Gå til innhold

Jeg har problemer med kresne unger!

Fremhevede innlegg

Gjest Elastica
Skrevet

Hva er det med unger nå for tiden? Jeg synes de fleste er irriterende kresne når det gjelder mat og drikke.

Vi har hatt besøk av ny klassekamerat, og i den anledning har jeg laget hjemmelaget pizza - barnevennlig med skinke, ananas og mais. "Jeg liker ikke mais" fikk jeg høre da. Siden det er varmt skulle de få saft, men da var det noe galt med solbærsaften.

Herregud, dette er bare et lite utbrudd, men mitt inntrykk er at dersom ungene hverken får grandiosa eller pølser, er det æsj og fy.

Det er selvsagt greit at man ikke liker alt, men SOLBÆRSIRUP fra Nora? Det må være særhet og sløvhet fra foreldre som ikke presser ungene ørlite grann? :rope:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg tror det er mange lettvinte løsninger.

Skal ikke si at ungene mine spiser alt, men det er neigu ikke langt unna. Ikke alt de liker like godt heller, men de spiser som regel det de får servert.

Har ikke dette noe med vanlig oppdragelse å gjøre også. :sjenert:

:jepp: Elastica!!

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at mange barn er irriterende kresne... Men en liten ting; solbærsaft kan ofte være litt bitter (har ikke prøvd Nora sin, så aner ikke med den), og ganske mange barn har store problemer med bitter smak. Uten at det har med kresenhet å gjøre. Jeg har aldri vært kresen, men solbær hadde jeg et problem med når jeg var liten.

Uansett; jeg ble opplært til at hvis det var noe jeg ikke likte ved maten jeg fikk på besøk, skulle jeg smake, og evt plukke bort det jeg ikke likte - og smile og si beklager, jeg liker ikke dette, men resten liker jeg veldig godt, hvis de spurte hva jeg holdt på med.

Altså; prøve å gjøre det på en høflig måte.

Det er jo heller der det ofte ligger? Det hadde vel ikke vært noe problem hvis klassekameraten forsiktig plukket av maisen og spiste resten uten å bemerke det?

Jeg mener selvsagt ikke at barna ikke skal teste ut nye ting, og blir det for mye av det gode er det også helt feil. Men jeg har vært borti et barn som begynte å brekke seg ved en bestemt smak, og da er det jo hyggeligere for hele situasjonen dersom det er i orden å plukke det ut... Mener jeg, da. :)

Endret av Sans
Gjest Elastica
Skrevet

Enig, thirty... , mine unger spiser heller ikke alt, men jeg oppfordrer de alltid til å prøve nye ting. Og de får heller ikke noe annet dersom de ikke prøver.

Jeg er ikke fullstendig tyrann, og tvinger dem absolutt ikke til å spise ting de overhodet ikke klarer (husker selv purregrateng da jeg var liten - den satt seg bokstavelig fast i halsen) - men jeg forventer at de 1)forsøker nye ting og 2)presenterer en god forklaring på hvorfor de ikke liker noe. Det holder ikke med "den liker jeg ikke fordi den er litt brent", for eksempel.

Dessuten tror jeg det er viktig å lære ungene at det faktisk er mulig å tygge og svelge en matvare selvom det ikke er den ultimate livretten. Det er ikke fest hver jævla dag.

:rope:

Gjest Elastica
Skrevet
Men jeg har vært borti et barn som begynte å brekke seg ved en bestemt smak, og da er det jo hyggeligere for hele situasjonen dersom det er i orden å plukke det ut... Mener jeg, da. :)

Selvfølgelig.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Barna mine liker ikke solbærsirup fra Nora (eller en annen produsent), og jeg presser dem heller ikke til å drikke det!

Jeg ser ikke på det som noe stort tap... :)

Personlig reagerer jeg ikke så veldig mye på at barn er kresne, jeg reagerer mer på at det er så mange som ikke tør smake på noe nytt! "Jeg liker det ikke" har blitt synonymt med "jeg har ikke smakt, og jeg tør ikke prøve".

Gjest su querida
Skrevet
Det må være særhet og sløvhet fra foreldre som ikke presser ungene ørlite grann? :rope:

Ikke nødvendigvis. Jeg var utroolig kresen da jeg var liten og ingenting i verden foreldrene mine fant på kunne få meg til å spise noe jeg ikke ville. Sta som et esel var jeg (og er kanskje ennå :ler:) men spiser normalt nå. :)

Skrevet
Enig, thirty... , mine unger spiser heller ikke alt, men jeg oppfordrer de alltid til å prøve nye ting. Og de får heller ikke noe annet dersom de ikke prøver.

Jeg er ikke fullstendig tyrann, og tvinger dem absolutt ikke til å spise ting de overhodet ikke klarer (husker selv purregrateng da jeg var liten - den satt seg bokstavelig fast i halsen) - men jeg forventer at de 1)forsøker nye ting og 2)presenterer en god forklaring på hvorfor de ikke liker noe. Det holder ikke med "den liker jeg ikke fordi den er litt brent", for eksempel.

Dessuten tror jeg det er viktig å lære ungene at det faktisk er mulig å tygge og svelge en matvare selvom det ikke er den ultimate livretten. Det er ikke fest hver jævla dag.

:rope:

Hahha - godt at det ikke bare er vi som er sånn! Vi har det helt identisk som deg i heimen.

Og det siste avsnittet ditt var veldig bra sagt!! Skal klippe det ut og henge det på oppslagstavla på kjøkkenet! :ler::hoho:

Gjest Elastica
Skrevet

Dette var ikke noe angrep på de som ikke liker solbær - selvom jeg aldri har vært borti barn som ikke liker den ordinære solbærsirupen fra Nora - men snarere et utbrudd over at det virker som det er greit for de fleste at man skal få lov til å være kresne.

Men av tidligere tråder på kg fremgår det at det finnes endel voksne eksemplarer av sorten, slik at det kanskje ikke er mer å forvente av ungene deres.

Skrevet

Jeg ser ikke på det som min oppgave å oppdra andre sine barn, derfor irriterer jeg meg ikke over at barn ikke liker det vi har til middag. Det kan jo hende at barnet ikke liker akkurat de smakene som ble presentert, men spiser brokkoli og spinat og sild for alt vi vet.

På generelt grunnlag tror jeg imidlertid at mange barn i for stor grad blir introdusert for for få smaker og "får slippe" før de har smakt ordentlig på smaken og blitt vant til den :)

Skrevet

Jeg kan ikke fordra mais, og kommer sikkert til å få unger som ikke liker det heller - av den enkle grunn at det er jeg som lager mat og har ikke mais i huset. Men jeg kunne da aldri oppdratt barnet mitt til å klage på mat de får når de er på besøk. Da plukker man av det man evt ikke liker, og så spiser man resten. Men jeg har faktisk opplevd å være på besøk og få servert mat jeg ganske enkelt ikke liker, og dermed ikke spiste, men da brukte jeg en annen unnskyldning. "Liker ikke" er ikke godtatt her i huset.

Skrevet

Liker du alt?

Jeg blir faktisk irritert på voksne som forventer at barn skal spise alt som blir serverer, bare fordi de voksne har vært såååååååååååå snill og laget noe DE SELV liker. For du har helt sikkert laget en pizza du og dine barn liker, men kanskje du heller burde spurt besøket hva han liker før du laget det. Ikke alle som spiser mais og ananas, selv omd u og dine gjør det.

Jeg liker ikke mais og ananas på pizzaen, og mener helt seriøst at du ødelegger hele pizzaen. Er jeg kresen da? Men jeg liker mye annet enn pølse, noe mine barn gjør også. Men i dine øyne er vi kresne, fordi vi ikke spiser akkurat det du har bestemt at vi skal spise.

Og tenk, både jeg og mine barn liker ikke solbærsirup, for den smaker sukkerlake. Vann er så mye bedre

Fysj o fysj, vi er kresne vi, og vi foreldre er så sløve fordi barna våre ikek liker det du har bestemt at de skal like, for alle må jo like det du liker. Og da spesielt solbærsirup. Som igjen er forferdelig ekkelt.

Skrevet

Hehe. Jeg var kresen selv som liten, så på pizzaen var det aldri ananas eller mais. Jeg synes ikke noen av deler er godt på pizza den dag i dag, men er veldig glad i mais i salat. Solbærsirup likte jeg heller ikke som barn.

Barnevennlig var hos oss: mat uten for mye dilldall :)

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er mitt ansvar å oppdra andres barn til å spise, men jeg gidder ikke å styre masse for å tilfredstille andres barn med mat (gjør det ikke med mitt eget barn). Dersom de ikke vil ha min saft, så får de drikke vann. Vil de ikke ha middagen, så får de stå over - jeg stiller meg ikke opp og freser sammen noe bare for de.

Når det er sagt så irriterer jeg meg grenseløst over foreldre som syter over at ungene deres ikke vil spise noe, og så forer de ungene med youghurt og kjeks mellom måltidene... bare for å være sikre på at ungene ikke er sultne når de setter seg til bordet!! Eller som hopper rett på desserten uten at ungene spiser noe av maten! Hos oss må ungene spise opp (trenger ikke forsyne seg med masse, og det er greit å pille ut litt, men ikke alt) før de får dessert. SÅ begrenser vi småspising slik at ungene er sultne når middagen blir servert. Er en sulten smaker det meste OK.

Gjest Elastica
Skrevet
Liker du alt?

Jeg blir faktisk irritert på voksne som forventer at barn skal spise alt som blir serverer, bare fordi de voksne har vært såååååååååååå snill og laget noe DE SELV liker. For du har helt sikkert laget en pizza du og dine barn liker, men kanskje du heller burde spurt besøket hva han liker før du laget det. Ikke alle som spiser mais og ananas, selv omd u og dine gjør det.

Jeg liker ikke mais og ananas på pizzaen, og mener helt seriøst at du ødelegger hele pizzaen. Er jeg kresen da? Men jeg liker mye annet enn pølse, noe mine barn gjør også. Men i dine øyne er vi kresne, fordi vi ikke spiser akkurat det du har bestemt at vi skal spise.

Og tenk, både jeg og mine barn liker ikke solbærsirup, for den smaker sukkerlake. Vann er så mye bedre

Fysj o fysj, vi er kresne vi, og vi foreldre er så sløve fordi barna våre ikek liker det du har bestemt at de skal like, for alle må jo like det du liker. Og da spesielt solbærsirup. Som igjen er forferdelig ekkelt.

For å være helt ærlig står ikke ananas, skinke og mais øverst på ønskelista når jeg skal lage pizza - det står faktisk ikke der i det hele tatt. Og det var heller ikke akkurat disse matvarene som var poenget i diskusjonen. Men du har helt rett i at jeg laget noe ungene mine liker, og besøket vårt hadde allerede spist middag da han kom, så dette var bare et ekstra tilbud om å sette seg ned å spise sammen med oss. Så det å spørre besøket om hva han foretrakk var ikke aktuelt i dette tilfellet.

Når det er sagt, mener jeg ikke at jeg skal sette standarden for hva folk skal spise, men at jeg synes det er trist at det er blitt slik at det er helt greit å si nei til mat bare fordi det ikke tilhører kategorien yndlingsretten.

Og siden du spør: Ja, jeg liker all slags mat.

Men det var altså ikke typer matvarer som var poenget her.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å si nei til mat hvis man ikke har lyst på, når man faktisk har spist middag hjemme på forhånd.

Gjest Elastica
Skrevet

:rope: Bare for å ha det avklart: det er altså ikke mitt mål å stemple alle som ikke liker mais, ananas eller skinke som kresne.

Ei heller solbærsaft. Poenget er at dette er nokså nøytrale matvarer som de fleste klarer å spise uten å brekke seg. Og da mener jeg de fleste.

På min pizza er det parmaskinke, oliven, løk, mozarella og gjerne blåost. (Dog ikke alt samtidig) Av naturlige grunner lager jeg noe annet når ungene også skal spise.

Skrevet

kjenner igjenn den der at ALT blir feil og liker ikke det eller det osv... men er en pizza med mais og annanas så barnevennlig?? være barn liker ikke verken annanas eller mais.... og heller ikke solbærsaft.

Jeg selv liker heller ikke solbærsaft eller ananas....

men men...

Er helt enig med poenget ditt. Her i huset MÅ alle smake på noe nytt. og det blir ikke servert flere retter.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg synes det er helt greit å si nei til mat hvis man ikke har lyst på, når man faktisk har spist middag hjemme på forhånd.

Enig. Men han sa ja først, og nei etterpå når han så maisen.

Så det var bare en tilleggsbemerkning som jeg synes var nødvendig å få frem, fordi det ble sagt at jeg skulle spurt besøket om hva han foretrakk før jeg laget pizzaen.

Skrevet

Synes ikke man skal presse i seg mat for å blidgjøre kokken, når man ikke engang er sulten og allerede har spist middag.

Hvis man er invitert på middag og takker ja, så kan man smake og spise mer av det man liker. Hvis man heller vil ha vann enn saft fordi man ikke liker saften, så synes jeg det også er helt OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...