Gå til innhold

Dreads,

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sidsel_*
Skrevet
Når skal folk skjønne at de skader barna sine ved å være overbeskyttende? Jeg har opplevd det selv, og jeg kommer aldri til å tilgi mine foreldre at deres egoisme førte til at jeg slet med å bli selvstendig som voksen.

Det kommer vel helt an på hvordan foreldrene er, og hvor streng/overbeskyttende de er. Mine foreldre har vært relativt strenge, men de har likevel gitt rom for å diskutere/argumentere seg frem til løsninger vi alle har vært fornøyd med.

Og selvstendig har både jeg og brødrene mine blitt, noe vi har egentlig alltid vært.

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet
Datteren på 15 år begynte å ta dreads på seg selv i dag. Hun har spurt før om hun får lov og jeg har sagt nei. Hun hadde kjøpt en boks hos frisøren og laget to før jeg oppdaget det. Det ble rett og slett stygt og virket umulig å få ut av håret. Jeg nektet henne å ødelegge håret sitt og tok boksen. Hun ble rasende og nå vil hun flytte hjemmenfra. Jeg kastet resten av innholdet i boksen så hun ikke får brukt det. Hun er veldig opptatt av håret sitt og jeg vet at hun ville deppet over resultatet. Hun har langt nydelig hår og jeg var redd hun måtte klippet eller at det ble ødelagt. Det ville knekt henne. Hva ville dere gjort?

http://images.google.com/images?q=dreads&a...es&ct=title

Jeg ville aldri nektet henne å gjøre dette, for hun vil jo være en erfaring rikere om hun ikke blir fornøyd. Og ville noe slikt knekt henne, da har hun virkelig ikke mange problemer og bør kanskje få litt mer livserfaring sånn at hun ikke blir knekt av så små problemer.

Du kan ikke beskytte henne hele livet, og hun må få ta egne valg selv om de ikke alltid blir som hun ahr forventet. Dette er et valg jeg ville latt henne ta, for som mange andre sier så vokser håret ut igjen. Og mens håret vokser ut igjen, vil hun være en erfaring rikere.

Og å sammenligne dette med silikon, tatoveringer ol blir for dumt, for når ble dreads en varig handling?

Gjest Piper
Skrevet
Selvsagt er jeg enig at man lærer av sine feil, men sannelig kan det også være godt å ha foreldre som kanskje kan råde deg slik at man unngår katastrofer! (og nå sikter jeg ikke bare til dreads) Foreldre slepper gradvis opp, men bør likevel være en voksenperson som gir råd når man trenger det (og kanskje også når man føler man ikke trenger det) og støtte når man trenger det.

Ofte kan unge gjøre valg som kan være fatale, som feks å anlegge dreads uka før man skal ha opptaksprøve på balletthøyskolen (satt det veldig på spissen) Jovisst kan dette være en en dyrekjøpt lærepenge, men jammen hadde det vært godt å fått et lite råd fra mamma i forkant da.

For meg er dette mer råd gitt fra hjertet, enn at jeg opplever det som maktmisbruk fra en kontrollerende mor.

Selvfølgelig skal foreldre råde barna sine, men av og til må de unge lære av sine egne feil. Jeg ville aldri nektet en 15 åring å gjøre ting og tang med håret sitt, men jeg kunne rådet 15 åringen til å tenke seg godt om før h*n valgte å gjøre det. Stor forskjell på det, og på det å si ja eller nei til det. Og jeg kaller det kontrollerende når foreldre skal bestemme hvordan ungdommen skal se ut på håret, selv om de vet at ungdommen mest sannsynlig ikke vil like det. Når man har blitt tenåring syns jeg at håret er en av de tingene man selv bestemmer over, selv om man eventuelt skal på en opptaksprøve på et eller annet fancy sted.

Men selvfølgelig skal foreldre råde ungdommen til hva som er best, men ungdommen bør selv bestemme om h*n vil eller ikke vil gjøre det. Det kalles å ta ansvar for sine egne handlinger, og i tilfelle med opptaksprøven ville kanskje konsekvensen blitt at ungdommen ikke kom inn. Dyrekjøpt erfaring, men det er en kjempe god erfaring å ta med seg videre i livet. Tror du denne ungdommen ville gjort et slikt valg en gang til?

Skrevet

Personlig synes jeg dreads er lite pent - men det er likevel ikke noe jeg ville nekte barna mine.

Så lenge håret er rent kan de gjøre hva de vil med det - farge grønt om så skulle være (og ja .. de har prøvd både grønt/hvitt svart og prikkete) - hår er hår - det vokser ut - og det er de som må gå ut blant folk - og i etterkant ser de jo selv hvor kledelig/lite kledelig ting var.

Skrevet
Grav dypere, dette kan bli nådeløst om du ikke kommer til bunns i dette. Jeg tenkte hasj, med en gang.

Hvordan klarte du å komme på den tanken?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette skulle være et problem, sønnen min bestemte seg for at han ville ha dreads da han var 9 år og det fikk han lov til (... men han ombestemte seg når han etterhvert som vi begynte å snurre skjønte hvor mye arbeid det kom tilå bli..).

En 15-åring er gammel nok til å få eksperimentere med sitt eget hår, det vokser jo ut igjen om hun skulle bli lei av dreads og klipper seg. De fleste har nemlig ikke dreads mer enn en viss periode.

Skrevet
Det er ikke frisyren som gjør at jeg reiser øyenbryna, eller din holdning,

det er spørsmål du bør spørre deg selv, og henne, som;

hva hun egentlig opptar seg med?

Hvem omgåes henne?

Åssen musikk liker hun?

hva opptar henne for tiden?

Hvem har hun sett opp til?

Grav dypere, dette kan bli nådeløst om du ikke kommer til bunns i dette. Jeg tenkte hasj, med en gang.

Uten å ville det.

Litt på kanten jeg vet, men instinktivt hadde jeg tatt tak i hele bildet hun har på ting, for om du ikke har oversikt til nå og dette kom ut av det blå for deg..., stikker hun og blandes borti flere med enda værre ideer!

Pircing, tatoo, osv...

... dreds hakke noe å si, det er hva hun mener med de, hvem hun prøver å få innpass hos, osv, det kan være litt greit å ha siste nytt på det til alle tider.

Dette kan man si om alle stiler.

Jeg foreksempel tenker hasj, piller og kokain når jeg ser jenter med langt blondt hår, dyre vesker som hører på musikk fra topp 20- lista.

Selv hørte jeg på metal som 15-åring og hadde en stil som utstralte dette (mye svart sminke, mye svarte klær), jeg har ikke endt opp som tungt belastet narkoman, selv om en god del kategoriserte folk med denne looken inn under "håpløs ungdom som bruker dop". Det var heller ikke et forsøk på å "skli inn i gjengen", ettersom ingen som jeg hang sammen med til vanlig hadde denne stilen.

Jeg kunne godt tenkt meg å anlegge dreads og jeg hører på mye musikk fra Jamaica (nesten hver dag faktisk) ellers hører jeg mye på såkalt "gypsypunk" og mørk og dyster metal.

Jeg har forresten en litt merkelig klesstil også: en hippie , 50 talls, punk og rocke mix.

Tror du at jeg holder på å komme ut på skråplanet.....?

At man uttrykker seg gjennom hår og klær er et sunnhetstegn, på at man for eksempel tør å ha en egen stil og å være seg selv, ikke at man er i ferd med å havne på siden av samfunnet.

Selvfølgelig bør man alltid bekymre seg litt over sine barn og ha en viss peiling på hvilke miljøer de vanker i men jeg hadde slett ikke blitt mer trygg om de vanket i et såkalt "sossemiljø" enn om de vanket i et miljø der det ytre så mer ekstremt ut.

• Liker 1
Gjest Gjest_bamse_*
Skrevet

Jeg har selv dreads.

De er ikke evig varende men sånne jeg lager selv og fester inn med strikk.

Jeg syntes det er fint, jeg liker ikke normalt blondt/brunt hår.

Alle er forskjellige og man burde få være den man føler får å være.

Jeg skulle gjerne ha posta et bilde her men gidder det styret med at fleste kommer til å si noe stygt om det xD

Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerer,for det er ikke så mange som er fine med dreads... og det er mye vedlikehold ved det...

men tror ikke å gjøre ting forbudt er veien å gå.... sett deg ned å snakk med jenta, og ta en tur til frisøren for å høre hva som er alternativene... hvordan håret blir av dreadsene og hvordan mulighetene til å få de ut igjen er.. dersom hun hører alle konsekvenser fra en fagperson kan det hende hun tenker seg om to ganger og finner ut at dette ikke var noen god ide alikevel... men dersom du legger press på henne så vil hun kanskje gjøre det bare for å gjøre det....

du kan jo også feks foreslå andre ting hun kan gjøre med håret..? mange små lange fletter feks... disse kan flettes ut igjen uten å gjøre for mye skade på håret i forhold til dreads.. da kan hun oppnå en effekt av å gjøre noe anderleds med håret sitt som er reversibelt...

men tror det beste er å snakke med henne ordentlig om det, og ta det på alvor.. ikke bare kjeft..prøv å sett deg inn i situasjon og finn ut hvorfor hun vil gjøre dette.. er det for å være spesiell eller fordi hun syns det fint? Er det en fase.. en 15 åring vil i grunn innerst inne vite om dette er en oppmerksomhetsgreie eller noe hun vil ha over lengre tid.. men ikke alltid innrømme de overfor de voksne.. hvis du gir henne en sjangs til å kunne backe ut av situasjonen i stedet for å presse henne inn i et hjørne ved å nekte, så kan det hende hun finner ut at det ikke er en god ide på egen hånd..

• 3 uker senere...
Skrevet

Særiøst?????

Er du dum?

Det hjelper ingenting å ta fra henne boksen. Hvor vanskelig tror du det er for henne å kjøpe en til? Og hvis hun rakk å lage to, så er jo "skaden" gjort allerede. Ikke at det er opp til deg å avgjøre hva som kler dattern din, men det må da bare se dumt ut med to dreads??

Skrevet
Datteren på 15 år begynte å ta dreads på seg selv i dag. Hun har spurt før om hun får lov og jeg har sagt nei. Hun hadde kjøpt en boks hos frisøren og laget to før jeg oppdaget det. Det ble rett og slett stygt og virket umulig å få ut av håret. Jeg nektet henne å ødelegge håret sitt og tok boksen. Hun ble rasende og nå vil hun flytte hjemmenfra. Jeg kastet resten av innholdet i boksen så hun ikke får brukt det. Hun er veldig opptatt av håret sitt og jeg vet at hun ville deppet over resultatet. Hun har langt nydelig hår og jeg var redd hun måtte klippet eller at det ble ødelagt. Det ville knekt henne. Hva ville dere gjort?

http://images.google.com/images?q=dreads&a...es&ct=title

Hun er gammel nok til å avgjøre dette selv. Det du bør gjøre er å fortelle henne at hun med stor sannsynlighet må klippe av dredsene senere. Det kan og komme mye støv, inni dredsene fordi man ikke får vasket håret skikkelig. (Det kan og være insekter der; noe en venninne av meg opplevde).

Forhåpentligvis gjør hun dette en gang og lar det bli med det.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg anser meg selv for å være ganske streng som oppdrager, men jeg ville aldri lagt meg oppi hvordan en 15-åring velger å ha håret sitt. Det er fint at du bryr deg og forklarer jenta praktiske ting om at dreads er uhygienisk og må klippes av når man går lei. Så får hun selv ta en avgjørelse på om dette er noe hun likevel vil gjøre. Dersom hun velger å gjennomføre det og så angrer seg, så har hun lært en lekse som du ikke kan lære henne.

Skrevet

Ja nå var du streng. Husk at vi som foreldre bare er en bue, hvor barna er pilen som skytes ut av en god og stødig bue (Kalilh Gibran). 15 år er akkurat passe alder for flotte dreads!!!

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Jeg syns jenta må bestemme selv, men det er jo greit å legge frem litt fakta for henne om dreads.

Dette fant jeg på en annen side:

1.) Venn deg til å ikke vaske håret ofte. Prøv å gå noen uker (JA noen uker) uten å vaske håret og føl etter hvordan du takler det. Prøv å ikke tenk på slike ting som illeluktende hodebunn o.l, for håret tilpasser seg at det ikke skal vaskes så ofte etter en stund, og det er egentlig bare sunt

2. Dreads får du ikke over natten. Du må stelle med de hver dag for å få de slik som du vil ha de.

3) Hvis du ikke greier å holde deg til det faktum at du ike kan vaske håret ditt hver dag så burde du liker gjerne klippe av deg dreadsa først som sist. Vasker du de hver dag kommer de til å mugne og råtne, og etterhvert kommer det også mark inni de..

Kjekt lesestoff...

Det var protestert på det at det er venskeligere å få seg jobb med dreads. Dette vet jeg lite om, men vil tro dreads stiller på lik linje med tatoveringer og piercinger... Det er faktisk større problemer å få jobb med det...Ikke alle firmaer er interesserte i synlig piercing, fremtredende tatoveringer, eller dreads.

Jeg personlig syns både dreads, piercing og tatovering kan være fint, har de to sistnevnte. Men ble bedt om å ta ut piercingene i jobben jeg ble tilbudt.

Mange har faktisk problemer med folk som ser litt frika ut, og det syns jeg i mange tilfeller man skal respektere, for eksempel når man jobber på et aldershjem e.l.

Men for all del, jenta skal ikke ut i yrkeslivet ennå? La henne få ha dreads, hår vokser ut igjen. Da har du kanskje noe du skulle sagt neste år når hun vil ha tatovering eller piercing.....

Skrevet
Jeg syns jenta må bestemme selv, men det er jo greit å legge frem litt fakta for henne om dreads.

Dette fant jeg på en annen side:

1.) Venn deg til å ikke vaske håret ofte. Prøv å gå noen uker (JA noen uker) uten å vaske håret og føl etter hvordan du takler det. Prøv å ikke tenk på slike ting som illeluktende hodebunn o.l, for håret tilpasser seg at det ikke skal vaskes så ofte etter en stund, og det er egentlig bare sunt

2. Dreads får du ikke over natten. Du må stelle med de hver dag for å få de slik som du vil ha de.

3) Hvis du ikke greier å holde deg til det faktum at du ike kan vaske håret ditt hver dag så burde du liker gjerne klippe av deg dreadsa først som sist. Vasker du de hver dag kommer de til å mugne og råtne, og etterhvert kommer det også mark inni de..

Kjekt lesestoff...

Det var protestert på det at det er venskeligere å få seg jobb med dreads. Dette vet jeg lite om, men vil tro dreads stiller på lik linje med tatoveringer og piercinger... Det er faktisk større problemer å få jobb med det...Ikke alle firmaer er interesserte i synlig piercing, fremtredende tatoveringer, eller dreads.

Jeg personlig syns både dreads, piercing og tatovering kan være fint, har de to sistnevnte. Men ble bedt om å ta ut piercingene i jobben jeg ble tilbudt.

Mange har faktisk problemer med folk som ser litt frika ut, og det syns jeg i mange tilfeller man skal respektere, for eksempel når man jobber på et aldershjem e.l.

Men for all del, jenta skal ikke ut i yrkeslivet ennå? La henne få ha dreads, hår vokser ut igjen. Da har du kanskje noe du skulle sagt neste år når hun vil ha tatovering eller piercing.....

hei

er enig i mye av det du sier men i dag skal det jo vere etersporsel eter arbeidskraft da må vel neringslivet ta det di kan få skule man tro det bor vel i vertfal vere san, jeg syns di før kan ta inn folk som er lit freaka en og importere arbeidskraft og la di norske ga ledige, jeg syns det er fint at det er begynt og bli slat ned pa usakelige avslag men det er meg da

hilsen

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Hvis dattern din vil lage dreads med voks kan det fort bli klissete og uhygienisk (ikke det at de jeg kjenner med voksdreads lukter vindt, tvert imot) kan hun lage det hos http://www.dreadsioslo.blogspot.com . Der bruker de ikke voks, men heklenål. Det er lettere å ta de ut, og de er mer hygieniske, da man kan vaske på nesten samme måte osm med vanlig hår. Jeg skal selv få dreads der på fredag!

Gjest Gjest_Celine_*
Skrevet
Dreads kan man trossalt klippe bort uten videre varige men eller utgifter.. Å fjerne piercing, tatovering eller silikon vil koste betydelig og etterlate arr.

Synes det er lurt å avtale at hun venter til hun er 16. KAnskje hun har mista interessen. Sjøl venta jeg i mange år før jeg endelig nå lagde dreads, og jeg er kjempefornøyd. Mange rundt meg var skeptiske, men alle var enige i at det ble fint når vi var ferdige. Er litt usikker i forhold til det med frisør. Det koster helt sinnsykt mye, og man kan lett lage det selv. Ei veninne lagde mine, og jeg er kjempefornøyd. Hun hadde endel erfaring fra før av, men man kan også lese på internett om hvordan man gjør det. Tror at det å gå til frisør fort kan være bortkasta penger. i trondheim kjoster det f. eks fra 1300kr og oppover for dreads! For øvrig, dreads lukter ikke vondt, man kan kjøpe egne sjampoer til å vaske de med. En del av poenget er å holde de rene, for da setter de seg bedre. De kan også kammes ut om man vil, vi kamma ut dreadsa på ei som hadde midjelange dreads, og de hadde hun hatt i 7år. Det tok tid, men nå er håret hennes helt fint, ikke skadd. Og tenk, ingen flere utgifter hos frisør, aldri mer hårbørsting, du slepper å ordne og fikse på det hver morgen....det er herlig!

Gjest Torun
Skrevet
La henne få lov, bare gjør henne oppmerksom på at når hun blir lei så må hun klippe alt håret av. Dreads vil også lukte vondt etter en liten stund fordi håret ikke kan vaskes skikkelig. Mange vil heller ikke ansette folk med dreads og det kan bli vanskelig for henne å feks. få sommerjobb.

Og få kler dreads!!

Jeg er 16 år og har dreads. Jeg holder på å fjerne dem nå, etter å ha hatt de i litt under et år, og jeg vil gjøre det klinkende klart at man må IKKE klippe av alt håret. Dreads lukter heller ikke vondt og en har egentlig shampo for dreads, slik at de kan vaskes godt nok.

Dreads krever derimot veldig mye vedlikehold. Mer enn vanlig hår.

Jeg vil også påstå at mange ser penere ut med dreads. Dreads kan faktisk å folk til å se mer velstelt ut, så lenge dreadsene blir godt nok tatt vare på.

• 1 måned senere...
Gjest Lizard
Skrevet

La jentungen gjøre som hun vil.

ELLER hjelp henne å lage fake dreads, som det bare er å flette inn i eget hår, og ta ut når man selv vil. Kan vaskes i vaskemaskin også.

djeez.

jeg vil ha dreads:)

Skrevet

Som jeg har hørt i alle år: Gjør hva du vil, det er bare hår, det gror ut igjen!

Synes det hørtes litt overbeskyttende ut. Men selv barberte jeg og mamma meg på hodet som 13 åring, noe jeg synes var helt greit. (ja, jeg er jente)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...