Gå til innhold

Hva har du spist av frukt og grønt i dag?


Gjest Gjest1

Anbefalte innlegg

Tja, det blir vel ikke i prinsippet noe annerledes enn at man teller med grønnsaker som inngår i en rett? Forutsatt av yoghurten faktisk inneholder jordbær, da, og ikke bare kunstig aroma. Men mengdene bær blir jo forsvinnende små, og ledsaget av enorme mengder sukker, som fruktyoghurt jo som regel inneholder.

Men hvis vi først skal være pirkete, og tråden dreier seg om "5 om dagen", så kan man faktisk heller ikke regne fruktjuice som mer enn 1 om dagen, uansett hvor mye man drikker av det (pga det høye sukkerinnholdet).

Lenke.

Det er ikke sukker i den juicen jeg kjøper.

Det handler ikke om å være pirkete, jeg stilte et enkelt spsm iom at i mine øyne er yoghurt et meieriprodukt.

Surpomp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike
Det er ikke sukker i den juicen jeg kjøper.

Det handler ikke om å være pirkete, jeg stilte et enkelt spsm iom at i mine øyne er yoghurt et meieriprodukt.

Surpomp

Jo, fruktsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fruktsukker.

Ja?

Mango har høyt innhold av fruktsukker. Hvis jeg spiser to stk mango i løpet av en dag, så skal jeg bare telle med den ene pga høyt innhold av fruktsukker? Hva med alle de andre næringsstoffene da? De nulles ut de da? Pga høyt innhold av fruktsukker?

Det er jo fryktelig logisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt:

5 pærer, 2 klementiner, en pose knaskerøtter. Middagen blir ute et sted, så der vet jeg ikke hva det blir ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ja?

Mango har høyt innhold av fruktsukker. Hvis jeg spiser to stk mango i løpet av en dag, så skal jeg bare telle med den ene pga høyt innhold av fruktsukker? Hva med alle de andre næringsstoffene da? De nulles ut de da? Pga høyt innhold av fruktsukker?

Det er jo fryktelig logisk...

Jeg gjengir bare rådene fra ernæringsmyndighetene (jf Matportalen) ang. 5 om dagen og juicedrikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjengir bare rådene fra ernæringsmyndighetene (jf Matportalen) ang. 5 om dagen og juicedrikking.

Kanskje du ikke har forstått dem riktig. Det totale næringsinnholdet forsvinner ikke bare fordi en frukt har høyt innhold av fruktsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Kanskje du ikke har forstått dem riktig. Det totale næringsinnholdet forsvinner ikke bare fordi en frukt har høyt innhold av fruktsukker.

Les lenken min, eller google selv da, så kan du forklare meg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt:

5 pærer, 2 klementiner, en pose knaskerøtter. Middagen blir ute et sted, så der vet jeg ikke hva det blir ennå.

5 pærer?? :ler: I tillegg til mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les lenken min, eller google selv da, så kan du forklare meg det. :)

Jeg har lest lenken din. Og sånn det er presentert der sies det at det naturlige fruktsukkeret gir like mange kalorier som brus og saft, i tillegg til at den lave ph-verdien kan være skadelig for tennene. DERFOR ANBEFALER sosial og helsedir. at juice ikke teller som mer enn én person.

Sånn jeg ser det, er dette en anbefaling fra sos/helsedir for å forebygge fedme og tannskader, fremfor noe annet. Det står ingenting om at helsefordelene er lik ved ett glass som ved to eller tre.

Som diskutert i så uendelig mange tråder her, er ikke antall kalorier og sunnhet ekvivalent. Personlig er jeg tynn og har raskt forbrenning, så jeg tar ingen skade av de ekstra kaloriene, heller omvendt. Når det kommer til tenner, er det et svært viktig poeng som det blir opp til hver enkelt å vurdere hvordan de ønsker å forholde seg til.

Men som sagt. Ingenting fra lenken din underbygger påstanden din om at flere glass juice ikke gir de samme helsefordelene som andre typer frukt/grønnsaker. Det bringer bare med seg noen ulemper i tillegg, som er årsaken til at det kun anbefales ett glass. Det sies ingenting om at næringsinnholdet i flere glass juice ikke er gunstig.

Edit: porsjon. ikke person :ler:

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest lenken din. Og sånn det er presentert der sies det at det naturlige fruktsukkeret gir like mange kalorier som brus og saft, i tillegg til at den lave ph-verdien kan være skadelig for tennene. DERFOR ANBEFALER sosial og helsedir. at juice ikke teller som mer enn én person.

Sånn jeg ser det, er dette en anbefaling fra sos/helsedir for å forebygge fedme og tannskader, fremfor noe annet. Det står ingenting om at helsefordelene er lik ved ett glass som ved to eller tre.

Som diskutert i så uendelig mange tråder her, er ikke antall kalorier og sunnhet ekvivalent. Personlig er jeg tynn og har raskt forbrenning, så jeg tar ingen skade av de ekstra kaloriene, heller omvendt. Når det kommer til tenner, er det et svært viktig poeng som det blir opp til hver enkelt å vurdere hvordan de ønsker å forholde seg til.

Men som sagt. Ingenting fra lenken din underbygger påstanden din om at flere glass juice ikke gir de samme helsefordelene som andre typer frukt/grønnsaker. Det bringer bare med seg noen ulemper i tillegg, som er årsaken til at det kun anbefales ett glass. Det sies ingenting om at næringsinnholdet i flere glass juice ikke er gunstig.

Edit: porsjon. ikke person :ler:

At juice kun teller som én porsjon av de fem om dagen uansett hvor mye juice du drikker, skyldes nok ikke bare at juice bør drikkes i begrensede mengder (tannskader / kalorier), det er også fordi det faktisk er sunnere å spise frukt / grønnsaker enn å drikke juice. Frukt og grønnsaker inneholder blant annet mye mer fiber enn det juice gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At juice kun teller som én porsjon av de fem om dagen uansett hvor mye juice du drikker, skyldes nok ikke bare at juice bør drikkes i begrensede mengder (tannskader / kalorier), det er også fordi det faktisk er sunnere å spise frukt / grønnsaker enn å drikke juice. Frukt og grønnsaker inneholder blant annet mye mer fiber enn det juice gjør.

Det kan godt være, men det stod det ingenting om i linken hun baserte utsagnet sitt på ;)

Og selv om det er mer sunt å spise frukt/grønnsaker pga av fiberet, så er det likevel en helsegevinst å hente i mer enn ett glass juice. Det er ikke usunt å drikke to glass juice.

Personlig vil jeg påstå at der er mer grunnlag for å telle med to glass juice i fem om dagen, fremfor ett glass juice og en jordbæryoghurt..

Dessuten heter denne tråden "hva har du spist av frukt og grønt i dag", ikke "hva har du spist av frukt og grønt i dag som sos&helsedir anbefaler som del av fem om dagen".

Hele denne diskusjonen startet fordi jeg lurte på om yoghurt kunne regnes som frukt. Jeg har fortsatt problemer med å se det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

-appelsin, røde druer

- squash, gulrot, agurk, charrytomater, isbergsalat, brokkoli,

tja... og hvis man kan regne med alt mulig rart - så sjokolade, (den er laget av kakaobønner, det er jo en grønnsak).

Kaffe - (er laget av kaffebønner,) også en grønnsak

Peanøtter (peanøtter - ertenøtter, også grønnsak) :fnise:

Endret av Catwoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Foreløpig:

Avocado, tomat, agurk, appelsinjuice

Mandarin

Avocado

Mandarin

Mandarin

Kålrot, løk, pastinakk, søtpotet, potet & hvitløk, bladpersille

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

igår: isberg, agurk, squash, vannkastajer, brokkoli, gulrot.

klementin og druer (grønne og blå)

Det var det tror jeg. Har gjerne perioder jeg hvor jeg spiser mye av enkelte typer grønnsaker - og så bytter jeg om. :ler: Utifra hva som er sesong.

Tørka frukter teller det forresten med blant fem om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...