Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Jeg har tenkt litt på en sak i det siste - adopsjon. Vil først presisere at det jeg nå vil diskutere, IKKE handler om folk som adopterer barn fordi de har lyst på barn og ikke kan få selv. I det siste har vi sett en masse kjendiser som adopterer barn selv om de har egne barn fra før. Sannsynligvis delvis for å vise verden hvor "snille" de er som hjelper de "stakkars barna i Afrika". Imidlertid virker det på meg som om dette ikke bare er en kjendisgreie. Jeg hører stadig vekk om folk (på div. forumer og nettsider osv.) som har egne barn, men ønsker å adoptere et barn fra et "vanskligstilt" land. Jeg har stusset litt på dette, og her om dagen sa til og med en gravid bekjent av meg at hun ikke ønsket seg flere egne barn (dette blir hennes første), men heller ønsket å adoptere søsken til dette barnet! Denne "trenden", eller hva det nå er, synes jeg er mildt sagt merkelig. Hvorfor bruker flere hundre tusen på å adoptere et barn fra utlandet når man kan få egne barn? Ønsker man å hjelpe barn i fattige land, finnes det da andre måter å gjøre dette på? Er dette en del av trenden vi ser om dagen med å oppleve andre kulturer, reise og å hjelpe u-land? Er det et behov for å vise hvor "snill" man er? Ønske om et mer multifarget/kulturelt samfunn? Ønsker man å gi sine ektefødte barn en fremmed og spennende bror eller søster? Er det et utslag av stadig bedre økonomi hos mange, skal vi kalle det middelklassefamilier? Eller noe helt annet? Hva mener dere andre? Noern her som har adoptert til tross for egne barn?
Tabris Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Jeg synes det er kjempeflott. Det er altfor mange mennesker på kloden, og hvis man kan velge å ta til seg et barn som har det vanskelig i stedet for å få et eget så har jeg stor respekt for det.
milla-mor Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Jeg synes det er kjempeflott. Det er altfor mange mennesker på kloden, og hvis man kan velge å ta til seg et barn som har det vanskelig i stedet for å få et eget så har jeg stor respekt for det. enig. jeg har alltid vært helt klar på at jeg skal adoptere, og hvis adopsjon er en trend, så... kjempeflott!
¤flicka¤ Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Hvis målet er å hjelpe vanskeligstilte, bør man heller hjelpe menneskene der de bor. Da kan man også hjelpe mange flere. Poenget med en adopsjon er at man får et barn, ikke at man skal hjelpe "stakkars mennesker" i andre verdensdeler. Mener jeg. 1
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 (endret) Jeg synes det er kjempeflott. Det er altfor mange mennesker på kloden, og hvis man kan velge å ta til seg et barn som har det vanskelig i stedet for å få et eget så har jeg stor respekt for det. Jeg trodde man adopterte fordi man ønsket seg et barn, jeg, ikke for å hjelpe? Endret 24. august 2007 av imli
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Hvis målet er å hjelpe vanskeligstilte, bør man heller hjelpe menneskene der de bor. Da kan man også hjelpe mange flere. Poenget med en adopsjon er at man får et barn, ikke at man skal hjelpe "stakkars mennesker" i andre verdensdeler. Mener jeg. Enig med deg.
Ancalime Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Er ikke veldig postivi til at folk adoptere uten at de ikke kan få barn selv, og det av en grunn; det er flere som øsnker å adoptere enn det er barn som frigis til å adopteres bort. desverre frigis ikke så mange barn, tiltross for grusomme omstedigheter.
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Er ikke veldig postivi til at folk adoptere uten at de ikke kan få barn selv, og det av en grunn; det er flere som øsnker å adoptere enn det er barn som frigis til å adopteres bort. desverre frigis ikke så mange barn, tiltross for grusomme omstedigheter. Det er også et godt argument. Folk som ikke kan få barn bør komme først.
milla-mor Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 dere som er imot at fruktbare mennesker adopterer... har dere sett tilstandene mange barnehjems-barn lever i? selvfølgelig er det kjempeviktig at de som har mulighet til det, adopterer!
milla-mor Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 Det er også et godt argument. Folk som ikke kan få barn bør komme først. folk som kan gi et barn et godt liv, bør få adoptere. superfruktbar, eller ei... det stemmer forresten ikke at det finnes flere som ønsker å adoptere enn det finnes adoptivbarn. men de fleste vil bare adoptere de helt små barna, så da blir de eldre barna værende på barnehjemmet til de blir store nok til å klare seg selv. så barna finnes de, hvis adoptivforeldrene er villige til å få en seks-åring istedenfor en ett-åring.
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 dere som er imot at fruktbare mennesker adopterer... har dere sett tilstandene mange barnehjems-barn lever i? selvfølgelig er det kjempeviktig at de som har mulighet til det, adopterer! Men hvis det er vanskelig å adoptere? Kjenner ikke akkurat til forholda, men jeg har jo også hørt at mange venter kjempelenge før de får tildelt et barn. Og hvem er det som kan adoptere for "snillhetens" skyld? Jo, folk med god økonomi. Tror adopsjon blir mer og mer et spørsmål om sosial/økonomisk bakgrunn på den måten. Og skal rike folk ha dårlig samvittighet for å kjøpe seg hytte i stedet for unge, for å sette det på spissen?
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 24. august 2007 #12 Skrevet 24. august 2007 Etter to risikofylte svangerskap er vi enige om at nok er nok. Nå som yngstemann nærmer seg 3 år så kjenner vi likevel at det er "plass" til flere barn i hjemmet vårt. Vi ønsker oss altså fler. Av medisinske årsaker er det uaktuelt å få flere egne barn. For oss er derfor adopsjon en mulighet. Vi er forøvrig enige om at det er mange barn her i Norge som trenger et trygt hjem også, så vi regner med at vi ila noen år kommer til å melde oss som adopsjonsforeldre.
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #13 Skrevet 24. august 2007 folk som kan gi et barn et godt liv, bør få adoptere. superfruktbar, eller ei... det stemmer forresten ikke at det finnes flere som ønsker å adoptere enn det finnes adoptivbarn. men de fleste vil bare adoptere de helt små barna, så da blir de eldre barna værende på barnehjemmet til de blir store nok til å klare seg selv. så barna finnes de, hvis adoptivforeldrene er villige til å få en seks-åring istedenfor en ett-åring. det vil nok føles ganske urettferdig for ufruktbare å bli "forbigått i køen" av folk med barn fra før av.
milla-mor Skrevet 24. august 2007 #14 Skrevet 24. august 2007 det vil nok føles ganske urettferdig for ufruktbare å bli "forbigått i køen" av folk med barn fra før av. ja, det kan jeg forstå, men nå finnes det altså nok adoptiv-barn til alle. det er ikke mangel på barn uten et hjem, for å si det sånn.
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 24. august 2007 #15 Skrevet 24. august 2007 ja, det kan jeg forstå, men nå finnes det altså nok adoptiv-barn til alle. det er ikke mangel på barn uten et hjem, for å si det sånn. Der tar du feil. Det finnes ikke nok adpotiv-barn til alle. Det finnes nok barn ja, men ikke nok barn som frigis til adopsjon. Det er ikke så mange land man kan adoptere fra. Jeg blir nesten kvalm av disse barmhjertighets-adopsjons-folka. Når jeg har vært på større gruppeturer i Afrika eller Asia har 80% av jentene reagert med "åååh så synd det er i disse barna, jeg vil adoptere en fra Kenya når jeg skal ha barn, de er så søøøte". Vel kjære, så synd for deg da at du som norsk ikke kan adoptere en unge fra Kenya. Og syns du forbanna synd i den ungen så STØTT alle de organisasjonene som prøver å gi det barnet et GODT liv i stedet for å ta barnet vekk fra hjemlandet!! HJELP barna der de er i stedetfor å bare fjerne de fra problemet og ingorere alle de som blir igjen. GJØR noe, ikke bare sitt med overfladisk fisefinere og innbill dere at dere er så sabla gode når dere vil adoptere for å være snille. Det er EN ting hjelpeorganisasjoner trenger mye av, og det er penger. Dessverre vil nordmenn i dag heller gjøre eksotiske ting som å klappe søte, fattige barn på hodet og mate dem i stedet for å gi penger som sørger for en skikkelig fremgang. Nordmenn er dessverre naive og blåøyde ja... La de som trenger å adoptere få gjøre det, dere andre kan få deres egne barn, og støtte de som lider på andre fantastiske måter. For som sagt, det er ikke nok barn til alle, med mindre man vil støtte kidnapping. -Varsia (som er utlogget i dag)
milla-mor Skrevet 24. august 2007 #16 Skrevet 24. august 2007 ja, guri, så egoistisk det er å adoptere trengende barn fremfor å fylle opp vår allerede overbefolkede jord! det ER nok barn til alle som ønsker å adoptere. mer enn nok. men kanskje ikke nok spedbarn, for det er de som er høyest ønsket av adoptivforeldre. familien til min brors samboer bodde et år i et land som ikke adopterer til norge. på denne måten ble barnehjemmet "kjent" med dem, og de fikk et for tidlig født barn på åtte uker, som trengte hjelp barnehjemmet ikke hadde mulighet til å gi. det hadde ikke akkurat hjulpet å gi barnehjemmet en slump med penger. barnet trengte et hjem!
Ciara Skrevet 24. august 2007 #17 Skrevet 24. august 2007 Ærlig talt synes jeg vel dette er å være litt vrien - skal man finne noe galt i noe som gagner alle parter nå? Dvs hvis et par ønsker å adoptere, og det er et barn som trenger et hjem, hvorfor skal man finne noe negativt ved dette? Selv kunne jeg aller helst tenke meg å få to biologiske og adoptere én. De biologiske vil jeg ha av ærlig talt mer egoistiske grunner enn det jeg vil adoptere. Biologisk barn ønsker jeg meg fordi jeg kjenner at det tikker litt i kroppen til tider, som om det begynner å bli et fysisk behov hos meg for å få barn. I tillegg har jeg andre egoistiske motiver som at jeg er nysgjerrig på hvordan barn med mine og min kjære manns gener vil se ut, bli, oppføre seg. Er disse tankene så mye bedre, egentlig? Men så har jeg altså lyst til å adoptere. Det har jeg mange motiver for. Jeg vet hvilket land jeg ville adoptert fra, det er et land jeg liker veldig godt, jeg vet menneskene der stort sett har det svært vanskelig, at sjansene for å få utdannelse og andre goder er små. Og ja, jeg synes faktisk disse barna også er utrolig søte!
Ciara Skrevet 24. august 2007 #18 Skrevet 24. august 2007 Forresten er verden generelt svært lite rettferdig. Noen får aldri barn, andre er fruktbare som bare det. Skulle de fruktbare avstå fra barn av den grunn? Noen er rike, noen er fattige, sånn er livet. Hvordan skulle det bli om man skulle rangere adoptivbarn-søkere etter om de hadde barn fra før eller ikke? Javel, så hadde barnløse gått foran de som har barn fra før. Hvordan skulle man velge mellom flere søkerpar som alle hadde barn? Skulle de med færrest barn gått først i køen? Personlig mener jeg det beste er at systemet forblir som det er - at man undersøker om parene er skikket til å ta seg av barn, og at man deretter stiller likt.
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #19 Skrevet 24. august 2007 (endret) Der tar du feil. Det finnes ikke nok adpotiv-barn til alle. Det finnes nok barn ja, men ikke nok barn som frigis til adopsjon. Det er ikke så mange land man kan adoptere fra. Jeg blir nesten kvalm av disse barmhjertighets-adopsjons-folka. Når jeg har vært på større gruppeturer i Afrika eller Asia har 80% av jentene reagert med "åååh så synd det er i disse barna, jeg vil adoptere en fra Kenya når jeg skal ha barn, de er så søøøte". Vel kjære, så synd for deg da at du som norsk ikke kan adoptere en unge fra Kenya. Og syns du forbanna synd i den ungen så STØTT alle de organisasjonene som prøver å gi det barnet et GODT liv i stedet for å ta barnet vekk fra hjemlandet!! HJELP barna der de er i stedetfor å bare fjerne de fra problemet og ingorere alle de som blir igjen. GJØR noe, ikke bare sitt med overfladisk fisefinere og innbill dere at dere er så sabla gode når dere vil adoptere for å være snille. Det er EN ting hjelpeorganisasjoner trenger mye av, og det er penger. Dessverre vil nordmenn i dag heller gjøre eksotiske ting som å klappe søte, fattige barn på hodet og mate dem i stedet for å gi penger som sørger for en skikkelig fremgang. Nordmenn er dessverre naive og blåøyde ja... La de som trenger å adoptere få gjøre det, dere andre kan få deres egne barn, og støtte de som lider på andre fantastiske måter. For som sagt, det er ikke nok barn til alle, med mindre man vil støtte kidnapping. -Varsia (som er utlogget i dag) Fint at noen er enig med meg da - så det ikke bare er jeg som er rar. Jeg synes det er ille, for ikke å si nesten rasistisk å si at barn i det og det landet er sååå søte. Alle barn fra et lnd er da ikkke søte! Det er vel individuelt! Alle negerbarn (hvis det er lov å si det her på politisk korrekte KG) er ikke søte, akkurat som ikke alle norske barn er søte. Om barn (eller mennesker generelt) er søte/pene har INGENTING med nasjonalitet/"rase" og gjøre! Endret 24. august 2007 av imli
Ciara Skrevet 24. august 2007 #20 Skrevet 24. august 2007 HJELP barna der de er i stedetfor å bare fjerne de fra problemet og ingorere alle de som blir igjen. GJØR noe, ikke bare sitt med overfladisk fisefinere og innbill dere at dere er så sabla gode når dere vil adoptere for å være snille. Det er EN ting hjelpeorganisasjoner trenger mye av, og det er penger. Dessverre vil nordmenn i dag heller gjøre eksotiske ting som å klappe søte, fattige barn på hodet og mate dem i stedet for å gi penger som sørger for en skikkelig fremgang. Tror du ikke det finnes mennesker som både adopterer og gir penger til hjelpeorganisasjoner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå