Gå til innhold

Lærer som retter feil?


Gjest Lynn

Anbefalte innlegg

Hvis du mener det, så. ;-) Dette er i tillegg irrelevant mtp. trådens tema. Legger merke til at du ikke har besvart de andre påstandene mine.

Jeg har besvart deg, og forklart påstandene mine. Jeg har tatt høyde for at oppgaveoppsettet stod forklart i lærebok, egne retningslinjer eller gitt i forelesning (skoletime). Jeg har også tatt høyde for at det kan være snakk om en lærers oppførsel som læreren selv ikke er klar over, eller oppførsel som er lærer bevisst.

Og jeg har lagt merke til at du er langt mer opptatt av å diskutere min oppfølger til hersketeknikken du startet med.

Hvordan ser du innlegget ditt i lys av sitatet "irrelevant mtp trådens tema"?

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
Slik jeg har forstått broren min vet denne læreren hvordan hun ønsker at oppgaver skal utformes, og nåde den som forsøker seg på noe annet. En jente i klassen hadde blant annet brukt et ord læreren ikke kjente til, og ble refset for det.

Lurer på hvordan læreren hadde reagert hvis hun visste at du faktisk hadde gjort denne oppgaven i stedet for broren din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan læreren hadde reagert hvis hun visste at du faktisk hadde gjort denne oppgaven i stedet for broren din?

Det var vel ikke trådstarter som hadde gjort hele oppgaven, men snarere hjulpet lillebroren sin litt. Det må da vel være lov. Det er jo mange elever som har foreldre, søsken eller andre som kan hjelpe til når de står litt fast?

Uansett...Gratulerer med lillebrors 6-. Det er jo kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest quasimodo
Lurer på hvordan læreren hadde reagert hvis hun visste at du faktisk hadde gjort denne oppgaven i stedet for broren din?

Enig, håper han lærte noe av å se på deg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Det var vel ikke trådstarter som hadde gjort hele oppgaven, men snarere hjulpet lillebroren sin litt. Det må da vel være lov. Det er jo mange elever som har foreldre, søsken eller andre som kan hjelpe til når de står litt fast?

Uansett...Gratulerer med lillebrors 6-. Det er jo kjempebra!

Det var vel på sin plass også, å gratulere henne med lillebrors 6-, siden det tross alt var hun som gjorde brorparten av arbeidet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jenna_utlogga
Det var vel på sin plass også, å gratulere henne med lillebrors 6-, siden det tross alt var hun som gjorde brorparten av arbeidet. ;)

Dette er regelrett feil. Som nevnt gjorde broren min alt research, intervju, samt utformet layouten på artikkelen selv. Jeg leste korrektur og kom med forslag til endringer. Han endret kun på de stedene han var uenig med meg, og sa klart fra når jeg brukte ord som ikke passet inn i hans vokabular.

Jeg har ingen interesse av å løse andres hjemmeoppgaver, men jeg hjelper gjerne til om noen står fast. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna_igjen
Dette er regelrett feil. Som nevnt gjorde broren min alt research, intervju, samt utformet layouten på artikkelen selv. Jeg leste korrektur og kom med forslag til endringer. Han endret kun på de stedene han var uenig med meg, og sa klart fra når jeg brukte ord som ikke passet inn i hans vokabular.

Jeg har ingen interesse av å løse andres hjemmeoppgaver, men jeg hjelper gjerne til om noen står fast. ;)

Enig, ikke uenig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Sannheten er at det er ulik praksis blant de forskjellige lærere, det er ikke så regelbundet det som skjer. Lærere er(dessverre, kanskje) msker og ikke maskiner, og mer menneskelige enn fasitaktige. Det har sine fordeler og ulemper.

En lærer praktiserer nok ofte like mye ut fra sin egen personlighet, meninger og ideer enn det som står i pensum og det som er lært på utdannelsen og står i fagplanen, er jeg redd....

Jeg mener at det er jo grenser for hvor mye man skal skrive som ikke er pensum, og grenser for hvor mye uttelling man skal få for det. Og det finnes relevante og ikke-relevante utenompensumske - eh - 

Noen praktiserer stryk dersom man gjør enkelte ting på eksamen, selv om andre mener det er helt innenfor. 

Man får bare høre på det læreren sier og holde seg til det(vedkommende sier sikkert noe om disse tingene), og heller frigjøre seg fra alt når skolen er omme og gå sin egen vei...

Selv synes jeg nok at fleksibilitet kan være et gode her, men det er klart at grunnpensum må man ha, regler også, og ja, det er vanskelig for en lærer å vite om alt som rører seg innen et fag, I assure you....

Men nettopp derfor skulle de nok være flinkere til å sjekke saken i de tilfellene de får i fanget gjennom elevene, og ikke bare forholde seg til hva de har lært og hva de kan, det kan bli feil.

Hvis man skriver utenom pensum og læreren ikke kan så mye om faget, annet enn pensum, er det lett å tenke seg at de kan tenke negativt hvis elever drar inn mye ekstra, ikke? Selv om det ikke nødvendigvis er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anastasha skrev:

Sannheten er at det er ulik praksis blant de forskjellige lærere, det er ikke så regelbundet det som skjer. Lærere er(dessverre, kanskje) msker og ikke maskiner, og mer menneskelige enn fasitaktige. Det har sine fordeler og ulemper.

En lærer praktiserer nok ofte like mye ut fra sin egen personlighet, meninger og ideer enn det som står i pensum og det som er lært på utdannelsen og står i fagplanen, er jeg redd....

Jeg mener at det er jo grenser for hvor mye man skal skrive som ikke er pensum, og grenser for hvor mye uttelling man skal få for det. Og det finnes relevante og ikke-relevante utenompensumske - eh - 

Noen praktiserer stryk dersom man gjør enkelte ting på eksamen, selv om andre mener det er helt innenfor. 

Man får bare høre på det læreren sier og holde seg til det(vedkommende sier sikkert noe om disse tingene), og heller frigjøre seg fra alt når skolen er omme og gå sin egen vei...

Selv synes jeg nok at fleksibilitet kan være et gode her, men det er klart at grunnpensum må man ha, regler også, og ja, det er vanskelig for en lærer å vite om alt som rører seg innen et fag, I assure you....

Men nettopp derfor skulle de nok være flinkere til å sjekke saken i de tilfellene de får i fanget gjennom elevene, og ikke bare forholde seg til hva de har lært og hva de kan, det kan bli feil.

Hvis man skriver utenom pensum og læreren ikke kan så mye om faget, annet enn pensum, er det lett å tenke seg at de kan tenke negativt hvis elever drar inn mye ekstra, ikke? Selv om det ikke nødvendigvis er riktig.

Du vet at denne tråden er fra november 2007 eller? Den er nesten ni år gammel og siste aktivitet her var i januar 2008...!

Anonymkode: 9fcb1...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe av det som står i pensum kan være feil, ja, i noen tilfeller får man pluss hvis man påpeker det, i andre tilfelle kan man trekkes eller i verste fall stryke. Praksisen er forskjellig i forhold til lærerens kunnskap og visdom. Det kan være at man sitter inne med kunnskap  som ikke læreren kan, og som man heller  ikke kan bekrefte eller bevise, men som bygger på erfaring.

Enkelte ting er faktisk også mer eller mindre kjente fenomener, men man har ikke lov til å skrive det fordi det ikke er bevist eller dokumenter, eller akseptert av de vitenskapelige kretster.

Jeg ble kasta ut av en skole en gang fordi jeg var uenig i det som ble undervist der. Først senere innrømte rektor(det heter kanskje ikke det lengre) at han muligens tok feil, og at han hadde lest det i en bok. Hvordan skal læreren ha mulighet til å sjekke opp om alt det som står i boken er riktig, for øvrig? Men i dette tilfelle var det obvious at det som ble undervist ikke nødvendigvis var riktig! Jeg synes fortsatt ikke dette er greitt, og burde nok gått til sak mot skolen eller noe.

Uansett har man som elev, mener jeg, krav på å få tilbakemelding dersom man mener pensum eller det som undervises er feil, og å ikke ville diskutere det er vel ganske arrogant dersom eleven er veldig opptatt av akkurat denne saken, og den faktisk er en viktig del av pensum?

A

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at denne tråden er fra november 2007 eller? Den er nesten ni år gammel og siste aktivitet her var i januar 2008...!

Anonymkode: 9fcb1...bc8

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anastasha skrev:

Og noe av det som står i pensum kan være feil, ja, i noen tilfeller får man pluss hvis man påpeker det, i andre tilfelle kan man trekkes eller i verste fall stryke. Praksisen er forskjellig i forhold til lærerens kunnskap og visdom. Det kan være at man sitter inne med kunnskap  som ikke læreren kan, og som man heller  ikke kan bekrefte eller bevise, men som bygger på erfaring.

Enkelte ting er faktisk også mer eller mindre kjente fenomener, men man har ikke lov til å skrive det fordi det ikke er bevist eller dokumenter, eller akseptert av de vitenskapelige kretster.

Jeg ble kasta ut av en skole en gang fordi jeg var uenig i det som ble undervist der. Først senere innrømte rektor(det heter kanskje ikke det lengre) at han muligens tok feil, og at han hadde lest det i en bok. Hvordan skal læreren ha mulighet til å sjekke opp om alt det som står i boken er riktig, for øvrig? Men i dette tilfelle var det obvious at det som ble undervist ikke nødvendigvis var riktig! Jeg synes fortsatt ikke dette er greitt, og burde nok gått til sak mot skolen eller noe.

Uansett har man som elev, mener jeg, krav på å få tilbakemelding dersom man mener pensum eller det som undervises er feil, og å ikke ville diskutere det er vel ganske arrogant dersom eleven er veldig opptatt av akkurat denne saken, og den faktisk er en viktig del av pensum?

A

Takk.

Godt poeng. Kanskje en bedre ide å opprette en ny tråd på det som er viktig for meg her. Men man kan kanskje bare opprette en ny tråd pr bruker?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anastasha skrev:

Godt poeng. Kanskje en bedre ide å opprette en ny tråd på det som er viktig for meg her. Men man kan kanskje bare opprette en ny tråd pr bruker?

A

Du kan opprette så mange tråder du vil. Så kjør på!

Anonymkode: 9fcb1...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Tatt i betraktning at dette varierer frå avis til avis, og ikkje minst kan løysest på mange måtar, så lurer eg på: legg de ikkje litt mykje i dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 7.3.2016 at 15.06, Tigress skrev:

Tatt i betraktning at dette varierer frå avis til avis, og ikkje minst kan løysest på mange måtar, så lurer eg på: legg de ikkje litt mykje i dette? 

Hva svarer du på her? Fra avis til avis? Mener du fra skole til skole? Dersom man er opptatt av skole er man det, og skole er viktig for ekstremt mange msker, eller sagt på en annen måte: det finnes vel ingen i Norge som aldri har gått på en skole og blitt påvirket av det som undervises der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress
Den 4/23/2016 at 18.47, Anastasha skrev:

Hva svarer du på her? Fra avis til avis? Mener du fra skole til skole? Dersom man er opptatt av skole er man det, og skole er viktig for ekstremt mange msker, eller sagt på en annen måte: det finnes vel ingen i Norge som aldri har gått på en skole og blitt påvirket av det som undervises der.

Eg trur eg svara på hovudinnlegget, men hallo, det er over ein månad sidan eg la inn dette svaret. dette er for lengst sletta frå RAMet mitt, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.11.2007 at 0.31, Gjest Gjest skrev:

 

Feil. Mange lærere mener det er positivt å gå ut over det oppgaven spør om hvis man er i stand til det. Og det må man jo forholde seg til, ellers risikerer man å tape på det karaktermessig. Man må altså først slå fast hva slags lærer man har med å gjøre.

 

Dessuten er det jo ikke sikkert det som står lærerboken er riktig. Da jeg gikk på skolen hadde vi lærerbøker med diverse faktafeil, og da skal man selvfølgelig ha uttelling for å skrive det som faktisk medfører riktighet.

Ser ingen feil i det som Bobeline skriver. Man Må faktisk forholde seg til oppgaveteksten, og ved en eksamen så er det jo uhyre viktig. Antar at siden han går i 10. klasse, så har de gjennomgått denne teksten i fagboka, og at det hadde eventuelt dukket spørsmål ved feil i timen. Når det er sagt så kan man ofte gå utover oppgaven dersom man begrunner svaret sitt og fletter det inn i besvarelsen. Og da må den selvfølgelig være relevnt for oppgaven. Er det feilfakta i lærebøkene så skal læreren være obs på dette, og korrigere ved en gjennomgang. Tråden her handler om oppbygging av en tekst, og da tror jeg at fasiten ligger i lærebøkene, og de kan godt variere, men man må forholde seg til det som blir lært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldgammel tråd, men litt interessant problemstilling da. Nå om dagen (vet ikke om dette går så langt som tilbake til 2007) skal jo elevene få kriterier for oppgaven. Noen gjør det så enkelt som å gi elevene en liste hvor de kan krysse av kriteriene etterhvert som de er gjort. Eller listen brukes for å sjekke at alt er med i oppgaven, enten som egenvurdering og/eller av lærer. "Ekstra" som eleven har tatt med i oppgaven teller da ikke med, med mindre lærer har sagt at det er greit. Og har kriteriene utgangspunkt i det som står i pensum, så er det jo det som blir vurdert. 

Husker da jeg studerte, var det noen studenter som var irriterte fordi de ikke fikk lov til å gjøre sin egen vri på oppgaven, den skulle gjøres slik som læreren ville! På en måte skjønner jeg det jo, en har jo sine egne tanker og kanskje ekstra kunnskap om ting. Men oppgaver i skolen er jo om å lære ting, og ikke minst å øve seg i å kunne besvare oppgaver. Det største kriteriet for stort sett enhver oppgave er jo faktisk å kunne besvare oppgaven korrekt. Om du som 10.klassing skriver en tekst på høyskolenivå (for å overdrive litt..), men ikke har svart på spørsmålene i oppgaven, så vil jo ikke det telle positivt.

Anonymkode: 07307...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 24.4.2016 at 20.22, Tigress skrev:

Eg trur eg svara på hovudinnlegget, men hallo, det er over ein månad sidan eg la inn dette svaret. dette er for lengst sletta frå RAMet mitt, altså. 

Hva er det som er så galt med å svare på gamle ting? Hvis ting har aktualitet i ens liv, spiller det vel ingen rolle hvilken dato det er på det? Mange ting er klassiske og evig aktuelle, skjønner ikke dette overdrevne fokuset på nye og gamle tråder. Det er jo faktisk litt pes å opprette en tråd, og det tar tid før man får de svar man ønsker seg av folk, så hvis alle tråder som er mer enn  to uker gamle skal slettes eller utdateres, reduseres jo mulighetene for å få de utfyllende svarene man ønsker seg betraktelig. 

Det utålmodige msket som er redd for å se seg tilbake i tid har sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...