Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Vi skal gifte oss til neste år og vi hadde tenkt å ha bryllupet i et flott selskapslokale hvor man kunne kjøpe inn alkoholen selv. Nå har derimot dette stedet blitt pålagt skjenkebevilgning, dette medfører at vi må kjøpe all alkohol på stedet og vi får en gedigen budsjett sprekk. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe de aller billigste alternativene og vi hadde lyst til å servere champagne til velkomstdrink. Men med de prisene vi nå får så må vi velge billigere alternativer, kutte ut champagnen og antageligvis kutte ut den frie baren. Synes hele situasjoen er ganske fortvilet for vi hadde lyst til å servere god drikke og ha fri bar til våre gjester. Et alternativ er å flytte festen til et sted for man kan servere alkohol selv, men rundt i distriktet som vi skal ha bryllup så betyr det i praksis nedslitte grendahus. Ikke akkurat noe vi har lyst til + at man her må leie alt som er av servise, duker, bestikk osv. Annet alternativ er å utsette bryllupet et år slik at vi har råd til å spandere god drikke og fri bar på alle våre gjester. Men jeg har ikke lyst til dette for jeg synes at det sinnsykt nok å bruke de 100 000kr som vi har budsjettert med så langt og jeg synes det er helt villt å skulle bruke enda mer. Kan egentlig ikke rettferdigjøre å bruke enda mer penger på en dag. Vi kunne kutte i gjestelisten. Men pga kompliserte familieforhold så vil det i praksis si at dersom vi skal kutte ned på gjestene så må vi kutte blant vennene våre og det er jo nettopp vennene vi har mest lyst til å dele dagen med... Så det eneste reelle alternativet er nok å ikke ha fri bar. Med de alkohol prisene vi i dag får så koster jo alkoholen til maten mer en det vi hadde budsjettert med til hele festen. Heller ikke akkurat det vi har lyst til, men ser ikke så veldig mange andre alternativer. Vi har snakket om å heller ha en brunch på søndag for alle gjestene som "plaster på såret" for at vi ikke har råd til fri bar. Hva tenker dere? Hvordan har dere løst slike problemer?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Jeg hadde helt klart flyttet festen. Dere kan fint pynte opp et slitt grendehus med blomster og lignende. Jeg ville som gjest satt mye større pris på fri bar enn flott utseende på lokalene.
Rosalie Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Helt enig med Gjest over. Og de beste, og minst stive bryllupene jeg har vært i, har vært på grendahus. Stemningen blir liksom litt uhøytidelig når man kanskje til og med må over i et annet hus for å gå på do! 1
Gjest Vampyra Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 Det må da være noe dere kan kutte ned på? 100 000 er enormt mye penger fra før! Se om det ikke finnes noe annet du kan spare inn på, det ligger en tråd med masse tips her inne.
Gjest Vampyra Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Helt enig med Gjest over. Og de beste, og minst stive bryllupene jeg har vært i, har vært på grendahus. Stemningen blir liksom litt uhøytidelig når man kanskje til og med må over i et annet hus for å gå på do! Må si meg enig i dette også. Hvis det ser grusomt ut i grendehusene er det lett å fikse opp med noen laken på vegger og i tak, eller masse blomster. Så blir det plutselig så fint atte. Dessuten bryr ikke gjestene seg så innmari mye om selve lokalet.
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Vi hadde vårt bryllup på et sted som tilsvarer det du beskriver. Vi tenkte først å gi gjestene bonger selv om vi ikke hadde så lyst til det, litt julebord liksom. 4-5 hver for å ikke virke knuslete. Men vi ble anbefalt fri bar, fordi da setter ikke hamstringstendensen inn hos folk - MÅ bruke opp bongene vi har fått.... Vi var 55 stk, barregningen ble på 10 500,- - 2,5 enheter per person. Stemningen i et flott selskapsloksle gjør at det på en måte blir litt mer høytidelig enn i et grendehus, derfor tror jeg folk tar minder av også.
Gjest gjest nr 3 Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 Stemningen i et flott selskapsloksle gjør at det på en måte blir litt mer høytidelig enn i et grendehus, derfor tror jeg folk tar minder av også. Dette er jeg helt enig i! Bryllup er tross alt høytidlig og ikke en fyllefest. Jeg har vært i 2 bryllup. Et var på grendahus med fri bar, triste lokaler med harde skolestoler som vi satt og vred oss på under middagen. Baren besto av billig Grans øl og det billigste av det billigste av vin, smakte rett og slett pyton. Noen ble drita mens andre satt og drakk brus da alkoholen ikke smakte. Det andre var i et litt finere lokale med bonger og bedre alkohol. Her ble stemmningen også mye bedre uten at det ble noen fyllefest. Så jeg ville gått for et alternativ uten helt fri bar og heller et koseligere lokale.
Floja Felíz Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 Stemningen i et flott selskapsloksle gjør at det på en måte blir litt mer høytidelig enn i et grendehus, derfor tror jeg folk tar minder av også. Enig her også. Hvis det er dette lokalet dere har drømt om så ville jeg gått for det og heller spart på noe annet. Og gjestene skjønner vel at de ikke kan drikke dere ut av hus og hjem på bryllupsdagen. Toastmaster kan vel kanskje også si på en litt delikat måte at dere har spandert et par drinker på hver av gjestene uten at dere trenger bonger? Så begrenser de seg nok uten at hamstringstendensene setter inn...
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 Hver gang dettte med fri bar kommer opp, argumenteres det med at man ikke vill ha fyllefest. Klarer ikke gjestene deres å styre seg, eller? Hvis dere inviterer skikkelig tørste folk som ikke klarer å begrense seg, er vel ikke det at de må betale for drikkevarene noen hindring? Det er bvel voksne folk det er snakk om? Hvis jeg var redd for fyll i bryllupet mitt hadde jeg latt være å invitere de tørsteste uansett om jeg hadde fri bar eller ikke. Men fri bar er mere generøst, bonger = firmafest.
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Hver gang dettte med fri bar kommer opp, argumenteres det med at man ikke vill ha fyllefest. Klarer ikke gjestene deres å styre seg, eller? Hvis dere inviterer skikkelig tørste folk som ikke klarer å begrense seg, er vel ikke det at de må betale for drikkevarene noen hindring? Det er bvel voksne folk det er snakk om? Hvis jeg var redd for fyll i bryllupet mitt hadde jeg latt være å invitere de tørsteste uansett om jeg hadde fri bar eller ikke. Men fri bar er mere generøst, bonger = firmafest. Litt enkelt å si det, litt vanskelig å vurdere gjestelista utifra hvem som forsyner seg mest/minst i baren. Da måtte jeg forresten ekskludert endel av familien min også. Det jeg snakker om er i hvert fall forskjell på stemningen i et grendehus kontra et fint selskapslokale. Det siste gav den stemning vi ønsket oss i vårt bryllup. Høytidelig og akkurat passe atmosfære. Ikke for uformelt - ikke for formelt. Alle koste seg, og det tok ikke av:-) Selv med fri bar
~Minni~ Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Hvis du synes lokalet dere har leid nå er flott så synes ikke jeg at dere skal bytte til et grendehus bare for å kunne gi gjestene fri bar. (Vi skal ha festen på et selskapslokale hvor fri bar er dyrt og vurderer å droppe fri bar, de får jo velkomstdrink og vin til maten). Enig med de over som sier at selskapsloksle gjør at det på en måte blir litt mer høytidelig enn i et grendehus og hvis det er det du vil ha så synes jeg det er det du skal gå for. Ikke at brylluper på grendehus ikke kan være veldig bra, men hvis det er noe annet man ønsker så er det ikke det man bør gå for (synes jeg). Så jeg ville kuttet den frie baren eller noe annet som ikke har så stor betydning for meg som f.eks. transport. Kanskje det er egoistisk å velge et lokale man liker godt fremfor gratis alkohol til gjestene, men det er nok alikevel det jeg ville ha valgt. En brunch dagen derpå synes jeg må være en flott ting hvis dere har mulighet til det. Tror faktisk at jeg selv at jeg ville hatt større glede av en brunch på søndagen enn å slippe å bruke et par hundre på drinker selv på lørdag kveld. Men det er jo bare min mening da
Rosalie Skrevet 5. juli 2007 #12 Skrevet 5. juli 2007 En brunsj dagen derpå blir fort like dyrt som fri bar. Dessuten har ihvertfall ikke jeg hatt tid til å være med på verken fredagsarrangement eller søndagsarrangement ifm bryllup jeg har vært i, med mindre bryllupet har vært på samme sted som jeg bor.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #13 Skrevet 5. juli 2007 Men vi ble anbefalt fri bar, fordi da setter ikke hamstringstendensen inn hos folk - MÅ bruke opp bongene vi har fått.... Vi var faktisk i et bryllup hvor toastmasteren anbefalte gjestene å bruke bongene til de dyreste tingene... Tror gjestene kan være mer opptatt av å bruke opp bongene og til dyre ting enn de er hvis det er fri bar.
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #14 Skrevet 5. juli 2007 Vi var faktisk i et bryllup hvor toastmasteren anbefalte gjestene å bruke bongene til de dyreste tingene... Tror gjestene kan være mer opptatt av å bruke opp bongene og til dyre ting enn de er hvis det er fri bar. Helt klart! Vi er normenn, hehe Bare se på julebordtradisjonene her i landet...
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2007 #15 Skrevet 5. juli 2007 Om dere skal flytte festen til grendahuset eller beholde den i selskapslokalet beror på mange ting - ikke bare hva som blir mest i stil med det dere ønsker, men også arbeidsmessig. Jeg tror at en fest på et grendahus kan bli vel så kjekt, stilig og gøy som i et selskapslokale (noen av de sistnevne er også nedslitte 80-talls rosa-og-mintgrønt "lekkerbiskener"). Man kan "justere" fyllet på enhver fest ved å ha en ansvarlig bartender. Ansvarlige bartendere serverer ikke til folk som er eller er i ferd med å bli overstadig berusede. Det er mulig at det ikke er "fint nok" å ha en bar der folk må betale drikken selv, men jeg har aldri tenkt sånn. Hvis jeg skulle kuttet noe sted selv var det nettopp her jeg ville kuttet, rett og slett fordi det er en stor utgiftspost og det er lett for gjestene å forstå. Hvis det er en reell bekymring at folk kan bli for fulle går det an å kutte ut sprit og holde seg til vin, øl og cider. Et slitent grendahus kan pyntes med laken, løpere i fine farger etc. for å bli mer "up-to-date". Man kan vel også la være å velge det mest "slitne"? Men en grendahusfest krever mer av innsats da det oftere betyr nedvasking og utrydding etterpå, at man må leie inn mer utstyr (duker etc). Min mening er at en grendahusfest trenger ikke bli simplere enn et selskapslokale, men det krever kanskje mer arbeid enn selskapslokalet for å få det like fint.
-Alvildebrud- Skrevet 5. juli 2007 #16 Skrevet 5. juli 2007 En brunsj dagen derpå blir fort like dyrt som fri bar. Dessuten har ihvertfall ikke jeg hatt tid til å være med på verken fredagsarrangement eller søndagsarrangement ifm bryllup jeg har vært i, med mindre bryllupet har vært på samme sted som jeg bor. :klø: Om du ikke bor på stedet, kjører du hjem på natten da - etter festen med gratis alkohol? Eller tar du taxi noen timer? Det er slettes ikke alle som kan sitte på i samme bil til den som ikke drikker... Vi opplever det enklere mht aktiviteter til dagen etter, som brunsj, FORDI halvparten av folket ikke bor på stedet. Da må de nemlig sove over, og alle er sultne på morgenen Men folk er forskjellige og vi har alle ulike vaner Og en ting til.. Hvorfor skal det helst være en uhøytidelig fest - bryllup altså?
Rosalie Skrevet 5. juli 2007 #17 Skrevet 5. juli 2007 :klø: Om du ikke bor på stedet, kjører du hjem på natten da - etter festen med gratis alkohol? Eller tar du taxi noen timer? Det er slettes ikke alle som kan sitte på i samme bil til den som ikke drikker... Vi opplever det enklere mht aktiviteter til dagen etter, som brunsj, FORDI halvparten av folket ikke bor på stedet. Da må de nemlig sove over, og alle er sultne på morgenen Men folk er forskjellige og vi har alle ulike vaner Og en ting til.. Hvorfor skal det helst være en uhøytidelig fest - bryllup altså? En av oss drikker bare til maten, og tar første transportetappe hjem, ja. Man må kjøre i rettid når det er et stykke å kjøre. Dessuten får man jo frokostbuffet på hotellet man overnatter på. De bryllupene hvor det har vært brunsj dagen etterpå, har ikke denne startet før tidligst 11, og da er vi allerede på veien. Bryllup må gjerne være veldig høytidelig, og jeg har enda til gode å være i et bryllup som har utviklet seg til fylleslag, selv med fri bar.
Gjest Vampyra Skrevet 5. juli 2007 #18 Skrevet 5. juli 2007 Signerer Wadjet. Jeg har aldri vært i et bryllup somhar utviklet seg til et fylleslag selv om det har vært fri bare med all slags alkohol og mulighet for å blande selv. Et bryllup må gjerne være høytidelig, men jeg har til gode å være i et høytidelig selskap som jeg har kost meg veldig i uten at det har blitt løsere utover kvelden. At det er høytidelig under vielse og middag synes jeg holder i massevis.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #19 Skrevet 5. juli 2007 Helt klart! Vi er normenn, hehe Bare se på julebordtradisjonene her i landet... Joda, men ble overrasket like vel når de oppfordret til å gjøre det dyrest mulig for brudeparet... Mer naturlig å tenke sånn i forbindelse med julebord synes jeg da... Vi bestilte et langbord til frokost dagen etter på hotellet der de fleste av gjestene bodde. Gratis for oss, og alle fikk muligheten til å treffes.
-Alvildebrud- Skrevet 5. juli 2007 #20 Skrevet 5. juli 2007 Bryllup må gjerne være veldig høytidelig, og jeg har enda til gode å være i et bryllup som har utviklet seg til fylleslag, selv med fri bar. Det har jeg tilgode også! Derfor har vi fri bar. Det blir hverken billigere eller mer praktisk med f. eks en bong-løsning eller innkjøp av altfor mye utenlandsk alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå