Gå til innhold

Lærer som retter feil?


Gjest Lynn

Anbefalte innlegg

Til dere som sier man ikke skal bevege seg utenfor pensum...

Jeg tror jeg sjeldent holdt meg INNENFOR, både i grunnskolen og på videregående. Jeg har ALDRI fått refs for dette. Da legges det selvfølgelig til grunn at oppgaven faktisk er besvart.

Jeg har en sånn oversikt over "hvordan sette karakterer" et eller annet sted, men finner den ikke i farta. Uansett - å gå utover pensum, så lenge det er relevant og oppgaven er besvart, er IKKE negativt.

Jenna88; du og din familie har rett, læreren tar feil og bør ta en runde med seg selv dersom vedkommende er slik du beskriver. Lykke til!

Høgskoler og universiteter støtter ikke dette synet, som andre også har påpekt.

Det er kun spørsmålet som skal besvares, og selv begrunnelsene for svaret skal ikke gå utenfor spørsmålsstillingen.

Jeg ser det er mange som kommer fra videregående skoler som sliter med dette, og det er et ork å samarbeide med disse studentene eller å gjøre seg forstått når det gjelder tanken om å holde seg til problemformuleringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehm...

Når læreren først gir en oppgave som ikke står bekrevet i den aktuelle læreboka, synes jeg virkelig ikke vedkommende bør utsette noe på besvarelser som er mer enn godkjente.

Jeg har forøvrig diskutert situasjonen med noen kolleger i dag, og alle mente at jeg/vi har mitt/vårt på det tørre. ;-)

Først, det er utdanningsinstitusjonen som selv velger hva som er godkjent oppgaveoppsett. Læreboken ligger til grunn med mindre det er gitt instrukser om hvordan en oppgave skal se ut. Det er ikke dagbladet eller aftenposten, eller dine kolleger som bestemmer dette. Så utdanningsinstitusjonen (eller skolen som du kaller det) har sitt på det rene når det gjelder estetisk utformingen av oppgaven.

For det andre, er det slik at læreren opptrer på en måte som minner om mobbing, eller trakassering av studenter (elever) er dette et alvorlig problem som skolen bør bli gjort oppmerksom på. I slike tilfeller er det lurt å huske på definisjonen av mobbing. Hvis det ikke er snakk om mobbing, kan det fremdeles være lurt å beskrive for læreren hvordan hans/hennes oppførsel påvirker en elev. Det er ikke sikkert at læreren vet hvordan h*n påvirker studentene (elevene) siden vi alle opplever situasjoner høyst forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgskoler og universiteter støtter ikke dette synet, som andre også har påpekt.

Det er kun spørsmålet som skal besvares, og selv begrunnelsene for svaret skal ikke gå utenfor spørsmålsstillingen.

Jeg ser det er mange som kommer fra videregående skoler som sliter med dette, og det er et ork å samarbeide med disse studentene eller å gjøre seg forstått når det gjelder tanken om å holde seg til problemformuleringen.

Jeg vil gjerne presisere at det er litt forskjell på høgskoler og universiteter og ungdomsskoler.

Personlig anser jeg det som meget positivt at en elev ønsker å tilegne seg mer kunnskap om diverse emner. Jeg har aldri opplevd at mine lærere har påpekt dette som et negativt element i mine besvarelser. :)

Jeg studerer for tiden, får fortsatt gode karakterer og holder meg til oppgaveteksten.

I det gitte tilfellet er det tydelig at læreren i tillegg har feil, og det bør det være rom for å påpeke.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, det er utdanningsinstitusjonen som selv velger hva som er godkjent oppgaveoppsett. Læreboken ligger til grunn med mindre det er gitt instrukser om hvordan en oppgave skal se ut. Det er ikke dagbladet eller aftenposten, eller dine kolleger som bestemmer dette. Så utdanningsinstitusjonen (eller skolen som du kaller det) har sitt på det rene når det gjelder estetisk utformingen av oppgaven.

For det andre, er det slik at læreren opptrer på en måte som minner om mobbing, eller trakassering av studenter (elever) er dette et alvorlig problem som skolen bør bli gjort oppmerksom på. I slike tilfeller er det lurt å huske på definisjonen av mobbing. Hvis det ikke er snakk om mobbing, kan det fremdeles være lurt å beskrive for læreren hvordan hans/hennes oppførsel påvirker en elev. Det er ikke sikkert at læreren vet hvordan h*n påvirker studentene (elevene) siden vi alle opplever situasjoner høyst forskjellig.

Som nevnt har ikke denne skolen lærestoff som ligger til grunn for noe som helst. I mine øyne har ikke skolen "sitt på det rene" når læreren fastsetter kriterier uten et faglig og fastsatt utgangspunkt.

Instruksene var følgende "skriv en artikkel og utform den i Word". Med bakgrunn i dette holder jeg fast ved at det ikke er jeg, eller min bror, som bør moderere vårt syn i forhold til denne faglæreren.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Mange lærere mener det er positivt å gå ut over det oppgaven spør om hvis man er i stand til det. Og det må man jo forholde seg til, ellers risikerer man å tape på det karaktermessig. Man må altså først slå fast hva slags lærer man har med å gjøre.

Det skal ikke være slik at en må se an læreren for å vite hvordan en får best mulig karakter. Det står skrevet hva som skal ligge til grunn for karaktersetting, og dette er ikke bestemt av den enkelte utdanningsinstitusjon. Jeg skal som student ikke måtte innhente informasjon om hvilke lærere som liker disiplin og korthet i oppgaver, og hvilke osm ønsker sidesprang.

Dessuten er det jo ikke sikkert det som står lærerboken er riktig. Da jeg gikk på skolen hadde vi lærerbøker med diverse faktafeil, og da skal man selvfølgelig ha uttelling for å skrive det som faktisk medfører riktighet.

Det er klart det er muligheter for at det som står i læreboken ikke er rett, og at denne kan inneholde faktafeil. Dette er gjerne et resultat av at verden forandrer seg fortere enn lærebøkene blir oppdatert, og at forskning kommer frem til nye svar som gjør gamle teorier utdaterte. Men når det gjelder oppsett for skriftlige oppgaver, er dette opp til den enkelte utdanningsinstitusjon å bestemme. Det bestemmes ikke av deg, meg, Jenna88 og hennes kolleger slik som det virker noen tror her.

Det vil si at det er stor forskjell på bestemmelse av opgaveoppsett og reelle faktafeil som utdaterte kart som fremdeles viser Sovjetunionen og Yugoslavia som stater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt har ikke denne skolen lærestoff som ligger til grunn for noe som helst. I mine øyne har ikke skolen "sitt på det rene" når læreren fastsetter kriterier uten et faglig og fastsatt utgangspunkt.

Instruksene var følgende "skriv en artikkel og utform den i Word". Med bakgrunn i dette holder jeg fast ved at det ikke er jeg, eller min bror, som bør moderere vårt syn i forhold til denne faglæreren.

Hvis læreren har gjennomgått oppgaveoppsettet i en forelesning (skoletime) så ligger bestemmelsen av utformingen fremdeles til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke være slik at en må se an læreren for å vite hvordan en får best mulig karakter. Det står skrevet hva som skal ligge til grunn for karaktersetting, og dette er ikke bestemt av den enkelte utdanningsinstitusjon. Jeg skal som student ikke måtte innhente informasjon om hvilke lærere som liker disiplin og korthet i oppgaver, og hvilke osm ønsker sidesprang.

Det er klart det er muligheter for at det som står i læreboken ikke er rett, og at denne kan inneholde faktafeil. Dette er gjerne et resultat av at verden forandrer seg fortere enn lærebøkene blir oppdatert, og at forskning kommer frem til nye svar som gjør gamle teorier utdaterte. Men når det gjelder oppsett for skriftlige oppgaver, er dette opp til den enkelte utdanningsinstitusjon å bestemme. Det bestemmes ikke av deg, meg, Jenna88 og hennes kolleger slik som det virker noen tror her.

