Gå til innhold

"Trendy" å adoptere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og like mye som det sårer t det blir stilt spørsmåltegn ved en graviditet, så kan det såre folk som adopterer at andre stiller spørsmålstegn ved motivet for adopsjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og like mye som det sårer t det blir stilt spørsmåltegn ved en graviditet, så kan det såre folk som adopterer at andre stiller spørsmålstegn ved motivet for adopsjon

Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved motivet, jeg lurer på hva som er motivet.

Skrevet
I forsvar? At du kommenterer min graviditet og ber meg (ironisk eller ikke) komme med uselviske argumenter på hvorfor jeg er gravid, regner jeg som personangrep. Hadde du "tatt" meg på noe annet, hadde jeg ikke brydd meg, men når det gjelder graviditeten min er jeg selvfølgelig sårbar, og når noen da kommenterer det i såpass krasse ordelag, sårer det meg. Det håper jeg du forstår.

Jeg har aldri skrevet noe som helst om at det var egoistisk å adoptere, jeg starta denne tråden kun for å diskutere hvorfor adopsjon når man kan få egne barn har blitt såpass aktuelt blandt mange.

Som du spør om hvorfor folk adoptere, spør jeg hvorfor du ønsker å få barn biologisk. Som jeg har skrevet før, så ønsker også jeg å få barn biologisk, så det ville vel være temmelig idiotisk av meg å kritisere deg for å velge det?

Det er helt ok å stille spørsmål ved nye "trender", fenomener e.l., men det må også være lov å stille spørsmål ved det aksepterte og bestandige.

Skrevet

Og motivene er mange, men ikke alle er like rett i øynene til de som skal godkjenne folk for adopsjon

Skrevet
Som du spør om hvorfor folk adoptere, spør jeg hvorfor du ønsker å få barn biologisk. Som jeg har skrevet før, så ønsker også jeg å få barn biologisk, så det ville vel være temmelig idiotisk av meg å kritisere deg for å velge det?

Det er helt ok å stille spørsmål ved nye "trender", fenomener e.l., men det må også være lov å stille spørsmål ved det aksepterte og bestandige.

Selvfølgelig kan du spørre hvorfor, det var bare måten du gjorde det på.

Skrevet

Akkurat. Da beklager jeg at du oppfattet formuleringen min som støtende, selv mener jeg at jeg stilte et helt nøytralt spørsmål, men ok.

Skrevet
Akkurat. Da beklager jeg at du oppfattet formuleringen min som støtende, selv mener jeg at jeg stilte et helt nøytralt spørsmål, men ok.

Greit det, men jeg synes ikke det var et nøytralt spørsmål å bli bedt om å hoste opp uselviske argumenter på hvorfor jeg var gravid. Det var sikkert ironisk ment, men jeg synes det var litt unødvendig. Ser ikke poenget med å komme med sånne kommentarer selv om vi er uenige. Begynner å angre på at jeg starta hele tråden... Sånn ender det alltid når jeg starter diskusjoner her på KG (ja, jeg har vært bruker her før, men sletta profilen pga kommentarer som grenser til trakassering. Ikke at jeg gir deg ansvaret for det). Jeg har i alle fall prøvd så godt jeg kan å ikke stille spørsmålstegn ved noens motiver (som noen påstod), eller klage på folk som er annerledes enn meg. Starta denne tråden av rein nysgjerrighet, og er ikke ute etter å "ta" noen i det hele tatt.

Skrevet

Men hvis du tar deg nær av et slikt spørsmål, så kan du kanskje leve deg inn i en adoptants hverdag også? Med alle de spørsmålene de får for hvorfor de adopterer? Er det noen som har noe med hvorofr andre gjør som de gjør?

Nei, noen velger å få egenfødte barn, noen velger å adoptere og noen velger begge deler. Jeg tror at uansett så har man barnets beste i tankene.

Skrevet
Men hvis du tar deg nær av et slikt spørsmål, så kan du kanskje leve deg inn i en adoptants hverdag også? Med alle de spørsmålene de får for hvorfor de adopterer? Er det noen som har noe med hvorofr andre gjør som de gjør?

Nei, noen velger å få egenfødte barn, noen velger å adoptere og noen velger begge deler. Jeg tror at uansett så har man barnets beste i tankene.

Jeg har ingenting med hvorfor folk gjør som de gjør, noe jeg heller aldri har påstått. Er ikke interessert i å dømme folk for valga de tar.

Skrevet

Jeg vil bare understreke at jeg aldri har stilt slike spørsmål til adoptanter, rett og slett fordi det ikke er min sak og fordi jeg regner med at det ligger mye tankearbeid bak en slik avgjørelse.

Som du sier er det barnas beste som er det viktige, men i noen få tilfeller er motivene for å få barna ikke til barnas beste (det gjelder både biologiske og adopterte barn)

Skrevet
Greit det, men jeg synes ikke det var et nøytralt spørsmål å bli bedt om å hoste opp uselviske argumenter på hvorfor jeg var gravid. Det var sikkert ironisk ment, men jeg synes det var litt unødvendig. Ser ikke poenget med å komme med sånne kommentarer selv om vi er uenige. Begynner å angre på at jeg starta hele tråden... Sånn ender det alltid når jeg starter diskusjoner her på KG (ja, jeg har vært bruker her før, men sletta profilen pga kommentarer som grenser til trakassering. Ikke at jeg gir deg ansvaret for det). Jeg har i alle fall prøvd så godt jeg kan å ikke stille spørsmålstegn ved noens motiver (som noen påstod), eller klage på folk som er annerledes enn meg. Starta denne tråden av rein nysgjerrighet, og er ikke ute etter å "ta" noen i det hele tatt.

Imli - hva skal til for at du tror på at jeg ikke angriper deg?

Jeg prøvde ikke å være sarkastisk, ironisk eller noe som helst annet. Jeg stilte et spørsmål som jeg virkelig lurer på, slik du stiller spørsmål ved det du lurer på. Likevel beskylder jeg ikke deg for personangrep og "kommentarer". Jeg har ikke kommentert, anklaget eller noe, jeg har spurt, og det har du tatt ille opp, selv om jeg selv kommer til å ta samme valg som deg.

Og at du ikke gir meg ansvar for trakassering skulle virkelig bare mangle. Dersom du synes jeg har vært så forferdelig, så foreslår jeg at du rapporterer innlegget mitt du reagerer på, og lar moddene avgjøre.

Selv føler jeg nå at jeg har sagt det jeg mener her, og ønsker ikke å diskutere dette videre.

Skrevet
Jeg har ingenting med hvorfor folk gjør som de gjør, noe jeg heller aldri har påstått. Er ikke interessert i å dømme folk for valga de tar.

Flott :)

Jeg vil bare understreke at jeg aldri har stilt slike spørsmål til adoptanter, rett og slett fordi det ikke er min sak og fordi jeg regner med at det ligger mye tankearbeid bak en slik avgjørelse.

Som du sier er det barnas beste som er det viktige, men i noen få tilfeller er motivene for å få barna ikke til barnas beste (det gjelder både biologiske og adopterte barn)

Men mange stiller slike spørsmål. Antageligvis av ubetenkt nysgjerrighet...... men det kan såre uansett.

Og ja, det er mange som får barn som ikke burde hatt barn. Forskjellen er at når du adopterer blir du undersøkt i alle bauer og kanter før du kan bli godkjent og er motivet ditt å hjelpe ett barn så blir du ganske kjapt stoppet.

Skrevet
Imli - hva skal til for at du tror på at jeg ikke angriper deg?

Jeg prøvde ikke å være sarkastisk, ironisk eller noe som helst annet. Jeg stilte et spørsmål som jeg virkelig lurer på, slik du stiller spørsmål ved det du lurer på. Likevel beskylder jeg ikke deg for personangrep og "kommentarer". Jeg har ikke kommentert, anklaget eller noe, jeg har spurt, og det har du tatt ille opp, selv om jeg selv kommer til å ta samme valg som deg.

Og at du ikke gir meg ansvar for trakassering skulle virkelig bare mangle. Dersom du synes jeg har vært så forferdelig, så foreslår jeg at du rapporterer innlegget mitt du reagerer på, og lar moddene avgjøre.

Selv føler jeg nå at jeg har sagt det jeg mener her, og ønsker ikke å diskutere dette videre.

Det var da voldsomt. Jeg har ikke gitt deg skylda for noe som helst, og kommer ikke til å rapportere noe som helst. Jeg tok meg da ikke så nær av det! Jeg synes det var en lite hyggelig måte å spørre på, men bevare meg vel, jeg legger meg ikke under dyna og griner for dette ;)

Har aldri påstått at du angriper meg. Får skylde på hormoner og overfølsomhet, men jeg ble faktisk litt såret. Jeg skriver heller det enn å komme med "motangrep". Så får du heller synes jeg er dum som blir såret av den kommentaren.

Skrevet
Det håper jeg også. Mange her skriver at de har det å hjkelpe et barn som en del av motivet. Det synes jeg er rart. Man adopterer vel for å få et barn? Ellers er vel det jeg antyder i mitt første innlegg lit sant da, at det er litt "trendy" å adoptere i disse "u-hjelp/bistands-dager"...

Jeg antar at de aller fleste adopterer fordi de ønsker seg barn. Enkelte velger da å adoptere framfor å få egne, til tross for at de har muligheten, fordi ønsker å hjelpe et barn som allere er født. Primærmotivet deres er med andre ord fortsatt at de ønsker barn, mens sekundærmotivet -ønsket om å hjelpe -avgjør bare hvordan de får dette barnet.

Eksempel -jeg har en venninne som selv er adoptert. Hun har alltid elsket barn, jobber med barn og ønsker seg en stor flokk -og hun vil adoptere hvertfall deler av denne flokken, for å gi andre barn den muligheten hun fikk som liten. Gjør det hennes ønske om adoptere noe rarere enn om hun "bare" ønsket å adoptere fordi hun ikke kunne få egne barn?

Skrevet

hei, imli :)

så du skrev at du nesten angret på at du startet denne tråden, og dèt synes jeg var veldig trist å lese. denne tråden er kjempeinteressant, og jeg har lært mye nytt, og fått øynene opp for hvor mange ulike synspunkter som verserer rundt dette temaet.

for eksempel så ante jeg virkelig ikke at man (uansett hvor mye man vrir og vender på det) kan finne egoistiske grunner for adopsjon... akkurat dèt er jeg fremdeles ikke enig i, men jeg kan forstå tankene til de som måtte mene dette.

så jeg er ihvertfall kjempeglad for at du startet denne tråden, og jeg er helt sikker på at ingen har ment å komme med personangrep. vet at jeg selv har skrevet litt uheldige (?) ting, men det var overhodet ikke meningen at noen skulle ta det ille opp. (hvis noen har gjort det, da....).

forøvrig er jeg enig i at man kan få mange kjipe svar på kg, og jeg tenker meg om ganske manger før jeg tør å poste en tråd... :sjenert:

Skrevet

Jeg må si at jeg også stusser over disse som oppgir "å hjelpe barn" som motiv for å adoptere.

Det er som flere har nevnt mange ufrivillige barnløse som står i kø for å adoptere, så det er vel ikke slik at det er horder av barn som venter på å bli adoptert til Norge.

Hvorfor tar ikke disse som er så opptatt av å skulle hjelpe barn som har det vanskelig til seg fosterbarn? Der er det virkelig mange barn som står på vent.

Skrevet

Jeg hiver meg ut i det igjen ;)

Av nysgjerrighet:

Gitt at man kan få biologiske barn selv. Finnes det ingen legio grunner for å adoptere da?

Skrevet (endret)
Jeg hiver meg ut i det igjen ;)

Av nysgjerrighet:

Gitt at man kan få biologiske barn selv. Finnes det ingen legio grunner for å adoptere da?

Jeg kan tenke meg flere grunner til å adoptere selv om man kan få barn, men de inneholder ikke dette "jeg-vil-så gjerne-hjelpe"-aspektet.

Kvinner som har risikoer knyttet til svangerskap, store traumer knyttet til dette med fødsel, barn du på en eller annen måte har et forhold til.

Ellers synes jeg det stiller seg annerledes om man adopterer et barn som ikke ville fått hjelp hvis ikke nettopp du tok initiativ, enn hvis du stiller deg i kø for et spedbarn sammen med ufrivillig barnløse.

Endret av Lemona
Skrevet

Takk for svar!

Er det ikke veldig vanskelig å adoptere et barn som ikke ville få hjelp uten ens eget initiativ, uten at man står i kø sammen med ufrivillig barnløse? Jeg vet ikke, men jeg trodde det bare var én måte å søke på for alle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...