Gå til innhold

Dreads,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg går i mot strømmen, og synes ikke du så alt for streng :lur:

Pr i dag føler jeg at jeg kommer til å si et umiddelbart nei til dreads, piercing, tatovering og sillikon i puppene. Så får vi heller forhandle fra der, og eventuelt gjøre som trådstarter; gå inn for en avtale om å vente. (Og håpe at barnet mitt forandrer mening)

Jeg synes ikke dread og silikonpupper er i nærheten av å være sammenlignbart. Ingenting du gjør med hår er varlig eller risikofylt -det verste man kan oppleve er at man ser grusom ut en stund til det vokser ut igjen. Skal man eksperimentere med utseendet (og det vil man ofte i tenårene), er håret et særdeles ufarlig sted å begynne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dreads kan man trossalt klippe bort uten videre varige men eller utgifter.. Å fjerne piercing, tatovering eller silikon vil koste betydelig og etterlate arr.

Dreads er nok det jeg ville protestert minst på, nettopp av den grunn du skriver.

Skrevet
Hadde jeg vært datteren din hadde jeg kjøpt ny boks og gått til en venninne og fått gjort det bare for å provosere deg og for å vise deg at akkurat så lite kan du hindre det. Hva skal du gjøre da? Barbere henne?

:ler: jeg også.

Jeg fikk ikke lov til å farge håret mitt selv, så jeg dro til ei vennine og farget mitt før lyse-lyseblonde, lange hår i en farge jeg trodde skulle bli mørk cola-brun med rød/lillaskjær.....

Endte opp med rosa hår i ett år, og kan vel si at jeg lærte en lekse, selv om jeg faktisk ganske fort fant ut at det gikk helt greit.

(var yngre en trådstarters datter dog, dette var før konfirmasjon...)

Skrevet

Pr i dag føler jeg at jeg kommer til å si et umiddelbart nei til dreads, piercing, tatovering og sillikon i puppene. Så får vi heller forhandle fra der, og eventuelt gjøre som trådstarter; gå inn for en avtale om å vente. (Og håpe at barnet mitt forandrer mening)

Det er en vanskelig overgang fra det at vi foreldre skal bestemme, til det at tenåringer skal bestemme selv, og det er nok viktig at man både gir og tar begge veier. Det aller viktigste er at man snakker om det, og at man kan veie grunner for og i mot.

Som om at det kan ta laaaang tid før dreads blir fine (takk til Milkyway som lærte meg det) og at ikke alltid håret blir like fint etterpå. At man kanskje ikke kan ta epudiral fordi man har en stor tatovering på korsryggen. At det lett kan bli infeksjoner i piercing...

Dessverre så husker jeg alt for godt min egen ungdomstid, og ansiktet til min mor da søskenflokken kom hjem i tur og orden med barberte hoder, piercing osv. Dessuten er det et par ting jeg angrer grassat på i dag. Mulig det er derfor jeg føler nå (som mamma til en tolvåring) at jeg kommer til å være litt streng...

Godt jeg har dere her på KG som kan gi meg masse pepper når den tid kommer :ler:

hei

jeg ma si meg enig i at man ike kan samenligne silikonbryst og dreads og jeg vil si pick your battles kjemp for det som er viktig om dateren din vil ta dreads om noen ar sa er det ike sa farlig

vil ogsa lege in jeg syns og det er lit droyt i tradstarters inleg og tvinge jenta til hun er seksten jeg er ganske siker pa at man retighetsmesig ikke kan nekte en ungdom og bestemer sel nar en er femten men det er klart at foreldre bestemer sel va di vil betale men jeg tviler pa at hun kan nektes og gjore det na om hun vil jeg ser ike vitsen med at foreldre skal besteme alt og jeg er enig i at ogsa sma barn bor få besteme lit sel så lenge det ike har alvorlige konsekvenser, bedre at barn far besteme haret sit nar di skal klipes heler en at di tar saksen sel fordi di er misfornoyd, men jeg er enig i at man bor snake om det og veie for og i mot :jepp:

hilsen

Skrevet

Bare la den stakkers piken din erfare hvordan det er å ha dreads på hodet sitt. Det er lurt å la småunger gjøre det mens de fremdeles er unge. Hun har mest sannsynligvis vakkert langt hår igjen til hun er 17. Bedre det enn at hun gjør det i protest som 18-åring.

Skrevet

Det er hår. Det gror ut igjen. Får hun ikke lov å gjøre tabber (noe dette ikke nødvendigvis er, det er enkelte dreads funker på) før hun er 18 så kommer hun til å være i fare for å gjøre betydelig større tabber enn dette rett og slett pga at hun ikke har fått lært å ta ansvar for seg selv, og at det kan få langvarige konsekvenser.

Skrevet
Dreads er nok det jeg ville protestert minst på, nettopp av den grunn du skriver.

hei

forst sier du at du vil si umidelbart nei til dreads så sier du at det ike er det du vil protestere mest mot da bor du kanskje besteme deg og vordan kan det og vere enig med moren jeg syns hun og du er strenge da, silikonbryst er greit men det blir for dumt og sete dete samen, hår og piercing har ike slike konsekvenser om det gjores skikelig og jeg kan ike se at det er noe problem at en femten aring for besteme vordan den vil se ut pa haret sit sel og det er det det handler om her

hilsen

Skrevet
Bare la den stakkers piken din erfare hvordan det er å ha dreads på hodet sitt. Det er lurt å la småunger gjøre det mens de fremdeles er unge. Hun har mest sannsynligvis vakkert langt hår igjen til hun er 17. Bedre det enn at hun gjør det i protest som 18-åring.

hei

nemlig, og nesten ar skal hun kanskje begyne på videregående og, det kan kanskje vere lurt og ha gjort det fra seg for da, en annen ting som noen sa det gar an noen ganger og ta det ut igjen og va med og spore noen profesjonele om det om hun angrer kan hun kanskje ta det ut igjen jeg kan ike skjone va som er problemet, i vert fal syns jeg det er droyt og mate vente i et ar vis det er noe hun onsker na, jeg skjoner ike at hun gar med pa det, jeg skjoner ike vorfor det er galt og se dateren sin stolt over og ha fat noe hun onsker seg om hun angrer er det henes problem hun ma uanset vere snil som lar moren besteme slik

hilsen

Skrevet
hei

forst sier du at du vil si umidelbart nei til dreads så sier du at det ike er det du vil protestere mest mot da bor du kanskje besteme deg og vordan kan det og vere enig med moren jeg syns hun og du er strenge da, silikonbryst er greit men det blir for dumt og sete dete samen, hår og piercing har ike slike konsekvenser om det gjores skikelig og jeg kan ike se at det er noe problem at en femten aring for besteme vordan den vil se ut pa haret sit sel og det er det det handler om her

hilsen

Nei, Tule... Jeg skriver at jeg først ville sagt et umiddelbart nei (mest sannsynlig ropt mildt fortvilet -og med et humoristisk glimt -noe sånn som; Å, nei - ikke gjør det med det flotte håret ditt :ler:) For deretter å sette meg ned for å snakke med datteren min. Be henne tenke over dette en gang til, snakke om det rent praktisk osv. Beklager, men jeg er nok ikke den som hadde bare sagt; Ja, så flott da, vennen min, kom skal jeg kjøre deg til frisøren

Siden du henger deg sånn opp i dette, så kan jeg til sammenligning si at om datteren min kom hjem og sa hun ville ha en tatovering, så hadde jeg heller sagt et klart og rugende nei - og vært ganske så bastant på dette - da i motsetning til dreads. Og igjen, selvsagt er tatovering, sillikon og piercing noe helt annet, og selvsagt mye verre.

Jeg tror sannelig ikke jeg kjenner så mange som hadde gladlig latt datteren sin på 15 år ha dreads sånn med en gang. Ikke uten at man hadde ønsket dette over tid, og at man i forkant hadde hatt noen diskusjoner. Ikke at man nødvendigvis skal vente et år, men en jente på 15 år kan skifte mening mange ganger i løpet av en måned også ;)

Som jeg også skriver, så er det noen ting jeg i dag angrer grassat på, og skulle ønske jeg ikke gjorde det den gangen - og som jeg heller skulle ønske jeg brukte litt lengre tid på å avgjøre...

Skrevet

Jeg syns at man enkelte ganger er litt for kjapp til å bestemme seg, særlig når man er ung og sta! En skal sjølsagt lære av egne feil, men noen ganger kan det vere greit å ikke være så impulsiv:

Min fetter hadde et sterkt ønske om å barbere av seg alt håret. Til sin fars store fortvilelse. Dette var midt i verste puddelrock-åra, der alle hadde langt hår, og 2 måneder før fetteren min sin konfirmasjon. Etter avtale med sin far, barberte han av seg håret først en tid etter konfirmasjonen. Det gikk ikke lange tiden før han lot håret vokse ut, men den store hårpryden fikk han nok aldri tilbake.

Nå, 20 år etter (og hårløs på mer naturlig måte) er fetteren min glad han i det minste har noen fine bilder der han har mye hår :ler:

• 3 måneder senere...
Gjest Tina..
Skrevet
La henne få lov, bare gjør henne oppmerksom på at når hun blir lei så må hun klippe alt håret av. Dreads vil også lukte vondt etter en liten stund fordi håret ikke kan vaskes skikkelig. Mange vil heller ikke ansette folk med dreads og det kan bli vanskelig for henne å feks. få sommerjobb.

Og få kler dreads!!

Tror kanskje du har misforstått hele opplegget med dreads...

Man må ikke klippe alt håret av, og det lukter like mye som vanlig hår gjør, og det med at det er få mennesker som får jobb med dreads er bare tull.

Dreads er like skittent som vanlig hår. Og det er faktisk veldig populært å ha det blandt unge mennesker, og det er veldig MANGE mennesker som kler det.

Hilsen En som har Hatt Dreads Selv Før....

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Som mor til en 19- og en 15-åring, har jeg lært at man velger sine fighter med omhu. Hår og klær krangler jeg overhodet ikke med dem om, og har vel aldri gjort det.

Min filosofi har vært at ungene skal ha frihet under ansvar, og at de først og fremst skal utvikle gode sosiale ferdigheter. Så får de gå kledd slik de vil og ha håret slik de vil.

Tro du meg, det kan dukke opp verre konflikter.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Sissy_*
Skrevet

Serriøst, er så alt for mange foreldre som har lyst til å kontrolere barna sine! Barnets utsene har dere ikke noe med! Så lenge det er deres egne penger såklart.

Jeg har ALDRI spurt mine foreldre om å få lov til noe som helst og har vokst opp til å bli rimelig ansvarsfull og uten alt for mye tull og vonde minner. Jeg er forlovet med ei jente som har tatoveringer, og synes det er pent så lenge det ikke er for ekstremt. En eller to tatoveringer betyr ikke at du ser ut som en biiker eller en 60 år gammel sjømann. Mine foreldre har flere ganger vært uenig i min valg av stil og også flere hobbyer med store summer involvert, men har godtatt at mine egne penger tjent og skattet kan jeg bruke på mine egne interesser. Dreads koster som sagt mer penger enn en 15 åring klarer å hoste opp selv hos frisøren, og hjemmeresultatet krever litt kunskap for å få ett godt resultat, men det er da hennes problem og ikke ditt.

Du skal ikke tro att du gjør det rette for barna dine, du skal la de bestemme selv hva som er bra for dem og veilede dem hvis de har driti seg ut og gi ei skulder å gråte på, dere skal ikke være årsaken til at de gråter.

Det finnes konflikter i hjemmet som starter over småting som utvikler seg. Personlige erfaringer, hvis dere vil ha ett godt forhold til barna deres gi frie tøyler, for når de bestemmer seg for å flytte pga deg, så har du tapt! Skilte foreldre burde passe ekstra på, siden dere allerede har skadet barna deres nok fra før.

feile og lære er selve livet, ikke hindre barna deres i å erfare slik vi selv har gjort...

Skrevet

Hjertens enig med siste taler. Du fikk sagt det på en bra måte. I tillegg tror jeg at man ved å frata barna ansvar for de små valgene i livet gjør dem lite rustet for de store. Dreads, pircinger osv er virkelig småting i den store sammenheng. Dersom jeg kan stå som mor når barna er blitt skikkelig voksne og si at de eneste problemene jeg hadde med dem var dreads, langt hår på guter, pircinger osv. Da har jeg vært heldig.

Skrevet

..eller så kan dere gjøre slik som mine foreldre gjorde. De trodde ikke at jeg turde å gjennomføre det jeg sa til dem. Så jeg kom hjem med tattovering på halsen :ler:

Den er søt da, og jeg skal ta en til nå når jeg blir 18 år(ikke på halsen altså) :lur:

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Kjære mor.

Du bestemmer ikke over datteren din så mye lenger, hun er 15.

Hvis hun vil ha dreads så la henne gjør det å slutt å være sånn oldis mor.

Hvis jeg hadde vært henne hadde jeg flyttet ut for lengst og mest sannsynlig ikke villet snakket med deg noe særlig mer enn en bursdag nå og da.

Endret av Helen
Gjest Gjest
Skrevet

For en utrolig overlegen holdning ovenfor en 15 åring. Mulig du var et barn som 15 åring, men det er ikke dermed sagt at alle er det. (Eller for den slags skyld at folk vokser til når de nærmer seg 20)

Skrevet (endret)

Det er ikke frisyren som gjør at jeg reiser øyenbryna, eller din holdning,

det er spørsmål du bør spørre deg selv, og henne, som;

hva hun egentlig opptar seg med?

Hvem omgåes henne?

Åssen musikk liker hun?

hva opptar henne for tiden?

Hvem har hun sett opp til?

Grav dypere, dette kan bli nådeløst om du ikke kommer til bunns i dette. Jeg tenkte hasj, med en gang.

Uten å ville det.

Litt på kanten jeg vet, men instinktivt hadde jeg tatt tak i hele bildet hun har på ting, for om du ikke har oversikt til nå og dette kom ut av det blå for deg..., stikker hun og blandes borti flere med enda værre ideer!

Pircing, tatoo, osv...

... dreds hakke noe å si, det er hva hun mener med de, hvem hun prøver å få innpass hos, osv, det kan være litt greit å ha siste nytt på det til alle tider.

Endret av Wonders
Gjest Gjest_Sidsel_*
Skrevet
feile og lære er selve livet, ikke hindre barna deres i å erfare slik vi selv har gjort...

Selvsagt er jeg enig at man lærer av sine feil, men sannelig kan det også være godt å ha foreldre som kanskje kan råde deg slik at man unngår katastrofer! (og nå sikter jeg ikke bare til dreads) Foreldre slepper gradvis opp, men bør likevel være en voksenperson som gir råd når man trenger det (og kanskje også når man føler man ikke trenger det) og støtte når man trenger det.

Ofte kan unge gjøre valg som kan være fatale, som feks å anlegge dreads uka før man skal ha opptaksprøve på balletthøyskolen (satt det veldig på spissen) Jovisst kan dette være en en dyrekjøpt lærepenge, men jammen hadde det vært godt å fått et lite råd fra mamma i forkant da.

For meg er dette mer råd gitt fra hjertet, enn at jeg opplever det som maktmisbruk fra en kontrollerende mor.

Gjest Gjest
Skrevet

Når skal folk skjønne at de skader barna sine ved å være overbeskyttende? Jeg har opplevd det selv, og jeg kommer aldri til å tilgi mine foreldre at deres egoisme førte til at jeg slet med å bli selvstendig som voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...