Det vil si at det er stor forskjell på bestemmelse av opgaveoppsett og reelle faktafeil som utdaterte kart som fremdeles viser Sovjetunionen og Yugoslavia som stater.

Alt hadde vært så mye enklere om du leste det som faktisk blir skrevet. Som nevnt, det finnes ingen lærebok som dokumenterer lærerens "synspunkter", hun har ikke delt ut andre kilder, og elevene har ikke fått noen instrukser i forhold til grafisk utforming i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis læreren har gjennomgått oppgaveoppsettet i en forelesning (skoletime) så ligger bestemmelsen av utformingen fremdeles til grunn.

Som nevnt har ikke den aktuelle faglæreren gjennomgått noe som helst. Hadde min bror på forhånd fått føringer mtp. hvordan oppgaven skulle utføres, hadde han neppe behøvd å spørre meg til råds. Forøvrig hadde jeg nok uansett gjort læreren oppmerksom på at vedkommende tok feil, og burde oppdatere seg innen trykte medier. Ingen lærer bør ha makt til å påtvinge elever feil arbeidsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hadde vært så mye enklere om du leste det som faktisk blir skrevet.

Jeg elsker hersketeknikker :) Det er ingenting som bidrar mer til en debatt enn dette. Snart kommer vel kommentarene om skrivefeil også ;)

Som nevnt, det finnes ingen lærebok som dokumenterer lærerens "synspunkter", hun har ikke delt ut andre kilder, og elevene har ikke fått noen instrukser i forhold til grafisk utforming i forkant.

Jeg har tatt forbehold for at instruksene stod i læreboken, i utdelt materiale som beskriver standard for utforming av oppgaver, eller at dette har blitt gjennomgått i en forelesning (time). Skal du være sikker på at oppgaveoppsett ikke har blitt gjennomgått tidligere, må du ta høyde for alle måter dette kunne vært gjort på og eliminere disse.

Du har kun henvist til manglende informasjon om oppgavens utforming i læreboken.

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt har ikke den aktuelle faglæreren gjennomgått noe som helst. Hadde min bror på forhånd fått føringer mtp. hvordan oppgaven skulle utføres, hadde han neppe behøvd å spørre meg til råds. Forøvrig hadde jeg nok uansett gjort læreren oppmerksom på at vedkommende tok feil, og burde oppdatere seg innen trykte medier. Ingen lærer bør ha makt til å påtvinge elever feil arbeidsmetoder.

Å skulle følge alle trykte mediers arbeidsoppsett tror jeg blir for vanskelig når det gjelder utdanning av elever. Derfor er det lurt å ha et bestemt oppsett som elevene kan forholde seg til, og følge når de skriver sine oppgaver. Da unngår en også, forhåpentligvis, forvirring eller usikkerhet når en skal skrive skriftlige oppgaver.

Dermed handler det ikke om feil arbeidsmetode. Andre har påpekt at estetisk oppsett varierer også trykte medier imellom. Det handler om å velge ett estetisk oppgavebesvarelseoppsett, og holde seg til dette.

Dette på generelt grunnlag.

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hersketeknikker :) Det er ingeting som bidrar mer til en debatt enn dette.

Jeg har tatt forbehold for at instruksene stod i læreboken, i utdelt materiale som beskriver standard for utforming av oppgaver, eller at dette har blitt gjennomgått i en forelesning (time). Skal du være sikker på at oppgaveoppsett ikke har blitt gjennomgått tidligere, må du ta høyde for alle måter dette kunne vært gjort på og eliminere disse.

Du har kun henvist til manglende informasjon om oppgavens utforming i læreboken.

Det du definerer som hersketeknikk, definerer jeg som fakta. ;-)

Har for øvrig bitt meg merke i noe av det samme i dine innlegg, men ikke ansett dette som spesielt nevnverdig.

Min bror har bekreftet at dette var alt den aktuelle faglæreren sa vedrørende denne oppgaven. I følge ham følte svært mange elever seg meget rådville med tanke på at de ikke kjenner til denne formen oppgaveskriving.

Det er tydelig at læreren burde gjort elevene mer oppmerksomme på hvordan h*n ønsket at oppgaven skulle utformes. I mine øyne bør det være et minimumskrav å levere ut en skriftlig definisjon på dette. Jeg har aldri opplevd å få en oppgave muntlig i løpet av mine måneder som student. ;-)

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skulle følge alle trykte mediers arbeidsoppsett tror jeg blir for vanskelig når det gjelder utdanning av elever. Derfor er det lurt å ha et bestemt oppsett som elevene kan forholde seg til, og følge når de skriver sine oppgaver. Da unngår en også, forhåpentligvis, forvirring eller usikkerhet når en skal skrive skriftlige oppgaver.

Dermed handler det ikke om feil arbeidsmetode. Andre har påpekt at estetisk oppsett varierer også trykte medier imellom. Det handler om å velge ett estetisk oppgavebesvarelseoppsett, og holde seg til dette.

Dette på generelt grunnlag.

Hadde min brors situasjon vært basert på det du presenterer i dette innlegget hadde han mest sannsynlig ikke hatt nevnverdige problemer med å løse denne oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hersketeknikker :) Det er ingenting som bidrar mer til en debatt enn dette. Snart kommer vel kommentarene om skrivefeil også ;)

Jeg har tatt forbehold for at instruksene stod i læreboken, i utdelt materiale som beskriver standard for utforming av oppgaver, eller at dette har blitt gjennomgått i en forelesning (time). Skal du være sikker på at oppgaveoppsett ikke har blitt gjennomgått tidligere, må du ta høyde for alle måter dette kunne vært gjort på og eliminere disse.

Du har kun henvist til manglende informasjon om oppgavens utforming i læreboken.

Hvilke kommentarer? Jeg har aldri påpekt andres skrivefeil. Du må nok forveksle meg med en annen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke kommentarer? Jeg har aldri påpekt andres skrivefeil. Du må nok forveksle meg med en annen. ;-)

Det står "snart kommer vel..."

Det er ikke en beskyldning, men en oppfølger på din lille kommentar på min manglende leseevne. Det er et eksempel på hersketeknikk.

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være slik at en må se an læreren for å vite hvordan en får best mulig karakter. Det står skrevet hva som skal ligge til grunn for karaktersetting, og dette er ikke bestemt av den enkelte utdanningsinstitusjon. Jeg skal som student ikke måtte innhente informasjon om hvilke lærere som liker disiplin og korthet i oppgaver, og hvilke osm ønsker sidesprang.

Verden er ikke rettferdig. Hva som burde være tilfellet i en ideell situasjon er ikke så interessant når man som elev ønsker best mulig karakter. Da må man tilpasse seg ulike lærere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "snart kommer vel..."

Det er ikke en beskyldning, men en oppfølger på din lille kommentar på min manglende leseevne. Det er et eksempel på hersketeknikk.

Hvis du mener det, så. ;-) Dette er i tillegg irrelevant mtp. trådens tema. Legger merke til at du ikke har besvart de andre påstandene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)
Han har klaget, og teksten skal vurderes av en annen lærer. :)

Det var riktig gjort mener jeg :) Håper resultatet forandres til det bedre da. Du er en snill og hjelpsom søster du.

Lykke til :klemmer: *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var riktig gjort mener jeg :) Håper resultatet forandres til det bedre da. Du er en snill og hjelpsom søster du.

Lykke til :klemmer: *krysser fingrene*

Takk skal du ha, Silmarill, koselig å høre. :)

Vi får håpe resultatet forandres til det bedre, ja. Skal oppdatere når jeg vet mer, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...