Gå til innhold

Hva har du spist av frukt og grønt i dag?


Gjest Gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ganske vanskelig å få spist nok frukt og grønnsaker hver dag. Kanskje jeg kan få noen tips av dere.

Hva har du spist av frukt og grønnsaker hittil i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lissi32

Potet og wokka grønnsaker.

Til vanlig salat eller grønnsaker hver dag. Potet av noe slag, som også teller som grønnsaker.

En eller to frukter. Dette føler jeg får holde:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist ei pære. Det er for dårlig.

Men jeg har drukket to glass appelsinjuice, uten tilsatt sukker, så da er det kanskje ikke så ille likevel :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Benedicte_*

Bare brødmat til frokost i dag, men vanligvis tar jeg en banan sammen med grøt eller frokosblanding.

Middag: Prøvde en oppskrift på linsegryte m broccoli. Ikke helt vellykket, men fikk iallfall i meg broccoli, da. Knasket en rå gulrot før middag. Familien delte en stor drueklase til dessert.

Et eple sammen med kveldsmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tomat, en halv avakado, et par ringer paprika, noen ringer rødløk, to salatblader og litt alfalfaspirer på brødskiva til frokost. Gulrot- og appelsinjuice ved siden av.

En salat til lunsj (crisp-salat, romanesco, isbergsalat, ruccola, cherrytomater, svarte oliven, sukkererter, grønne erter, kidneybønner og rødløk).

Gryterett til middag (aspargesbønner, aubergin, ananas, løk, paprika, squash, linser, hvitløk og chili) servert med mos av kålrot, kokebanan og søtpotet.

Yoghurt/kornblanding med tørkede blåbær, en halv banan og et halvt eple.

Som mellommåltider: To stenger stangselleri, et par buketter rå blomkål og litt melon.

En ganske vanlig dag på matfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mye grønt her i dag, men jeg har hvertfall drukket et glass ferskpresset appelsinjuice og spist en grapefrukt og en pære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Til frokost og lunsj: Noen agurkskiver, et par håndfuller ruccola, et par artisjokkhjerter, et eple.

Til middag: Et lite lass jordskokker (minst 300 g), 5-6 små, bakte rødbeter, to gode porsjoner rosenkål, litt stekt sopp og 1/4 frisk ananas.

Tviler imidlertid på om jeg er oppe i 750 g (anbefalt dagsrasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips: skrell en pose med gulrøtter og en kålrot og legg i en bolle med vann i kjøleskapet. Står seg fint i flere dager og du har lett tilgjengelig og sunn snacks :popcorn:

Epler er godt å skjære i båter og drysse sukker og kanel og slenge i mikroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og grønt i går:

Til frokost: banan + ferskpresset appelsinjuice av 1 stk appelsin

Lunsj: acai-acerola smoothie

Middag: Kidneybønner, løk, poteter, rosenkål, blomkål og gulrøtter

Kveldsmat: Avocado, tomat + ferskpresset appelsinjuice av 1 stk appelsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt om hverken acai eller acerola! Hvor kjøper du det?

Hvis du vil ha det i din egen fryser kjøper du det her. De har også innimellom på Farmers Marked nederst på grünerløkka. Det selges i frossen puréform, for spesielt acai har veldig kort holdbarhet, så plukkes når de er på det beste og frysebehandles on site, med alle næringstoffene inntakt :sjarmor:

Ellers kan du kjøpe smoothies på Smoothie X-change eller på kaffebaren på aleksander kiellandsplass.

De selger det på juicebaren på byporten også, men der bedriver de ren mishandling av de edle dråpene!! :overrasket::kjefte: Og så kaller de det akaj, og ikke a-sa-iii, som er den riktige uttalelsen :ler:

Acerola alene synes jeg er litt surt, men det er veldig godt sammen med acai.

Acai må blandes med bestemte frukter for å frembringe den spesielle smaken. Jeg kunne levd resten av livet mitt på acai (og avocado :fnise: ) alene! :jepp: Det smaker litt frisk, krydret sjokolade :wow:

Acai er blant annet på førsteplassen over top 10 superfoods i statene

Jepp, det ble et langt svar, sånn går det når man treffer punkter der engasjementet ligger!

(Hadde jeg bare vært en like flittig student :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Acai er blant annet på førsteplassen over top 10 superfoods i statene

Apropos engasjement og hang-ups: En liten avsporing av tråden, men etter å ha sjekket listen konstaterer jeg at bygg og bokhvete er på henholdsvis 3. og 5. plass.

Jeg bare nevner det. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Som mellommåltid har jeg i dag spist en halv eske sukkererter, en gulrot og to epler.

Til middag blir grønnsakene en paprika, en rødløk, en boks mais.

Regner også med å dyppe en god del eplebiter i kanel og sukker utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Leela_

Idag har jeg spist:

Lunsj: 1/2 tomat + salatblader

Mellommåltider: Appelsin og Banan

Middag: Gryte med bl.a. bønner, løk, sopp og tomat

Og så blir det sikkert en appelsin til kvelds også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært ganske flink; 1 banan til frokost, 1 klementin til sein lunsj, ca 200 gram gulrot, 1/2 løk, 1/2 liten chili og 1/4 pakke sukkererter til middag, 1 klementin til dessert. Det blir sannsynligvis en banan eller to til i løpet av dagen også - vi har fått forsyning av økologiske grønnsaker og av en eller annen grunn synes leverandøren at vi trenger 30 bananer hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Banan + ferskpresset appelsinjuice av 1 stk appelsin :fnise:

Lunsj: "Quinoa-otto"-rester med løk og champignon

Middag: Vårruller med ymse grønnsaker i

Mellom: Usukret fruktjuice

Kvelds, ikke spist enda, men regner med at det blir: Avocado + tomat, muligens en kiwi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...