Gå til innhold

Innepus

Småkjekset

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at du TS tydeligvis har bestemt deg og ikke er mottakelig for råd her.

Jeg har to innekatter. De er søstre, og har vært inne hele livet. Grunnen til at de er inne er at vi bor i et røft nabolag der jeg ikke tør å slippe de ut. Den ene ser ut til å trives inne, ligger stort sett i sofaen og slapper av. Den andre er høyt og lavt, bruker mye tid på å stirre ut vinduet og kommer løpende når ytterdøra åpnes - prøver å stikke ut i gangen. Den trives tydeligvis ikke inne.

Kattene mine skal få komme ut så fort vi får vårt hus ferdig, forhåpentligvis neste uke. Jeg tok de til meg fordi jeg visste at vi kom til å få mulighet til å ha de ute så fort de ble gamle nok, uheldigvis har huset vært veldig forsinket.

Jeg kommer aldri til å tvinge mine katter til å være inne. Og jeg er fullstendig enig med Tabris når hun sier at det er egoistisk å sette egne behov (les: Jeg vil ha katt) foran kattens behov. Man skaffer da ikke dyr kun for egen del? Hvis man har et dyr som kanskje ikke kommer til å ha det bra, er det greit bare fordi man er glad i det? Jeg tviler ikke på at du TS kommer til å være glad i katten din, men jeg synes at det blir helt feil å skaffe katt på det grunnlaget du nå gjør.

Du ville ha respons fra en innekatt-eier, og nå har du fått det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Man skaffer da ikke dyr kun for egen del?

Gjør man ikke? Er ikke det å skaffe seg husdyr i bunn og grunn et egoistisk valg, uansett hvor godt man vil dyret?

Skrevet

Jeg vil tro at alle katter blir hyper innimellom. Har hatt flere katter som har vært utekatter, men som gjerne kunne bodd inne hvis de hadde fått lov til det. Og de kattene jeg har hatt har bare måttet tulle fra seg, og så var alt greit og de var tilbake til "normalen".

Skrevet (endret)
Jeg vil tro at alle katter blir hyper innimellom. Har hatt flere katter som har vært utekatter, men som gjerne kunne bodd inne hvis de hadde fått lov til det. Og de kattene jeg har hatt har bare måttet tulle fra seg, og så var alt greit og de var tilbake til "normalen".

Jada, mine slåss fra seg en stund, og så er det tilbake til å sløve i sofaen :) Bare litt slitsomt mens det står på - da skulle jeg gjerne gitt dem en hage å løpe fra seg i!

Endret av Lilith
Skrevet

Det varierer. Min hunnkatt har sjelden vært hyper (bortsett fra når hun var kattunge, da). Hun nærmest bor ute om sommerhalvåret, jeg ser henne kun når hun kommer inn for å spise. Når frosten og minusgradene kommer, så bor hun for det meste inne, og det lar jeg henne selvsagt få gjøre.

Skrevet

Nå er dette OT, men det er jo hele tråden allerede.... men dere som er helt for innekatt, er det også greit med innehund?

Skrevet
Jeg lurer på hva dere syns om det å ha innepus. Har utrolig lyst på katt, og den eneste måten vi kan skaffe oss det er ved at det blir en innekatt.

Er det rettferdig overfor katten? NEI

Er det uansvarlig av eierne? JA

Hvilke synspunkter har dere?

Hvis dere selv har innekatter, hvordan oppfattere dere dem i motsetning til utekatter?

Syns du virkelig ikke du har fått mange konkrete svar på spørsmålene dine? Jeg tror vel heller problemet er at du ikke har fått de svarene du ønsker deg.

Det er ikke ok å skaffe seg katt dersom man vet at den må leve inne på ubestemt tid.

"Hvis dere selv har innekatter, hvordan oppfattere dere dem i motsetning til utekatter?"

Jeg har naturlig nok ikke "innekatt", har aldri hatt det. (Begrepet var faktisk helt ukjent for meg helt til jeg havnet her på KG for noen år siden).

Men jeg har en del kjennskap til innekatt-livet gjennom kjente, oppdrettere. De holder avlskattene sine inne så lenge de er fertile. Og det de registrerer er at disse kattene (generelt) er sløvere, ikke utvikler motorikk og intelligens på samme måte, sover mer, spiser dårligere og har dårligere pels etc. er tidvis hyperaktive og frustrerte. Selv om de faktisk er fertile og burde være fulle av futt.

Det er et unaturlig liv for en katt å leve i et bur på 80 kvm. Det sier seg selv.

Skrevet
Nå er dette OT, men det er jo hele tråden allerede.... men dere som er helt for innekatt, er det også greit med innehund?

Sikter du til meg nå? Jeg har aldri sagt jeg er 'helt for' å ha innekatt. Jeg mener like fullt at en katt kan ha et fint liv innendørs.

Skrevet
Sikter du til meg nå? Jeg har aldri sagt jeg er 'helt for' å ha innekatt. Jeg mener like fullt at en katt kan ha et fint liv innendørs.

Kan en hund ha et fint liv innendørs?

Skrevet
Kan en hund ha et fint liv innendørs?

Det vet jeg ikke, men jeg skulle tro at disse tekopphundene feks kunne hatt et godt liv innendørs - i like stor grad som en katt, om ikke større.

Skrevet (endret)

Så hvis vi åpner for at det er helt legitimt å ha småhunder og katter innendørs - enten fordi vi ikke orker å gå turer, bor et sted hvor det hadde vært farlig å slippe dem løs, er redd for at de skal bli skadet osv - hva er det egentlig vi gjør med dyrene? Og hva sier det om vår holdning til naturen og dyrene? Ser vi på dem som rovdyr med naturlige drifter, instinkter og behov som vi bør oppfylle så godt vi kan - eller ser vi på dem som firbente babyer eller levende kosebamser?

Hvordan kan vi - på noen som helst måte - forsvare at et dyr ikke får lov til å være ute uten bånd og bur noengang i løpet av sitt liv? Hvordan man kan helt oppriktig mene at dette dyret får leve et fullverdig liv i pakt med sin natur?

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg tror i grunnen ikke vi kommer så veldig mye lengre i denne diskusjonen, jeg.

Håper du finner ut av det, TS! :)

Skrevet
Jeg er intressert i å vite hvordan andre som har hatt innekatter har oppfattet katten sin, når det gjelder det å være innekatt.

Det er katt vi vil ha, og den eneste muligheten til å få det er at det må være innekatt.

Jeg vil ikke forsvare våre eventuelle valg, men vil bare si at vi har lyst å gi en pus som står uten hjem en god plass å bo, sammen med mennesker som er glad i den.

Er det så galt gjort av oss?

Hei!

Jeg har to innekatter.

Jeg kunne sikkert fortalt mer om hvordan det er å ha innekatt, men jeg tror ikke denne tråden/dette forumet er riktige stedet.

Lykke til videre, det er viktig å tenke seg om før man får seg et dyr uansett. :katt:

Gjest Catebella
Skrevet

Jeg har innekatt og kan ikke se at katta mi mistrives. Det er en rasekatt som er beregnet til å være like fornøyd inne som ute. Når du går etter katter så ikke skaff deg en vanlig utekatt som du har i en leilighet. Enkelte raser går bedre inne som Persere, birma, ragdoll og endel andre raser. Søk litt etter informasjon på nettet om hvilken raser som passer godt som innekatter.

Hvis du er ute mye om dagen bør du kjøpte 2 katter så de får selskap i hverandre. Så lenge du leker og holder katta i god trim og selskap blir den ikke ulykkelig inne. Det er ikke min i såfall :)

Det vil alltid være mennesker som har sterke meningner om dette. Så jeg foreslår at du undersøker litt selv og ikke ha dårlig samvittighet for å ønske deg en innekatt. Mange raser er avlet fram for å tåle bedre å være inne.

Hvis jeg så at min egen katt hadde vært ulykkelig og misfornøyd inne og gikk og deppa ville jeg så klart gitt den bort til noen som hadde uteplass. Det kan komme veldig an på personligheten til katten og rasen. Men det ser du...

Min katt får være ute på terassen om sommeren og vinteren og sitte å se på fulger og snuse i lufta. Men ha bånd sånn at den ikke faller fra ut fra 13 etasje!

Lykke til i din kattejakt :)

Skrevet
Jeg lurer på hva dere syns om det å ha innepus. Har utrolig lyst på katt, og den eneste måten vi kan skaffe oss det er ved at det blir en innekatt.

Er det rettferdig overfor katten?

Er det uansvarlig av eierne?

Hvis dere selv har innekatter, hvordan oppfattere dere dem i motsetning til utekatter?

NEGATIVT!

Er det deg selv du skal behage, og katten du skal Ubehage?

Nei, vent til dere kan gi kattene uteplass dn kan boltre seg på!

Skrevet

Er det rettferdig overfor katten?

Er det uansvarlig av eierne?

Hei!!

Vi har 2 innekatter. Det er exotic rase som er egnet å være inne.

( de har så tykk pels at hvis de går ute så kommer håret til å floke seg å bli knuter på i den grad at de får kjempevondt )

Rasen er veldig lat av natur å det beste de vet er å sitte i fanget på oss eller sløve på sofaen!! ;-)

Vi kjøpte 2 stycker fordi at de skulle kunne leke masse med hverandre for de er jo tross alt katter å har behov for å springe runt! :-)

Anbefaller deg å kjøpe rasekatt å ikke vanlig bondkatt.

Søk på internet på forskjellige raser så finner du fort ut av hvilke raser som egner seg best inne.

Våre katter STORTRIVES å de prøver ikke å gå ut, de vil rett å slett ikke.

Men tenk på at hvis du har en katt inne i flere år å sen slepper den ut når du kjøpt deg hus så kommer katten bli kjemperedd å gjemme seg for dette er noe han ikke er vant til.

Jeg synes ike du skall ha dårlig samvittighet for å ha en katt inne. Men les om hva type katt rasen du ser etter er først!!

Lykke til.

Skrevet

Akkurat som Trampe, har vi to innepuser. De er også søstre fra samme kull, og har vært inne hele livet. De ville blitt avlivet dersom vi ikke hadde tatt dem til oss.

Den gangen vi fikk dem, var jeg skeptisk til det å ha innekatt. Men omstendighetene der vi bodde da, tilsa at vi ikke kunne ha noe annet. Vi bodde i tredje etasje, hadde barneskole og to barnehager som nærmeste nabo, trafikkert veikryss og jernbanen femti meter unna. Så det sier seg selv da.

Nå bor vi i et hus med stor hage, men med en svært trafikkert vei tretti meter unna, hvor bilene og tungtrafikken suser forbi i 80 km/t. Her går det med en katt i året. Kattene våre får ikke være utekatter, men en gang om dagen tar vi dem med ut i bånd, og jeg tror de fleste av dere ville bli overrasket over å se hvor godt det går.

Greit nok at folk her mener at folk skal vente til de kommer seg til et sted hvor de kan ha utekatt; men uteomgivelsene skal også være tilpasset katten! Jeg syns ikke noe forsvarer folk som slipper ut katten sin hver dag når de bor rett ved en motorvei...

Noen sier at katten er et rovdyr med disses naturlige behov for å gå fritt...så hva er hunden da? Og hva med andre dyr, som hester, kaniner, marsvin, kuer...? Opprinnelig er de alle dyr som skulle hatt muligheten til å gå fritt.

Man skal også ha i bakhodet at ved å la katten gå løs ute, må man tenke på alt man utsetter den og andre katter for. Katten bør være kastrert, så man ikke bidrar til den endeløse rekka av hjemløse katter og uønskede kattunger som hver sommer dumpes overalt, katten må dessuten få ormekurer minst fire ganger i året, sjekkes for øremidd og vaksineres mot sykdommene som florerer blant kattepusene.. og pus bør være merket på en eller annen måte, med chip, øremerking (som man skal være obs på utviskes etter en tid, og blir uleselig) og halsbånd (som går opp dersom pus sitter fast), slik at man har størst mulig sjanse for å finne ut hva som har skjedd dersom pus ikke kommer hjem.

I tillegg vet man aldri hva andre mennesker finner på.. så det å ha en fri utekatt kan være dyreplageri på mange måter, så vel som det å ha en innekatt. Det kommer helt an på hvordan man ser det.

Skrevet

Takk for svar. Godt å se at noen har postive erfaringer med innepus :)

Skrevet
Noen sier at katten er et rovdyr med disses naturlige behov for å gå fritt...så hva er hunden da? Og hva med andre dyr, som hester, kaniner, marsvin, kuer...? Opprinnelig er de alle dyr som skulle hatt muligheten til å gå fritt.

Jeg synes ikke det er et bra hundehold hvis man ikke lar hunden sin få gå løs. Kaniner, marsvin og andre burdyr mener jeg er dyreplageri, og industridyr som kyr og andre husdyr spiser jeg ikke nettopp fordi de lever under så dårlige forhold. I tillegg til at vi utsetter dyrene for alt dette for at vi vil se på en søt hamster i bur eller spise billige kyllingvinger så skal vi nå altså utsette katten for den samme egoismen?

Skrevet
Takk for svar. Godt å se at noen har postive erfaringer med innepus :)

Ja, ikke sant. Og det eneste du var ute etter med denne tråden, eller hur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...