Klematis Skrevet 23. november 2009 Forfatter #1661 Del Skrevet 23. november 2009 Velkommen hjem, Klematis! Jøss, gjorde jeg! Moro! Gratulerer så mye med lille prinsessa!! Gleder meg til min tur Godt å høre at du har så mye melk da, håper sprengen gir seg fort Tusen takk, begge to! I natt har vesla omtrent sovet rundt! Vi gikk å la oss med siste amming i ett-tiden (som ikke er så veldig mye senere enn når vi normalt ville lagt oss), og hun sov helt til kvart over syv! Amming i senga og så sto vi like godt opp. Mannen sover enda, da. Tror aldri han har sovet så mye som de siste dagene Snart skal vi ut av huset for føste gang. Skal på helsestasjonen å ta Føllings-prøve og veie. Og så skal mannen ta vaksine. Kjenner jeg blir litt småstressa av at jeg ikke vet hvor lenge vi kommer til å være ute, kommer jo an på hvor fort vi får komme inn til helsesøster (har ikke time, fikk bare beskjed om å komme før kl. 2) og hvor lang vaksinasjonskø det er. Må jo pakke stelleveske for første gang! Så da gjelder det å være forberedt på både bleieskift og amming. Håper vi slipper det da, amming er fremdeles litt styr... Jeg endte forresten opp på legevakten i går. Bena ble bare mer og mer hovne og jeg kunne knapt gå ned trapper lengre. Ringte egentlig bare for å høre om det var noe spesielt jeg kunne gjøre for å avhjelpe situasjonen litt, men de ville gjerne ha meg inn til en sjekk. (En av fordelene med å bo langt utpå landet er at legevakten tar imot slike tilfeller om de har til ) Legen trodde ikke det var noe alvorlig, men skjønte ikke helt hvorfor jeg var blitt slik. Jeg fikk drikkerestriksjoner (maks 2 liter pr. dag) og beskjed om å fortsette å prøve å bevege meg mest mulig, ligge med bena høyt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 23. november 2009 #1662 Del Skrevet 23. november 2009 Hvor lang tid tar det egentlig før det justerer seg inn? Et par dager? Vet ikke om det er lurt å gå rundt med sprengte pupper i lang tid? :klø: Det er nok bare de første dagene at puppene er elleville med melkeproduksjon, og kjører fullstendig sitt eget løp. Det går gradvis over, og blir fort ganske mye bedre. Du har sikkert merket bedring allerede? Skjønner at du ikke vil øke produksjonen, men jeg vil likevel anbefale deg å pumpe/håndmelke ut litt når du har skikkelig spreng. Da blir det enklere for lillejenta å få tak, og så slipper du å ha det ubehagelig. Tror ikke det kommer til å øke produksjonen nevneverdig å gjøre det på den måten altså, puppene tar til fornuft snart;) Kjempefint og trygt å vite at man har nok mat til gullet er det ivertfall:) Fint at du fikk sjekket hovenheten, håper det går over snart. Når bena er tilbake til sitt gamle jeg vil nok vekta synke en god del også. Svetter du mye på natta? Jeg svetta som en elg de første nettene, og det var da vekta gikk mest nedover. Den går fortsatt nedover, over 3 måneder etter fødsel. Nå er jeg 4 kg under utgangspunktet fra da jeg ble gravid, så hold ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 23. november 2009 #1663 Del Skrevet 23. november 2009 Du øker vel ikke produksjonen så lenge du bare tar det verste trykket. Men dersom du tømmer puppa vil du øke produksjonen.. I alle fall det jeg har skjønt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirin Skrevet 23. november 2009 #1664 Del Skrevet 23. november 2009 I natt har vesla omtrent sovet rundt! Vi gikk å la oss med siste amming i ett-tiden (som ikke er så veldig mye senere enn når vi normalt ville lagt oss), og hun sov helt til kvart over syv! Amming i senga og så sto vi like godt opp. Mannen sover enda, da. Tror aldri han har sovet så mye som de siste dagene Akkurat sånn var det her i nett også. Bortsett fra at jeg sov videre etter morgenammingen og ikke sto opp før kl. 11. Hvis det er sånn det skal være så er det helt greit altså! Håper det går greit med Følling-prøven i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 23. november 2009 Forfatter #1665 Del Skrevet 23. november 2009 Det begynner å hjelpe på med puppene, men de er fremdeles ganske så sprengte. Ikke alltid jeg klarer å få henne til å ta (nok av) den puppen jeg vil, og da blir det vondt etterpå. Sitter nå med en ekstremt full venstrepupp og håper hun snart våkner igjen... Fast rutine å håndmelke til det blir mykt og godt rundt brystvorten før hun blir budt brystet. Men blir det for mykt og for mye melk får hun heller ikke tak, alt blir liksom for glatt... Måtte ut på BH-shopping i dag. Alle amme-BHene jeg hadde kjøpt inn på forhånd, i hva jeg trodde var generøse størrelser, har blitt alt for små. Og helt utrolig så slutter de aller, aller fleste amme-BHene i kjedebutikkene på D-cup! Hva er det for noe tull? Normale BHer finnes det jo masser av i D-cup og opp, hva med de som bruker disse størrelsene når de blir gravide? Tror de puppene krymper? Endte opp med å måtte gå i dyr undertøysforretning og kjøpe en til nærmere 500 kr. G-cup! Og jeg som normalt bruker C... Det gikk greit å ta Følling-prøve, men det går vel noen dager før jeg kan anse resultatet som negativt. Fikk ikke veid henne da, hele helsestasjonen var opptatt med vaksinasjon. Men vi veide her hjemme, og ifølge vår vekt så er hun i dag 3800 g, altså opp ca 200 g Så det må jo være bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 23. november 2009 #1666 Del Skrevet 23. november 2009 De første dagene hadde jeg samme problem. Jeg måtte faktisk bruke ammeskjold noen ganger, så lillegutt hadde noe å ta tak i, det var helt sprengt ellers. Men tror jeg bare gjorde det sånn 5 ganger eller noe, så ble det bedre. Var ikke hver gang jeg måtte bruke skjold heller, bare om natten mener jeg å huske, for da var jeg så trøtt og orket ikke håndmelke til det ble mykt. Lillegutt var jo så utålmodig om natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Almaz Skrevet 24. november 2009 #1667 Del Skrevet 24. november 2009 Og så har jeg helt glemt å gratulere Happy Feet som kom nærmest på tippinga! Jeg tenkte fort: Hæ??!! Har Happy Feet fått barn allerede??! Så måtte jeg sjekke signaturen til Happy, og der stod det 9+ uker gravid, så da skjønte jeg at jeg hadde lest feil.. Greit at tida flyr altså, men det får være måte på! Hva med å pumpe litt, så du har ekstra til du vil ut en kveld, eller la mannen mate litt med flaske så han får litt koselig matestund også? Sikkert greit å fryse ned litt av overskuddsmelka, tenker jeg. Kjekt å ha, har jeg sett hos de rundt meg som har babies! Ha en kjempefin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 24. november 2009 Forfatter #1668 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) De første dagene hadde jeg samme problem. Jeg måtte faktisk bruke ammeskjold noen ganger, så lillegutt hadde noe å ta tak i, det var helt sprengt ellers. Men tror jeg bare gjorde det sånn 5 ganger eller noe, så ble det bedre. Var ikke hver gang jeg måtte bruke skjold heller, bare om natten mener jeg å huske, for da var jeg så trøtt og orket ikke håndmelke til det ble mykt. Lillegutt var jo så utålmodig om natten. Prøvde meg med skjold jeg også i går når vesla var helt umulig og ikke ville ta. Fungerte utmerket! Og ikke noe problemer når jeg tok det bort etter en stund og resten av måltidet fikk hun i seg uten. Så ingen instant avhengighet slik som ammenaziene påstår Jeg tenkte fort: Hæ??!! Har Happy Feet fått barn allerede??! Så måtte jeg sjekke signaturen til Happy, og der stod det 9+ uker gravid, så da skjønte jeg at jeg hadde lest feil.. Greit at tida flyr altså, men det får være måte på! Hva med å pumpe litt, så du har ekstra til du vil ut en kveld, eller la mannen mate litt med flaske så han får litt koselig matestund også? Sikkert greit å fryse ned litt av overskuddsmelka, tenker jeg. Kjekt å ha, har jeg sett hos de rundt meg som har babies! Ha en kjempefin dag! Prøvde meg på å pumpe her en dag, men det gikk heller dårlig. Virket som "hullene" melka ville ut ble blokkert mot veggen i pumpedingsen. Kanskje fordi tuppen av brystvorta var så sår/skorpete slik at det ikke kom så mye der. Brukte en halvtime på 40 ml, da var det så vondt at jeg ikke orket mer. Synes det ble for lite til å gidde å fryse, så det gikk i vasken... Men jeg gir ikke opp pumping altså, regner med det også er en ting som bare trenger litt øvelse Men det virker som puppene har innstilt seg på en litt riktigere produksjon nå Selvfølgelig sprengt om morgenen etter 6 timer uten amming, men ikke verre enn at vesla klarer å ta dem uten alt for store problemer. Endret 24. november 2009 av Klematis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 24. november 2009 Forfatter #1669 Del Skrevet 24. november 2009 Vesla sov rundt i natt også hun! Siste mating i 1-tiden, våknet ikke før litt før 7. Og da bare ammet jeg og så la vi oss til å sove igjen og sto ikke opp før 11. Og så har vi vært på lang trilletur i dag, vesla, mormor og jeg. Gått i over en time - sakte, sakte da jeg er veldig tungpustet av alt vannet i kroppen. Har spist på kafe og gjort unna den første ammingen "in public". Gikk fint det, selv om hun kavet litt. Men måtte kapitulere og be mannen komme å hente oss for orket ikke gå hjem igjen også Nå reiser mormor hjem, så da er det bare oss tre igjen for første gang. Blir koselig, men også litt "nifst". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 24. november 2009 #1670 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg og brukte brystskjold bare de første minuttene av ammingen, var redd for avhengigheten som alle snakker om. Men her snakker vi om en baby som tar alt av smukker og flasker og pupp, så jeg hadde ikke noe å frykte der. Jeg var bare ekstra nøye på å sjekke sugetaket etterpå, for jeg ville ikke få såre brystvortene. Og bank i bordet, har ikke vært sår et sekund engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 24. november 2009 Forfatter #1671 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg og brukte brystskjold bare de første minuttene av ammingen, var redd for avhengigheten som alle snakker om. Men her snakker vi om en baby som tar alt av smukker og flasker og pupp, så jeg hadde ikke noe å frykte der. Jeg var bare ekstra nøye på å sjekke sugetaket etterpå, for jeg ville ikke få såre brystvortene. Og bank i bordet, har ikke vært sår et sekund engang. Vel, jeg er litt sår da. Men overlever det. Er ikke så nøye på det med sugetak, hun gjør det som regel feil og bare sutter ytterst på brystvorta i et par minutter før hun får skikkelig tak. Ikke så lett å "instruere" henne heller, så lar henne bare styre på, det har gått greit så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 24. november 2009 #1672 Del Skrevet 24. november 2009 Sånn var lillegutt og, men mamma viste meg et "knep" for å få ham til å få bedre tak. Hun klep skikkelig tak i brystvorta(eller mer det brune rundt) og "puttet" den inn i munnen når han gapte, sånn at han fikk masse av puppen i seg. Da fikk han det til. Etter 4 barn hadde hun noen triks på lager, gamle ringreven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 25. november 2009 Forfatter #1673 Del Skrevet 25. november 2009 Sånn var lillegutt og, men mamma viste meg et "knep" for å få ham til å få bedre tak. Hun klep skikkelig tak i brystvorta(eller mer det brune rundt) og "puttet" den inn i munnen når han gapte, sånn at han fikk masse av puppen i seg. Da fikk han det til. Etter 4 barn hadde hun noen triks på lager, gamle ringreven Prøver så godt jeg kan å "spisse" puppen og putte den inn opp mot ganen hennes. Men ikke alltid det går fra starten allikevel. Men jeg klager altså ikke, det går som regel fint etter litt prøving og feiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 25. november 2009 #1674 Del Skrevet 25. november 2009 Prøver så godt jeg kan å "spisse" puppen og putte den inn opp mot ganen hennes. Men ikke alltid det går fra starten allikevel. Men jeg klager altså ikke, det går som regel fint etter litt prøving og feiling. Jeg prøvde jeg og, men det måtte mye mer til enn det jeg trodde. Men det er jo kjempefint å gå bra. I termin-gruppa mi her på KG er det mange som sliter masse med amminga, det er kjempeflott om du klarer det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 26. november 2009 Forfatter #1675 Del Skrevet 26. november 2009 Uff, i dag har jeg en dårlig dag. Slapp og sliten. Betennelse i klippet, det er så vondt å tisse at tårene renner hver gang. Kjempevond hemoroide som gjør det umulig å finne en måte å sitte på som ikke kjennes ut som jeg sitter på en skarp kniv. Blarg... Fikk meg en time hos legen for å få ham til å se på klippet. Ikke så mye å gjøre med det annet enn å vente på at det skal gro. Hadde ikke noe betennelse i kroppen, så ikke vits med antibiotika. Derimot synes han jeg så veldig blek ut, så fikk målt blodprosenten. Den var visst veldig lav, så må begynne å ta jern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 26. november 2009 #1676 Del Skrevet 26. november 2009 Uff, i dag har jeg en dårlig dag. Slapp og sliten. Betennelse i klippet, det er så vondt å tisse at tårene renner hver gang. Kjempevond hemoroide som gjør det umulig å finne en måte å sitte på som ikke kjennes ut som jeg sitter på en skarp kniv. Blarg... Fikk meg en time hos legen for å få ham til å se på klippet. Ikke så mye å gjøre med det annet enn å vente på at det skal gro. Hadde ikke noe betennelse i kroppen, så ikke vits med antibiotika. Derimot synes han jeg så veldig blek ut, så fikk målt blodprosenten. Den var visst veldig lav, så må begynne å ta jern. Huff, så vondt! God bedring. Ikke noe kjekt når det er sånn. Har du prøvd å sitte i varmt grønnsåpevann for å lindre litt? Håper det begynner å bli mindre vondt snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 26. november 2009 #1677 Del Skrevet 26. november 2009 HUff, ikke moro med vondt der nede. Anbefaler også grønnsåpevann og send mannen ut for å kjøpe badering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 26. november 2009 #1678 Del Skrevet 26. november 2009 Uff, så kjedelig og ha sånne problemer. Absolutt ikke det man trenger nå. Håper det bedrer seg snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 26. november 2009 #1679 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Huffda Dumme klipp og hemoride og alt. Det skal ikke være barebare i denne såkalt søte barseltid. Du kan prøve å sitte litt i varmt grønnsåpevann, det hjelper på sviende sår. Dessuten er det rensende og hjelper på groprosessen. Kan anbefales Edit:Nå så jeg jo at "alle" hadde anbefalt det samme før meg Sånn er det når man har små barn og plutselig må gå i fra pc'en på ubestemt tid og glemmer å oppdatere når man kommer tilbake Endret 26. november 2009 av Svipa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gossip girl Skrevet 26. november 2009 #1680 Del Skrevet 26. november 2009 uff så kjedelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå