Gå til innhold

Innepus

Småkjekset

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva dere syns om det å ha innepus. Har utrolig lyst på katt, og den eneste måten vi kan skaffe oss det er ved at det blir en innekatt.

Er det rettferdig overfor katten?

Er det uansvarlig av eierne?

Hvilke synspunkter har dere?

Hvis dere selv har innekatter, hvordan oppfattere dere dem i motsetning til utekatter?

Endret av Småkjekset
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vært flere lange diskusjoner om dette her på KG. Selv misliker jeg sterkt innekatter. En katt er et rovdyr som har naturlige behov og instinkter som blant annet innbefatter å jakte og å ta runder for å kontrollere reviret. Noe av det mest grunnleggende for et dyr må være å få lov til å gå fritt ute. Noe annet vil jeg gå så langt som å kalle dyreplageri.

Det er ikke en menneskerett å ha katt. Hvis man bor slik til at man ikke kan ha katten ute så er det bedre å ikke skaffe seg katt. Man bør se om man kan oppfylle kattens naturlige behov, ikke endre katten etter eget ønske. Lykke til. :)

Skrevet

Jeg er ganske enig med Tabris her, og vil bare legger til at jeg har erfaring med mine egne katter, som var innekatter, og senere har gått over til å bli utekatter. Og når jeg ser hvor mye bedre livskvalitet de har det som utekatter, så er jeg overbevist om at man frarøver kattene sine noe viktig ved å holde dem inne. Har man ikke mulighet til å la katten sin gå ute, bør man vente med å skaffe seg en.

Skrevet

Det er jo ikke slik at den skal være en innekatt for evig og alltid. Skal skaffe oss et hus med gode ute muligheter når vi har betalt ned lånet på leiligheten vi bor i nå.

Skrevet

Ingen andre som har noe å tilføye?

har vært innpå dyrebeskyttelsen sine sider og FOD siden, og er så utrolig mange katter som er uten et hjem. Er det da ikke bedre å la dem få et hjem som innekatt enn ikke et hjem i det hele tatt?

Skrevet

Selvsagt - hvis en katt lever livet sitt i et lite trangt bur, så er det selvsagt bedre å utvide buret til å inkludere huset. Men det er - slik jeg ser det - bare et mindre onde.

Skrevet

Jeg har også forferdelig lyst på hund eller katt, men jeg bor i 13 etasje i en høyblokk.. Jeg tror -ikke- katter har bra av å være innedyr! Så vidt jeg har sett av dyrebeskyttelsen her i omrdået i hvertfall så får dyrene der gå ut i en stor luftegård innimellom, det er ikke som om de sitter innesperret i et lite bur 24/7.

Jeg foreslår heller at du venter med å skaffe deg katt til du har mulighet til å la den være en utekattt. Samme hvor sårt savnet er. Jeg for min del er enslig, og ser ikke for meg at jeg noensinne kommer til å ha råd til noe annet enn blokkleiligheter uten mulighet for katt. Sånn er livet. At jeg "har så lyst på" rettferdiggjør ikke å sperre et dyr inne i en blokk.

Skrevet

Vi har en pus som bare vil være inne. Tror det er fordi hun var villkatt og har gått og vært kald og sulten. Aktiviserer seg fint inne og har det bra, håper jeg :) virker i alle fall slik.

på dyrebeskyttelsen plukker de ut personligheter de vet kan passe til innekatt, og om du kjøper en katt fra dem får en annen villkatt tak over hodet og mat i skålen.

Jeg vil si gå for det jeg, om du har lyst på katt, den får det nok bra hos deg og en annen katt som trenger det får plass på kattehus.

Skrevet
Det er jo ikke slik at den skal være en innekatt for evig og alltid. Skal skaffe oss et hus med gode ute muligheter når vi har betalt ned lånet på leiligheten vi bor i nå.

har vært innpå dyrebeskyttelsen sine sider og FOD siden, og er så utrolig mange katter som er uten et hjem. Er det da ikke bedre å la dem få et hjem som innekatt enn ikke et hjem i det hele tatt?

Vi har hatt innekatt i 1,5 år, han var 12 uker da vi fikk ham. Dette har gått kjempefint, selv om han er litt hyper iblant. Vi har en balkong med grønne vekster, og han stortrives der ute i blomsterkassa :jepp: Vi sørger for å leke mye med ham, slik at han ikke kjeder seg, men likevel er jeg veldig glad for at vi snart skal flytte på landet, slik at han er utekatt. Jeg må innrømme at jeg har hatt svært dårlig samvittighet til tider fordi vi har holdt ham inne.

Hvis dere skal ta til dere en omplassert katt, så må det i så fall være en som er vant til å være bare inne, noe annet tror jeg blir katastrofalt. Dessuten tror jeg det er bedre med to innekatter enn bare en, for da får de i hvert fall selskap i hverandre :) Katter har det kanskje best som utekatter, men det er jo en stor fordel at dere skal flytte til hus med hage etterhvert.

Skrevet

Så bra at det er noen som har positive tanker rundt det å ha innekatt! :)

Har vært innpå forskjellige sider i det siste og der har jeg lest om mange som har positive tanker rundt innekatt, så lenge man bruker mye tid på den etter jobb/skole. Og det er jo en av grunnene til at vi vil skaffe oss en pus, for å ha noen å kose med. Jeg er mye alene hjemme, og det er en annen grunn til t vi vil skaffe oss katt. Men den viktigste grunnen er at vi er utrolig glad i alle dyr, særlig katter, og har lyst å hjelpe en av de mange dyrene som er uten hjem.

Var hos Dyrebeskyttelsen i går, men de ble avisende overfor oss når vi sa at vi hadde tenkt på innekatt, for det er den eneste måten vi kan få katt på. syns de egentlig bare burde være glad ejg, at noen har lyst å ta seg av en av de mange dyrene de har og gi den et godt hjem, i stedetfor at katten må bo hos dem pga at ingen er intressert/har mulighet. Men det er nå bare min mening da :sjenert:

Hvis det er flere som har opplevelser når det gjelder innekatt setter vi stor pris på å høre dem :)

Og så kan dere gjerne komme medtips til leker og lignende som passer til en katt som må være inne, men allikevel få muligheten til å bevege seg mye om dagen :)

Skrevet

Jeg synes det er flott hvis Dyrebeskyttelsen ikke ønsker å gi katt til de som vil ha dem som innekatt. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.

Jeg må ærlig innørmme at jeg synes tanken om at katter ikke skal få lov til å gå ut er så grunnleggende gal at jeg har problemer med å finne argumenter, langt mindre forstå at noen faktisk helt oppriktig synes det er greit.

Skrevet

Jeg syns det er litt rart at du spørr om råd når det er så tydelig at du har bestemt deg for at du vil ha innekatt uansett... jeg ville hørt på rådene jeg fikk, og evt heller fått meg et dyr som du kan kose med og ha inne med god samvittighet. Det er da mange andre dyr/ting man kan bruke tid på når man er alene enn bare en katt?

Skrevet
Vi har en pus som bare vil være inne. Tror det er fordi hun var villkatt og har gått og vært kald og sulten.

Vår pus liker seg også best inne. Vi slipper henne ut hvis hun vil, men det er veldig sjelden hun er ute mer en 20 min, vanligvis er det kanskje 5. Hun liker seg faktisk mye bedre på verandaen, hvor hun har tilgang til å gå opp på taket. Der kan hun være mutters aleine og luske på smafuglene. Men jeg kan ikke huske at hun har vært der ute så mye mer enn en times tid heller.

Hun er opprinnelig født ute, men jeg vet ikke om hun husker så mye av det.

Jeg tror det fins katter som trives godt inne, problemet er at det er vanskelig å vite på forhånd hvis man skaffer seg en kattunge.

Det er rart hvis ikke dyrebeskyttelsen har katter som vegrer seg for å gå ut - kanskje de bare har bestemt seg for at innekatt er feil uansett den enkelte katts personlighet?

Skrevet
Det er rart hvis ikke dyrebeskyttelsen har katter som vegrer seg for å gå ut - kanskje de bare har bestemt seg for at innekatt er feil uansett den enkelte katts personlighet?

En katt som vegrer seg for å gå ut et sted kan godt trives ute i et annet hjem - eller omvendt. Det er uansett stor forskjell på en katt som velger å hovedsaklig være inne, enn en katt som ikke har noe valg.

Skrevet

Jeg er intressert i å vite hvordan andre som har hatt innekatter har oppfattet katten sin, når det gjelder det å være innekatt.

Det er katt vi vil ha, og den eneste muligheten til å få det er at det må være innekatt.

Jeg vil ikke forsvare våre eventuelle valg, men vil bare si at vi har lyst å gi en pus som står uten hjem en god plass å bo, sammen med mennesker som er glad i den.

Er det så galt gjort av oss?

Skrevet
Er det så galt gjort av oss?

Å la et personlig ønske om å skaffe seg katt gå så på bekostning til kattens behov og instinkter at man velger å ha den som innekatt mener jeg er galt, ja. Da er ens eget ønske om å ha katt viktigere enn at katten skal få leve et så naturlig og rikt liv som mulig.

Skrevet
Å la et personlig ønske om å skaffe seg katt gå så på bekostning til kattens behov og instinkter at man velger å ha den som innekatt mener jeg er galt, ja. Da er ens eget ønske om å ha katt viktigere enn at katten skal få leve et så naturlig og rikt liv som mulig.

Det vi har lyst å gjøre er å gi en kattsom står uten hjem et bedre liv sammen med mennesker som er opptatt av katten, og som kan gi den mye kos og anerkjennelse.

Skrevet (endret)
Det vi har lyst å gjøre er å gi en kattsom står uten hjem et bedre liv sammen med mennesker som er opptatt av katten, og som kan gi den mye kos og anerkjennelse.

Det er en fin tanke som ligger bak deres ønske om å få katt, det har jeg aldri tvilt. Men jeg mener at en katt generelt sett (jeg vet det nok finnes unntak) har mer behov for å få gå fritt ute enn den har behov for kos og annerkjennelse.

Endret av Tabris
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg synes det er flott hvis Dyrebeskyttelsen ikke ønsker å gi katt til de som vil ha dem som innekatt. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.

Vi kjøpte katt av dyrebeskyttelsen, og betingelsen var at den skulle være inne. Det var en liten katt som har vært gjennom mye.

Skrevet
Vi kjøpte katt av dyrebeskyttelsen, og betingelsen var at den skulle være inne. Det var en liten katt som har vært gjennom mye.

Ja, jeg trodde også mange innenfor Dyrebeskyttelsen hadde den overbevisningen. Jeg er glad at det ikke gjelder alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...