Tabris Skrevet 24. september 2007 #81 Skrevet 24. september 2007 Skjønner, men har du en katt og en hund? Mener du at de to da tilfredstiller hverandres behov? Og hvorfor tillater du deg selv i det hele tatt å anskaffe deg dyr? Det er greit å påpeke ting du mener er feil men da må du praktisere det du preker om, og til det fulle også. du har anskaffet deg dyr i det hele tatt. og med dine meninger angående dyr. ja alt du har nevnt så burde ikke du ha dyr. det får deg til å virke dobbeltmoralsk. På den ene siden er det greit for deg, men samtidig ikke. Da burde ikke du syntes det være greit å temme disse dyrene du mener er ville. At de tilfredsstiller hverandres behov? Den forsto jeg ikke? For det første så skaffet jeg meg de dyrene for ti år siden - da hadde jeg ikke de meninger om dyr som jeg har i dag. For det andre mener jeg det er helt greit å ha dyr så lenge man lar dyrene få leve så nær sine naturlige behov og instinkter som praktisk mulig. Så hvorfor mener du at jeg ikke praktiserer det jeg sier?
Småkjekset Skrevet 24. september 2007 Forfatter #82 Skrevet 24. september 2007 At de tilfredsstiller hverandres behov? Den forsto jeg ikke? For det første så skaffet jeg meg de dyrene for ti år siden - da hadde jeg ikke de meninger om dyr som jeg har i dag. For det andre mener jeg det er helt greit å ha dyr så lenge man lar dyrene få leve så nær sine naturlige behov og instinkter som praktisk mulig. Så hvorfor mener du at jeg ikke praktiserer det jeg sier? Ut ifra det du har sagt og kommet med her av meninger vil jeg si at det er rart at du selv har dyr - du er jo tydeligvis imot dyrehold.. Du skaffet deg dyrene for ti år siden, før du hadde de meningene som du har nå. da burde du vel kvitte deg med dem da.
Tabris Skrevet 24. september 2007 #83 Skrevet 24. september 2007 Ut ifra det du har sagt og kommet med her av meninger vil jeg si at det er rart at du selv har dyr - du er jo tydeligvis imot dyrehold.. Du skaffet deg dyrene for ti år siden, før du hadde de meningene som du har nå. da burde du vel kvitte deg med dem da. Da har du misforstått meg. Jeg gjentar: Jeg synes det er greit med dyrehold så lenge man lar dyrene få leve ut sine naturlige behov og instinkter så langt som praktisk mulig.
Gjest Marcus Skrevet 24. september 2007 #84 Skrevet 24. september 2007 At de tilfredsstiller hverandres behov? Den forsto jeg ikke? For det første så skaffet jeg meg de dyrene for ti år siden - da hadde jeg ikke de meninger om dyr som jeg har i dag. For det andre mener jeg det er helt greit å ha dyr så lenge man lar dyrene få leve så nær sine naturlige behov og instinkter som praktisk mulig. Så hvorfor mener du at jeg ikke praktiserer det jeg sier? ja. for du har dyr. det burde ikke du etter dine meninger nå. er det ikke dine meninger nå som tells da? avliv dem begge da vel. så lenge du er i kontakt med dem og du også velger det spiller du en stor rolle for dyrets instinkter forstår du. så enten er man helt i mot eller helt for. og jeg syns du vakler.
Tabris Skrevet 24. september 2007 #85 Skrevet 24. september 2007 ja. for du har dyr. det burde ikke du etter dine meninger nå. er det ikke dine meninger nå som tells da? avliv dem begge da vel. så lenge du er i kontakt med dem og du også velger det spiller du en stor rolle for dyrets instinkter forstår du. så enten er man helt i mot eller helt for. og jeg syns du vakler. Jeg har heller ikke sagt noe om at eier ikke skal spille en stor rolle for dyrenes instinkter. Jeg ville satt pris på om du ikke ila meg meninger jeg ikke har. Jeg har nå skrevet to ganger hva jeg mener om dette for å oppklare.
la Flaca Skrevet 24. september 2007 #86 Skrevet 24. september 2007 Og jeg mener fremdeles at et hjem er bedre enn inget hjem. Og jeg mener at du heller bør la noen som kan tilby katten det den trenger ta hånd om den.
Gjest JM Skrevet 24. september 2007 #87 Skrevet 24. september 2007 EN INNFØRT DYREARTKatten er en en innført dyreart og har ikke de samme evnene til å overleve som for eksempel rev og hjort. Dessuten er moderne samfunn - spesielt byer og tettsteder blitt slik at det er blitt vanskeligere for kattene å finne åpne vannkilder, matrester osv. Om vinteren sulter mange av dem ihjel, og om sommeren kan de tørste ihjel. Er bedre for katten å ha et hjem, enn å løpe rundt og sulte og leve ut innstinktene sine.
Tabris Skrevet 24. september 2007 #88 Skrevet 24. september 2007 (endret) Er bedre for katten å ha et hjem, enn å løpe rundt og sulte og leve ut innstinktene sine. Hvis den løper rundt og sulter, så er det selvsagt bedre å avlive den. En katt som har vært ute hele sitt liv vil som regel ha det bedre avlivet enn plutselig å bli innekatt. Endret 24. september 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #89 Skrevet 24. september 2007 Jeg er intressert i å vite hvordan andre som har hatt innekatter har oppfattet katten sin, når det gjelder det å være innekatt. Det er katt vi vil ha, og den eneste muligheten til å få det er at det må være innekatt. Jeg vil ikke forsvare våre eventuelle valg, men vil bare si at vi har lyst å gi en pus som står uten hjem en god plass å bo, sammen med mennesker som er glad i den. Er det så galt gjort av oss? Når du skal ha innekatt bør du ha fler enn 1 katt. Dette fordi dem da kan gjøre katteting med hverandre, leke, vaske hverandre, lekesloss, sove inntil hverandre Vi har 3 katter som kun er ute på balkongen, det går VELDIG bra! Skaff deg katt du å ha den inne, men ikke skaff bare en katt da
Gjest Katteeier Skrevet 24. september 2007 #90 Skrevet 24. september 2007 Tabris, ro deg ned. Det finnes da mange katter som ikke vil være ute, ergo de er innekatter. Vi hadde en pus i familien i mange år; hun turde aldri gå ut. Hun falt ut av vinduet en gang, og fra verandaen en gang, men hun satt sammenkrøpet og tisset på halen sin i redsel mens hun ventet på at vi skulle komme å hente henne. Vi prøvde ofte å ha henne ute, men hun bare mjauet og tisset på seg.
la Flaca Skrevet 24. september 2007 #91 Skrevet 24. september 2007 Tabris, ro deg ned. Det finnes da mange katter som ikke vil være ute, ergo de er innekatter. Vi hadde en pus i familien i mange år; hun turde aldri gå ut. Hun falt ut av vinduet en gang, og fra verandaen en gang, men hun satt sammenkrøpet og tisset på halen sin i redsel mens hun ventet på at vi skulle komme å hente henne. Vi prøvde ofte å ha henne ute, men hun bare mjauet og tisset på seg. Og dette er forteller du fordi...? Det vil da alltid finnes unntak! Nervøse katter som ikke har evne til å skaffe sitt eget territorium etc. Katter unngår i utgangspunktet konflikter, og noen mer enn andre. Slike katter har et handicap, og jeg tror ikke de har det optimalt akkurat. Stakkars. Men det har ingenting med diskusjonen inne-utekatt å gjøre. Her diskuterer vi om det er riktig at vi mennesker tar valget for katten, og tvinger den til å sone livstid i leilighetene våre. Det er noe helt annet!
Tabris Skrevet 25. september 2007 #92 Skrevet 25. september 2007 (endret) Jeg forsto heller ikke den. Jeg har jo gjentatt til det kjedsommelige at det er noe helt annet når katten selv velger å være inne. Som la Flaca sier - det finnes alltid unntak. Man kan ikke basere et dyrehold på unntakene. Er også enig med la Flaca i at ifølge beskrivelsene du gir så hørtes ikke ut som om katten hadde det så bra med seg selv. Endret 25. september 2007 av Tabris
Gjest JM Skrevet 25. september 2007 #93 Skrevet 25. september 2007 Som dere sier selv, det kommer veldig an på personligheten til katten. Selv har vi tre katter, alle tidligere forlatte, ville og elendige. To har blitt plaget stygt også. Den ene vil ikke inn for alt i verden, har territoriumet sitt rundt inngangsdøren og bort til garasjen, og har fått seg isolert hus ute. En kommer og går som den vil, ville aldri kunne trives som innekatt. Tredje vil ikke ut, nok stimuli og å holde styr på inne. Denne katten er med i hagen om sommeren men går aldri lenger. På kattehus kan de til en hvis grad plukke personligheter som passer til å være inne. Jeg mener fremdeles at innelivet er et GODT alternativ for mange katter. Det jeg ikke liker er folk som ikke seriliserer og kastrerer, lar kattene løpe ute uten id merkning og haldsbånd, i alle fall i tettbygde strøk. De som har innekatt er i mange tilfeller mer reflekterte og ansvarlige enn mange av de med utekatt.
Tabris Skrevet 25. september 2007 #94 Skrevet 25. september 2007 De som har innekatt er i mange tilfeller mer reflekterte og ansvarlige enn mange av de med utekatt. Der er jeg dypt uenig. Jeg våger å påstå at mange (ikke alle) av de som har innekatt har det av egoistiske grunner - fordi de ikke vil at katten skal bli borte, ikke bli skadet, ikke sloss, ikke bli skitten, ikke bli syk osv. (Kort sagt - de vil ha en levende kosebamse, ikke et tamt rovdyr). Ellers er resten av ditt innlegg også snakk om katter som selv velger om de vil være inne eller ute. Min hunnkatt går også såvidt utenom eiendommen, og det virker som om mesteparten av tiden holder seg rundt husveggene - men hun velger det selv. Det er noe helt annet enn katter som ikke får det valget.
Gjest JM Skrevet 25. september 2007 #95 Skrevet 25. september 2007 Vi kan være enige om å være dypt uenige vi da.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #96 Skrevet 25. september 2007 Er det noe spesielt man må ta hensyn til med en innekatt? Evt noe som de har mer utbytte av enn utekatter? Man bør som sagt ha to, og ha en innekatt ville jeg hvertfall kalt for dyreplageri, med mindre du gir den oppmerksomhet 24/7 og vil leke med den og kose med den når den bestemmer det. Den må ha mer stimulering, leker, oppmerskomhet, den må helst ha tilgang til hele leiligheten, gjerne oppå skap o.s.v slik at den har mest mulig plass å boltre seg på. Den må ha et annet fôr en utekatter. Den må ha klorestativ, gjerne et som er litt høyt og steder hvor de kan gjemme seg. Sikkert flere ting jeg kan nevne men kommer ikke på noen nå.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #97 Skrevet 25. september 2007 Der er jeg dypt uenig. Jeg våger å påstå at mange (ikke alle) av de som har innekatt har det av egoistiske grunner - fordi de ikke vil at katten skal bli borte, ikke bli skadet, ikke sloss, ikke bli skitten, ikke bli syk osv. (Kort sagt - de vil ha en levende kosebamse, ikke et tamt rovdyr). Hvis dette er grunner til å holde katten som innekatt skal jeg være enig i at da burde de ikke ha katt. Mine ble reddet av døden og ettersom vi etterhvert skal flytte så ville jeg heller det siden de får komme ut. Men jeg vil såklart at de skal få leve mest mulig slik de hadde fått lekt ute. De har leker, de kan bli så skitne de vil (store planter med masse jord ja), skader seg gjør de inne uansett. Og syke har de allerede vært. Hvis folk holder de inne for disse grunnene så burde de vel lært seg en lekse. Man skal ikke hindre katten frai å være katt selv om den er inne. Og nekte den å leke, klore, mjau o.s.v er bare slemt. Selv har mine prestert og klore opp gips veggen min siden lekemusa lå der også fikk de opp en flik og nå er et område på 15x5 cm rivd opp hehe, men sånt skjer.. De er katter.
Gjest Hei Trådstarter Skrevet 25. september 2007 #98 Skrevet 25. september 2007 Når det gjelder hvorvidt katten bare skal være inne eller få lov å gå fritt ute, så finnes det like mange meninger som katteeiere. Hva du vil gjøre med din katt må du bestemme deg for selv utifra kunnskaper du skaffer deg og utifra hvordan katten din er, både eventuell rase og personlighet. La katten få gå fritt i boligen, ha klatremøbler. "Jakt" (rovdyrinstinkt): Interaktiv lek et par ganger daglig med eier. (F.eks. snor med leke i enden, som eieren beveger og lar katten fange.) Fordeler med innekatt: Beskyttet mot smittsomme sykdommer gjennom vaksinering. Ellers naturlig ganske beskyttet. Beskyttet mot trafikkulykker. Naturlig beskyttet så lenge den er inne. Beskyttet mot hjemløshet. Naturlig beskyttet sålenge den er inne. Behov for tilgang til naturlig lys, luft, lukter og lyder hele året: Lag løpegård/sikret balkong/ vindu med nettingramme. Behov for tilgang til levende jord, planter og vekster kan skaffes i en løpegård/sikret balkong. Du kan lage et grønt og levende miljø inne med potter og kasser med jord, gress og ikke-giftige planter. Sosialt fellesskap med andre katter: Ha flere katter ! En innekatt bør ha minst en katt som selskap og som går godt sammen med hverandre. Da får de snakke sitt felles språk og bruke sine instinkter og behov på riktig måte. De kjeder seg ikke når det er flere, og katteeieren kan med god samvittighet være borte lange tider av gangen. Selv setter jeg frem ekstra mat, vann og toalett og kan være borte en lang weekend uten at mine tre innekatter ser ut til å ha vondt av det Lykke til med innekattene dine
Tabris Skrevet 25. september 2007 #99 Skrevet 25. september 2007 Hvis dette er grunner til å holde katten som innekatt skal jeg være enig i at da burde de ikke ha katt. Mine ble reddet av døden og ettersom vi etterhvert skal flytte så ville jeg heller det siden de får komme ut. Hvis alle som skaffet seg innekatt gjorde det utelukkende for å redde katter som ellers ville blitt avlivet - og katten ikke hadde vært vant med å være ute og ikke ville trives inne - i tillegg til at de ville gjøre det de kunne for å slippe kattene ut så fort det var en mulighet for det, så kan det til en viss grad forsvares. Men det er ikke det inntrykket jeg har. Jeg føler mange skaffer seg innekatt hovedsaklig fordi a) katten forsvinner ikke/blir ikke skadd/sloss ikke eller b) de bor et sted med f.eks veldig høy trafikk slik at det vil være stor risiko for katten å gå ut. Begge grunnene anser jeg som egoistiske. Grunn a) kan virke som om de gjør det for kattens del, men det er da jeg mener at de ser på katten som en firbeint kosebamse, ikke et rovdyr med instinkter og behov. Man skal ikke pakke dyr og mennesker inn i gull og silke for at de ikke skal få oppleve den Store og Farlige verden der ute - et gullbur er og blir et bur.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #100 Skrevet 25. september 2007 Hvis de kun holdes inne av egne grunner, som du nevnte Tabris, så er jeg enig med at da burde de ikke ha innekatt.. Men jeg skal ikke si at det var kun jeg som skulle ha de. Var en annen dame som også så på de, men jeg har lite til overs for folk som skal ha den slik at ungen blir glad, men den skal ikke komme inn, å nei, katter hører til ute sånn at de ikke skitner til sofa og gulv. Etter å ha hørt på henne i 5 minutter så sa jeg bare at jeg tok de. Heller at de lever inne en stund, enn å leve som kun utekatter og etter ren gjetting, verken vaksiner eller kastrering. Det finnes nå nok kattunger her i verden. Man trenger ikke to løse hannkatter til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå