Gå til innhold

MISSED ABORTION


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært hos legen som sier at jeg muligens har missed abortion. Var på innvendig ul på mandag og har siden hatt friskt blod på papiret når jeg tørker meg og i går var det og litt slim (sorry for detaljene).

Dere som har hatt MA, hvordan merket dere dette og hvor lenge etter blødningen kom smertene??

Skal på ny ul på mandag og håper inderlig at legen min har tatt feil i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gangen jeg hadde MA var jeg 19 uker, jeg hadde da kjent liv et par uker så jeg trodde alt var i orden. Men da jeg kom til den ordinære UL så hadde barnet dødd et par dager tidligere. Jeg merket ingenting, hadde ingen smerter eller blødninger. Jeg måtte føde på vanlig måte, men måtte ha utskaraping fordi morkaka satt fast.

Andre gangen fikk jeg litt brunt utflod i uke 7, var til UL da og alt var bra, og hjertet slo. Fikk beskjed om å ta det med ro og at blødningene kom av tynne slimhinner. Jeg fortsatte med litt blødnig/spotting. Var til UL igjen i uke 10 og da var det ikke lenger noe hjerte som slo. Fosteret hadde ikke vokst siden uke 7 så det hadde dødd rett etter første UL. Jeg hadde ingen smerter i det hele tatt, fikk utskraping dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: til deg!!

Jeg hadde en MA isom ble oppdaget i uke 9 da jeg selv merket at symptomene forsvant. Jeg traff heldigvis på en koselig lege på legevakta og ble sendt rett inn til sykehuset for både inn - og utvendig UL.

Der ble det oppdaget et embryo uten et bankende hjerte, og dagen etter bar det til utskraping. Der ble det konstatert et dødt embryo på 7 uker. Altså gikk det to uker fra den lille spiren døde til jeg oppdaget noe, men jeg hadde ikke blødninger i det hele tatt. Kun symptomer som avtok. Legen sa at hadde jeg gått noe lenger ville det kommet blødninger.

Jeg testet positivt på graviditetstester enda 4 uker etter MA, men fikk mensen etter 6 uker. noen måneder ble jeg gravid igjen og har termin nå til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ingen av dere merket noe i forkant nei. Jeg har jo hatt blødninger i noen dager nå, men ikke vondt noe sted. Jeg får jo bare vente å se hva som skjer. Gleder meg til ul på mandag igjen - blir jo rar av dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde MA i veke 10 første gangen eg var gravid. Eller dvs det blei oppdaga i veke 10. Fosteret døde i veke 8 ein gang. Det vart oppdaga fordi eg fekk brun utflod, dvs gammalt blod som kom ut. Eg gjekk på legevakta, men blei sendt heim igjen fordi det ikkje var friskt blod og fordi eg ikkje hadde smerter. Livmorhalsen var og lukka og fin, så legen meinte at det ikkje var noko grunn til å sende meg på kvinneklinikken for UL. Dagen etter kom det litt friskt blod, så då gjekk eg på legevakta igjen. Denne gangen blei eg sendt vidare til KK. UL viste eit dødt foster. Så då blei det narkose og utskrapning. Var heilt knust, men 3 mnd seinare blei eg gravid på nytt og då gjekk alt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en MA i uke 13. Begynte med blødning (friskt, rødt blod). Var til fastlegen samme dag. Siden han ikke så antydning til blødning ved undersøkelsen ble diagnosen "truende abort". Senere samme dag fikk jeg mer blødning og kontaktet legevakten. De henviste meg til sykehuset for innvendig UL påfølgende morgen. Der fikk jeg vite at fosteret hadde vært dødt noen uker, og det ble foretatt en utskraping. Jeg hadde ingen smerter eller andre symptomer i forkant av blødningene.

Håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en MA i uke 8. Jeg fikk plutselig sinnsyke magesmerter og mistet alle graviditetssymptomer, men det kom ikke noe blod. Magesmertene ga seg ikke før etter utskrapningen.

Jeg fikk ingen forvarsel på at noe var galt.

Jeg ble gravid igjen etter 4 mnd, og var plaget med en del blødninger gjennom hele svangerskapet. Denne gangen gikk det bra, og jeg har en velskapt sønn på 6 mnd nå.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to stk så langt i år, begge startet med småblødninger, så store smerter som varte ganske lenge, og samtidig store blødninger. Graviditetstegnene fortsatte i ca en uke etter MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente heller ingenting i forkant av mine 3 :( MA.

Begynte å spotte, inn til UL, dødt foster som hadde vært dødt flere uker så utskraping.

Ingen smerter etterpå heller... :(

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanlig som det virker her? Er kun på prøvestadiet selv, men syns det virker så skummelt. Trodde man var rimelig trygg etter 12 uker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanlig som det virker her? Er kun på prøvestadiet selv, men syns det virker så skummelt. Trodde man var rimelig trygg etter 12 uker jeg.

Ikke vær redd, noen av oss er mer plaget enn andre pga diverse lidelser. Det virker kanskje litt voldsomt når flere svarer i tråden her, men de fleste går det jo bra med. Jeg har mistet ihvertfall ti ganger i min " fertile karierre", men dette er ikke vanlig, skyldes defekt. Som regel SA, sjeldnere MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var jeg som startet tråden. Var på UL i går og da var det ikke liv. Jordmoren mente det ikke var nødvendig med utskrapning-kroppen ville kvitte seg med alt selv. Jeg har hatt blødning i en uke nå - er jeg ferdig da eller kan jeg risikere at det kommer mer? Ser at de fleste har endt opp med utskrapning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre... :tristbla:

Men du har i allefall fått vite, nå må man starte på nytt en gang du er klar for det.

Lykke til videre. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_guri_*

Hei!

Jeg har vært gravid 4 ganger i løpet av ett år. Første gang endte med ex.u., de to neste spontanabort, og nå er jeg redd for det kan være MA. Er nå ca 7 uker på vei og har vært på u.lyd 2 ganger. Første gang fant de hjerteslag, men fire dager senere fant de ikke tegn til lyd. Har fått beskjed om å kommer tilbake for ny u.l. etter 1 uke igjen (Mandag). HCG hadde steget, og har ikke hatt blødning. Er det noe sjanse for at det fremdeles er liv i fosteret?

36 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk glad og lykkelig til UL i morges...men ble brått en slutt på lykken da jeg fikk spørsmålet om jeg var sikker på at jeg var gravid...

Viser seg da at jeg hadde en MA i ca uke 8, for 10 uker siden... Ingen symptomer i det hele tatt på at noe var galt, men fremdeles symptomer på at jeg er gravid... Med ømme bryster, noe kvalme og magen har til og med blitt hardere og større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det gikk bra med deg Guri og lykke til videre Hege. Er helt pyton når sånt skjer.

Jeg som trådstarter går nå bare å venter på at jeg skal få mensen igjen slik at jeg kan starte på ny.

Tok meg en måned før hcg verdiene var nede til 50 og jeg er "ferdig"

Nå må vi bare stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Ida_*

Hei..For en uke siden var jeg hos gynekolog til UL hvor jeg fikk høre at jeg enten var mindre på vei enn trodd eller en abort var i gang. Samme dag begynnte jeg å blø og aborten var et faktum. Dagen etter roet blødningen seg og jeg trodde jeg var ferdig inntil to dager senere fosset ut. Jeg ble lagt inn til utskrapning påfølgende dag. Jeg hadde sterke smerter i korsrygg og mage. Legen sammenlignet det med rie smerter. Dette er nå 5 dager siden utskrapningen og jeg har ikke smerter eller blødning lenger. Jeg opplevde det hele som et levende mareritt og er redd for at det skal hindre meg og kunne glede meg til neste svangeskap. Vi ønsker veldig sterkt et barn og skal prøve så fort jeg er klar. Hvor lenge bør man vente med sex etter en abort? Er det noen som har erfart smerter o.l i samleie etter abort?

Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trådstarter:

Du bør få tatt en UL undersøkelse ganske raskt, for å se om alt har kommet ut av seg selv eller om du trenger en utskraping. Dersom det blir liggende rester igjen er det fare for alvorlige infeksjoner.

Hadde selv en MA i uke 8 - oppdaget i uke 10 og måtte til utskraping. Hadde småblødninger (både friskt og brunt blod) nesten hele tiden, men var til UL i uke 7 og så et bankende hjerte, så legen trodde at det skulle gå greit.

Er nå gravid igjen, ventet en mens før vi prøvde og da klaffet det med en gang.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...