Gå til innhold

Gullet skal hem?


Jalp

Anbefalte innlegg

Du har absolutt et poeng, Jalp.

Det virker ikke som gullet trives særlig godt i Bergen. Men det meste tyder jo nå på at det noe motvillig tar turen dit i løpet av høsten.

Jeg mistenker gullet for å ha omtrent samme forhold til Bergen som jeg selv har: en hyggelig by å besøke en gang i blant, bare det ikke skjer for ofte og man ikke behøver å være der for lenge.

Heller engasjert bergenser når vi FOR EN GANGS SKYLD, etter 44 år tar gullet enn blaserte trøndere som innkasserer gullet 10 kamper før serieslutt. Innrøm det alle sammen, det er bedre for fotballen at det faktisk er litt spennende hvem som vinner så pass sent i serien?

Helt enig med deg i dette, Blondie. Ingen tvil om at norsk fotball har vært tjent med at spenningen de fire siste årene har dreiet seg om mer enn hvem som tar sølvet. Samtidig synes jeg det ville vært ustyrtelig morsomt om Brann klare å rote det bort nå (selv om tanken på et seriegull på Nadderud er temmelig bisarr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gud så godt det var at brann ikke vant i går. Nå har de mast så lenge og offret så mye for at de trodde de skulle vinne også går alt rett til hel*****. Å så digg. håper for guds skyld stabek drar de igjen, ikke fordi jeg liker det forbaskade laget der heller, men rett og slett fordi nå tror de at de hr vunnet også gikk det vist ikke alikevel haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt til skadefryd her inne, kanskje best om ingen vant serien?

Jeg synes absolutt Brann fortjener gullet i år, de har vært suverene. Og angående feiringen, er det ikke lov å ta litt av når man har sjanse på gullet etter 44- FØRTIFIRE - år? Hadde det vært bedre om vi satt stille i stuene og klappet i hendene for oss selv? Klart det finnes en mellomting, men poenget er at vi har ventet så utrolig lenge på dette, vi ble så skuffet i fjor når det ikke gikk, og for en gangs skyld er det herlig å vise alle de som synes det er "morsomt" når Brann taper, at vi faktisk kan vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "mobbing" må man jo regne med. For min del syntes jeg ikke brann skal vinne på grunnlaget at jeg ikke liker de hehe. Sånn er det med fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En del av dere har gått glipp av poenget.

Vi la an til feiring for 10 dager siden og fikk en gigantisk flott offentlig feiring med storskjerm og masse folkeliv.

Det samme gjorde vi i går, selv om vi ble litt skuffet over Ålesunds innsats og vår egen. Men gøy hadde vi det mens det står på.

Nå får vi enda en mulighet til fest ... og alle gode ting er tre ikke sant?

Jeg har bodd i Bergen hele mitt liv. Jeg elsker denne byen, selv om det regner for mye. Jeg vet ikke hva det er nøyaktig, men for meg er Bergen og Brann en tilstand i min sjel. :rødme:

:regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh ...

Brann e' best. Så de' så.

Det er faktisk helt riktig. Så langt i år, har Brann vært best i serien. Jeg tror Brann klarer dette, men er det noe lag som skulle greie å rote det bort, så må det være Brann. Når så mitt lag trekker seg kledelig beskjedent tilbake i år, så unner jeg dette hardt prøvede folket i vest denne gleden med et seriegull i år.

Jeg tror ganske enkelt at det er det høyeste ønsket for Bergen by og Brann. Jeg håper jo da at bergenserne gleder seg over at Brann lykkes først og fremst. For det blir ganske utålellig om man i tillegg skal bli enda mer breiale. For der er det som kjent tatt ut ganske store deler av potensialet allerede.

I resten av verden står hovmod for fall. Ikke i Bergen. Derfor har det gått 44 år siden sist. Derfor må man også tåle en smule tyn når man sier at "gulle ska hem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Tja, det er vel en kjent sak at ordet "beskjeden" og "bergenser" i samme setning ikke helt passer.

Men jeg husker nå da Enga vant, de gikk ikke akkurat og stirret i gresset de heller.

Brann har ikke vært gode nok på mange år. I fjor ville de sparke Mons Ivar Mjelde fordi det "bare" ble sølv - helt hull i hodet siden vi faktisk i løpet av de siste 17 år også har vært i 1. divisjon. Vi har klart å arbeide oss opp til en stabil plass i eliteserien, deretter holdt oss midt på tabellen og med Mons har vi tatt bronse og sølv og cup. Nå tar vi etter alle solemerker gull. Hurra for det.

Så er vi landets nest største by og liker å feire det. Gal som vi er. Det er vel også en form for redsel for at Brann skal greie å rote det bort igjen, så la oss feire mens vi kan. Men innerst inne tror jeg vi alle - fra ordfører til den menige brannsupporter - er drit redd for at dette roter vi bort.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel en kjent sak at ordet "beskjeden" og "bergenser" i samme setning ikke helt passer.

Men jeg husker nå da Enga vant, de gikk ikke akkurat og stirret i gresset de heller.

Brann har ikke vært gode nok på mange år. I fjor ville de sparke Mons Ivar Mjelde fordi det "bare" ble sølv - helt hull i hodet siden vi faktisk i løpet av de siste 17 år også har vært i 1. divisjon. Vi har klart å arbeide oss opp til en stabil plass i eliteserien, deretter holdt oss midt på tabellen og med Mons har vi tatt bronse og sølv og cup. Nå tar vi etter alle solemerker gull. Hurra for det.

Så er vi landets nest største by og liker å feire det. Gal som vi er. Det er vel også en form for redsel for at Brann skal greie å rote det bort igjen, så la oss feire mens vi kan. Men innerst inne tror jeg vi alle - fra ordfører til den menige brannsupporter - er drit redd for at dette roter vi bort.

Jeg unner dere hvert minutt av gleden, for jeg vet hvor mange tårer det har vært. Jeg håper imidlertid at dere soler dere i glansen av egne god prestasjoner, og ikke at andre har mislyktes. Der kommer dere til å trenge en god porsjon ydmykhet.

I Trondheim, har det blitt 20 seriegull siden 1967. Og grunnen til det er nok at vi stort sett har tentkt på hvordan vi skal bli bedre. Ikke at vi er best. Vi flyttet tidlig fokuset ut mot europeiske lag, og fikk tildels ettertrykkelig julig. Derfor tok det ikke av i en rus av selvforherligelse. Skal Brann ta det steget, må man aldri tro at man er best. For man er aldri bedre enn det man greier å få til i nuet. Og i går var Ålesund bedre enn Brann.

Jeg husker f.eks. høsten i 1996 da jeg var på Lerkendal og så RKB slå Start "bare" 2-1. At RBK med det var seriemester, var det ingen som en gang nevnte. Vi var misfornøyde med spillet og bekymret for hvordan det skulle gå i den kommende kampen mot Juventus. Ganske stor kontrast i forhold til Bergen i disse dager.

At det er annerldes idag skyldes mange ting. En av faktorene som kan nevnes...som en slags digresjon...er at Brann i 2001 tok kontakt med RBK for å forsøke å få solgt Karadas. Grunnen var rett og slett at det var eneste redningen for å unngå konkurs. Vi vet jo hvordan det gikk.

I dag er økonomien en helt annen i norsk fortball. At andre enn RBK vinner kan være bra for norsk fortball under visse forutsetninger. Det er ikke bra for fotballen hvis det innbærer at det generelle nivået synker. Man kan vel på mange måter si at hvis norske lag hevder seg bedre mot europeiske lag, da er det bra for norsk fotball. Neppe ellers.

Jeg tar imidlertid sjansen og sier gratulerer til Brann og Bergen. Deg inkludert Blondie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det som Jalp sier i denne tråden, veldig vise ord :) Og det synes jeg at jeg har all rett til å si, som RBK-supporter gjennom 20 år (selv om jeg er vestfolding i Drammen.... fikk noen :overrasket: da jeg troppet opp på min faste sesongkortplass på Gamle gress med RBK-skjerf da RBK spilte her :fnise: )

Greit at Brann vinner, selv om det hadde vært artigere med lille Stabæk som har en sånn nusselig liten supporterskare. Bare synd at ikke RBK har gjort det bra nok til å få spille e-cup neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når det gjelder Branns prestasjoner og hvordan de disponerer sine resurser så kjenner alle til Mons Ivar Mjeldes "sten på sten" teori. Den angår i størst grad spillerne.

Jeg har verken feiret gullet eller hovert så gruselig over andre, men jeg husker et par ganske så skadefro RBK-supportere fra et annet nettsted jeg var på i fjor på denne tid. Det var salt og sår og skadefryd så det holdt.

For fotballen er det greiest at det varierer hvem som vinner fordi de beste lagene får trimmet seg mot Uefa-cup lag og sett hvor bra eller dårlig det faktisk står til.

Hvis man skal se helt bort fra patrotisme og slikt er det vel bare 5-6 lag i Norge som fortjener noe som helst europaspill og som gir hverandre kamp. Alle de har vært med i kampen til siste slutt og ligger på den øvre del av tabellen. Slikt synes jeg er greit. Det fører til at man skjerper seg litt mer til neste sesong og så blir fotball gøy fordi det er kamp om plassene.

Men når det gjelder akkurat Brann i år så har de vært så usannsynlig gode at det i alle fall ikke ligner Brann. Både vår og høstsesong har de stått på. Med 5 tap og 3 uavgjort på 24 kamper har de rett og slett hevet seg langt over fjoråret. De lagene som ligger nærmest på tabellen har tilsvarende resultater å vise til så jeg synes faktisk den øverste delen av tabellen i år ikke er preget av flaks, men av knallhard jobbing og lag som er jevne.

Når det gjelder økonomien til Brann ble det gjort en genistrek tidlig i dette århundret: man skilte eiendom fra idrett. Dermed slapp man å kjøpe spillere av "husleie" budsjettet. Dette skjedde pga investorer som var villige til å kjøpe stadion og drive den på tross av manglende inntjening. Lokale patrioter med hjertet i Brann. De har akkurat trukket seg ut av eiendomsselskapet, men vil for alltid stå som helter på Brann Stadion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe i denne tråden og gjøre... men jeg blir så fascinert av folks interesse for 20 menn som løper etter en ball..

For meg er det like interessant som å se små gutter leke med match box biler og kræsje dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe i denne tråden og gjøre... men jeg blir så fascinert av folks interesse for 20 menn som løper etter en ball..

For meg er det like interessant som å se små gutter leke med match box biler og kræsje dem...

Fotball handler ikke om liv og død...........

...... det er langt viktigere enn som så…;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe i denne tråden og gjøre... men jeg blir så fascinert av folks interesse for 20 menn som løper etter en ball..

For meg er det like interessant som å se små gutter leke med match box biler og kræsje dem...

Ja , jeg pleier å sammenlikne dem med hunder som har en fascinasjon av å løpe etter pinner hele livet sitt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egentlig ikke noe i denne tråden og gjøre... men jeg blir så fascinert av folks interesse for 20 menn som løper etter en ball..

For meg er det like interessant som å se små gutter leke med match box biler og kræsje dem...

Ja , jeg pleier å sammenlikne dem med hunder som har en fascinasjon av å løpe etter pinner hele livet sitt :ler:

Det er ikke vanskelig å forstå at noen ikke lar seg fasinere av dette spillets gleder og sorger. Men det bør vel allikevel gi en viss mening når fotball bla. bidrar til at mange unge holder seg unna kriminalitet og andre sosiale problemer. I tillegg lager dette spillet sunne forbilder for ungdom og ikke minst så representerer fotballen tusenvis av arbeidsplasser og karrieremuligheter bare i lille Norge.

På toppen av det hele representerer fotballen drømmen og håpet for mange unge som vokser opp under håpløse sosiale forhold verden rundt. Man kan faktisk få et godt liv på grunn av fotballen, selv om man mangler muligheten til utdannelse og vanlig inntektsbringende arbeid.

Derfor er fotballen og det fellesskapet den representerer svært viktig for veldig mange mennesker her på jorden. Ikke dårlig det?? Man kan jo bare se hvor mye det betyr i Bergen i disse dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å forstå at noen ikke lar seg fasinere av dette spillets gleder og sorger. Men det bør vel allikevel gi en viss mening når fotball bla. bidrar til at mange unge holder seg unna kriminalitet og andre sosiale problemer. I tillegg lager dette spillet sunne forbilder for ungdom og ikke minst så representerer fotballen tusenvis av arbeidsplasser og karrieremuligheter bare i lille Norge.

På toppen av det hele representerer fotballen drømmen og håpet for mange unge som vokser opp under håpløse sosiale forhold verden rundt. Man kan faktisk få et godt liv på grunn av fotballen, selv om man mangler muligheten til utdannelse og vanlig inntektsbringende arbeid.

Derfor er fotballen og det fellesskapet den representerer svært viktig for veldig mange mennesker her på jorden. Ikke dårlig det?? Man kan jo bare se hvor mye det betyr i Bergen i disse dager...

Neida jeg skal ikke begynne å krangle med deg om topp idretts betydning i samfunnet , sport er en god ting det og duhar mange gode poenger over .

Jeg har noen familiemedlemmer som er helt fotballgale og det er egentlig bare noe jeg pleier å slenge til dem , den kommentaren om pinner og hunder .

Og for å relaterer dette innlegget bare en liten smule til selve tråden :

BRANNNN E BÆST!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida jeg skal ikke begynne å krangle med deg om topp idretts betydning i samfunnet , sport er en god ting det og duhar mange gode poenger over .

Jeg har noen familiemedlemmer som er helt fotballgale og det er egentlig bare noe jeg pleier å slenge til dem , den kommentaren om pinner og hunder .

Og for å relaterer dette innlegget bare en liten smule til selve tråden :

BRANNNN E BÆST!!!!!!!!!!!!

'

OK, i år er de best her hjemme ja. Men neste år skal de ikke få det så lett nei....

Hyggelig å se deg tilbake her, forresten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mayamor

Jeg er Brannsupporter, er vokst opp 5 minutters spasertur fra Brann stadion og venter på at denne gangen må det da endelig bli vår tur... :jepp:

Jeg er imildertid ikke en slik supporter som har kassert inn noe før gullet er i boks, jeg er ikke skadefro mot andre lag, jeg reiser ikke på bortekamper, er på en og annen hjemmekamp, barna har musematte, supportergenser, softshelljakke, lue og branndrakt (ingen har alt).

Jeg synes det er flott at ikke Rosenborg dominerer fullstendig til tross for alle sine midler de har tjent på å være med i Champions League. Jeg er glad for at fotballen er rund og at gledescener fra andre supportere kan vise Rosenborgsupporterne at slik er ekte glede; den gleden viste ikke Rbk supportere de senere år; de var blasserte, forventet det, det skulle bare mange...

Jeg synes det er fint at flere spillere har blomstret etter de kom fra Rosenborg til Brann. Men spiller Rosenborg en viktig kamp mot et utenlandsk lag; holder jeg med Rosenborg.

Jeg synes det var gøy at Vålerenga vant seriegull; de har litt av den samme lidenskapen til klubben som vi bergensere har til Brann. Vålerenga lager liv og blest; lik Brann.

Ålesundsupporterne har også samme gløden som få andre har - i motgang og medgang. Der har mange andre supportere noe å lære av Vålerenga, Ålesund og Brann... :hjerte:

Glade bergensere er morsomme å være sammen med.

Jeg gleder meg til Brann tar gullet hem. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til Brann tar gullet hem. :jepp:

Jeg synes du skrev så mye bra og riktig og så måtte du avsluttet med dette kvalmende irriterende tull-uttrykket her!

Å heie på Brann er bare fint. Å bli glad og feire når Brann vinner er bare fint.

Men å insuniere at "gullet hører hjemme i Bergen" er bare tåpelig, kvalmt, latterlig og direkte usmakelig. Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Jeg synes du skrev så mye bra og riktig og så måtte du avsluttet med dette kvalmende irriterende tull-uttrykket her!

Å heie på Brann er bare fint. Å bli glad og feire når Brann vinner er bare fint.

Men å insuniere at "gullet hører hjemme i Bergen" er bare tåpelig, kvalmt, latterlig og direkte usmakelig. Skjerp deg!

:skratte: Er bare en glad bergenser som liker at det går bra med laget vårt... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
:skratte: Er bare en glad bergenser som liker at det går bra med laget vårt... :hjerte:

Jeg bryr meg filla om Brann, men unner virkelig Brann gullet i år. Men det uttrykket er så forbanna dustete.

Hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...