Småkjekset Skrevet 21. september 2007 Forfatter #21 Skrevet 21. september 2007 Det er en fin tanke som ligger bak deres ønske om å få katt, det har jeg aldri tvilt. Men jeg mener at en katt har mer behov for å få gå fritt ute enn den har behov for kos og annerkjennelse. Jeg skjønner hva du mener også. men mange av dyrene hos Dyrebeskyttelsen er unasett for det meste inne og har vært der hel siden de kom dit (alt fra noen dager til måneder, år). Og hvis noen kommer dit og sier at de har lyst å hjelpe disse kattene burde det ikke vært noe problem.
Lilith Skrevet 21. september 2007 #22 Skrevet 21. september 2007 Jeg har to innekatter. De er trygge, glade og kosete og har vært inne hele livet. Jeg gleder meg til jeg en gang flytter til et hus med hage så kattene kan få gå ute, for jeg skulle også ønske de fikk litt mer plass å boltre seg på. Inntil videre er vi alle ganske fornøyde
Gjest ¤bella¤ Skrevet 21. september 2007 #23 Skrevet 21. september 2007 Jeg skjønner hva du mener også. men mange av dyrene hos Dyrebeskyttelsen er unasett for det meste inne og har vært der hel siden de kom dit (alt fra noen dager til måneder, år). Og hvis noen kommer dit og sier at de har lyst å hjelpe disse kattene burde det ikke vært noe problem. De kattene som er vandt med å være utekatter er de ikke interisserte i å selge til folk som vil ha de som innekatter. Heldigvis.
Tabris Skrevet 21. september 2007 #24 Skrevet 21. september 2007 Jeg kan forstå at mange mener det er bedre at en katt får være innekatt enn at den må bli avlivet eller leve hos en midlertidig dyrebeskyttelses-familie. Og for den ene katten det er snakk om så er det sannsynligvis en forbedring. Grunnen til at jeg ikke liker det er fordi det vil gjøre begrepet "innekatt" enda mer legitimt enn det er i dag, og jeg er redd flere og flere vil skaffe seg kattunger som innekatter i tillegg til de som blir reddet fra Dyrebeskyttelsen.
Småkjekset Skrevet 21. september 2007 Forfatter #25 Skrevet 21. september 2007 Det må vel være bedre å la kattene få et liv som innekatt, enn ikke et liv i det hele tatt?
Tabris Skrevet 21. september 2007 #26 Skrevet 21. september 2007 Det må vel være bedre å la kattene få et liv som innekatt, enn ikke et liv i det hele tatt? I innlegget ovenfor så begrunner jeg hvorfor jeg ikke mener det. Det er kanskje bedre for den katten det gjelder, men i det store bildet så tror jeg det vil føre til flere innekatter (ikke bare puser reddet fra Dyrebeskyttelsen, men kattunger også), noe som vil føre til dårlige kår for flere katter i fremtiden.
Småkjekset Skrevet 21. september 2007 Forfatter #27 Skrevet 21. september 2007 Jeg skjønner at vi ikke kommer til å se likt på dette. Men jeg mener at hvis en katt får et bedre liv, så må det være bedre enn at ingen får et bedre liv. Et sted må det jo begynne.
Tabris Skrevet 21. september 2007 #28 Skrevet 21. september 2007 Men jeg mener at hvis en katt får et bedre liv, så må det være bedre enn at ingen får et bedre liv. Et sted må det jo begynne. Jeg synes ikke det er riktig at en katt får et bedre liv hvis det i fremtiden vil gå på bekostningen av livskvaliteten til mange andre katter. Det som jeg er redd "begynner" når man går for en slik løsning, er at innekatter generelt sett blir mer og mer legitimt.
onyx Skrevet 21. september 2007 #29 Skrevet 21. september 2007 Jeg skjønner Tabris bekymringer. Det kan fort bli amerikanske tilstander der folk som har utekatt er dyremishandlere, og det å fjerne klør og dope dyra med antidepressiva er helt normale løsninger på katter som blir stressa av innelivet.... Ja, jeg har frekventert noen amerikanske dyreforum....
Lilith Skrevet 21. september 2007 #30 Skrevet 21. september 2007 Er problemet her at ts vil ta til seg en gratiskatt, eller at hun vil holde den inne? Eller begge deler? For, ang diskusjonen om hvordan man best skal kunne regulere Norges kattebestand, så er vel første steg her å slutte å ta til seg gratiskatter. Om katten holdes inne eller ikke, har vel strengt tatt ikke så mye å si for fremtidens kattebestand? Eller tror du flere vil skaffe seg gratiskatter hvis det blir mer akseptert (som du sier) å ha innekatt?
Tabris Skrevet 21. september 2007 #31 Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg tror at flere og flere vil skaffe seg en katt med den tanke om å ha den som innekatt fra dag 1 - uavhengig av om den er huskatt, rasekatt, gratis eller koster penger. Fordi hvis flere og flere skaffer seg innekatt fra Dyrebeskyttelsen - i tillegg til at mange oppdrettere kun selger innekatter - så vil dette føre til at det blir mer og mer legitimt og ha innekatt. Og som Onyx også er inne på - hva kan bli det neste? Endret 21. september 2007 av Tabris
Gjest JM Skrevet 21. september 2007 #32 Skrevet 21. september 2007 Jeg synest i alle fall at katten har det bedre som innekatt en overlatt til seg selv. Selvfølgelig er det bedre å kunne la katten gå inn og ut som den vil, men når dette ikke er mulig, så mangler det ikke på katter der det å bo i leilighet er et godt alternativ. I alle fall burde man sette igang en nasjonal aksjon for å avlive og kastrere villkatter, katter er kjæledyr, og de har det ikke godt alene.
Tabris Skrevet 21. september 2007 #33 Skrevet 21. september 2007 I alle fall burde man sette igang en nasjonal aksjon for å avlive og kastrere villkatter, katter er kjæledyr, og de har det ikke godt alene. Da synes jeg også man skal vurdere en aksjon hvor man avliver alle omplasseringskatter som ikke får komme til hjem der de kan være ute. Katter er rovdyr, og har det ikke godt med å bare være inne.
Gjest JM Skrevet 21. september 2007 #34 Skrevet 21. september 2007 Du får spørre katten hva den ønsker da. Som sagt har vi en katt som vil være inne, tror ikke denne har noe dårligere liv enn de kattene som går ute. Men er til en viss grad enig med deg, det er bedre å avlive en katt som vil vantrives enn å la den gå som innekatt. Men det finnes katter som kan få et godt liv som innekatt, som alternativ til å klare seg på egenhånd eller å bli avlivet.
Lilith Skrevet 21. september 2007 #35 Skrevet 21. september 2007 Da synes jeg også man skal vurdere en aksjon hvor man avliver alle omplasseringskatter som ikke får komme til hjem der de kan være ute. Katter er rovdyr, og har det ikke godt med å bare være inne. Er ikke hunder også rovdyr? Er det nok frihet å få gå i bånd?
Småkjekset Skrevet 21. september 2007 Forfatter #36 Skrevet 21. september 2007 Jeg lurer på hva dere syns om det å ha innepus. Har utrolig lyst på katt, og den eneste måten vi kan skaffe oss det er ved at det blir en innekatt. Er det rettferdig overfor katten? Er det uansvarlig av eierne? Hvilke synspunkter har dere? Hvis dere selv har innekatter, hvordan oppfattere dere dem i motsetning til utekatter? Her har man kommet inn på et helt annet tema nå enn det som var hovedinnlegget mitt. Syns det er helt greit at alle har forskjellige meninger, men lurer fremdeles på spørsmålene som jeg stilte. Har fått mye "kunnskaper" om at dette er dyreplageri og at alle katter som ikke er utekatter burde avlives osv. Havner litt utenfor tema da..
Tabris Skrevet 21. september 2007 #37 Skrevet 21. september 2007 Det er noe helt annet med en katt som velger å være inne, enn en som aldri får det valget. Jeg synes rett og slett at det ikke burde eksistert et begrep som "innkatt". Det burde ikke streife vår tankegang at det er en mulighet. Til og med hunder - som jo er flokkdyr og mye mer "menneske-avhengige" enn de fleste katter - bør få være løse for at de skal ha et best mulig liv. Hva er det da som gjør at noen tror det er bra at en katt skal være inne i hele sitt liv? Kanskje ute i bånd eller bur? Det er helt vanvittig.
Tabris Skrevet 21. september 2007 #38 Skrevet 21. september 2007 Er ikke hunder også rovdyr? Er det nok frihet å få gå i bånd? 1. Jeg synes alle hunder bør få ha mulighet til å gå løse så mye som mulig (under oppsyn og kontroll, selvsagt) 2. Hunder er et flokkdyr på en helt annen måte enn hva enn katt er, de er derfor mer fornøyd med å være i nærheten av mennesker hele tiden. De vantrives ofte alene, mens katter søker å være alene. (Igjen: Det finnes selvsagt unntak, men jeg snakker generelt).
Lilith Skrevet 21. september 2007 #39 Skrevet 21. september 2007 Her har man kommet inn på et helt annet tema nå enn det som var hovedinnlegget mitt. Syns det er helt greit at alle har forskjellige meninger, men lurer fremdeles på spørsmålene som jeg stilte. Har fått mye "kunnskaper" om at dette er dyreplageri og at alle katter som ikke er utekatter burde avlives osv. Havner litt utenfor tema da.. Du har vel egentlig fått ganske mange svar på de tre første spørsmålene dine ... Mht til det siste punktet ditt, kan jeg ikke se store forskjeller på mine innekatter og utekatter jeg kjenner, annet enn at kattene mine blir litt 'hyper' innimellom, fordi de ikke har så mye plass å 'løpe av seg' på.
Tabris Skrevet 21. september 2007 #40 Skrevet 21. september 2007 Jeg skal svare konkret på spørsmålene dine, slik at jeg holder meg til temaet. Er det rettferdig overfor katten? Nei, på ingen måte. Er det uansvarlig av eierne? Ja, det synes jeg, fordi man setter tilside så noe så grunnleggende i kattens natur som å få gå fritt ute. Hvilke synspunkter har dere? Jeg tror mine synspunkter har kommet godt frem i de andre innleggene mine.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå