Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #1 Skrevet 15. september 2007 Datteren på 15 år begynte å ta dreads på seg selv i dag. Hun har spurt før om hun får lov og jeg har sagt nei. Hun hadde kjøpt en boks hos frisøren og laget to før jeg oppdaget det. Det ble rett og slett stygt og virket umulig å få ut av håret. Jeg nektet henne å ødelegge håret sitt og tok boksen. Hun ble rasende og nå vil hun flytte hjemmenfra. Jeg kastet resten av innholdet i boksen så hun ikke får brukt det. Hun er veldig opptatt av håret sitt og jeg vet at hun ville deppet over resultatet. Hun har langt nydelig hår og jeg var redd hun måtte klippet eller at det ble ødelagt. Det ville knekt henne. Hva ville dere gjort? http://images.google.com/images?q=dreads&a...es&ct=title
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 Hva i all verden. Bestemmer du hvordan din 15 åring skal være på hodet. Ja du er streng.
Antoinette Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 La henne få lov, bare gjør henne oppmerksom på at når hun blir lei så må hun klippe alt håret av. Dreads vil også lukte vondt etter en liten stund fordi håret ikke kan vaskes skikkelig. Mange vil heller ikke ansette folk med dreads og det kan bli vanskelig for henne å feks. få sommerjobb. Og få kler dreads!! 3
Gjest Blondie65 Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 KJære mor. Jeg skulle ønske at du og en del andre kunne skille mellom nødvendig livserfaring og livsfarlige problemer. Jeg får sitere en jeg kjenner da noen kommenterte hennes sønns lange hår som gikk helt til livet: Hvis jeg ikke får verre problemer med han enn at han har langt hår som ikke faller i smak så skal jeg prise meg lykkelig. Det å gjøre hårstil til en så stor sak som du gjør her er å gjøre uvesentlige valg om stil og smak til store ting. Jenten din må lære på et eller annet vis at når man gjør noe teit med håret så må man ta konsekvensen av det fullt ut. Å forby noe bare for at du ikke liker det eller at du mener at hun kommer til å angre er å ta fra henne valg. Hvordan skal jenten din se forskjell på valg du tar ut fra din smak og livsfarlige valg som du også forbyr? Min mening er at du nå har gjort din datter en bjørnetjeneste. Hun er gammel nok til å ta slike valg selv og når hun først har tatt dette valget bør du ikke gjøre det på denne måten. Du hadde riktignok forbudt dette på forhånd, men du kunne jo løst akkurat den biten og sagt at du får ikke lov å gjøre det nå, du må vente til du blir 16. Da hadde du hindret dette nå og kanskje hadde hun glemt/mistet interessen innen hun var fylt 16. Som foreldre bør vi være utrolig forsiktige med å forby ting som går på vår smak og konsentrere oss om de viktige tingene. Hadde jeg vært datteren din hadde jeg kjøpt ny boks og gått til en venninne og fått gjort det bare for å provosere deg og for å vise deg at akkurat så lite kan du hindre det. Hva skal du gjøre da? Barbere henne?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Det blir for dumt å legge seg så mye opp i en 15-årings hårfasong. At du synes det er stygt spiller vel egentlig ikke så stor rolle, det har alltid vært sånn at foreldregenerasjonen har reagert negativt på de yngres klesvalg etc. Hun må få gjøre sine egne feil. Når det er sagt så synes jeg faktisk det er mange jenter som blir veldig fine med dreads. Slipp taket. Om ikke lenge er hun myndig.
Gjest StockDama Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 Jeg får sitere en jeg kjenner da noen kommenterte hennes sønns lange hår som gikk helt til livet: Hvis jeg ikke får verre problemer med han enn at han har langt hår som ikke faller i smak så skal jeg prise meg lykkelig. Akkurat, enig i den.... hva er så ille med at datteren din vil ha dreads? det er langt ifra det værste hun kan gjøre, og hva så om hun har langt fint hår når hun selv ikke vil ha det? Fokuser på mer viktige ting enn hår.
Gjest milkyway Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 La henne få lov, bare gjør henne oppmerksom på at når hun blir lei så må hun klippe alt håret av. Ikke nødvendigvis. Jeg tok ut dreadsa på en som hadde hatt dem i 2 og et halvt år, brukte olivenolje og masse balsam og en strikkepinne, og etter 3 timer var alt ute. Håret var ikke spesielt slitt heller, ganske tjukt og glansfullt faktisk! --- Selv har jeg hatt mine i 2 år. Folk sier det er den sveisen jeg har passet mest, de lukter ikke, og hvis man tar godt vare på dem (syr inn løse hår der de hører hjemme og gidder å vokse dem nå og da) så kan de bli riktig så fine. Dessverre er det for få som har tålmodighet til å la dem vokse seg til fint. Jeg hatet håret mitt i halvannet år, før det ble som det er blitt nå. Er litt forskjell fra dette: http://i186.photobucket.com/albums/x185/nissefaen/fr.jpg til dette: http://i186.photobucket.com/albums/x185/nissefaen/etter.jpg så det er jammen ikke rart folk ser negativt på dreads hvis folk ikke lar håret få lov å bruke tiden det trenger til å bli bra. Synes ikke du skal hindre henne i å ha dreads, jeg. Hvis hun synes det er så jævlig som mitt var på det første bildet, vil hun vel gå lei og ta de ut. Hvis hun derimot kuleran i 2 år, vil hun få et jævlig kult tau-hår :-)
Gjest Mirina Skrevet 15. september 2007 #8 Skrevet 15. september 2007 Ja du er lattelig streng. Synes overhodet ikke du har noe med hvordan datteren din velger å være på håret. 2
Daria Skrevet 15. september 2007 #9 Skrevet 15. september 2007 Det er bare hår -ingenting som som blir varige forandringer. Jenta er 15 -det er på tide å slippe tøylene en smule og hårfrisyre er et trygt sted å begynne. Hvis du lager et så stort drama ut av en sånn bagatell, hva skal du da gjøre når det virkelig dukker opp problemer? 1
Demonio Skrevet 15. september 2007 #10 Skrevet 15. september 2007 Nå kan faktisk dreads være dritkult da. Ei i klassen har hatt dreads i to år nå, hun tok dem ut for ikke så lenge siden, men hun klippet alt håret av, og det ble også dritkult..så det er ikke verdens undergang at håret, kanskje, forsvinner når hun ikke vil ha de lenger? Hun er jo 15, og når du nekter henne og ha håret slik hun vil ha, så finner hun på ting som du vil mislike enda mer.. La henne ha håret slik som hun vil, kanskje går hun lei av de og fjerner dem, eller hun liker det og har det lenge. Det er jo ikke håret som er viktigst for deg hos datteren din?
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2007 #11 Skrevet 15. september 2007 Og du som sa at det lukter vondt av dreads? Kjenner flere som har helt nydelige dreads, og de lukter iallefall ikke vondt! Eks'n min hadde faktisk også dreads, eneste grunnen til at en gutt får lov til å ha lenger hår enn meg Som 15-åring er det vel på tide å få lov til å bestemme hårstilen selv!?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. september 2007 #12 Skrevet 15. september 2007 Har lest gjennom svarene deres nå. Dere skriver mye fornuftig og jeg er enig i at dette egentlig er en bagatell. Grunnen til at jeg nektet henne det var ikke bare fordi jeg ikke liker dreads selv. Jeg var mest redd for at hun skulle bli lei seg hvis resultatet ikke ble bra. Det var faktisk godt ment. Har pratet med henne nå. Det går bra her nå. Hun er ikke sint på meg mer. Vi har blitt enige om at hun får ta dreads når hun blir 16 år. Hvis hun fortsatt har lyst da. Da må hun ta det hos en frisør. Større mulighet for et bra resultat da.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2007 #13 Skrevet 15. september 2007 Høres ut som en fornuftig løsning 1
Gjest milkyway Skrevet 15. september 2007 #14 Skrevet 15. september 2007 Ikke for å være vanskelig, men alt som står i hodet til frisører er alt det motsatte av hva dreads er hva med å hjelpe henne å lage dem heller? www.knottyboy.com der står det en guide til hvordan lage, pluss at du kan bestille dread kit for å få best resultat.
Gjest puselabb Skrevet 15. september 2007 #15 Skrevet 15. september 2007 Jeg er ikke glad i dreads selv, men jeg hadde nok latt datteren min få det hvis hun ville. Hun må selv få lov å bestemme hvordan hun vil ha håret i en alder av 15 år. Om hun angrer, ja..da har hun nok lært litt. Og neste gang hører hun kanskje mer på deg?
SilkeSatan Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Min mor er enda bestemmende ovenfor meg.. Og jeg er straks 20 år.. Det endte med i vinter at jeg barberte sidene av hodet mitt og farget en rød hanekam.. Hennes arbeidskollegaer og venner digget det, mens hun flippet i vinkler.. Det er en barnslig side av meg, men jeg ville reagere. Men hun er fortsatt jævlig streng og hun sitter nå og skal bestemme hva jeg skal tattovere og hvor jeg skal tattovere når jeg skal gå å gjøre det.. Og det er en hel haug med ting jeg ikke har fått lov til og ting hun har bestemt over meg, som jeg nå må gå i spora for. Det er ett helvete for å si det sånn! Ikke gjør dattera di den bjørnetjenesten. Enten så vil du ende opp med en pingle til slutt, som ikke vet hva slags valg hun skal ta, eller så får du en som reagerer hardt mot deg. Det er iallefall hva jeg tror.
Meadow Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 Jeg synes dreads kan være fint jeg, særlig når de er tynne. Jeg er enig med det Blondie65 skriver. Pick your battles.
gompen Skrevet 20. september 2007 #18 Skrevet 20. september 2007 Datteren på 15 år begynte å ta dreads på seg selv i dag. Hun har spurt før om hun får lov og jeg har sagt nei. Hun hadde kjøpt en boks hos frisøren og laget to før jeg oppdaget det. Det ble rett og slett stygt og virket umulig å få ut av håret. Jeg nektet henne å ødelegge håret sitt og tok boksen. Hun ble rasende og nå vil hun flytte hjemmenfra. Jeg kastet resten av innholdet i boksen så hun ikke får brukt det. Hun er veldig opptatt av håret sitt og jeg vet at hun ville deppet over resultatet. Hun har langt nydelig hår og jeg var redd hun måtte klippet eller at det ble ødelagt. Det ville knekt henne. Hva ville dere gjort? http://images.google.com/images?q=dreads&a...es&ct=title Ja du er streng! La henne bestemme, det er tross alt hennes hår! Jeg lar min 4åring bestemme selv over sitt hår, han ville ha langt, så da fikk han spare, så ville han klippe seg, og selv om jeg syntes han var utrolig søt med halvlangt hår,lot jeg såklart ham få lov! Det er jo bare hår, og det vokser ut igjen. Hun må klippe det kort når de blir slitte nok. Men det er hun nok klar over.
Gjest Marillia Skrevet 20. september 2007 #19 Skrevet 20. september 2007 Jeg går i mot strømmen, og synes ikke du så alt for streng Pr i dag føler jeg at jeg kommer til å si et umiddelbart nei til dreads, piercing, tatovering og sillikon i puppene. Så får vi heller forhandle fra der, og eventuelt gjøre som trådstarter; gå inn for en avtale om å vente. (Og håpe at barnet mitt forandrer mening) Det er en vanskelig overgang fra det at vi foreldre skal bestemme, til det at tenåringer skal bestemme selv, og det er nok viktig at man både gir og tar begge veier. Det aller viktigste er at man snakker om det, og at man kan veie grunner for og i mot. Som om at det kan ta laaaang tid før dreads blir fine (takk til Milkyway som lærte meg det) og at ikke alltid håret blir like fint etterpå. At man kanskje ikke kan ta epudiral fordi man har en stor tatovering på korsryggen. At det lett kan bli infeksjoner i piercing... Dessverre så husker jeg alt for godt min egen ungdomstid, og ansiktet til min mor da søskenflokken kom hjem i tur og orden med barberte hoder, piercing osv. Dessuten er det et par ting jeg angrer grassat på i dag. Mulig det er derfor jeg føler nå (som mamma til en tolvåring) at jeg kommer til å være litt streng... Godt jeg har dere her på KG som kan gi meg masse pepper når den tid kommer
Gjest Skrevet 20. september 2007 #20 Skrevet 20. september 2007 Pr i dag føler jeg at jeg kommer til å si et umiddelbart nei til dreads, piercing, tatovering og sillikon i puppene. Dreads kan man trossalt klippe bort uten videre varige men eller utgifter.. Å fjerne piercing, tatovering eller silikon vil koste betydelig og etterlate arr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå