Gå til innhold

Innepus

Småkjekset

Fremhevede innlegg

Skrevet
Noen sier at katten er et rovdyr med disses naturlige behov for å gå fritt...så hva er hunden da? Og hva med andre dyr, som hester, kaniner, marsvin, kuer...? Opprinnelig er de alle dyr som skulle hatt muligheten til å gå fritt.

*kremt*

Som hundeeier er jeg bare nødt til å fastslå følgende ting:

DET ER VEL DE FÆRRESTE HUNDER SOM ER INNEHUNDER???

Om det finnes noen overhodet?

Beklager avsporingen, men både innekatter og innehunder (!) strider mot dyrets natur, er nå min mening.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Jeg har en innepus. Hun virker som hun har det veldig bra. Hun har aldri vist at hun mistrives på noen måte eller vil ut eller noe slikt.

Jeg ser at mange har virkelig er i mot innekatter, noe jeg synes er litt merkelig siden jeg har aldri hørt før at noen kan se på innekatter som "fælt" før jeg har lest tråder her inne. Fikk pusen min hos FOD og de sa heller ikke noe negativt om at jeg skulle ha innekatt.

Bor i 2. etasje i en blokk i byen, så hadde ikke vært så enkelt å la henne gå ute.

Men ja, jeg synes det bare har vært positivt med innekatt. Så lenge hun ikke viser noen tegn på å mistrives, antar jeg at hun er fornøyd.

Jeg ville heller aldri gjort noe med vilje for å "mishandle" henne på noen måte.

Skrevet

Jeg kan også tro på at mange innekatter kan virke fornøyde, som du skriver. Men jeg synes det etisk sett er fundamentalt galt å ikke la en katt få gå ute fritt. At den ikke vet bedre, som mange skriver, viser jo bare at det er et "bedre".

Jeg krever mer enn mangel på lidelse for at jeg mener et dyr har det veldig bra.

Skrevet

Jeg har to innekatter nå, og vil hvertfall ikke anbefalle deg å skaffe en om du først skal ha.

Men tilbake til tema. Jeg har som sagt to innekatter. De stotrives inn, og har det bra. Såklart kikker de nyskjerrig ut av vinduet og ser på fuglene, men jeg har flere ganger prøvd og slippe de ut, men de tør rett og slett ikke. Om jeg eller sambo kommer hjem og åpner døra så piler de bort og inn på soverommet, tar jeg med en av de ut i gangen så løper de med en gang tilbake igjen. På en måte så har jeg da vært heldig ettersom jeg bor i et borettslag hvor katter er forbudt, og kattene selv velger og være inne. Må nok kaste de ut når vi får hus slik at de får seg litt frisk luft, men hus ligger et par år framover i tid.

Og ta sjangsen på å adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen og håpe at den liker å være innepus er ganske risikabelt, jeg tok denne sjangsen, men også da et evt ansvar om at jeg kanskje måtte gi de bort videre om de ikke trivdes inne. Å holde katter som tydeligvis vil ut inne syntes ikke jeg er noe særlig, men så lenge katten velger selv å være inne så går det greit.

Jeg ville nå også tenke på hvor lenge det er til du får et hus/leilighet hvor kattene kan gå ute. Tenker du 4-5 år i tid vil jeg si det er for lenge, derimot er det kanskje 1 maks 2 år så ville det vært bedre.

Skrevet

At innekatter virker fornøyde er som regel fordi man ikke har noe reelt sammenligningsgrunnlag, fordi man ikke har sett den samme katten som utekatt. Jeg syntes også min katter virket fornøyd da hun var innekatt, og først da jeg slapp henne ut så jeg forskjellen, og hun er nå mye mere livsglad og trives åpenbart mye bedre med livet sitt, nå når hun får frihet, mulighet til å jakte osv. Det er ikke det at katter direkte lider ved å være innekatter, de har det bare så mye bedre ved å være ute, siden de får levd ut sin natur i mye større grad.

Og at innekatter ikke tør å gå ut i begynnelsen er helt vanlig, og det er ikke noe tegn på at de trives inne. Bare at de er redd for det ukjente, og dermed veldig forsiktige.

Skrevet
Og at innekatter ikke tør å gå ut i begynnelsen er helt vanlig, og det er ikke noe tegn på at de trives inne. Bare at de er redd for det ukjente, og dermed veldig forsiktige.

Barer svarer for min del nå, men de har bodd her i et år og verden utenfor er alt for skummel for dems del tydeligvis..

Skrevet
Jeg har en innepus. Hun virker som hun har det veldig bra. Hun har aldri vist at hun mistrives på noen måte eller vil ut eller noe slikt.

Jeg ser at mange har virkelig er i mot innekatter, noe jeg synes er litt merkelig siden jeg har aldri hørt før at noen kan se på innekatter som "fælt" før jeg har lest tråder her inne. Fikk pusen min hos FOD og de sa heller ikke noe negativt om at jeg skulle ha innekatt.

Bor i 2. etasje i en blokk i byen, så hadde ikke vært så enkelt å la henne gå ute.

Men ja, jeg synes det bare har vært positivt med innekatt. Så lenge hun ikke viser noen tegn på å mistrives, antar jeg at hun er fornøyd.

Jeg ville heller aldri gjort noe med vilje for å "mishandle" henne på noen måte.

Så bra at katten din har det bra.

Er det noe spesielt man må ta hensyn til med en innekatt? Evt noe som de har mer utbytte av enn utekatter?

Skrevet
Jeg kan også tro på at mange innekatter kan virke fornøyde, som du skriver. Men jeg synes det etisk sett er fundamentalt galt å ikke la en katt få gå ute fritt. At den ikke vet bedre, som mange skriver, viser jo bare at det er et "bedre".

Jeg krever mer enn mangel på lidelse for at jeg mener et dyr har det veldig bra.

det er jo masse som er bedre for oss alle her i verden. hvis man skal ha et dyr som kan temmes på denne måten og få det til og trives. da er det ikke galt for katten. for inget dyr faktisk.

jeg er totalt i mot å kle opp katter, hunder og alt sånt, men tror på ingen måte at en katt har vondt av å være i et hjem hvis den får utløp for ALLE sine instinktive behov. noe den faktisk kan få.

og slutt nå å sammenligne med hunder. de har et helt annet aktivitetsbehov enn en katt.

vær nå heller glad for at en hjemløs katt har et hjem. er det ikke det ene så er det det andre.

Skrevet

Det er masse som er bedre for oss alle, ja - så hvorfor ikke gi katten noe som er bedre? Jeg kan overhodet ikke se at den setningen skal være noe argument for ikke å la katten være ute.

En innekatt får slett ikke utløp for alle sine naturlige behov og instinker. Den får ikke utløp for det mest grunnleggende - å gå fritt ute.

Hunder har et helt annet aktivitetsbehov enn katter, det er sant. Men mens hunder har behov for å være nær flokken så mye som mulig, så har katter mer behov for å vandre alene og utforske territoriet, jakte osv. Noe den ikke får gjøre inne når den er konstant omgitt av mennesker og kunstige stimuli.

"Er det ikke det ene så er det det andre" - ja, det viser jo hvor mye det er å ta tak i.

Skrevet
Det er masse som er bedre for oss alle, ja - så hvorfor ikke gi katten noe som er bedre? Jeg kan overhodet ikke se at den setningen skal være noe argument for ikke å la katten være ute.

En innekatt får slett ikke utløp for alle sine naturlige behov og instinker. Den får ikke utløp for det mest grunnleggende - å gå fritt ute.

Hunder har et helt annet aktivitetsbehov enn katter, det er sant. Men mens hunder har behov for å være nær flokken så mye som mulig, så har katter mer behov for å vandre alene og utforske territoriet, jakte osv. Noe den ikke får gjøre inne når den er konstant omgitt av mennesker og kunstige stimuli.

"Er det ikke det ene så er det det andre" - ja, det viser jo hvor mye det er å ta tak i.

men jeg føler ikke at man kommer noen vei ved å gjenta seg selv i samme retning gang på gang.

Jeg har innekatter og utekatter. Noen vil være inne. De blir jo tamme dyr. Vi menneskene gjør dem sånn, men de er laget sånn at de kan bli temmet.

En innekatt ser forresten på sitt hjem som territorium. uansett om den får gå ute og inne også.

jeg må også ærlig innrømme at det er mange andre viktigere saker å ta seg av her i verden. ;)

Skrevet
men jeg føler ikke at man kommer noen vei ved å gjenta seg selv i samme retning gang på gang.

Jeg har innekatter og utekatter. Noen vil være inne. De blir jo tamme dyr. Vi menneskene gjør dem sånn, men de er laget sånn at de kan bli temmet.

En innekatt ser forresten på sitt hjem som territorium. uansett om den får gå ute og inne også.

jeg må også ærlig innrømme at det er mange andre viktigere saker å ta seg av her i verden. ;)

Er enig med deg. Hvis en katt er inne så er det territoriumet til den katten, og hvis en katt er ute er det territoriumet hans.

Vil tror at så lenge noen er glad og tar seg av en katt så burde man være fornøyd. For det finnes så altfor mange katter som går rundt hjemløse.

Skrevet
Jeg lurer på hva dere syns om det å ha innepus. Har utrolig lyst på katt, og den eneste måten vi kan skaffe oss det er ved at det blir en innekatt.

Er det rettferdig overfor katten?

Nei ikke i det hele tatt!

Er det uansvarlig av eierne?

Uansvarlig og egoistisk. Det er lov å ønske seg et dyr, men i mine øyne skal man la være hvis man ikke har de riktige rammene for dyreholdet i orden.

Hvilke synspunkter har dere?

Hvis dere selv har innekatter, hvordan oppfattere dere dem i motsetning til utekatter?

Jeg har ikke innekatt, men jeg kjenner en del mennesker som har hatt innekatt. I de tilfellene der disse innekattene fikk lov til å begynne å være ute, så vi veldig godt hvor viktig det var for dem å ha denne friheten. Katter er katter, de fleste katter trives med å komme og gå, de trives med å streife rundt i perioder, med å få lov til å jakte og ferdes fritt. Jeg skjønner godt at du ønsker deg katt, og jeg tviler ikke på at mange innekatter får masse god mat og godt stell, men i mine øyne er det ikke tilstrekkelig.

Skrevet

Noen ganger må man nesten gjenta seg selv, når lignende argumenter eller feiltolkninger blir gjentatt av ulike personer i en tråd.

Hvis en katt selv velger å være inne - når den har et reelt valg - så er det noe helt annet enn om den ikke har noe valg. Selv om katt ser på huset/leiligheten som et territorium så er det for det første mye mindre enn det naturlige territorium katter bruker. For det andre så er det i realiteten ikke noe annet enn et forstørret gullbur da katten mangler friheten til å gå og utforske fritt. Å ta fra et dyr den friheten er en grunnleggende feil, mener jeg.

Det er det, men det er ingenting som tilsier at man ikke kan ta seg av og engasjere seg i mer enn en sak om gangen.

Er enig med deg. Hvis en katt er inne så er det territoriumet til den katten, og hvis en katt er ute er det territoriumet hans.

Se svar ovenfor på hvorfor jeg ikke er enig i at dette er godt nok.

Vil tror at så lenge noen er glad og tar seg av en katt så burde man være fornøyd. For det finnes så altfor mange katter som går rundt hjemløse.

Dette har jeg også vart på tidligere i tråden.

Skrevet
Dette har jeg også vart på tidligere i tråden.

Og jeg mener fremdeles at et hjem er bedre enn inget hjem.

Skrevet

jeg mener du tar feil tabris og for min del er det ikke noe mer å si enn at jeg er uenig. det eneste er..

har du dyr selv? tar du de opp og koser med dem?

klør du dem når du føler for det? i såfall hva slags dyr har du?

Skrevet

Må bare si at jeg syns noe av argumentasjonen for innekatt er vel søkt. Hva hjelper det innekatten at kuer og gullfisk også har begrenset plass? Dyr er dessutten forskjellige med ulikt behov og ulike instinkter.

Gjest MissDior16
Skrevet

skal vi med innekatter tvinges til og ikke ha det eller noe?

Assa hva vil dere frem til liksom????

Skrevet
jeg mener du tar feil tabris og for min del er det ikke noe mer å si enn at jeg er uenig. det eneste er..

har du dyr selv? tar du de opp og koser med dem?

klør du dem når du føler for det? i såfall hva slags dyr har du?

Ja, jeg har en hund og en katt. Min katt liker å bli strøket, men ikke å bli løftet opp - derfor stryker jeg den uten å løfte den opp. Kosingen går på kattens premisser. Hunden klapper og koser jeg med, men også på en måte som gjør at jeg ikke virker truende. Jeg gir den f.eks ikke en klem, bøyer meg over den eller stryker den på magen når den ligger på rygg.

Skrevet
Og jeg mener fremdeles at et hjem er bedre enn inget hjem.

Det kommer helt an på, mener jeg. Et gullbur er og blir et bur.

Skrevet
Ja, jeg har en hund og en katt. Min katt liker å bli strøket, men ikke å bli løftet opp - derfor stryker jeg den uten å løfte den opp. Kosingen går på kattens premisser. Hunden klapper og koser jeg med, men også på en måte som gjør at jeg ikke virker truende. Jeg gir den f.eks ikke en klem, bøyer meg over den eller stryker den på magen når den ligger på rygg.

Skjønner, men har du en katt og en hund?

Mener du at de to da tilfredstiller hverandres behov?

Og hvorfor tillater du deg selv i det hele tatt å anskaffe deg dyr?

Det er greit å påpeke ting du mener er feil men da må du praktisere det du preker om, og til det fulle også. du har anskaffet deg dyr i det hele tatt. og med dine meninger angående dyr. ja alt du har nevnt så burde ikke du ha dyr.

det får deg til å virke dobbeltmoralsk. På den ene siden er det greit for deg, men samtidig ikke.

Da burde ikke du syntes det være greit å temme disse dyrene du mener er ville.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...