Gjest Veronica Mars Skrevet 30. juni 2007 #41 Del Skrevet 30. juni 2007 Bruk av han når det skal være ham. Nå er det faktisk lov til å bare bruke "han" hele tiden, så det er egentlig ikke en feil. Men jeg irriterer meg også over "hverken", som strengt tatt ikke er feil lenger det heller. Snart blir det vel lov til å skrive "hvalp" også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. juni 2007 #42 Del Skrevet 30. juni 2007 Når man skriver "dem" i stedet for "de". Jeg får assosiasjoner til verste østkant. Og motsatt - jeg grøsser like mye når det sies/skrives hun i stedet for henne, og de istedet for dem. Det er grusomt, og jeg også oppfatter det som et forsøk på å snakke penere. Nå er det faktisk lov til å bare bruke "han" hele tiden, så det er egentlig ikke en feil. Men jeg irriterer meg også over "hverken", som strengt tatt ikke er feil lenger det heller. Snart blir det vel lov til å skrive "hvalp" også. Da jeg gikk på skolen for snart et halvt århundre siden, lærte jeg at det het hverken... men så oppfattet jeg for noen år siden at nå skulle det hete verken. Mener du at nå er hverken tilbake igjen? Arrrgh!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frigg Skrevet 30. juni 2007 #43 Del Skrevet 30. juni 2007 Bare meg selv: Hvis det er en gutt det er snakk om er det vel så enkelt som at han hadde en blakk kjæreste som ga bursdagsgave i naturalia Hehe, der har du det! Men jeg har lagt merke til at det faktisk er flest jenter som snakker slik. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manducabulla Skrevet 30. juni 2007 #44 Del Skrevet 30. juni 2007 "Hvem farge har du på frakken".. - venninna mi har to små kusiner i Lørenskog, og der var det helt normalt å si hvem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norsk lærer.. ;) Skrevet 30. juni 2007 #45 Del Skrevet 30. juni 2007 Orddelingsfeil ! Det er forferdelig irriterende ! Ny smurte baguetter ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manducabulla Skrevet 30. juni 2007 #46 Del Skrevet 30. juni 2007 Orddelingsfeil ! Det er forferdelig irriterende ! Ny smurte baguetter ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #47 Del Skrevet 30. juni 2007 Huskeregel: Den gang DA og hver gang NÅR. DA er fortid og NÅR er fremtid (fremtid/framtid er forøvrig valgfritt å bruke) Men hvis det var noe som SKJEDDE FLERE GANGER i fortiden, kan man også bruke NÅR. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manducabulla Skrevet 30. juni 2007 #48 Del Skrevet 30. juni 2007 Men hvis det var noe som SKJEDDE FLERE GANGER i fortiden, kan man også bruke NÅR. Mhm. Hvis det er ting du pleide å gjøre ofte. "Når bestefar og jeg dro ut for å fiske.." Or something Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 30. juni 2007 #49 Del Skrevet 30. juni 2007 Gjør sikkert feil enkelte ganger selv, men jeg irreterer meg over folk som konsekvent bare bruker å istenfor og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2007 #50 Del Skrevet 30. juni 2007 Mhm. Hvis det er ting du pleide å gjøre ofte. "Når bestefar og jeg dro ut for å fiske.." Or something Ja, som tidligere nevnte regel: "hver gang når". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 30. juni 2007 #51 Del Skrevet 30. juni 2007 Feil bruk av da og når, ennå og enda. Bruk av han når det skal være ham. Nå er det faktisk lov til å bare bruke "han" hele tiden, så det er egentlig ikke en feil. Stemmer det ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 30. juni 2007 #52 Del Skrevet 30. juni 2007 Orddelingsfeil ! Det er forferdelig irriterende ! Ny smurte baguetter ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 1. juli 2007 #53 Del Skrevet 1. juli 2007 Orddelingsfeil ! Det er forferdelig irriterende ! Ny smurte baguetter ? Jeg satser på at nicket ditt også var for å understreke problemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 1. juli 2007 #54 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg satser på at nicket ditt også var for å understreke problemet Det trenger uansett ikke å være feil, hvis personen mente at h*n er en norsk lærer, og ikke norsklærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 1. juli 2007 #55 Del Skrevet 1. juli 2007 Som språkviter forsøker jeg så godt jeg kan å ikke henge meg opp i ortografiske feil jeg anser som bagateller, men det finnes allikevel ting som irriterer meg, og høyt på lista står følgende: (1) Manglende tegnsetting som forstyrrer kommunikasjonen. (2) Den j... bruken av apostrof foran genitiv-s (ekkel anglisisme) (3) Særskriving av sammensatte ord (igjen: anglisisme) (4) Bruk av aksenttegn for apostrof, og i hytt og pine ellers. Det er en grunn til at `og ´ finnes; de kan ikke brukes etter eget forgodtbefinnende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norsk lærer.. ;) Skrevet 1. juli 2007 #56 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg satser på at nicket ditt også var for å understreke problemet Den var ikke der for ingenting, nei.. ..og jeg er ikke noen norsk lærer, eller norsklærer heller. Må bare nevnes. Forøvrig; det er skikkelig skummelt å skrive i slike tråder, man er nødt til å holde tunga rett i munnen, så man ikke kommer med flere skrivefeil selv. Det verste er jo å begå samme feil som man selv snakker om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #57 Del Skrevet 1. juli 2007 Fjortisspråket er vel noe som irritere mange, og må selv si jeg nok skriver en del av det dere sier pga dialekta mi. Slik som hvem musikk liker du o.s.v.. Og og å kommer jeg nok aldri til og lære meg, vet ikke hvorfor jeg sliter med det og det er plagsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 1. juli 2007 #58 Del Skrevet 1. juli 2007 * hvem når det skal være hvilken * ord delings feil *han når det bør være ham selv om det er lov... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2007 #59 Del Skrevet 1. juli 2007 Har dere lagt merke til at når politikere passer på å uttale "og" t-y-d-e-l-i-g så er det oftest "å" som er rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 1. juli 2007 #60 Del Skrevet 1. juli 2007 Ett i stedet for et, f eks "Jeg er i ett forhold". Sitvasjon har jeg også lagt merke til at flere og flere skriver. Dialektord som "Jeg er lamme han Per.", det heter da i lag med?! Lamme ser bare helt idiotisk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå