Gå til innhold

Narkotesting av ungdom

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det lar seg nok gjennomføre hvis man vet akkurat når man blir testet..

Men nå tror jeg ikke vanlige skoleelever tenker som hardbarka rusmisbrukere.

Men så er det ikke de vanlige skoleelevene man er ute etter, heller. Det er de som bruker dop. Og hvis de vet at de kommer til å bli testet, at det blir mer overvåking dersom de først tester positivt, og at det blir et helvete hjemme og problemer på skolen, så kommer de til å tenke som hardbarka rusmisbrukere før du vet ordet av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men så er det ikke de vanlige skoleelevene man er ute etter, heller. Det er de som bruker dop. Og hvis de vet at de kommer til å bli testet, at det blir mer overvåking dersom de først tester positivt, og at det blir et helvete hjemme og problemer på skolen, så kommer de til å tenke som hardbarka rusmisbrukere før du vet ordet av det.

Ingen skal si at du ikke tenker som disse ungdommene...

Ja, blir man tatt for narkotikaproblem så vil man nok få problemer hjemme ja. Med rette! Skal man få disse ungdommene ut av misbruket sitt, så må det først oppdages. Og overvåkes? Ja, selvsagt.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Ja, blir man tatt for narkotikaproblem så vil man nok få problemer hjemme ja. Med rette! Skal man få disse ungdommene ut av misbruket sitt, så må det først oppdages. Og overvåkes? Ja, selvsagt.

Hvor stor del av dem som tester positivt ser du for deg har et misbruk?

Skrevet
Hvor stor del av dem som tester positivt ser du for deg har et misbruk?

Jeg tror de aller fleste foreldre foretrekker at barna ikke bruker narkotika...

Det blir litt søkt for meg å benevne bruk av narkotika som (rusmiddel)bruk, men enhver står jo fritt til å velge sine ord.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg tror de aller fleste foreldre foretrekker at barna ikke bruker narkotika...

Det blir litt søkt for meg å benevne bruk av narkotika som (rusmiddel)bruk, men enhver står jo fritt til å velge sine ord.

De aller fleste foreldre opplever (eller opplever ikke, fordi de ikke oppdager) at ungdommene gjør ting foreldrene ikke vil. Poenget må likevel være at ungdommene skal komme gjennom tenåringstiden uten varige men og med et grunnlag for jobb eller videre studier.

Jeg kan ikke se at problemet rettferdiggjør det kontrollregimet folk her skisserer.

Skrevet
Hvis du hadde snakket litt med foreldre som har opplevd dette på kroppen så skal jeg garantere at holdningen din hadde vært en annen.

Der tar du feil. Selv har jeg jobbet med problematikken, i tillegg til at jeg har hatt rusmisbrukere både i famlien og som nære venner, og jeg klarer da å forholde meg rasjonelt til dette likevel. Tvang har aldri løst noe for noen, og bør kun brukes i tilfeller hvor personen er en fare for andres liv og helse.

Skrevet
De aller fleste foreldre opplever (eller opplever ikke, fordi de ikke oppdager) at ungdommene gjør ting foreldrene ikke vil. Poenget må likevel være at ungdommene skal komme gjennom tenåringstiden uten varige men og med et grunnlag for jobb eller videre studier.

Jeg kan ikke se at problemet rettferdiggjør det kontrollregimet folk her skisserer.

Jeg er enig i det. Jeg eksperimenterte selv litt med narkotika da jeg gikk på videregående, men det ble med det og jeg har ikke rørt noe sånt på mangfoldige år. Tror ikke det hadde hjulpet meg noe å bli tatt med positiv urinprøve. Grunnen til at jeg ikke ble misbruker var heller at jeg hadde varme foreldre som alltid var der for meg og gode venner.

Skrevet

Jeg har en ganske allsidig jobbakgrunn, og en del av tiden jobbet jeg i en del kontakt med rusbrukere. Dessuten så kjenner jeg godt til det fra egen omgangskrets og familie. Det er ikke måte på hvor smarte og kreative folk kan være når de går inn for å lure systemet. Eller foreldrene. Eller arbeidsgiver. Og jeg har nok ikke hørt halvparten.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle være krenkende eller mistenkeliggjørende hvis alle måtte ta testen. Jeg har selv tisset på glass mange ganger for diverse grunner, og aldri spurt nøyaktig etter hva de lette etter. Husker at vi måtte levere urinprøver på barneskolen, tror vi også gjorde det på ungdomsskolen, men husker ikke. Aner ikke hva de testet etter, men det var nok ikke narkotika. Poenget mitt er at hvis alle må gjøre det så blir det helt naturlig. Skjønner ikke hvorfor lærere skal bli fienden, når læreren ikke har noe med det å gjøre (synes ikke læreren bør få umidelbar tilgang til resultatet heller, da).

Det eneste jeg kan se som taler imot måtte være at det er dyrt og resurskrevende.

Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet
Poenget mitt er at hvis alle må gjøre det så blir det helt naturlig.

Vi ser jo av svarene her at mange vil nekte at barna deres blir testet. Sånn vil det alltid være når man vil gjennomføre noe det er uenighet om. I den virkelige verden kommer altså bare noen til å bli testet. Sannsynligvis vil dette skape splid innad i gruppen: "hvorfor må jeg bli testet når ikke han må det" osv.

Jeg kan ikke se for meg at dette kan fungere i virkeligheten; det har altfor mange utilsiktede negative konsekvenser.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle være krenkende eller mistenkeliggjørende hvis alle måtte ta testen. Jeg har selv tisset på glass mange ganger for diverse grunner, og aldri spurt nøyaktig etter hva de lette etter. Husker at vi måtte levere urinprøver på barneskolen, tror vi også gjorde det på ungdomsskolen, men husker ikke. Aner ikke hva de testet etter, men det var nok ikke narkotika. Poenget mitt er at hvis alle må gjøre det så blir det helt naturlig. Skjønner ikke hvorfor lærere skal bli fienden, når læreren ikke har noe med det å gjøre (synes ikke læreren bør få umidelbar tilgang til resultatet heller, da).

Det eneste jeg kan se som taler imot måtte være at det er dyrt og resurskrevende.

Det du gjorde den gangen var en helsesjekk som var frivillig (for dine foreldre).

Og ingen så på deg mens du tisset.

Skrevet

Jeg hadde latt meg selv teste uten å reflektere noe mer over det.

Skrevet
Jeg hadde latt meg selv teste uten å reflektere noe mer over det.

Dersom det ble innført på arbeidsplassen din?

Jeg må si meg veldig overrasket over hvor mange som både finner dette tenkte kontrolltiltaket uproblemlatisk, ikke-krenkende, og som et godt forebyggende tiltak mot rusproblemer.

Kanskje obligatorisk IQ-test av alle gravide og deres partnere ville være et like godt forebyggende tiltak mot omsorgssvikt og all skjevutvikling og samfunnsutgifter som kommer av foreldre som ikke er i stand til å ta vare på barnet sitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...