten som før jeg fikk vite at jeg var gravid. Det er ca 15 røyk om dagen. i tilegg tok jeg meg opp til 2 glass vin en fredag kveld. Alle tre ungene mine er fullstendig friske og fine. Så dær! Ta dere nå sammen for f???? hei men om det ikke hadde gåt bra ville du kunne set dem i øynene da, egoistisk og ikke ville ofre litt for barna de stakars månedene man går gravid, huff a meg, men det med alkohol har vel kommet først nå i det senere og kan vere veldig skadelig, jeg tror jeg ville ha vert veldig bitter på foreldren min om drikking undre graviditeten hadde gitt meg store problemer hva ville du følt om man tenker slik ser man det hilsen
cilipili Skrevet 1. februar 2008 #99 Skrevet 1. februar 2008 Det er en selvfølge at en skal slutte å røyke når en er gravid! Ingen unnskyldninger er gode nok!! Røykte selv 20 til dagen før jeg ble gravid, og det er faktisk ikke verdens undergang eller såååå vanskelig å slutte. Barnet er og blir viktigere enn ens eget "stress" eller de andre av de tåpelige unnskyldningene en bruker.
Saeria Skrevet 1. februar 2008 #100 Skrevet 1. februar 2008 hei jeg er enig i det du sier og i den legen, jeg mener da det er sjokkerende at så mange jenter velger og begynne og røyke når man vet at det er sa vanskelig og slutte, her burde foreldre og skole gjøre mer, men fokuset er for stort på og bestemme over egen kropp, i steden burde jenten opdras mer i retning av at dersom di velger og fa barn blir kroppen deres en bolig for dem mens di ligger der og da er det lurt og planlegge livstilen sin etter det både i forhold til usune ting og mat man spiser hilsen Jeg er enig jeg, at man bør gi unge kvinner bedre kunnskaper om hva som skjer med barnet under en graviditet, før de blir gravide. Som jeg har skreve i et nyere innlegg, så er nok psykologien bak avhegighet ganske kompleks og ikke bare som enkelte her opplever den, nemlig som at det var enkelt å slutte når en fikk to blå. hei men det er og et dilema at barn skal vokse op med skader fordi mor skal ha barn og leve som hun vil? jeg mener da at vi bor forebygge blant annet ved og unervise om at kvinekropen er barnets bolig til det blir fodt hilsen Helt klart forebygging. Jeg har lest selv at røyking under svangerskapet kan føre til for tidlig fødsel, for lav vekt i forhold til fødselstidspunkt og lærevansker. Det er klart jeg trekker paraleller til egen situasjon som kom en måned for tidlig, veide for lite og har i voksen alder fått konstatert at jeg mest sannsynlig har en lærevanske som har, og vil hindre meg ift. til utdanning. Nå fant jeg en utdanning hvor jeg slapp enkelte fag som jeg sliter med. hei jeg er bade enig og uenig, men jeg mener det er greit at vi gjør det mer upopulert og begyne og røyke siden mange jenter fortsat gjør det og det kan skade barna, blir det upopulert og røyke vil kanskje flere ike begyne hilsen Ja, det hadde vært supert om røyking hadde blitt mindre poppis. Heldigvis er det mange fornuftige unge som ikke prøver. Jeg er tidligere røyker selv og debuterte på ungdomsskolen (9 kl.). Hvorfor? Det er mer komplisert. Det er mange faktorer som gjorde at jeg valgte å begynne å røyke, og jeg visste det var skadelig. Angrer jeg på det i dag? Både og. For meg var dette valget noe som gav meg noe jeg trengte i en veldig vanskelig fase i livet (ikke selve nikotinen, altså). Aberet var at dette valget skulle følge meg i årevis og stjele av helsa og pengene mine. Pr. i dag er jeg en glad ikke-røyker. Nesten hele familien har fulgt etter. De er nå gode eksempler for den neste generasjonen i familien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå