Gå til innhold

Hvilken løsning har fungert dårligst i ditt hjem.


~Alwa~

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ting som var/er irriterende med huset vårt:

1. Ikke bad i 2. etasje hvor alle soverommene er. (Vi skal bygge bad der nå.)

2. Inngang til et soverom via et annet. (Det ordner vi når vi bygger badet. Planløsningen blir helt annerledes.)

3. Veranda (og stue) på den siden av huset med mest innsyn.

4. Trapper opp etter å ha gått inn inngangsdøren.

5. Utrolig dårlig utnyttelse av skapplass på kjøkkenet. (Vi skal pusse opp etter hvert.)

6. Håpløs stige opp til loftet. (Skal bytte til sånn nedtrekksstige etter hvert.)

7. Vaskerommet i kjelleren har ikke vask. (Det skal vi skaffe.)

8. Entreen har ikke plass til skap. Og trappen til 2. etasje er i entreen, så man må alltid hoppe over et berg av sko og lignende for å gå opp i 2. etasje. Litt dumt, for man risikerer jo ofte å bli skitten på føttene.

9. Det er lagt laminat på stuen som (dessverre) er såpass fin at det er dumt å skifte den ut med det første. Kald å gå på.

10. Vanskelig å plassere sofaene noen andre steder enn under vinduene på stuen. Dumt.

Det var hard kritikk av huset jeg egentlig er veldig fornøyd med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla godt da vi kjøpte og pusset opp leiligheten for under et år siden, men vi har en skapdør som stenger hele gangen når den står oppe. Dette skapet henger vi fra oss jakker og setter sko i, og det blir trengsel i gangen om flere skal inn/ut samtidig, siden døren sperrer. Alternativet er å ha en åpen nisje til jakker og sko, men det ser uryddig ut i en ellers strømlinjeformet leilighet, så jeg får bare leve med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler er enest varmekilde på vårt bad. Termostaten står av en eller annen idiotisk grunn på utsiden av badet (altså i gangen). Når vi om natten har vinduet oppe og det siver kald luft fra soverommet vårt og ut i gangen tror termostaten at det er sikkelig vinter på badet og guffer opp varmen.

På de værste dager kan vi steke egg på flisene der inne. (nesten da)

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som har irritert meg flere steder jeg har bodd er at komfyren er plassert ved siden av vasken. Skikkelig upraktisk. Jeg vil ha komfyren på enden av kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal innrede hus og hjem er det alltid mange punkter og ta hensyn til, og de fleste har et eller annet i sitt hjem som volter husmor og husfar noe irritasjon. En lys sofa som aldri blir lys igjen, tilsprutede vinduer over oppvaskkummen på kjøkkenet osv.

Hvilken løsning er du mest misfornøyd med og fungerer dårligst i ditt hjem?

At vaskerommet ikke ligger ved utgangsdøren. Det ligger midt i huset.

At det ikke er en bod i tilknytning til utgangen(yttergang)

At det ikke er vindu på badet.

Åpent opp til annen etasje. Der har vi soverom , og blir sinnsykt varmt når vi fyrer på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er vrmtvannstanken på badet....til min stooore ergelse

Vårt bad er på 6 kvadrat, og tanken tar 1 av dem... :kjempesinna:

signerer denne (gjelder hjemme til mamma og pappa da)

6kvm

1kvm varmtvannstank

1kvm vaskemaskin

1kvm dusjkabinett

3kvm igjen til vask, skittentøyskurv og do

så når man sitter på do stirrer man rett inn varmtvannstanken og har vaskemaskinen ved siden av seg, morsomt når man prøve å slappe av på do og vaskemaskinen sentrifugerer for fullt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det STORE problemet her vi bor nå er at det er ALT for mange vinduer! Og de står så tett innpå hjørnene at vi ikke har plass til klesskap i et eneste rom... :tristbla: Hvordan i alle dager kan noen tenke så kort når de tegner et hus? :klø:

Ellers så er huset rett og slett ikke vår stil i det hele tatt, vi gjerne ha et stilig funkishus og ikke et bonderomantisk hus som vi har nå. Men trykket i boligmarkedet er stort her, og det var rett og slett ingen andre alternativer...

Men neste gang...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mille_*

hei til alle dere :)

vi kjøpte drømmehuset for 3 år siden som vi mente var PERFEKT

men upraktiske tinger har da vi å, selv om vi / jeg er kjempe fornøyd med huset vårt :)

*alle rommene i huset er STOORE, bade er 16 kvm.elsker store rom men kunne ønske vi hadde hatt et soverom til, vi har 3 soverom.å jeg har alltid hatt lyst på mange barn, så nå har vi 3.minsten er 4 måneder så vi må enten bygge på huset eller at han deler rom med en av de andre barna.

*vi har stein gulv på kjøkkene å det er veldig hardt å gå på, så jeg som er der sikkert 60% av dagen, må bruke tøffler hele tiden.

*ytterdøren går rett inn i en åpen gang , å åpen løsning til kjøkkenet.så det er helt jævlig om vinteren,er døren oppe i 5 sekunder er HELE huset iskaldt.

det blir sand i gangen om sommeren, i og med at barna leker i sandkassen.så da blir det sand hele kjøkkenet/gangen å trappen ned til stuen.

*dusjen vår er sånn med bare sider, vist dere skjønner, så vannet går rett på flisa på gulvet(inni dusjen selvfølgelig) men greia er at vannet legger seg rundt sluken og rinner ikke ned i sluken.(som er feil , skjønner det , derfor vil jeg har en HEL dusj med gulv :)

*har vaskemaskinen min på bade, så jeg har sånn klestørke stativ på bade , tar mye plass .(ønsker meg eget vaskerom)

*har VELDIG lite lagringsplass i huset (til esker,klær og ALT)har ikke loft.

vi skal bygge på huset senere, da SKAL jeg ha vaskerom, matbu , og som nevnt tidligere hvertfall 1 ekstra rom.har å alltid ønsket meg kontor/bibiliotek men vi får se hva vi får råd til.

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funger dårligst hos oss er:

Kjøkkenet!! har 3 døråpninger, 1 til stua, en til yttergang og 1 til gang m/loftstrapp! Med så mange åpninger, er det minimalt med plass til skap, er to kortbenker, ellers ingen muligheter til å bake/lage mat på.

Vi bygger ut nå, å da skal IKKE kjøkkenet være noe gjennomfartsrom! Skal kun ha åpning fra stuen! *Gleder meg*.. Syns det er grusomt idag at alle som kommer til oss, MÅ gjennom kjøkkenet!!

Vaskerommet vårt er på 1,3 m2.. Jada du leste riktig.. Akkurat plass til vaskemaskin m/trommel oppå.. Er bare vaskeromskrok da.. Men blir skikkelig vaskerom når huset står ferdig :)

Ingen lagringsplass og skapplass generelt i huset.. Men blir fikset på nå.. HELDIGVIS!! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ett problem hos oss: Det er veldig vanskelig å holde det ryddig i førsteetasje. Altså, ikke fordi vi roter, men til og med når det er strøkent så har jeg lyst til å rydde mer.

Byttet om planløsningen for noen år siden, men det er ikke noe sted å rydde vekk ting generelt (klær, bøker osv.) i første etasje. Har ekstremt mye plass oppe til dette, men når man har hovedsoverom, hovedbad, to stuer, kjøkken og gang nede så blir det til at man ikke er så mye oppe og da blir man ganske lei av å gå opp og ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Våre (potensielt) 4 soverom er spredt over 3 etasjer. Svært upraktisk når man har småbarn. Er ellers veldig fornøyd med å ha soverom i sokkeletasjen - svalt og godt om sommeren. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke er mer vanlig?

- Vi har en stoooor og god entre, med dør som gjør den atskilt fra resten av huset. Men av en eller annen grunn er det plassert et soverom (typisk barnerom) i forbindelse med entreen, som da også er atskilt fra resten av huset i tillegg til at det er rett innenfor inngangsdøren. Tåpelig planløsning. Hadde vært bedre å bruke det rommet til bod :).

- Kjøkkenveggskap som ikke går til taket. Verdens tåpeligste løsning!

- Åpne trappetrinn. Nederst i et trappeløp med åpne trinn blir det EKSTREMT mye støv og hybelkaniner, noe som gjør plassen under trappa temmelig ubrukelig. Hadde vært perfekt å ha en kontorplass der, eller oppbevaring, eller lekekrok, men det hadde vært et støvhelvete.

- Åpen kjøkkenløsning. Smak og behag, men det er IKKE noe for meg.

- Stue med vinduer, dører og vinkler overalt. Noe som gjør det veldig vanskelig å møblere salong og TV. Ingenting passer noe sted.

- Unødvendig store rom. Skulle gjerne lånt et par m2 fra hvert rom for å lage et ekstra soverom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spontant kjøp av en PCpult.

Den var litt for høy og litt for bred.

Heldigvis står den nå i sine deler på loftet mens vi fremdeles 4 år lurer på hva f tenkte vi på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fornøyd der jeg bor nå, synes det er praktisk og det er ingenting jeg ergrer meg særlig over. Men jeg har et par krav hvis vi noensinne skulle komme til å bygge hus:

-Skyvedører stort sett overalt, gjerne ekstra brede. Jeg liker ikke åpne romløsninger, men synes det er helt genialt hvis rommene kan åpnes mye mot hverandre når man ønsker. Dessuten tar ikke selve dørene noe plass.

-Flere boder, både med inngang fra hagen og innvendige boder.

-Walk-in-closet har jeg ikke noe behov for. Derimot er det viktig at det er mye plass til vanlige skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Ja, interessann tråd for oss som skal igang med husbygging. For meg blir det 2. gang jeg bygger og har da lært litt, men man er som oftest i forskjellige faser i livet og behovene blir litt annerledes.

Men uansett; jeg kommer aldri til å bygge et hus med stue og kjøkken i 2. etasje, det er helt utrolig bakvendt og håpløst når man har små barn. Ja, ellers også! Tenk bare hvis du skal ha grillselskap ute og må løpe opp og ned hele kvelden for å hente ting og tang.

Jeg vil ha utgang til koselig terrasse fra stua og kjøkken! Det er iallefall første bud for meg.

Ellers vil jeg også ha soveromsdelen så adskilt fra stue og kjøkkendelen som mulig. Ikke gøy å komme ut fra soverommet, ustelt, på vei til badet og der sitter det morgenfriske folk som allerede har stått opp. Tenker spesielt på når man har gjester, da.

Ellers skal jeg heller ikke ha varme lysrør under skapene på kjøkken- det blir jo kokvarmt inni noen av skapene. Hvem fant på det, liksom?

Og skaper sjølsagt. Gjerne godt med skaper på badet, slik at man slipper å gå med vått hår og diverse for å hente klær på soverommet. At man kan ha klær liggende i skaper på badet. Ikke alle, men likevel. Noen som skjønner?

Og god plass mellom kjøkkenvask og komfyr.- Her jeg bor nå, har jeg ca 20 cm mellom, og det er et lite helvete hver gang jeg lager mat, hehe. Man bruker nemlig vasken ganske ofte når man lager mat, har jeg funnet ut.

Skaper opp til taket på kjøkken, ja, ser det er nevnt før, men en god ting osv.

Solide golv, som "løfter" hele huset. Ikke fliser på kjøkkengolvet, og jeg har lyst på herda glass over kjøkkenbenken istedetfor veggfliser. Noen med erfaring?

Oj, dette blir mye. Kommer tilbake med mer og vil gjerne følge denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten leilighet og badet er plasert midt i boligen så vi får rare vinkler på veggene i stua/kjøkkenet og på det ene soverommet.

Har kjempestor gang (halve leiligheten) men kunne heller tenkt meg at det ble tatt litt av gangen og laget større soverom.

Går ikke an å åpne vinduene i stua noe som kan bli riktig så varmt på sommeren.

Varmtvannsberederen er plasert på bade som er knappe 7m2.

Men vi har utvendig og innvendig bod noe som kommer godt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med huset mitt, men det er et par ting jeg ville endret på:

Har vannbåren varme i hele huset. Kjempedeilig. Men jeg ville hatt varmekabler på badet utenom. Om sommeren skrur vi av anlegget og da blir det kaldt på flisene på badet. Ville hatt varmekabler der slik at man kunne hatt litt lunk på badegulvet uten at hele anlegget står på.

Lysbryteren til et par rom er montert på feil side av døren. Vet ikke hva de som bygde tenkte på, men man må "bak" døren for å få på lyset...

Dersom jeg skulle bygd hus ville jeg hatt badet rett over vaskerommet slik at jeg kunne hatt en skittentøyssjakt i et skap slik at vi kunne sluppet tøyet inn der og vips så var klærne på vaskerommet.

Som tidlige nevnt: Kjøkkenskap helt til taket.

Ikke åpnre trappetrinn. Plassen under trappen kunne som nevnt tidligere vært brukt til mye om støvet ikke ramlet ned der hele tiden.

Mer bodplass - får vel aldri nok av det...

Ikke soveromsvinduer på sydsiden av huset. Blir fryktelig varmt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Vinduer i loftsetasjen som ikke går an å åpne, snu og vaske, men som må vaskes fra utsiden. Det er det dummeste vi har på vårt hus.

Underskriver på denne. Vi har også vinduer som ikke kan snus, og det er mildest talt upraktisk i 2. etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...