Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så alle disse som påstår seg kurert for dette og hint av personer med varme hender og what not, de juger, alle som en? Ok, deg om det. Personlig vet jeg ikke, så jeg velger å ikke påstå verken det ene eller det andre.

Ellers synes jeg åpenhet og ydmykhet er en ganske fin bil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Så alle disse som påstår seg kurert for dette og hint av personer med varme hender og what not, de juger, alle som en? Ok, deg om det. Personlig vet jeg ikke, så jeg velger å ikke påstå verken det ene eller det andre.

Ellers synes jeg åpenhet og ydmykhet er en ganske fin bil.

Mange av disse som hevder å inneha "overnaturlige" evner, kan helbrede alvorlige sykdommer osv. er svært interessert i penger.

Det er virkelig store gigantiske summer som kan tilfalle de som kan bevise å inneha slike spesielle evner, men ingen kan bevise noe, og det er her det hele ligger. Pengene ligger der å venter på den ene som kan BEVISE å inneha "overnaturlige" evner.

Joda litt ydmykhet kommer godt med, og jeg skal stille meg til spott og spe dersom noen noengang virkelig beviser at h*n er "synsk".

(Eller kan spå hvordan været blir 12-16 januar på Sørlandet)...

Skrevet

Mysan

Man behøver ikke kalle dem alle for løgnere. Folk som lider av vrangforestillinger tror jo fullt og fast på det de selv sier.

Dessuten er det blitt gjort så mye forskning rundt dette med det paranormale og andre fantastiske historier uten at det har blitt funnet en pøkk som gir dette troverdighet, at man trygt kan gå ut i fra at historiene ikke er noe man bør ta på alvor, men snarere bør tolkes som at det er fantasien og skrønelysten som spiller menneskene et puss. Slik som når monstre i klesskapet hjemme kan oppleves som svært virkelig for barn.

Ikke minst er de utallige de paranormale skrønehistoriene som har blitt grundig avslørt av vitenskapen. Det har vært alt fra bønder som har hatt det gøy med figurtegning i åkeren sin til katolske relikvier. Kombinerer man dette med den menneskelige tendensen til herming, for eksempel ved falske kriminalitetstilståelser og bølger av vitnesbyrder om sjømonstre i Loch Ness etc, kan man saktens begynne å undre seg over hvor mange hjernespark man trenger, før man forstår at det er irrasjonelt å ta antallet vitnesbyrder om paranormale opplevelser som et tegn på at det er noe i det.

Visste du forresten at det nå diskuteres hvorvidt øyenvitneskildringer er troverdig nok til å kunne brukes som bevis i rettssaker? Dette fordi det ikke er uvanlig at øyenvitner husker å ha sett ting som beviselig aldri har skjedd. Ikke fordi de bevisst farer med løgn, men fordi den menneskelige hukommelsen ikke er til å stole på.

At folk som ikke finner det rasjonelt å tro på noe som ikke er etterprøvbart føler seg truet av de som tror, har nok en sammenheng med at de som tror har en lei historie som viser at de setter troen og irrasjonaliteten i førersetet dersom de blir mektige nok til å gjøre det.

At du ikke opplever dette den andre veien skyldes nok at i vår del av verden har de troende i århundrer blitt drevet fra skanse til skanse, og er rett og slett ikke lenger i stand til å utfordre rasjonaliteten og fornuften, og således ikke har noe annet valg enn å akseptere å leve i skyggen av vitenskapen. Men dersom du ønsker å observere hvordan det fungerer andre veien, er det bare å ta en titt bort på diverse folkeslag som våre høyst skrullete innvandringstilhengere synes er en god ide å masseimportere til Norge.

Skrevet

Jeg husket plutselig på en ting. Min morfar kunne stoppe blod. Ikke ved hjelp av bandasjer eller annet, men ved hjelp av ord.

Noen vitenskapelig forklaring på dette? Jeg VET at han kunne det. Broren hans gjorde det også. Til og med over telefon uten å være i nærheten av den som trengte det.

Han ville at moren min skulle lære det, men hun turde ikke.

Gjest Elfrida
Skrevet

For alt jeg vet kan det være at det fins mennesker med overnaturlige evner, som kan sanse ting vi andre ikke kan, og helbrede for eksempel. Jeg tror ikke på det selv, men kan ikke annet en respektere andres tro og overbevisning.

Jeg hadde en besteforelder som fant vannårer og sånn med en pinne....h*n fant visst vann for mange bønder i området. Han fikk en slant hvis han faktisk fant vann.

Men jeg ramler litt av lasset når det blir sånn 'ta i mot Jesus så skal du bli helbredet' eller 'betal en lite formue så skal du få vite framtida di'. Eller 'betal masse penger for dette kurset så får du overnaturlige evner du også'.

Når dette settes inn i et rammeverk som innbefatter engler og guder og penger så blir det så feil, og jeg føler at det er å utnytte folk rett og slett. Blir englene glade for at noen tjener penger på dem?

Gjest ikke-seer
Skrevet

Fordi om jeg ikke tror på engler eller healing eller andre "overnaturlige" ting så betyr jo ikke det at det ikke eksisterer. Jeg kjenner folk som har opplevd parapsykologiske fenomener og har blitt healet, mens jeg selv er så nøktern og jordbunden og derfor ikke mottakelig for sånne fenomener. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye pes rundt ML av den grunn, hvorfor skulle kongehuset stoppet henne som enkelte medier mente. Og Hegnar med sine apoplektiske anfall og utbrudd.

Det er greit å være uenig, men jeg syns debatten enkelte ganger går litt over støvleskaftet. Jeg reagerte vel mer på at hun brukte prinsesse Märtha Louise i annonsen enn at hun tror på healing. Jeg syns det var unødvendig å bruke prinsessetittelen for å promotere skolen.

Skrevet

Hun kunne sikkert brukt "Märtha Luise Behn", men ville det gjort noen forskjell egentlig? Alle vet jo uansett hvem hun er, og feil og skrik og bråk ville det blitt okke som. Som alltid når de kongelige foretar seg noe som den gemene hop ikke finner passende.

Egentlig er det bare latterlig. Har vi ikke egentlig større problemer å bekymre oss om enn skolen hennes? Det blir bare teit for meg... men nå har jeg aldri vært veldig opptatt av hva de kongelige foretar seg heller jeg da.

Og når det gjelder telefonnummeret som er oppført; jeg mener jeg leste at de ikke har fått lokaler ennå, ergo kan de ikke ha telefon i lokalene, og kanskje mobilnummeret som er oppført står registrert på slottet, men er Märthas mobile? DET var det første som slo meg i hvert fall.

Skrevet
Jeg husket plutselig på en ting. Min morfar kunne stoppe blod. Ikke ved hjelp av bandasjer eller annet, men ved hjelp av ord.

Noen vitenskapelig forklaring på dette? Jeg VET at han kunne det. Broren hans gjorde det også. Til og med over telefon uten å være i nærheten av den som trengte det.

Han ville at moren min skulle lære det, men hun turde ikke.

Det jeg finner påfallende er at man ikke har kunnet påvise denne typen evner.

Da mener jeg ikke nødvendigvis forklare dem, men utelukkende påvise slike "overnaturlige" evner under kontrollerte forhold.

Såvidt meg bekjent er det aldri blitt gjort.

Skrevet

Meg bekjent det heller ikke være et kriterium at evner må bevises for å kunne eksistere. Om jeg skulle fortelle noen her om en drøm jeg har hatt kan verken jeg eller de som hører på bevise at jeg faktisk har drømt dette. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke har gjort det. Om noen forteller meg at de er flink i matte forventer ikke jeg at de skal dra opp algebraformler og løse brøker så det suser etter for å bevise det for meg. Dersom jeg sier at jeg var flink i språk på skolen, kommer du til å forlange å se vitnemålet mitt? Og om du sier at du ikke tror på Gud, har jeg da rett til å forlange at du på liv og død SKAL bevise at Gud ikke eksisterer? Meg bekjent har ikke vitenskapen klart verken å bevise eller motbevise dette, til tross for at millioner av mennesker over hele verden er overbevist om hans/hennes eksistens(eller mangel på sådan).

Märtha skal ikke helbrede elevene sine eller spå fremtiden deres, hun skal lære dem det hun kan. Og som en utdannet fysioterapeut kan jo det være et og annet hun vet om healing.....hva vet vel vi om hennes kunnskapsnivå og evner? Fremdeles har jeg til gode å se synske evner nevnt på siden hennes. Om du kan kommunisere med engler eller fanden og hans oldemor er det ikke dermed sagt at du er synsk, ei heller dersom du er i stand til å kanalisere energier for å helbrede andre.

Så vidt jeg kan se klarer skeptikerne kun å komme med to argumenter til at dette er noe Märtha burde holdt seg unna: 1) at det ikke kan bevises og 2) at dersom hun skal bruke prinsessetittelen bør hun være en god kristen som seg hør og bør og således en god representant for Norge.

Ellers noe nytt å tilføye som jeg ikke har fått med meg? Ikke det nei. Da kan vi vel bare bli enige om å være uenige da. Ingen som tvinger dere til å gå på denne skolen, er det vel? Det er heller ingen som tvinger dere til å tro på noe som helst, men en skulle ikke tro at det var umulig å respektere at andre mennesker har andre meninger. Lurer på hva som hadde skjedd dersom hun hadde startet en bibelskole i stedet for eller et vitenskapsakademi. Da hadde vel alt vært fryd og gammen da.

Som Mysan sa tidligere: "Ellers synes jeg åpenhet og ydmykhet er en ganske fin bil." Toleranse også kanskje? Og like rettigheter?

Skrevet
Det jeg finner påfallende er at man ikke har kunnet påvise denne typen evner.

Da mener jeg ikke nødvendigvis forklare dem, men utelukkende påvise slike "overnaturlige" evner under kontrollerte forhold.

Såvidt meg bekjent er det aldri blitt gjort.

Så vidt meg bekjent har man aldri kunnet påvise kjærlighet og intuisjon. Men alle vet at det finnes.

Det spiller liten rolle for meg om andre ikke forstår dette eller avviser det fordi det ikke er påvist. Det er hva hver enkelt mener og tror som betyr noe.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Meg bekjent det heller ikke være et kriterium at evner må bevises for å kunne eksistere. Om jeg skulle fortelle noen her om en drøm jeg har hatt kan verken jeg eller de som hører på bevise at jeg faktisk har drømt dette. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke har gjort det. Om noen forteller meg at de er flink i matte forventer ikke jeg at de skal dra opp algebraformler og løse brøker så det suser etter for å bevise det for meg. Dersom jeg sier at jeg var flink i språk på skolen, kommer du til å forlange å se vitnemålet mitt? Og om du sier at du ikke tror på Gud, har jeg da rett til å forlange at du på liv og død SKAL bevise at Gud ikke eksisterer? Meg bekjent har ikke vitenskapen klart verken å bevise eller motbevise dette, til tross for at millioner av mennesker over hele verden er overbevist om hans/hennes eksistens(eller mangel på sådan).

Märtha skal ikke helbrede elevene sine eller spå fremtiden deres, hun skal lære dem det hun kan. Og som en utdannet fysioterapeut kan jo det være et og annet hun vet om healing.....hva vet vel vi om hennes kunnskapsnivå og evner? Fremdeles har jeg til gode å se synske evner nevnt på siden hennes. Om du kan kommunisere med engler eller fanden og hans oldemor er det ikke dermed sagt at du er synsk, ei heller dersom du er i stand til å kanalisere energier for å helbrede andre.

Så vidt jeg kan se klarer skeptikerne kun å komme med to argumenter til at dette er noe Märtha burde holdt seg unna: 1) at det ikke kan bevises og 2) at dersom hun skal bruke prinsessetittelen bør hun være en god kristen som seg hør og bør og således en god representant for Norge.

Ellers noe nytt å tilføye som jeg ikke har fått med meg? Ikke det nei. Da kan vi vel bare bli enige om å være uenige da. Ingen som tvinger dere til å gå på denne skolen, er det vel? Det er heller ingen som tvinger dere til å tro på noe som helst, men en skulle ikke tro at det var umulig å respektere at andre mennesker har andre meninger. Lurer på hva som hadde skjedd dersom hun hadde startet en bibelskole i stedet for eller et vitenskapsakademi. Da hadde vel alt vært fryd og gammen da.

Som Mysan sa tidligere: "Ellers synes jeg åpenhet og ydmykhet er en ganske fin bil." Toleranse også kanskje? Og like rettigheter?

Meget bra. Solid bra. Kunne ikke ha sagt det bedre selv. :bukke:

Skrevet

Jeg avskriver ikke at disse evnene eksisterer - bare finner det påfallende at ingen har kunnet påvise dem.

I motsetning til en abstrakt tro på Gud etc så skal jo en del av disse evnene være rimelig "håndfaste".

På et generelt grunnlag synes jeg det er suspekt å ta seg betalt for å lære bort evner som på ingen måter kan etterprøves. Det gjelder uavhengig av hvem som står bak, prinsesse eller jørgen hattemaker.

Forøvrig regner jeg med at alle som synes det er greit med slike skoler også mener at markedsføringsloven burde avskaffes?

Skrevet
Jeg avskriver ikke at disse evnene eksisterer - bare finner det påfallende at ingen har kunnet påvise dem.

I motsetning til en abstrakt tro på Gud etc så skal jo en del av disse evnene være rimelig "håndfaste".

På et generelt grunnlag synes jeg det er suspekt å ta seg betalt for å lære bort evner som på ingen måter kan etterprøves. Det gjelder uavhengig av hvem som står bak, prinsesse eller jørgen hattemaker.

Forøvrig regner jeg med at alle som synes det er greit med slike skoler også mener at markedsføringsloven burde avskaffes?

La oss si at noen er eksepsjonelt flinke i forhandlinger. Så vil de gjerne lære bort sine evner til å forhandle. De starter en skole der de vil lære dette bort. Men ingen har kunnet bevise at disse menneskene er gode i forhandlinger.

Da er det opp til emg som forbruker og kunde og vurdere selv om jeg har lyst til å lære forhandlinger fra disse menneskene. :)

Markedsføringsloven bør ikke avskaffes. Samtidig bør det være stort rom for at folk selv må få avgjøre hva de vil kjøpe. Men folk skal ikke åpenbart bli lurt.

Skrevet
Da er det opp til emg som forbruker og kunde og vurdere selv om jeg har lyst til å lære forhandlinger fra disse menneskene. :)

Markedsføringsloven bør ikke avskaffes. Samtidig bør det være stort rom for at folk selv må få avgjøre hva de vil kjøpe. Men folk skal ikke åpenbart bli lurt.

Som regel har man noen form for erfaring eller resultater innen forhandling å vise til.

Om noen sa de utelukkende "følte" at de var flinke forhandlere ville jeg vært skeptisk.

Forøvrig er jeg litt enig med deg; det er egentlig begrenset hvor mye man bør beskytte idioter mot seg selv.

Gjest Elastica
Skrevet

Enten man er åpen for eller skeptisk til synske evner, går det an å være skuffet over at Märtha Louise ikke hadde dømmekraft nok til å se at dette skoleprosjektet kom til å bli så kontroversielt at jeg tror det kommer til å skade Kongehuset på sikt.

For det er unektelig en av ulempene ved å ha et Kongehus som samtidig har medlemmer som har mistet sin tittel og apanasje. Prinsessen er avhengig av inntekt - det er jo ubestridt. Jeg synes likevel hun burde sett at dette kom til å bli for sært.

Skrevet
Skoleprosjektet kom til å bli så kontroversielt at jeg tror det kommer til å skade Kongehuset på sikt.

For det er unektelig en av ulempene ved å ha et Kongehus som samtidig har medlemmer som har mistet sin tittel og apanasje. Prinsessen er avhengig av inntekt - det er jo ubestridt. Jeg synes likevel hun burde sett at dette kom til å bli for sært.

Der er vi mange som ikke er enige med deg.

Jeg ser ikke at dette er mer kontroversielt enn at det blir snefall i oktober.

Det jeg derimot ser at dette er en gylden anledning for monarkihatere til å få mer vind i bålet.

Jeg gratulerer prinsessen med ny skole og ønsker henne lykke til med sine mål og ambisjoner.

Ps! Dette er for meg (og flere andre) en ikke-nyhet, at prinsessen er for alternativ behandling og ønsker å drive skole. Det er intet annet enn positivt.

Skrevet

Jeg tror Märtha har tenkt gjennom både det ene og det andre på forhånd. Dette er neppe noe hun har bestemt seg for over natten. Hadde jeg vært henne hadde jeg nok gjort akkurat det samme og det tror jeg faktisk de fleste andre ville gjort også.

I Norge har vi valgfrihet, man kan altså gjøre som man selv ønsker. At det kan komme i fare for å bli litt for kontroversielt for den jevne Ola Nordmann er neppe noe som vil stå i veien for hva Märtha ønsker for seg selv og andre som måtte være interessert.

Dersom noen skulle finne det for godt å bruke sine sparepenger på kurs som ikke er offentlig godkjent så la dem da endelig det. Det er da tross alt ikke deres sparepenger de bruker til dette formål. Om de ikke får en offentlig godkjent utdannelse så kommer det uansett til å falle tilbake på dem selv og ikke på flertallet av befolkningen. Selv har jeg ingen planer om å gå på denne skolen....jeg har fullført en offentlig godkjent bachelorgrad ved et Lånekassegodkjent Universitet. Skulle jeg ønske å få kontakt med engler eller ånder eller hva det måtte være(dersom de skulle eksistere) kan jeg selv bruke de medfødte evnene som alle mennesker innehar, enten de er klar over det eller ikke. Et kurs i Reiki healing kunne jeg godt tenke meg å prøve. Det koster en del det også, men det er noe jeg personlig har interesse av og dermed tror at jeg kan få utbytte av.....følelesmessig og mentalt om ikke annet.

Skrevet

Et lite apropos til dette - de fleste andre produkter, fra biler til rynkekremer, har visse krav om at de må innfri det de lover i markedsføringen.

Men om man lover kontakt med engler, hellige hender eller liknende er kravene helt borte.

Likhet for loven?

Skrevet

Jeg vil ikke betegne kontakt med engler eller evner til å helbrede som et produkt på lik linje med hårkurer og datamaskiner. Skoler som er offentlig godkjent kan heller ikke tilby deg noe produkt, bortsett fra kunnskapen og evnene de som går på skolen ideellt sett skal tilegne seg. Et kurs eller en klasse er ikke et produkt man kan gå i butikken og kjøpe.

Dersom man med vitende vilje kjører en bil rett i en betongvegg kan man ikke gå til forhandleren og skylde på at det er bilen det er noe galt med....

Gjest Gjest 1
Skrevet
Et lite apropos til dette - de fleste andre produkter, fra biler til rynkekremer, har visse krav om at de må innfri det de lover i markedsføringen.

Men om man lover kontakt med engler, hellige hender eller liknende er kravene helt borte.

Likhet for loven?

Ja, likhet for loven er jeg enig i.

Jeg ser likevel at det er en del definisjonsspørsmål her som ikke det er gitt at svarene kan sammenliknes med en rynkekrem.

Hvis en tannkrem lover hvitere tenner etter fire uker - og en rynkekrem lover usynlige rynker etter 2 måneder - og dette ikke skjer, så er det brudd på loven.

Når det gjelden denne skolen må man først spørre seg om den lover noe. Gjør den det, mener du? Det er ikke gitt at den gjør det.

Dessuten: "kontakt med engler" er noe som er sakset ut av sin sammenheng. 1) Det handler ikke om engler som flyr i luften med vingene sine på slik vi kunne se på glansbilder da vi var små.

2) Det handler om "engler" som i "å komme mer i kontakt og balanse med seg selv" som menneske. Dermed må man først se på "engle"begrepet, og dernest på hva dette innholdet faktisk betyr.

Jeg ser ingen problemer med at en skole lover elevene at de skal få lære teori, praksis og teknikker for hvordan de bedre kan utvikle harmoni og ro i sitt indre. Skolen lover ikke å helbrede noen...Hvis den lover noe er det å lære bort teknikker og teori. Så står det da også eksplisitt at det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre med kunnskapen de lærer.

Derfor ser jeg ikke at skolen bryter med markedsføringsloven.

Jeg ser derimot at tannkrem, rynkekremer og slankemidler bryter med denne loven, og at ingen reagerer eller handler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...