Sun Mei Skrevet 25. august 2007 #62 Skrevet 25. august 2007 Jeg synes man skal sette seg litt inn i hva det egentlig vil si å adoptere før man uttaler seg bombastisk om både det ene og det andre. At kjendiser i USA adopterer og at det gjør det hele trendy er ikke det samme som at folk her tenker som dem. Dessuten er adopsjonsprosessen en helt annen i USA enn den er her. I USA kan du feks. kjøre dobbeltadopsjon - stå på venteliste på ett land og adoptere fra ett annet land mens du venter. Utrolig mye er annerledes. I Norge må man gjennom den samme papirmølla uansett hvor og hvordan man adopterer eller hvor utradisjonelt man tenker. Og grunnene man har for å adoptere er mange, og det er i grunn opp til den enkelte adoptant å komme med sin grunn for å adoptere. Adopsjonsforeningene er der for å finne gode foreldre til barna - ikke barn til foreldre.
Gjest Elastica Skrevet 25. august 2007 #63 Skrevet 25. august 2007 Adopsjonsforeningene er der for å finne gode foreldre til barna - ikke barn til foreldre. Dette var den fineste setningen jeg har lest i denne tråden så langt, Sun Mei.
milla-mor Skrevet 25. august 2007 #64 Skrevet 25. august 2007 Dette var den fineste setningen jeg har lest i denne tråden så langt, Sun Mei. enig... det er fryktelig mye uenighet i denne tråden, men jeg velger å tro at vi alle bare vil barnas beste, om ikke på litt forskjellige måter.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #65 Skrevet 25. august 2007 Jeg merker at kvalmen kommer stigende når noen skriver at fruktbare kvinner bør føde sine egne barn og ikke tenke på disse søte barna i Afrika.. Æsj! Æsj sier jeg og ,men av helt andre grunner enn deg.Jeg synes at det grenser mot grov rasisme og adoptere ifra utlandet når man har biologiske barn.Istedet for å kjøpe seg en valp når man har fått alle de biologiske barna man vil ha så pynter foreldrene seg med et "kenyabarn" eller "kinabarn",(ja enkelte som adopterer beskriver faktisk barna på denne måten) som ikke ligner noen av foreldrene eller søsknene i det hele tatt. Så grommer de seg for lokalsamfunnet så alle skal se hvor "snille" de er som har "tatt til seg" et "ekstrabarn" ifra "den tredje verden".Stakkars barn som må gå der å føle seg som et slags veldedighetsprosjekt.Det ville faktisk vært bedre om barnet hadde fått oppholdstilatelse i Norge sammen med sine biologiske foreldre istedet for. Jeg får lyst til å spy.
venus* Skrevet 25. august 2007 #66 Skrevet 25. august 2007 Æsj sier jeg og ,men av helt andre grunner enn deg.Jeg synes at det grenser mot grov rasisme og adoptere ifra utlandet når man har biologiske barn.Istedet for å kjøpe seg en valp når man har fått alle de biologiske barna man vil ha så pynter foreldrene seg med et "kenyabarn" eller "kinabarn",(ja enkelte som adopterer beskriver faktisk barna på denne måten) som ikke ligner noen av foreldrene eller søsknene i det hele tatt. Så grommer de seg for lokalsamfunnet så alle skal se hvor "snille" de er som har "tatt til seg" et "ekstrabarn" ifra "den tredje verden".Stakkars barn som må gå der å føle seg som et slags veldedighetsprosjekt.Det ville faktisk vært bedre om barnet hadde fått oppholdstilatelse i Norge sammen med sine biologiske foreldre istedet for. Jeg får lyst til å spy. Rasisme? Snakk om å bruke det ordet feil...håper jeg. Du mener altså at disse adoptivforeldrene ser på "rasen" til barnet som underlegent? Mm, veldig sannsynlig. Angående dette med å gromme seg. Det er nok bare du tror.. Stakkars barn hvis de oppdager hvordan slike som deg tenker om deres foreldre!!
Sun Mei Skrevet 25. august 2007 #67 Skrevet 25. august 2007 Æsj sier jeg og ,men av helt andre grunner enn deg.Jeg synes at det grenser mot grov rasisme og adoptere ifra utlandet når man har biologiske barn.Istedet for å kjøpe seg en valp når man har fått alle de biologiske barna man vil ha så pynter foreldrene seg med et "kenyabarn" eller "kinabarn",(ja enkelte som adopterer beskriver faktisk barna på denne måten) som ikke ligner noen av foreldrene eller søsknene i det hele tatt. Så grommer de seg for lokalsamfunnet så alle skal se hvor "snille" de er som har "tatt til seg" et "ekstrabarn" ifra "den tredje verden".Stakkars barn som må gå der å føle seg som et slags veldedighetsprosjekt.Det ville faktisk vært bedre om barnet hadde fått oppholdstilatelse i Norge sammen med sine biologiske foreldre istedet for. Jeg får lyst til å spy. Jeg synes synd i deg som bare klarer å tenke negativt om andre og deres motiver. Så synd at du ikke har lært å se at det finnes mange grunner til at folk gjør som de gjør, selv om de ikke gjør som du ville gjort. trøste
milla-mor Skrevet 25. august 2007 #68 Skrevet 25. august 2007 vel... hvis dèt er begrunnelsen din, så synes jeg nok heller "det skurrer litt i nøtta" di... så får du bare synes tankene mine rundt adopsjon er så kvalme du bare vil. du vet vel heller ikke så mye om dem bare av å lese i denne tråden, ikke sant? jeg tenker jo mye rart/lurt som aldri blir foreviget av tastaturet. dette er forøvrig femte gangen jeg blir kritisert av en "gjest"... hva er det med dere/deg som ikke tør å kritisere andre uten å være skjult? jeg kommer ikke til å oppsøke deg på natten selv om du avslører nicket ditt, skjønner du...
LilleLy Skrevet 25. august 2007 #69 Skrevet 25. august 2007 Har bare lest det første innlegget: Det er mye mulig det er trendy å adoptere, men jeg ser ikke at det skal være noe negativt i det. Det handler jo ikke om å kunne bruke pengene på u-hjelp i stedet. Det er faktisk mange barn som ikke har foreldre, og det må jo absolutt være en stor verdi i at mange ønsker å adoptere... Jeg har selv tenkt på det mange ganger, uten at jeg har noen helt konkrete planer om å få barn helt enda, at jeg godt kunne tenke meg å adoptere av den årsak av at det er mange barn uten foreldre... dessverre ønsker ikke min man dette alternativet med mindre det skulle vise seg at vi ikke kan få barn på annen måte. Alle er forskjellige, og hvilke motiver man har for å adoptere varierer også.
Ciara Skrevet 25. august 2007 #70 Skrevet 25. august 2007 men hvis du allerede kan få to, hvorfor ikke få tre selv, så slipper du å adoptere? Rett og slett fordi jeg ønsker å adoptere. Hvorfor velger du da å få biologisk barn? Hvor mange uselviske motiver kan du hoste opp som begrunner hvorfor du er gravid i dag? Jeg sier ikke at du er spesielt egoistisk, men at det tross alt er en viss grad av egoisme uansett når man får barn, samme hvilken måte man velger å gjøre det på. Jeg synes i alle fall at adopsjon ikke skal være u-hjelp, som en annen her skriver. Selvfølgelig er saken en annen når man har et eget barn men av medisinske grunner ikke kan få flere/utsetter seg selv for stor risiko ved svangerskap/fødsel. Ønsker man seg et barn til da, er det vel helt greit å adoptere. Det er ikke dette det handler om. Men hvordan skal man da kunne avgjøre hvem som det er greit for å adoptere? Er det hvis en graviditet utsetter det for dødsfare? Er det viss du ikke kan få? Hva hvis det er 50/50 sjangs for at det går bra og det ikke går bra? Er det godt nok for å kunne adoptere? Æsj sier jeg og ,men av helt andre grunner enn deg.Jeg synes at det grenser mot grov rasisme og adoptere ifra utlandet når man har biologiske barn.Istedet for å kjøpe seg en valp når man har fått alle de biologiske barna man vil ha så pynter foreldrene seg med et "kenyabarn" eller "kinabarn",(ja enkelte som adopterer beskriver faktisk barna på denne måten) som ikke ligner noen av foreldrene eller søsknene i det hele tatt. Så grommer de seg for lokalsamfunnet så alle skal se hvor "snille" de er som har "tatt til seg" et "ekstrabarn" ifra "den tredje verden".Stakkars barn som må gå der å føle seg som et slags veldedighetsprosjekt.Det ville faktisk vært bedre om barnet hadde fått oppholdstilatelse i Norge sammen med sine biologiske foreldre istedet for. Jeg får lyst til å spy. Dette er det da virkelig ikke noe problem. Eventuelle søkere som tenker slik som du skisserer vil sannsynligvis/forhåpentligvis bli luket ut raskt i prosessen. Se på Ciaras innlegg.Hun har sett seg ut et bestemt land og synes faktisk at barna der er så søøøøte.Så da er du vel enig med meg at det skurrer litt i nøtta hennes? Ja ja, gjest. Dersom du hadde lest mitt innlegg skikkelig, så hadde du sett at jeg ønsker å adoptere. Og deretter at ja, jeg har sett meg ut et land, men grunnen til at jeg ønsker å adoptere derfra er ikke fordi barna er søte. Men ja, de er søte også. Skal nå det være et minus? Men det er på ingen måte mitt hovedmotiv.
Gjest imli Skrevet 26. august 2007 #71 Skrevet 26. august 2007 Rett og slett fordi jeg ønsker å adoptere. Hvorfor velger du da å få biologisk barn? Hvor mange uselviske motiver kan du hoste opp som begrunner hvorfor du er gravid i dag? Jeg sier ikke at du er spesielt egoistisk, men at det tross alt er en viss grad av egoisme uansett når man får barn, samme hvilken måte man velger å gjøre det på. Men hvordan skal man da kunne avgjøre hvem som det er greit for å adoptere? Er det hvis en graviditet utsetter det for dødsfare? Er det viss du ikke kan få? Hva hvis det er 50/50 sjangs for at det går bra og det ikke går bra? Er det godt nok for å kunne adoptere? Dette er det da virkelig ikke noe problem. Eventuelle søkere som tenker slik som du skisserer vil sannsynligvis/forhåpentligvis bli luket ut raskt i prosessen. Jeg kan ikke "hoste opp" noen "uselviske argumenter" på hvorfor jeg er gravid i dag. Nå må du jammen roe deg litt. Jeg er gravid fordi jeg ønsker meg barn. Om du synes jeg er egoistisk fordi jeg ikke adopterte et stakkars barn fra afrika istedet, så får du bare syns det. Jeg akter ikke å forsvare min graviditet for deg. Selvsagt kan man si at det å få barn er en egoistisk handling. Selv velger jeg å ikke se så negativt på det.
Rosalie Skrevet 26. august 2007 #72 Skrevet 26. august 2007 Jeg synes det er kjempeflott. Det er altfor mange mennesker på kloden, og hvis man kan velge å ta til seg et barn som har det vanskelig i stedet for å få et eget så har jeg stor respekt for det. Hvis målet er å hjelpe vanskeligstilte, bør man heller hjelpe menneskene der de bor. Da kan man også hjelpe mange flere. Poenget med en adopsjon er at man får et barn, ikke at man skal hjelpe "stakkars mennesker" i andre verdensdeler. Mener jeg. Vi lever på en overbefolket klode, hvor befolkningen er meget skjevt fordelt, noe som medfører ekstrem slitasje på enkelte deler av planeten vår. Å adoptere barn til en annen del av kloden vil da være med på å utjevne denne ulikheten. Og naturligvis adopterer man fordi man har lyst på barn. Men det går an å ha to tanker i hodet samtidig - går fint an å kombinere lysten på å få barn med å bedrive bistandsarbeid. De jeg kjenner som har valgt å ikke få egne barn, men adopterer i stedet, er mennesker med stor sosial samvittighet, og som også gir penger til hjelpeorganisasjoner som Leger uten grenser, Røde Kors og barnebyer.
milla-mor Skrevet 26. august 2007 #73 Skrevet 26. august 2007 hei, imli selvsagt trenger du ikke å forsvare at du er gravid. dèt kan jeg ikke tenke meg at noen mener, heller. du er, som du sier, gravid fordi du ønsker barn. samme sak som oss som ønsker å adoptere. vi vil også ha et barn. selv om naturen tillater at disse er biologiske... så kanskje ingen av oss skal behøve å forsvare ønsket vårt? for det bunner jo i det samme?
¤flicka¤ Skrevet 26. august 2007 #74 Skrevet 26. august 2007 Og naturligvis adopterer man fordi man har lyst på barn. Men det går an å ha to tanker i hodet samtidig - går fint an å kombinere lysten på å få barn med å bedrive bistandsarbeid. De jeg kjenner som har valgt å ikke få egne barn, men adopterer i stedet, er mennesker med stor sosial samvittighet, og som også gir penger til hjelpeorganisasjoner som Leger uten grenser, Røde Kors og barnebyer. Har jeg sagt noe annet? Jeg mener bare at man burde tenke grundig gjennom motivet for en eventuell adopsjon, og at "u-hjelp" ikke burde være hovedmotivet. Det er uansett umulig å ikke gjøre seg opp noen tanker om forholdene der barnet kommer fra.
Gjest imli Skrevet 26. august 2007 #75 Skrevet 26. august 2007 hei, imli selvsagt trenger du ikke å forsvare at du er gravid. dèt kan jeg ikke tenke meg at noen mener, heller. du er, som du sier, gravid fordi du ønsker barn. samme sak som oss som ønsker å adoptere. vi vil også ha et barn. selv om naturen tillater at disse er biologiske... så kanskje ingen av oss skal behøve å forsvare ønsket vårt? for det bunner jo i det samme? Jeg er enig i at ingen skal behøve å forsvare hvorfor de får (eller ikke får) barn. Grunnen til at jeg starta denne tråden var rett og slett bare nysgjerrighet.
Rosalie Skrevet 26. august 2007 #76 Skrevet 26. august 2007 Har jeg sagt noe annet? Jeg mener bare at man burde tenke grundig gjennom motivet for en eventuell adopsjon, og at "u-hjelp" ikke burde være hovedmotivet. Det er uansett umulig å ikke gjøre seg opp noen tanker om forholdene der barnet kommer fra. Dersm "u-hjelp" er hovedmotivet, siles man ut fra adopsjonsprosessen raskt...
¤flicka¤ Skrevet 26. august 2007 #77 Skrevet 26. august 2007 Dersm "u-hjelp" er hovedmotivet, siles man ut fra adopsjonsprosessen raskt... Det håper jeg også, gitt
Gjest imli Skrevet 26. august 2007 #78 Skrevet 26. august 2007 Dersm "u-hjelp" er hovedmotivet, siles man ut fra adopsjonsprosessen raskt... Det håper jeg også. Mange her skriver at de har det å hjkelpe et barn som en del av motivet. Det synes jeg er rart. Man adopterer vel for å få et barn? Ellers er vel det jeg antyder i mitt første innlegg lit sant da, at det er litt "trendy" å adoptere i disse "u-hjelp/bistands-dager"...
Ciara Skrevet 26. august 2007 #79 Skrevet 26. august 2007 Jeg kan ikke "hoste opp" noen "uselviske argumenter" på hvorfor jeg er gravid i dag. Nå må du jammen roe deg litt. Jeg er gravid fordi jeg ønsker meg barn. Om du synes jeg er egoistisk fordi jeg ikke adopterte et stakkars barn fra afrika istedet, så får du bare syns det. Jeg akter ikke å forsvare min graviditet for deg. Selvsagt kan man si at det å få barn er en egoistisk handling. Selv velger jeg å ikke se så negativt på det. Merkelig så i forsvar du ble nå. Jeg ber deg ikke om å forsvare at du er gravid i det hele tatt. Jeg ønsker selv å bli gravid på et tidspunkt som du skjønner Jeg vil bare ha fram at det å få barn uansett er egoistisk, så det blir temmelig meningsløst å trekke fram adopsjon som mer egoistisk enn noe annet. hei, imli selvsagt trenger du ikke å forsvare at du er gravid. dèt kan jeg ikke tenke meg at noen mener, heller. du er, som du sier, gravid fordi du ønsker barn. samme sak som oss som ønsker å adoptere. vi vil også ha et barn. selv om naturen tillater at disse er biologiske... så kanskje ingen av oss skal behøve å forsvare ønsket vårt? for det bunner jo i det samme? Nettopp.
Gjest imli Skrevet 26. august 2007 #80 Skrevet 26. august 2007 Merkelig så i forsvar du ble nå. Jeg ber deg ikke om å forsvare at du er gravid i det hele tatt. Jeg ønsker selv å bli gravid på et tidspunkt som du skjønner Jeg vil bare ha fram at det å få barn uansett er egoistisk, så det blir temmelig meningsløst å trekke fram adopsjon som mer egoistisk enn noe annet. Nettopp. I forsvar? At du kommenterer min graviditet og ber meg (ironisk eller ikke) komme med uselviske argumenter på hvorfor jeg er gravid, regner jeg som personangrep. Hadde du "tatt" meg på noe annet, hadde jeg ikke brydd meg, men når det gjelder graviditeten min er jeg selvfølgelig sårbar, og når noen da kommenterer det i såpass krasse ordelag, sårer det meg. Det håper jeg du forstår. Jeg har aldri skrevet noe som helst om at det var egoistisk å adoptere, jeg starta denne tråden kun for å diskutere hvorfor adopsjon når man kan få egne barn har blitt såpass aktuelt blandt mange.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå