Gjest LilleLala Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Leste den andre tråden der noen spurte om lov om navn osv.... Jeg har tenkt ut noen spesielle navn til lille spire, men jeg og barnefaren må nok bli litt enige utover svangerskapet (Eller jeg må overbevise hvor fint navnene egentlig er hihi) Jente så har jeg Cailin eller Caisia/Casia, Freykja, Kaylaina Gutt Charon, Cian, Kalev og Leander
estrella Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Leni, Mettina,Hardine,Hedvig=jenter Tuomas til gutt.. Alle de jentenavnene er personer jeg kjenner, noen av de er brukt som dobbeltnavn; Julie Hardine og Elisa Hedvig Tuomas er den finske versjonen av Thomas, iallefall slik jeg har forstått det. Så hvis jeg noen ganger vil ha en gutt som skal hete Thomas vil jeg bruke Tuomas, selv om stakkaren må stave navnet sitt hele veien..Alle jentenavnene er navn jeg ville brukt selv Edit: Tarja til jente selvfølgelig(Tarja Turunen, finsk sanger, som jeg ELSKER) .. og ja, jeg har en merkelig addiction til alt som har med Finland og gjøre! Endret 27. oktober 2007 av estrella
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Tenker dere på at barnet er den som skal bære dette navnet resten av livet? Eller er det bare dere selv dere tenker på? Jeg led nemlig i mange år av å ha et veldig uvanlig navn. Og det hjelper lite at jeg nå som voksen ikke trenger å bry meg om hva andre mener lenger, når jeg gikk gjennom barndommen og var flau hver gang jeg presenterte meg, og reaksjonene kom rundt meg. Mine barn får i hvertfall ganske så vanlige norske navn.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg ville virkelig tenkt meg om to ganger før jeg valgte en spesiell stavemåte. Det er kjedelig å alltid måtte stave navnet sitt eller at det skrives feil. Jeg har selv vokst opp som den eneste i distriktet med mitt navn, og har bare truffet én som heter det samme. Jeg ser absolutt det praktiske ved det. Når jeg skal velge navn til mine framtidige barn, vil jeg ikke bruke det samme navnet som alle andre, men det er noe med å ikke velge alt for sært heller, slik at barnet må slite med det opp gjennom.
Merneith Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 (Eller jeg må overbevise hvor fint navnene egentlig er hihi) Jente så har jeg Cailin eller Caisia/Casia, Freykja, Kaylaina Gutt Charon, Cian, Kalev og Leander Skal vel innrømme at jeg synes synd på barnet ditt. Jeg har bare hørt navnet Leander av de du nevner. Er du fra Island? Eller er du spesielt glad i kalkulatorer? Grunnstoffer?
Saeria Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har kun hørt navnet Charon på jenter.
Lilywhite Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg liker uvanlige navn, men ikke FOR spesielle. Tror du bør tenke over enkelte av de navnene av hensyn til barnet. Noen av de virket ganske så vanskelig å stave/uttale, og kan lett føre til misforståelser... Skjønner godt at du vil unngå navn som er på toppen av navnestatistikken, men synes forslagene du kom med her var litt for spesielle... Men, nå spurte du om forslag da... har ikke noen forslag akkurat nå, men skal prøve å komme tilbake til det De har forresten en stor navneguide på BarnIMagen
Lilywhite Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Leander er også det eneste navnet jeg har hørt av disse. Synes ikke du bør velge noen av de øvrige for å være helt ærlig, både pga staving og evt mobbing Endret 27. oktober 2007 av _lene_
Saeria Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har på en måte litt sansen for Charon da. Månen til Pluto og greier. Eneste ulempen er at ei jeg har jobbet med het det og hun var ganske frekk i trynet rett og slett. Dessuten mente sambo at å kalle unge dette, var som å legge til rette for at ungen skulle få en strålende karriere som stripper.
Gjest LilleLala Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 Hehe... Jeg er litt rar ja Men jeg tenkte å kombinere med et "vanlig" navn, så kan barnet velge selv senere om det blir for rart... Cian Alexander (Uttales Si-an) er en sterk favoritt hvis det er gutt og jeg er så utrolig glad i navnet Cailin (Uttales Kai-linn) men har ikke funnet noe som jeg liker som jeg kombinere det med.
Lilywhite Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Cian Alexander var faktisk ikke så aller verst. Men tror mange kan komme til å misforstå det som Stian når man uttaler det
Wildy Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Syntes flere av navnene var fine, og har hørt de fleste før. Litt uvanlig stavemåte på noen, og akkurat det kan være slitsom. Selv har jeg et etternavn som jeg alltid må stave og selv om det etterhvert blir en vane hadde det faktisk vært hyggelig å sluppet.Men man får jo mange artige varianter etterhvert da, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått brev med de merkeligste stavemåter av etternavnet mitt....
Tin3 Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 Cian Alexander var faktisk ikke så aller verst. Men tror mange kan komme til å misforstå det som Stian når man uttaler det
Gjest LilleLala Skrevet 27. oktober 2007 #14 Skrevet 27. oktober 2007 Noen som har forslag til hva som kombineres med Cailin?
Gjest joje Skrevet 27. oktober 2007 #15 Skrevet 27. oktober 2007 Tenker dere på at barnet er den som skal bære dette navnet resten av livet? Eller er det bare dere selv dere tenker på? Jeg led nemlig i mange år av å ha et veldig uvanlig navn. Og det hjelper lite at jeg nå som voksen ikke trenger å bry meg om hva andre mener lenger, når jeg gikk gjennom barndommen og var flau hver gang jeg presenterte meg, og reaksjonene kom rundt meg. Mine barn får i hvertfall ganske så vanlige norske navn. Jeg må si meg enig med deg. Selv om dere synes navnet er fint, så er det ikke sikkert at barnet vil trives med å alltid måtte gjente navnet sitt når h*n presenterer seg og kanskje bli erta fordi "ingen" andre heter det osv. Jeg er selv en av de som har fått tildelt et ganske sjeldent navn her til lands. Selv om jeg er tilfreds med navnet mitt nå, så hadde jeg mange vonde opplevelser knyttet til det da jeg var liten og jeg vet ikke hvor manger jeg har ønsket at foreldrene mine gav meg et vanlig norsk navn. Det skal i hvert fall mine barn få.
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #16 Skrevet 27. oktober 2007 Ser egentlig ikke helt sjarmen med slike navn. Jeg vil heller ikke gi barna mine "ti-på-topp" navn, men man trenger ikke gå helt i andre enden av skalaen heller. Tenk litt på ungen også. Og når det gjelder staving, så er det vel best å velge den vanlige stavemåten, ikke en spesiell stavemåte bare for å skille seg ut når navnet er det samme? Stakkars unger...
Gjest LilleLala Skrevet 27. oktober 2007 #17 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har selv et uvanlig navn, og kan egentlig ikke helt synes at et uvantlig stavemetode gjør ungen til en " stakkar "
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #18 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har selv et uvanlig navn, og kan egentlig ikke helt synes at et uvantlig stavemetode gjør ungen til en " stakkar " Det skrev jeg heller ikke. Jeg bare synes det er unødvendig, og jeg synes litt synd på dem som alltid må stave navnet sitt. Jeg har et litt sånt navn. Og det er ikke særlig moro.
Gjest Peachbud Skrevet 27. oktober 2007 #19 Skrevet 27. oktober 2007 Hva med Kaisa/Kajsa hvis du får ei jente? Det ligner veldig på Caisia, men folk vil oppfatte navnet lettere, og det vil bli færre problemer når andre skal skrive det.
Gjest joje Skrevet 27. oktober 2007 #20 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg mente heller ikke at man blir en "stakkar", men det går jo ann å tenke seg til hvilke situasjoner barnet kan komme borti med et uvanlig navn. Jeg er ikke imot uvanlige stavemåter, for det er ikke det å måtte stave navnet som er det værste. Men det å gi barnet et navn som "ingen" har hørt om før synes jeg blir feil. Barn legger fort merke til slike navn og synes det er veldig gøy å lage morsomheter ut av det. Jeg tror (eller vet) at det kan føre til mye usikkerhet for det barnet som bærer navnet og det kan igjen føre til hat mot sitt eget navn. Gi heller barnet ditt et navn som du tror det vil trives med, og ikke vær for opptatt av at navnet skal være uvanlig og "unorsk".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå