Gå til innhold

Dreads,

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet
Jeg tror sannelig ikke jeg kjenner så mange som hadde gladlig latt datteren sin på 15 år ha dreads sånn med en gang. Ikke uten at man hadde ønsket dette over tid, og at man i forkant hadde hatt noen diskusjoner. Ikke at man nødvendigvis skal vente et år, men en jente på 15 år kan skifte mening mange ganger i løpet av en måned også ;)

Ikke gladelig, nei, jeg tror ikke alt 15-åringer finner på er for å glede sine foreldre. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Datteren på 15 år begynte å ta dreads på seg selv i dag. Hun har spurt før om hun får lov og jeg har sagt nei. Hun hadde kjøpt en boks hos frisøren og laget to før jeg oppdaget det. Det ble rett og slett stygt og virket umulig å få ut av håret. Jeg nektet henne å ødelegge håret sitt og tok boksen. Hun ble rasende og nå vil hun flytte hjemmenfra. Jeg kastet resten av innholdet i boksen så hun ikke får brukt det. Hun er veldig opptatt av håret sitt og jeg vet at hun ville deppet over resultatet. Hun har langt nydelig hår og jeg var redd hun måtte klippet eller at det ble ødelagt. Det ville knekt henne. Hva ville dere gjort?

http://images.google.com/images?q=dreads&a...es&ct=title

Hm. Dreads er jo en del av imaget til folk.. Og dermed en del av personlig utviklinng. kan vi da si nei til noen?

Mange er ikke så flinke til å lage dreads, så hva med å ta henne med til noen som faktisk kan å lage det? Det er jo en del frisører som kan dette. Da vet du hvertfall at det er ordentlig gjort og vet at resultatet blir bra. Du må også be henne om at heller lage de litt tynne, enn tykke.. Tykke kan fort se veldig skittent ut.:( Også er de tynne mye enklere å holde rene. Husk også å fordele håret bra på toppen, så det er enkelt å sette opp håret om det er ønskelig.

Synes hun skal få lov til det om det er noe hun virkelig har lyst til det. Du kan jo be henne tenke på det i noen mnd, og om hun fremdeles har lyst på det.. Så kan du ta henne med til frisør?

----------------

Skjønner ikke mange av dere som skriver her.. Snakker om at det er en fase, blabla. Jeg selv synes dreads kan være veldig fint/tøft, og er for lengst ferdig med min "periode":P Folk må da få lov til å gå som de vil på håret uten at dere dømmer de.. Samme greia når det kommer til klesstil.

Endret av Amk
Gjest Gjest_b
Skrevet
Du må også be henne om at heller lage de litt tynne, enn tykke.. Tykke kan fort se veldig skittent ut.:( Også er de tynne mye enklere å holde rene. Husk også å fordele håret bra på toppen, så det er enkelt å sette opp håret om det er ønskelig.

Enig med resten av innlegget ditt, men ikke det jeg har uthevet. Syntes tynne dreads lettere ser mer møkkete og "fettete" ut, enn de tykke.

Skrevet
Enig med resten av innlegget ditt, men ikke det jeg har uthevet. Syntes tynne dreads lettere ser mer møkkete og "fettete" ut, enn de tykke.

De helt tynne er ikke fine, det er jeg helt enig i. Men de som har veldig tykke, det er ikke pent.. Det ser ut som om de har kommet av seg selv, om du skjønner hva jeg mener. :P

God natt!

Gjest Gjest_åse_*
Skrevet

på denne bloggen finnes bilder av alle typer dreads, til og med dreads som "fjernes". www.dreadsioslo.blogspot.com

enig med de over her om at dreads ikke har samme konsekvenser som feks tatovering, piercing og silikon. la datteren din bestemme over eget hår.hvis dreads ikke er noe for henne vil hun raskt nok finne ut av det, og de kan åpnes igjen, enten i salong eller hjemme

mvh åse

• 2 uker senere...
Skrevet

Det var veldig strengt gjort, selv om du er moren hennes er det ikke du som skal bestemme hennes frisyre.

Jeg har dreads, før hadde jeg langt, blondt, tjukt hår, men jeg angrer ikke et sekund!

Det er tross alt bare hår:-)

• 1 måned senere...
Gjest MobWarley
Skrevet
Jeg syns jenta må bestemme selv, men det er jo greit å legge frem litt fakta for henne om dreads.

Dette fant jeg på en annen side:

1.) Venn deg til å ikke vaske håret ofte. Prøv å gå noen uker (JA noen uker) uten å vaske håret og føl etter hvordan du takler det. Prøv å ikke tenk på slike ting som illeluktende hodebunn o.l, for håret tilpasser seg at det ikke skal vaskes så ofte etter en stund, og det er egentlig bare sunt

2. Dreads får du ikke over natten. Du må stelle med de hver dag for å få de slik som du vil ha de.

3) Hvis du ikke greier å holde deg til det faktum at du ike kan vaske håret ditt hver dag så burde du liker gjerne klippe av deg dreadsa først som sist. Vasker du de hver dag kommer de til å mugne og råtne, og etterhvert kommer det også mark inni de..

Kjekt lesestoff...

Det var protestert på det at det er venskeligere å få seg jobb med dreads. Dette vet jeg lite om, men vil tro dreads stiller på lik linje med tatoveringer og piercinger... Det er faktisk større problemer å få jobb med det...Ikke alle firmaer er interesserte i synlig piercing, fremtredende tatoveringer, eller dreads.

Jeg personlig syns både dreads, piercing og tatovering kan være fint, har de to sistnevnte. Men ble bedt om å ta ut piercingene i jobben jeg ble tilbudt.

Mange har faktisk problemer med folk som ser litt frika ut, og det syns jeg i mange tilfeller man skal respektere, for eksempel når man jobber på et aldershjem e.l.

Men for all del, jenta skal ikke ut i yrkeslivet ennå? La henne få ha dreads, hår vokser ut igjen. Da har du kanskje noe du skulle sagt neste år når hun vil ha tatovering eller piercing.....

Jeg har selv dreads, har hatt det i 1 år nå.. Jeg vasker håret mitt 3-5 ganger i uka, det har jeg gjort siden jeg fikk det. Bare tull å tro at man må gå uker uten å vaske det. Dreads skal være rene for å knytte seg sammen. :ler:

• 2 uker senere...
Skrevet

Herrejævel... Ikke bare er det ganske så dumt å prøve å sette grenser for en 15-årings EGET hår, men å senere diskutere avgjørelsen på et forum?!

Nei, løsne litt på lenkene, og skaff deg en smule bedre selvtillit som forelder mens du er i gang...

• 2 uker senere...
Gjest Ida beate johansen
Skrevet

Herregud, dere tar feil. Du må ikke klippe av håret vis du blir lei. Mange frisør salonger som lager dreads, åpner også dreads. Dette går bra.

Og dreads lukter ikke vis du vasker håret med en spesiall shampoo. dette får du kjøpt hos frisør salonger som lager dreads. Lykke til ! dreads er SEXY

Skrevet
Datteren på 15 år begynte å ta dreads på seg selv i dag. Hun har spurt før om hun får lov og jeg har sagt nei. Hun hadde kjøpt en boks hos frisøren og laget to før jeg oppdaget det. Det ble rett og slett stygt og virket umulig å få ut av håret. Jeg nektet henne å ødelegge håret sitt og tok boksen. Hun ble rasende og nå vil hun flytte hjemmenfra. Jeg kastet resten av innholdet i boksen så hun ikke får brukt det. Hun er veldig opptatt av håret sitt og jeg vet at hun ville deppet over resultatet. Hun har langt nydelig hår og jeg var redd hun måtte klippet eller at det ble ødelagt. Det ville knekt henne. Hva ville dere gjort?

la henne få prøve, om hun ødelegge rhåret sitt er noe hun må erfare. det er tross alt hennes hår..ikke ditt.

dreads kan bli fint også. når hun ser at hun ikke kan vaske håret sitt p åsamme måte lenger og at dreadsene ikke blir fine om man ikke passer på dem hele tiden..vil hun nok gå lei;)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Er en gutt på 20 år som tok dreads når jeg var 14. Jeg elsker mamma over alt på jord; hun er det eneste kvinnen som er glad i meg uansett hva jeg gjør. Det synes jeg du som startet denne tråden også burde være i datteren din!

Skrevet

Imponert over at du risikerte at hun løp over til en venninne og raka av seg alt i protest... Mamma med baller...

Skrevet

Din reaksjon er akkurat slik man går frem for å skyve fra seg en tenåringsdatter. Og det over en relativ liten ting. Hva med sex, graviditet, tatoveringer, piercinger, alkohol, stoff etc etc som like gjerne kan bli veldig aktuelle tema i tenårene...

Tenk deg om. Forholdet mellom mor og tenåringsdatter er vel en av de vanskeligste fasene som forelder. Datteren din føler seg voksen, men er på mange måter ennå et barn. Din jobb er å være rolig og fornuftig. Sette deg inn i ting før du reagerer.

Lykke til

Skrevet

ja, kjære bekymra mor.

dreads er virkelig ikke så ille som folk skal ha det til.

og man må ikke bruke voks for å lage dem, så om du kaster alle kammer i huset og all voks så kan hun fortsatt finne måter å lage de på.

er ingen god løsning og tvinge henne til å ikke skaffe seg dreads.

jeg har hatt mine i 2 år og det har ikke oppstått mange problemer. mange synes det er ekkelt og fælt, men har fått mange komplimenter også:)

dessuten har jeg jobb, dreadsa mine lukter ikke,(ihvertfall ikke veldig ille) og det er mulig å vaske de helt og la de holde seg rene.

er egentlig ikke så farlig om datteren din får seg dreads eller ikke, det vil ikke drepe hun.

som det ble sagt her tidligere, hvis hun ikke gjør noe annet enn å gjøre noe med håret sitt, så skal du prise deg lykkelig. langt værre ting hun kan gjøre med seg selv.

Bless

Dreadhead

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_marte_*
Skrevet

Gjest Gjest_marte_*
Skrevet

jeg har lyst på det selv, men får ikke lov. blir irritert, å skjønner henne godt.

men det jeg ikke skjønner er, hva gjør det vel dere om hun tar dreads?

dere er jo like glad i henne, og livet betyr jo mer enn bare utseende?

jeg syntes man skal tenke litt på det, la nå de få gjøre hva de vil med sitt utseende, det er jo dems.

Skrevet

Synes ikke du skal nekte henne å ta dreads, det tross alt bare hår det er snakk om. Angrer hun så angrer hun, hun kan i alle fall ikke skylde på deg for noe som var helles valg. Selv vurderte jeg å skaffe meg dreads da jeg var 15-16, men er er glad jeg ikke gjorde det. Fikk tillatelse fra mor, men ville nok angret veldig etter et par år.

Men uansett, etter min erfaring kan slike bagateller gjerne bli til rene prinsippsaker for begge parter, hvor det ender med at hun dreader håret sitt i rent trass nettopp fordi du prøver å nekte henne noe, uten å ha noen reel grunn :)

Tenk forresten på alle fjortis-jentene med ihjælbleika pulesveis, som raver rundt i byen seende ut som de heller hører til i h-strøket. Synes du skal være glad og stolt over at datteren ikke er en av disse i stedet! Bra hun kjører sin egen stil.

Skrevet
Dreads kan man trossalt klippe bort uten videre varige men eller utgifter.. Å fjerne piercing, tatovering eller silikon vil koste betydelig og etterlate arr.

Ikke nødvendigvis.

Når jeg tar ut piercingene mine så synes det knapt at det har vært noe der.

Skrevet

Jeg har aldri lagt meg opp i hva mine tenåringer gjør med håret sitt.

Selvfølgelig synes jeg ikke alt de har forsøkt har vært like pent, men det er ikke min sak hvordan de ønsker å se ut.......

Gi din mening om hun spør, men la henne få avgjøre selv.

Hvordan hadde du selv reagert om din mor ville ha bestemt din harfasong da du var tenåring ?

• 6 måneder senere...
Skrevet

Alle som tror att dreads lukter og rottner har veldig liten viten om denne sveisen.

Det er en spessiel hårfrisyre ja en om man tar vare på det skikkerlig så kan man ha det i mange år.

jeg skjønner ikke hva som er og bli hysterisk angående din datters hårvalg, om henne vill dette så veldig så er det bedre og bare la henne gjøre det.

Om henne engang i fremmtiden bestemmer seg for og lage dreads, for all del, kutt ut voksen, den er ikke bra, natulige dreads er bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...