Gå til innhold

Dreads,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes dreads er utrolig lite pent, og kunne ikke en gang vurdert å hatt det selv, men jeg ville ikke nekte barna mine å ta det.

De har alltid fått velge hvordan de ser ut på håret - så lenge det er rent. Og de har vært alt fra svarte - via grønne (og en sommer delvis prikkete) til helt bleket. Mye har vært stygt - men det har vært deres valg.

Det er viktig å velge hvilke kamper man skal ta - og for meg er hår ikke en av dem. Tatovering og piercinger derimot (utenom hull i øre - og da vanlig hull) har vært helt uaktuelt så lenge de bor hjemme. Når de flytter og forsørger seg selv kan de gjøre som de vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minner meg litt om ei venninne eg hadde før. Vi reiste til Bergen ein lørdag (2,5t unna) for at ho skulle få rasta flettet håret sitt hos noen som var gode med det. Tror vi satt i salongen i nærmere 4 - 4,5 timer før ho blei ferdig med å få fletta håret og satt inn litt løshår for å gjøre de lengre (mye vas med frisørene som hoppa fra ho til to andre som satt der, hjalp de andre som kom inn dørene osv). Søndagen hadde ho løst opp ei flette for å vise faren at de kunne løses opp, siden han ikkje likte håret. Mandagen eller tirsdagen kom ho på skolen med alle flettene borte. Faren sa ho ikkje fikk lov til å ha det, så ho tok de ut. Og tror ho betalte mellom 600 og 800 kr. :S Var skikkelig skuffa over ho, siden ho drog meg med for ingenting, og ho var skuffa med faren sin for at ho måtte ta de ut.

Syns ungdommen må få gjøre som de vil med håret sitt når de er 15, uten at foreldrene skal blande seg inn for mye.

Gjest Supermimz
Skrevet

Hallo,, piercing,tatovering og silikon er NOE annerledes enn å forandre hårstilen.

Hår kan klippest og hår kan vokse. Om jenta så sårt ønsker seg dreads, så synest jeg hun burde få lov å ha dreads. Tenk så glad jenta blir når hun får noe hun virkelig har ønsket seg.

Skrevet

Å nekte henne å gjøre det hun vil med håret, som jo er lett å endre igjen, er å undertrykke hennes personlighet. Eller hvordan nå jeg skal formulere det. La henne bruke en forholdsvis enkel måte å vise verden hvem hun er. Selv har jeg gjort masse med håret de siste par årene, og jeg er selv bare femten, og planlegger dreads i kort fremtid.

Og man må ikke klippe av håret for å få bort dreadsa, det går bra å få dem ut igjen og håret blir ikke særlig slitt (har det fra en pålitelig kilde på pulten ved siden av meg i klasserommet). Her har mamma også sagt masse om at HUN ikke liker det, men så lenge jeg ikke tar tattoveringer eller piercinger, skal ikke hun klage.

Jenta bør kunne velge selv, ellers blir det neste hun tenker på noe mer permanent!

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Mone_*
Skrevet
La henne få lov, bare gjør henne oppmerksom på at når hun blir lei så må hun klippe alt håret av. Dreads vil også lukte vondt etter en liten stund fordi håret ikke kan vaskes skikkelig. Mange vil heller ikke ansette folk med dreads og det kan bli vanskelig for henne å feks. få sommerjobb.

Og få kler dreads!!

Hva i all verden?!

Jeg har alltid få gjøre som jeg vil når det gjelder håret mitt. Det er mitt problem og mine opplevelser. Jeg har farget, klippet, barbert alt og nå har jeg dreads. Foreldrene mine har ikke syns alt er pent, men som de sier: Hvis vi liker det samme, er det noe galt, barn og voksne skal ikke like det samme"

Jeg reagerer på det du skriver når det gjelder to ting.

1. dreads lukter IKKE vondt. Det er fordom og noe folk tror. Hvis de vaskes en gang i uka (noe som faktisk ikke er ekkelt, for hodebunnen vil da ikke bli fet) med såpe uten parfyme og tørkes godt, lukter det ikke. Det er når de vaskes for mye de vil lukte.

2. Folk vil ikke ansette folk med dreads? Hva slags århundre lever dere i? Jeg har både hull i nesen og dreads, og hadde sommerjobb i sommer og har jobb i PU-boliger nå.

Slutt å vær så strenge, håret er da virkelig det minste å lage prblemer ut av. Hvis barna deres får uttrykke seg og eksperimentere med håret, er det kanskje andre områder de ikke tester. I tillegg er dreads en måte å uttrykke et politisk standpunkt, og det skal du hvert fall la barna dine gjøre!

Mone 18

Gjest Gjest_rikke_*
Skrevet
La henne få lov, bare gjør henne oppmerksom på at når hun blir lei så må hun klippe alt håret av. Dreads vil også lukte vondt etter en liten stund fordi håret ikke kan vaskes skikkelig. Mange vil heller ikke ansette folk med dreads og det kan bli vanskelig for henne å feks. få sommerjobb.

Og få kler dreads!!

dreads trenger overhodet ikke å lukte vondt, idag får man kjøpt sjampo, såpestykker etch, faren min hadde dreads når jeg var liten, som nå er 15 år siden DE lukta motorolje og forskjellig nasty, mine lukter som den prydbusken, hurra for meg *flir*

• 3 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, risikere forholdet til en fjortissdatter på den måten!

For alt du vet kan det jo være kjempepupulært, og jeg vet om lignende historier hvor foreldre har hisset seg opp over en bagatell og på den måten tapt all respekt hos sine barn. Glem ikke at en 15-åring ikke egentlig har problemer med å bo uten foreldre!

Skrevet

Nå har jo tydeligvis TS kommet til en ordning med datteren likevel, det ser ut til at de fleste overså det innlegget.

Men jeg må bare skrive under på det at hår, det er ikke tingen å blande seg borti. Tvertimot, det er av de tingene som det er kjempekjekkt å la dem få ha et lite opprør med, for det setter tross alt ikke varige spor. Og når det gjelder hvilke signaler man gir med å ha dreads, så se på nrk barneTV, margrethe har jo vært på skjermen med dreads!

Selv hadde jeg en periode i den alderen hvor jeg gjorde mye rart med håret, farget et rutete, hadde kort på ene siden og langt på andre siden etc, jeg skilte meg ganske grundig ut fra alle de andre som hadde høyt åttitallshår kan man si. Men som mamma svarte farmor da hun ble helt hysterisk over håret mitt: det gror ut...

Sønnen min er tolv år og har fortiden hanekam, pluss at det er barbert ruter på sidene. Guttene i klassen hans spurte ham da han kom på skolen "hvordan fikk du moren din til å gå med på den frisyren?!" sønnen min kunne da smile og fortelle av "det var mamma som klippet meg!"...

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen får vasket hodebunnen ordentlig med dreads. De jeg kjenner som har hatt dreads har luktet ganske sterkt av skitten hodebunn. Synes heller ikke koblingen med hasj er helt tatt ut av løse lufta. Det kan hende at det er annerledes med en jente, men når jeg går sammen med en gutt/mann med dreads, blir vi konstant spurt om å kjøpe hasj. Synes det er ubehagelig. Jeg tror veldig mange vil tenke at hun/han røyker hasj når de ser dreadsene. Som mor synes jeg ikke dette er en fordel for en tenåring.

Likevel ville jeg ha latt 15-åringen få bestemme over håret selv. Jeg synes alle må få ha det håret og de klærne de selv har lyst til. Silkonpupper ville jeg derimot ha gjort mitt beste for å avverge, selv om datteren min var myndig.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg har dreads og av meg lukter det ikke noenting egentlig. Vasker 1-2 ganger i uka med lano dusjsåpe. Luggen som ikke er dreadet vasker jeg litt oftere. Før hadde jeg dreads i luggen også, men klipte den nylig for å få en liten forandring. Luggen er blitt helt myk og fin som den var før. Så om håret blitt slitt og fælt etter dreads kommer helt ann på etterbehandling og hårtype.

Jeg jobber i barnehage, ingen foreldre eller kollegaer har sagt noe på at jeg har dreads. Har kun fått positiv tilbakemelding egentlig.

Jeg synes piercing og hårforandring er helt ok, en piercing kan gro igjen og håret vokser ut igjen. Tattovering synes jeg man skal vente til man er 18 med, av den enkle grunn at seriøse tattovører har den aldersgrensa.

Det å være redd for at hun skal bli spurt om å kjøpe hasj er jo bare helt tåpelig. haha

Skrevet

når det gjelder det med om dreads lukter eller ikke, så tror jeg mange av de som har dreads ikke kjenner det selv. for det er jo rart at så mange som KJENNER folk med dreads opplever det som at det lukter, mens de med dreads ikke synes de gjør det?

men som sagt, jeg synes det kan se ganske tøfft ut jeg altså, men husker venninnen min hadde dreads, og hun var bare fin på avstand, for det luktet råte...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du kanke bestemme håret ho vil ha?

Og om ho blir deppa over resultatet så er jo det hennes feil. Og da klipper ho vel håret og tar aldri dreads mer?

Hadde du vært Moren min så hadde ej vært veldig veldig VELDIG skuffet over dej....

Skrevet (endret)

Synes ikke du skal bry deg noe særlig om det. Si bare din mening, men vær klar på at det er DIN mening. Og nevn dette kun en gang, eller når hun spør. La henne finne ut av slike ting selv, ikke lær henne å bi flau over hvordan hun ser ut.

Edit: Husker selv jeg elsket sort neglelakk. Moren min maste jevnlig over at det var stygt. Etter noen måneder kjøpte hun en til meg, faktisk og året etter ble det "in".

Endret av Lvly
Skrevet

Jeg leste i et blad (KK) om en jente med dreads i dag og kom på denne tråden. Hun fortalte at for henne så står dreads for en "motstand" av det hårhysteriet som er i dag. At det ikke handler om noe annet enn å vise jenter at det er HELT ok å ikke ha smashing hårfrisyre hele tiden samt at det er mye enklere å ta vare på og krever ikke like mye. Men at de absolutt skulle av om de begynte å lukte...

Gjest 14 år gammel
Skrevet

dreads er finest når de er tynne, og jeg skjønner hvorfor du ikke vil gi henne det enda. Men av og til må mødre slippe litt i tøylene, for straks er vi faktisk myndige og kan bestemme hva vi vil selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en nå voksen mann som, da han var 15, spilte i band og var et fantastisk talent på gitaren (jeg har hørt opptak i senere tid og ble grinete fordi han ikke fortsatte med dette).

Han hadde imidlertid en mor som ikke likte verken puddelhåret eller klærne, og en dag klippet hun i stykker de åletrange buksene hans. Det var kun krangel og pine pg.a. hans klesstil og null støtte i hans interesse for gitar.

Hvem vet hvor han hadde vært i dag dersom ikke moren hadde satt kjepper i hjulene og heller vist litt mer genuin interesse?

Nå vet jeg ikke hvor man kommer med dreads alene, men jeg synes det er et tankekors.

• 2 år senere...
Gjest Ikoboss
Skrevet

Akkurat, enig i den.... hva er så ille med at datteren din vil ha dreads? det er langt ifra det værste hun kan gjøre, og hva så om hun har langt fint hår når hun selv ikke vil ha det?

Fokuser på mer viktige ting enn hår.

Gjest Ikoboss
Skrevet

Om du må ha langt hår for å få dreads? Går det ikke an å ha løshår eller ta det hos frisøren istedenfor å lage det selv? Plz svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...