Gå til innhold

Narkotesting av ungdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er veldig betenkelig. Særlig siden den typen "hjemmetester" som brukes til den slags testing i utlandet i forbindelse med elever, egne barn og arbeidstakere/-søkere (og det er vel den typen tester som eventuelt ville blitt brukt her også) er kjent for å være så sensitive at de slår ut på andre ting enn narkotika. Det har vært en del store saker på at de bla slår ut på misbruk av opiater ved inntak av valmuefrø.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes det er veldig betenkelig. Særlig siden den typen "hjemmetester" som brukes til den slags testing i utlandet i forbindelse med elever, egne barn og arbeidstakere/-søkere (og det er vel den typen tester som eventuelt ville blitt brukt her også) er kjent for å være så sensitive at de slår ut på andre ting enn narkotika. Det har vært en del store saker på at de bla slår ut på misbruk av opiater ved inntak av valmuefrø.

Nå er det heldigvis ikke så veldig vanlig at skoleelever bruker opiater..

Dessuten, selv om en kan få positiv test av valmuefrø, så kan en teste for mengde av opiater. Man ser fort forskjell på en positiv test pga valmuefrø og en positiv test pga heroin.

Skrevet

Det er riktig. Valmuefrø kan gi positivt utslag på opiater allerede etter 30 minutter, og opp til 48 timer etter inntak, men det kommer også an på mengden valmuefrø en spiser.

Dessuten kan Ibuprofen og ulike antibiotikatyper gi en positiv prøve på marihuana, en kombinasjon av UVI og diabetes kan gi en positiv kokaintest, migrenemedisiner kan utgi seg for å være LSD...

En alkotest kan også gi falsk positiv av ulike ting...

Det er derfor alle som blir testet må fylle ut et skjema hvor de oppgir hvilke medikamenter de bruker, for å avgjøre om det kan dreie seg om en falsk positiv.

Hvis slike prøver blir aktuelle, er det selvsagt viktig at alle parter vet hva som kan gi falsk positiv, men jeg synes fordelene ved testing oppveier de ulempene jeg fram til nå har klart å tenke på...

Skrevet

Jeg synes dette er noe som med rette er lovstridig i Norge, og jeg ville nektet å la mine barn bli testet. Selv om det ble åpnet for testing på skoler må selvsagt foreldre gi sitt samtykke og det ville ikke jeg gjort.

Tvangsmessig testing vil bare føre til et regime av mistenkeliggjøring og ungdommene vil komme i forsvarsposisjon. Det vil skape et opposisjonsforhold mellom elever og skole, noe som er svært uheldig for en institusjon som er ment å drive undervisning og ta vare på barna.

Det er også en grunn til at dette er forbudt på arbeidsplasser, bort sett fra i de tilfeller hvor det er snakk om liv og helse (piloter etc). Hvordan ville du likt at sjefen din kom til deg og sa at det er på tide med den månedlige tisseprøven? Personlig ville jeg følt meg ydmyket og mistenkeliggjort. Selvsagt føler ungdommer det på samme måte, kanskje i enda større grad, fordi de er i en sårbar periode av livet.

Gjest Gjest_Creo_*
Skrevet

Jeg ville ikke akseptert testing av meg selv da jeg var i den alderen, og jeg ville heller ikke akseptere testing av mine barn.

Skrevet

Som sjåfør og traffikant risikerer jeg å bli testet i rutinekontroller, hvorfor ikke la barna ha det i bakhodet at de kan bli testet? Men da må det være likt for alle, taushetsbelagt om resultat. Jeg vet ikke om engang skolens lærere skulle få tilgang på resultat. :klø:

Jeg ville sagt ja til en slik undersøkelse på mine barns skole. Og dersom positivt utslag; B-prøve - uanmeldt. Likt som i sykkelsport og andre steder.

Skrevet
Som sjåfør og traffikant risikerer jeg å bli testet i rutinekontroller, hvorfor ikke la barna ha det i bakhodet at de kan bli testet? Men da må det være likt for alle, taushetsbelagt om resultat.

Det blir jo vanskelig å få det likt for alle når vi ser av denne tråden at såpass mange ikke ville latt skolen teste barna deres.

Skrevet

Fyllekjøring er farlig for andre på en helt annen måte enn det narkobruk. Så jeg forstår at det argumentet er litt tynt.

Men jeg kan se fordelene med å tillate narkotesting over alt, inkludert alle arbeidsplasser. Er bare usikker på om jeg virkelig synes totalovervåkning er veien å gå for et bedre samfunn.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg har selv avgitt narkotest i forbindelse med en jobbsøknad uten å ha blitt traumatisert for livet, og jeg hadde heller ikke hatt problemer med at barna ble testet av helsesøster eller annet helsepersonell ved skolen.

Jeg ser egentlig ikke forskjellen på det, og alkotestene vi som bilførere blir utsatt for med jevne mellomrom.

De tester jo alle der også for å komme til fåtallet som kjører i beruset tilstand, og nekter en bilfører å blåse blir h*n sendt videre til tvungen blodprøve.

Da vil jeg gjerne få forklare forskjellene :)

Av sikkerhetsmessige årsaker er det krav om at førere av kjøretøy er edru. En rekke stillinger kan heller ikke ha påvirkede eller personer med rusmisbruk, pga fellesskapets sikkerhet eller personens sikkerhet (f.eks ved tilgang til medikamenter i arbeidet).

Å kjøre bil eller ha en bestemt jobb er frivillig, ergo er det frivillig å bli testet, selv om det er et krav for å kunne gjøre det man vil.

Skolen er ikke frivillig, og ingen kan utestenges for bruk av rusmidler på fritiden. Læringsutbyttet kan bli dårligere i påvirket tilstand, men man mister uansett ikke rettigheter til å være der om man røykte hasj dagen før eller festet i helgen og er trøtt.

Å teste noen i forbindelse med at de er elever ved en skole, er like krenkende som om noen kunne komme hjem til deg og meg og forlange testing fordi vi bodde i et bestemt nabolag eller tilhørte en bestemt aldersgruppe.

At spor av ulovlige rusmidler avsløres, er INGEN garanti for at brukeren får god hjelp. Spør foreldre til ungdommer som har virkelige rusproblemer. De er sjelden overimponert over tilbudet. Å gjøre noe med alle som blir tatt en gang, finnes det ikke kapasitet til. Kanskje vil det bare trekke ressursene bort fra ungdom med tydelige problemer. Det er dem vi må ha tak i, ikke alle som prøver seg på en røyk, men som klarer seg utmerket faglig og sosialt og overhodet ikke har noe hjelpebehov. (Selv om foreldrene gjerne vil ha full kontroll.)

Skrevet
Hva er argumentet mot å teste? Overbevis meg... :sjenert:

De aller fleste som arbeider med ungdom og rus er enige om at testing ikke fungerer. For det første blir det en "oss og dem"-holdning som er svært uheldig mellom mennesker (i dette tilfellet elever og lærere) der et tillitsforhold er så viktig. Dessuten dropper hver femte elev ut av videregående skole, og dette vil bare føre til at enda flere av de som er i faresonen enten dropper ut av seg selv eller blir utvist.

For ikke å snakke om hvor nedverdigende og urettferdig det ville være å tvinges til å tisse i en kopp når man aldri har brukt narkotika i hele sitt liv. Jeg tror jeg ville følt et blendende hat mot dem som tvang meg til å gjøre noe sånt helt uten grunn da jeg gikk på skolen. Neppe gunstig i skolesammenheng, da det bare vil føre til ytterligere opposisjon mot autoriteter.

Skrevet
Hvordan ville dere reagert dersom skolen hadde ønsket å narkoteste alle elevene? Man ville jo da forsåvidt kunne finne de som har et problem, og de andre har egentlig ikke noe å skjule. Likevel føler jeg selv at jeg ville sett det som utrolig krenkende å bli tvunget til narkotest. Selv om jeg altså aldri har rørt narkotika. Og da ville man jo automatisk blitt mistenkeliggjort om man nektet? Hvordan ville dere reagert som foreldre, eller om det gjaldt dere selv? Og hva ville dere sagt om barnet deres nektet å ta testen?

Det virker litt overspent på meg. Det er riktignok mange unge som tester narkotika i en eller annen form, men det er bare ganske få som bruker.

Men jeg kan godt se for meg at testing kan være en del av behandling av ungdom er som er i ferd med å få et problem. Men da tror jeg det ville fungere best i kombinasjon med andre tiltak.

Testing kan være en indikator på om poden følger opp sin del av avtalen.

Skrevet
Som sjåfør og traffikant risikerer jeg å bli testet i rutinekontroller, hvorfor ikke la barna ha det i bakhodet at de kan bli testet? Men da må det være likt for alle, taushetsbelagt om resultat. Jeg vet ikke om engang skolens lærere skulle få tilgang på resultat. :klø:

Jeg ville sagt ja til en slik undersøkelse på mine barns skole. Og dersom positivt utslag; B-prøve - uanmeldt. Likt som i sykkelsport og andre steder.

Er det greit for deg at de kommer hjem til deg og tester deg også, da?

Skrevet

Er det virkelig noen som tror at en elev som bruker narkotika vil levere en urinprøve fra seg selv?

Det kommer til å bli storhandel med tiss på norske skoler hvis dette blir innført.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt testing på mine barn i offentlig skole, og ville selvsagt støttet dem dersom de nektet. Selv politiet kan ikke ta stikkprøver på slike ting, men må ha skjelig grunn til mistanke, før de kan taue inn folk og kreve tisseprøver, nettopp fordi det er en ydmykende situasjon å havne i.

Hadde det vært snakk om en privat skole hvor man skrev under på at det var ok ved skolestart er det selvsagt opp til eleven selv om de ønsker å gå på denne skolen. (Slik det er tilfelle ved de fleste folkehøyskoler.) Synes også tentacle forklarte dette med forskjell å frivillighet og ikke godt i sitt innlegg, i forhold til feks bilkjøring.

Og i forhold til både bilkjøring og folkehøyskoler er det ikke snakk om at alle blir testet, men at man foretar stikkprøver.

Skrevet

virker på meg som det er mange foregldre som ikke helt stoler på sinne barn her men........

Skrevet
For ikke å snakke om hvor nedverdigende og urettferdig det ville være å tvinges til å tisse i en kopp når man aldri har brukt narkotika i hele sitt liv. Jeg tror jeg ville følt et blendende hat mot dem som tvang meg til å gjøre noe sånt helt uten grunn da jeg gikk på skolen. Neppe gunstig i skolesammenheng, da det bare vil føre til ytterligere opposisjon mot autoriteter.

Jeg måtte tisse i en kopp når jeg var på sesjon, og når jeg ble innkalt til førstegangstjeneste, jeg følte ikke noe blendende hat mot autoritetene for det, selv om vi har oibligatorisk førstegangstjeneste her i landet (for menn, men merkelig nok ikke for kvinner).

Det er på tide at ungdommen idag mister noen av putene de har under armene, det begynner å bli temmelig fullt der.. :(

Mange unge idag er veldig opptatt av rettighetene sine, men hva med pliktene ?? Hva med å sette seg ett mål om å bli en god borger ?

Skrevet
Jeg måtte tisse i en kopp når jeg var på sesjon, og når jeg ble innkalt til førstegangstjeneste, jeg følte ikke noe blendende hat mot autoritetene for det, selv om vi har oibligatorisk førstegangstjeneste her i landet (for menn, men merkelig nok ikke for kvinner).

Det er på tide at ungdommen idag mister noen av putene de har under armene, det begynner å bli temmelig fullt der.. :(

Mange unge idag er veldig opptatt av rettighetene sine, men hva med pliktene ?? Hva med å sette seg ett mål om å bli en god borger ?

Det blir jo noe annet når det er sesjon. Store deler av militærtjenesten omgås man jo med våpen, og til dels skarpladde våpen. Det sier seg vel selv at man ikke vil ha for mange knarkere flyende rundt med skarpe våpen.

Dessuten dreier hele militærtjenesten seg om tvang fra første til siste stund, så det å pisse i en kopp på kommando skiller seg ikke ut som så særskilt negativt sammenlignet med alle de andre tingene man må gjøre på kommando.

Man hater nok befalet langt mer for utmarsjer, svømming i kaldt vann, endeløse pusse-seanser med 12.7-en og så videre.

Gjest Go clean !
Skrevet

Hadde jeg hatt en unge i skolealder, og h*n hadde spurt om å bli fritatt fra testen, tror jeg jeg hadde spurt "Tror du at du kommer til å teste positivt ?", hvis ja, hadde jeg fått h*n fritatt for testen, men bedt h*n slutte å bruke stoff, og forlangt at h*n tok en evt test neste år..

Er noen her som sier det er overgrep osv, og mener å kunne se det på oppførsel osv. Jeg syns dere er litt blåøyde, ungdommer kan være veldig manipulerende, og det er mangt de kan drive med uten at foreldrene vet en ting om det, uansett hvor mye dere følger med. Den eneste sikre måten er hvis de tar testen, og det er da vel mye bedre at skolen tar testen, enn at foreldrene gjør det ?

Skrevet

JEg ser at det er mange som mener at det er helt greit å teste skoleungdom for narkotika, uten annen begrunnelse enn at de syns det er for galt om ungen bruker stoff.

Til alle dere som mener det: Er det greit at det kommer folk hjem til dere, og doptester DERE?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...