Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg oppriktig tror og mener at jeg har evner som gjør at jeg kan forvandle bly til gull - er det da greit at jeg oppretter "Alkymiskolen", hvor jeg avkrever mine studenter en avgift på 100.000 pr semester?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Mennesker som arbeider som medium, spåkoner, kursledere, healere osv. har ofte dette som sitt eneste yrke. Dersom disse ikke har "lov" til å ta seg betalt, hvordan skal de da tjene til livets opphold? Tror du de lever på almisser fra folket? At folk faktisk tror at synske skal gå rundt som Mor Theresa og hjelpe alt og alle uten å få annet enn takknemlighet tilbake er egentlig ganske naivt.

Med mindre man har enorme ressurser fra før har nok de aller færreste råd til å gå rundt og fungere som en gratis veileder for alle som måtte ønske det. Og dersom man skulle ha en betalt jobb i tillegg for å tjene til livets brød hadde man neppe hatt tid og overskudd til å fungere som en gratis spåtjeneste ellers i hverdagen.

De som på fullt alvor tror at synske kan forutse at de kommer til å bli syke eller tror at helbredelse går ut på å nærmest bare se i retning av en kreftpasient bør som sagt tidligere sette seg litt mer inn i hvordan alternative metoder fungerer. Dersom det var slik tingene gikk for seg ville det nok ikke vært verken sykdom eller nød rundt omkring i verden. Ting er dessverre ikke så svart-hvitt som mange her later til å tro.

Det er en grunn til at det ble regulert hva de kan ta for å SE for folk. Du er klar over at det koster ca 30 kr.min på teletorg?

Hvem er det som har en slik timelønn da?

Det er ingen i Norge som kan bevise at de er synsk. Det er mange som har sterk intuisjon. Du kan komme langt med det til å helpe folk.

Jeg kan si jeg er synsk. Sammen med sterk intuisjon så kan jeg si mye om mange. Du trenger ikke være "synsk" for å fortelle folk mye. Med erfaring så kan jeg se at du har vert syk osv.

Jeg er sanndrømt. mange lurer på hvor jeg kan vite ting. jeg studerer folk og jeg kan simye om de.

Kan jeg starte skole? :fnise: tror ikke det blir mange elever. Jeg er ikke nok i blader/aviser til det. I tilfelle ville noen betale meg så mye penger? neppe.

Syns Ml har trådt over en grense nå. Mye pga den posison hun har.

hvorfor bruker hun slottet sin tlf? Gjør skolen mere seriøs? har de ikke tlf ute i lommedalen eller på skolen+

I dag går det frem at hun allerede har brudt markedsføringsloven. Hva blir det neste?

Hun får mye kritikk, men det burde hun ha vist.

En person vi har glemt opp dette er Mette Marit. Hun har fortalt at hun er helbredet av Ml for sin Nyrebekkenbetennelse. Dette er Norges kronprinsesse. Alle vet uten medisinstudie at du må a medisiner med denne sykdommen. Dette er farlig uten atibiotika/pencilin. Mulig hun gkk på med og ville blitt bra uten Ml.

vet du, jeg skal gi deg rett om du gir meg eksempel på hvem som er helbredet, bevis på synskhet.

for to år siden ble det utlovet , tror det var 2mill dollar i Frankrike til den som kunne bevise at de var synsk. Det var mange som møtte opp,men ingen klarte det.

tror du det er bedre i Norge?

men for all del. kan noen som kaller seg "synsk" helpe noen er det bra,men da uten bet. Ofte er det personer i en vanskelig situasjo som søker help. De trenger bekreftelse,trøst, omsorg og oppmerksomhet. Det skal ikke mye til for å få slike personer til å tro at du er synsk.

Skrevet (endret)

Et av hovedargumentene her synes å være: "det kan ikke bevises, ergo eksisterer det ikke" og jeg synes ikke dette holder vann. Det blir rett og slett for enkelt og for svart/hvitt. Jeg kan si at jeg tror det finnes mennesker som er synske til jeg blir blå i ansiktet og du kan likeledes si at så ikke er tilfelle, men verken du eller jeg har monopol på den hele og fulle sannhet. Synsk eller ikke synsk blir da til syvende og sist et spørsmål om å tro på det eller ikke, da dette ikke kan bevises utover menneskers vitnesbyrd(som tydeligvis ikke har noen betydning uansett fordi man ikke kan slå noen i hodet med dem). Heller ikke Guds eksistens kan bevises eller motbevises så denne diskusjonen er like nytteløs som om kristne og ateister diskuterer hvorvidt Gud eksisterer eller ikke.

Videre forstår jeg ikke helt hvorfor synske hele tiden blir trukket inn i dette. Er det ikke prinsessens skole vi diskuterer her? Kan noen opplyste individer fortelle meg på hvilke måter en synsk er det samme som en healer? Jeg kan ikke se utfra skolens hjemmeside at det står noe som helst om synske og spåkoner der inne.

Endret av Altena
Gjest Kaploink
Skrevet

Eg meiner som mange at Märtha som privatperson må ha lov til å gjera med livet sitt som ho ynskjer.

Imidlertid ser eg det problematiske at ho brukar sin status som prinsesse av Norge for å marknadsføre eit tilbod som i beste fall kan karakteriserast som svevande.

Tittelen Prinsesse av Norge tykjer eg ein skal få inneha kun så lenge ein fører ei verksemd som gagnar rikets omdømme. Å påberope seg synske evner og kontakt med englar gjer neppe underverk for Norges rykte som forksningsnasjon.

(Og så det er sagt, det er til dags dato ikkje ein einaste person som eintydig har kunna bevise synske evne. At enkelte har sterk intuisjon og er gode menneskjekjennarar tvilar eg ikkje på, men det treng ikkje vera overnaturleg av den grunn. Kva angår healing trur eg placeboeffekten er ein mektig medisin).

Skrevet

Leste en artikkel for en stund tilbake siden at det var en kvinne som gjennom helbredende tankekraft og energier ble kurert for struma. Hun gikk til legen og fikk bekreftet at hun var kurert. Er dette også en placebo-effekt? Å føle seg frisk er ikke ensbetydende med å faktisk være frisk.

Det er kanskje noe jeg ikke har forstått her, men på hvilke måte "bruker" Märtha sin status som prinsesse til å markedsføre dette tilbudet? Er det fordi hun refererer til seg selv som prinsesse på skolens hjemmeside? Hun er da vel fremdeles prinsesse selv om hun ikke mottar apanasje?

Uansett tror jeg neppe dette kommer til å skade Norges omdømme i verdenssammenheng. Det er typisk norsk å være god sa Gro Harlem-Brundtland en gang og det er også typisk norsk å tro at Norge er verdens navle og at alt som foregår i dette landet blir fulgt med argusøyne av mennesker over hele verden. Forøvrig er ikke alternative livsstiler like uvanlig i Norge som de er i resten av verden og at det blir startet en slik skole her i landet tror jeg neppe er av generell interesse for andre enn de som faktisk er interessert og tabloidjournalistene.

Gjest Kaploink
Skrevet

Eg trur heller ikkje at Norge er så voldsamt viktig i verdssamanheng.

Kongehusets oppgåve er imidlertid å fronte Norge og norsk næringsliv på ein positiv måte, og da tykjer eg det blir feil å ha koblingar opp mot udokumenterte påstandar om englekommunikasjon.

Når Märtha Louise presenterast i utenlandske media blir ho ansett som ein offisiell representant for Norge, og da er det svært uheldig om ho samstundes får reklame for sine helbredande evner. Kvar gong gjev faktisk ei signaleffekt. Eg ville følt det på same måte dersom kronprinsen starta eit eige selskap for import og foredling av hundeskinn eller noko anna som ville bidra til at kongefamilien vart tatt mindre seriøst. Når kongefamilien ikkje lenger gjev god reklame er det etter mi meining ikkje lenger vits i å ha den.

I Norge vil sjølvsagt alle vita at Märtha er kongens dotter, og ho vil nok fortsettja å hauste fordeler og ulemper i den forbinding sjølv om ho ikkje lenger får kalle seg prinsesse. At ho med sin posisjon er med på å gje legitimitet til denne type bransje tykjer eg lite om, men det blir faktisk hakket betre om ho gjer det i kraft av seg sjølv som privatperson og ikkje som representant for Norge.

At folk har blitt friske etter å ha besøkt ein healer treng ikkje å bety at det var healeren som gjorde dei friske, det må det kontrollerte forsøk til for å avgjera.

Gjest Fliss
Skrevet (endret)

Eller hva med de såkalte hebrederne i de forskjellige trossamfunnene .. Helbreder de virkelig syke? Er det tilfelle når vi ser noen kommer inn i rullestol - etter å ha blitt helbredet av Åge Åleskjær og hans liksinnede så hopper de utav stolen og går ut på egne ben .. Halleluja :ler:

Endret av Fliss
Gjest Gjest
Skrevet
Uansett tror jeg neppe dette kommer til å skade Norges omdømme i verdenssammenheng. Det er typisk norsk å være god sa Gro Harlem-Brundtland en gang og det er også typisk norsk å tro at Norge er verdens navle og at alt som foregår i dette landet blir fulgt med argusøyne av mennesker over hele verden. Forøvrig er ikke alternative livsstiler like uvanlig i Norge som de er i resten av verden og at det blir startet en slik skole her i landet tror jeg neppe er av generell interesse for andre enn de som faktisk er interessert og tabloidjournalistene.

Det var klokt sagt. Jeg er enig med deg i dette.

Jeg tror også at de fleste nordmenn klarer å gjøre seg opp sin egen vurdering om dette - helt uavhengig av pressens dramatiseringer. Jeg tror faktisk folket vil bli ennå mer glad i Mãrtha og kongehuset enn de var fra før. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Eller hva med de såkalte hebrederne i de forskjellige trossamfunnene .. Helbreder de virkelig syke? Er det tilfelle når vi ser noen kommer inn i rullestol - etter å ha blitt helbredet av Åge Åleskjær og hans liksinnede så hopper de utav stolen og går ut på egne ben .. Halleluja :ler:

Ja. Ha ha.

Dette er ikke Nytt på Nytt.

Gjest Gjest
Skrevet
Om jeg oppriktig tror og mener at jeg har evner som gjør at jeg kan forvandle bly til gull - er det da greit at jeg oppretter "Alkymiskolen", hvor jeg avkrever mine studenter en avgift på 100.000 pr semester?

Ja, det synes jeg.

Det er folks ansvar selv å velge hva de vil kjøpe og tro på.

Skrevet (endret)
Det er en grunn til at det ble regulert hva de kan ta for å SE for folk. Du er klar over at det koster ca 30 kr.min på teletorg?

Hvem er det som har en slik timelønn da?

Ingen. Ca 2/3 av minuttprisen går til telenor, og resten skal bla brukes på moms, lokaler og andre utgifter man har som selvstendig næringsdrivende, i tillegg til lønn.

Men samtidig synes jeg ikke det gjør noe om spådamer eller englepratere tjener godt, da det er helt frivillig om man vil benytte seg av tjenestene deres.

Endret av Eir
Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes ikke synske mennesker? Og dette vet du fordi... du selv har vondt for å skjønne det og derfor ikke tror på det?

Hva med alle de som faktisk har fått hjelp av synske da? Løgnere alle sammen?

Så enkelt alt hadde vært om verden var sort/hvitt.

Hadde noe menneske virkelig beviselig og objektivt vårt "synsk" hadde vedkommende vært en sensasjon på verdensbasis.

At du er svært naiv beviser du selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Leste en artikkel for en stund tilbake siden at det var en kvinne som gjennom helbredende tankekraft og energier ble kurert for struma. være frisk.

Og dette sto i hvilke vitenskapelige magasin? Nature? Science?

Skrevet
Hadde noe menneske virkelig beviselig og objektivt vårt "synsk" hadde vedkommende vært en sensasjon på verdensbasis.

At du er svært naiv beviser du selv.

Naiv? Fordi jeg er åpen for at det finnes ting jeg ikke vet en dritt om?

Jeg vet ikke om enkelte mennesker er synske, men jeg benekter ikke muligheten fordi om jeg synes det kan være vanskelig å tro på.

Og jeg har vondt for å påstå at folk er løgnere fordi om de har historier å fortelle som overgår alt jeg selv har opplevd i mitt temmelig gråe og uspennende liv.

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg tror det finnes synske, men ikke at Martha er det. Plutselig sier hun at hun er synsk, det stemmer ikke helt. Og hvis hun virkelig var det, hvorfor gå ut i media med det, og hvorfor starte en skole og alt det der? Hadde hun virkelig vært synsk, så hadde hun holdt det for seg selv og sine nærmeste.

Skrevet
Naiv? Fordi jeg er åpen for at det finnes ting jeg ikke vet en dritt om?

Jeg vet ikke om enkelte mennesker er synske, men jeg benekter ikke muligheten fordi om jeg synes det kan være vanskelig å tro på.

Og jeg har vondt for å påstå at folk er løgnere fordi om de har historier å fortelle som overgår alt jeg selv har opplevd i mitt temmelig gråe og uspennende liv.

Nå vil jeg ikke påstå at du fremstår som naiv rent generelt, men det er nokså naivt å tro på påstander som ikke kan dokumenteres eller etterprøves. En sunn skepsis til det ukjente er definitivt det mest rasjonelle. Folk kan fortelle de utroligste skrøner bare for å gjøre seg selv mer interessant i andres øyne.

Skrevet (endret)
Nå vil jeg ikke påstå at du fremstår som naiv rent generelt, men det er nokså naivt å tro på påstander som ikke kan dokumenteres eller etterprøves. En sunn skepsis til det ukjente er definitivt det mest rasjonelle. Folk kan fortelle de utroligste skrøner bare for å gjøre seg selv mer interessant i andres øyne.

Jada, og mange gjør det også, jeg synes allikevel det er i overkant frekt å kalle hver eneste en av de som påstår de har hatt paranormale opplevelser for løgnere.

Det jeg sier er at fordi om JEG ikke har hatt slike opplevelser, så er det ikke dermed sagt at ingen andre kan ha hatt det heller. Men det er jo sånn mange tenker: Nei dette tror jeg ikke noe på så det kan ikke være annet enn jug. De føler det kanskje tryggest på den måten, hva vet jeg.

Det er jo ganske påtakelig at mennesker som ikke tror på noe som helst så lenge det ikke kan bevises, særdeles ofte reagerer med sinne og forargelse overfor mennesker som har en eller anne tro.

Man skulle nesten tro de følte seg truet på en eller annen måte.

Jeg opplever ikke det samme sinnet andre veien. Merkelig fenomen.

Endret av mysan
Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo ganske påtakelig at mennesker som ikke tror på noe som helst så lenge det ikke kan bevises, særdeles ofte reagerer med sinne og forargelse overfor mennesker som har en eller anne tro.

Man skulle nesten tro de følte seg truet på en eller annen måte.

Jeg opplever ikke det samme sinnet andre veien. Merkelig fenomen.

Jeg tror det er en reaksjon som har sin årsak i at vi ikke-troende ser på de troende som lettlurte som snakker om idiotisk overtro som om det de fabler om faktisk skulle objektivt sett være riktig.

Og at disse er løpejenter og gutter for fantaster som gjør seg viktige og lopper søkende lettlurte sjeler for masse penger.

Jeg blir indignert, eller kan bli det av fantaster som narrer sårbare sjeler, sinne ovenfor fenomenet har jeg aldri utvist, og jeg føler meg på ingen måte truet :ler:

Skrevet (endret)

mange troende er like sikre i sin sak som du er i din. Hvordan vet du at du har rett og de har feil? For du må jo vite dette siden du kaller dem lettlurte?

Jeg er enig med deg når det kommer til dem som faktisk bare er ute etter å tjene penger enten de har noe å fare med eller ikke.

Disse menneskene finner du mange steder, ikke bare blant de spirituelle.

Endret av mysan
Gjest Gjest
Skrevet
mange troende er like sikre i sin sak som du er i din. Hvordan vet du at du har rett og de har feil? For du må jo vite dette siden du kaller dem lettlurte?

De troende tror, jeg vet :ler:

Nei men det er bare for disse å bevise at det de sier holder vann.

Ingen kan bevise at de har "overnaturlige" evner, det er noe imaginært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...