Gå til innhold

STOPP IDITAROD


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Misha

Ja, det skader ikke å følge med, heller ikke for meg. Jeg har heller ikke nok info til å være bastant. Jeg bruker bare det lille jeg vet, og noe av min egen ringe erfaring med hundekjøring.

Foregår det mishandlig skal vi ikke godta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør meg så sinna at jeg har lyst å eksplodere... :kjempesinna:

Dyreplaging og sånne ting er en av de tingene som gjør meg mest forbanna.....

De kan ikke prate for seg selv....

Så noen må gjøre det for de.......

Huff...... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hundene han først og fremst er glad i men selv konkurransen, der han selv slipper i slite. Er man glad i hunder så er ikke dette rette måten å vise kjærlighet og omsorg på.

Jeg har ikke greie på hundekjøring, men at hundekjøreren slipper å slite kan bare ikke være riktig. Det blir som å tro at Petter Solberg hviler bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misha

En hundekjører skal styre sine hunder i til tider vanskelig terreng, h*n skal påse at hundene har det bra, får mat og hvile, nødvedig pleie, kort sagt sørge for at løpet ikke ender i tragedie. I ei barsk og nådeløs villmark i dette tilfellet, der man må stole på seg selv og sine evner. Selvsagt koster det, både for hund og fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Jeg hadde en nabo som drev med hundekjøring. Han hadde 18 huskyer, og jeg har - med hånden på hjertet - aldri møtt noen med et så sterkt engasjement i hundene sine! Han var masse ute i hundegården og koste/lekte med dem - sikekrt flere timer daglig. Kjørte treningsturer med dem - av og til bare en eller to, for at 'h*n trenger å føle seg litt spesiell og utvalgt i dag', som han sa... Han har riktignok aldri deltatt i Iditarot, men i mange andre, og en del ganske krevende løp. Man kan'ke ha møtt mange hundekjørere hvis man ikke tror de bryr seg om hundene sine iallefall!

Og - huskyer er skapt for løping! Jeg ville ha syntes MYE mer synd på dem hvis eieren hadde dem innendørs og fetet dem opp uten å la dem løpe!

En ting til - enkelte amerikanere er mer opptatt av dyr enn menneskeliv... Så en på tv som gråt når hun så norske fiskete i Lofoten... Derfor setter jeg ikke min lit til alle uttalelser om kjeledyr som kommer derfra, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Misha

Du beskriver en hundekjører slik jeg kjenner dem, Pip :)

Utskudd finnes, men de skulle jo aldri hatt hund i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så i avisen i dag at han har med seg alle 18 hundene hjem, så han er kanskje ikke så ille likevel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hundevenn.

Hvor mange hunder tror du fòres ihjel av tankeløse eiere i Norge pr. år? Hæ??? La bikkjene løpe. Om de vil.

Totech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreetikk

Denne og lignende saker handler mye om dyresyn. (finner dessverre ikke igjen kilden på nettet, blir litt etter eget hue :roll: ) Det hevdes at man i dag har sett en endring innen dyreetikk. Da man først begynte å snakke om dyreetikk handlet det mye om dyrevelferd, at dyr skal ha det så godt som mulig mens de lever. I dag har det dreid seg mer mot dyrerettigheter, at dyr har krav ala menneskerettigheter. Synet endres fra at dyr er undelagt menneske, de er "bruksvesner" til å være mer eller mindre sidestilt med menneske. Har dyrene en i verdi i seg sjøl, i kraft av å være levende skapninger? Måles et dyrs verdi i dets bruksverdi? Er et søtt dyr mer verdt enn et "ekkelt" dyr?....

Hva mener jeg?

Mennesker er mer verdt

1) Jeg er sjøl veldig glad i dyr, har hatt kjæledyr fra jeg var 6 år. Men, om katta mi blir alvorlig sjuk vil jeg sannsynligvis ta livet av ham framfor vonde og kostbare operasjoner. Var han et sjukt menneske ville jeg valgt operasjon. Jeg vil jobbe hardere for å redde et mennekseliv enn et dyreliv...

Dyr = bruksvesner

2) Jeg har katt for kosens skyld, mange har kjæledyr av den grunn. Dette hindrer meg ikke i å mene at dyr først og fremst er bruksvesner. Mennesker har temmet dyrene til sin egen nytte. Jeg ser ikke noe galt i at menneskene, som høyerestående vesener, er herrer over dyra. Jeg ser ikke noe galt i at ei sau, ei ku, ei purke lever for å produsere barn, mat og skinn til oss. Så lenge dyret har det godt mens det lever! At meninga med et dyrs liv er menneskers nytte ser jeg ikke noe galt med!

Døden er brutal

3) Dyra skal ha det godt mens det lever og det skal slaktes mest mulig uten smerte. Jeg mener det er bra at det har blitt økt fokus på hvordan bruksdyra våre slaktes og jeg håper at de lokale slakteriene gjenoppstår eller at man får mobile slakterier. Timesvis på slaktebil er dyreplageri! Men, jeg tror at mange moderne mennesker har fått et forkvaklet syn på livet. Vi vil helst går gjennom både livet og døden smertefritt. Sorry: Livet er ikke alltid vakkert. Døden er definitivt sjelden vakker. Tror du sau og rein drept av ulv eller bjønn dør smertefritt? Den naturlige døden for svært mange dyr er ikke å sovne gammel inn, men å bli tatt av rovdyr...

Dyrevern ja, dyrerett nja

Konklusjonen min blir at vi mennesker har lov til å bruke dyrene til vår nytte, men at det skal skje uten unødig lidelse. Vi må ha i bakhuet at mange dyr (spes. hund og hest) er avla fram for et bestemt formål og at de faktisk har det best når de får fylle oppgaven sin, ikke når de får sløve på en sofa... Derfor er jeg veldig enig med Catzy når hun skriver:

1) Dette er hunder som er blitt brukt til å være sledehunder av inuitter og eskimoer siden de kom på ideen om å bruke hunder. Det er det de er avlet fram for. Hunder er ofte enkle dyr. De elsker å gjøre enkelte ting. Noen hunder liker å bære store ting' date=' f.eks. GOlden Retrivere. Noen koser seg med å passe på andre, f.eks. border collier. Malamuter og huskyer trives nok med å trekke sleder. [/quote']

Jeg tror ikke at RS driver dyreplageri. Jeg tror bikkjene hans elsker å flyge over vidda, men at de, som mennesker som er i aktivitet, i blant blir skada, sjuke, utslitt osv. Det er faktisk risikoen med å bevege seg...

(Det finnes sikkert drittsekker blandt hundekjørere også, men tror ikke de er i flertall.)

De bikkjene jeg synes synd på er jaktbikkjer som står i kjetting hele året bort sett fra sesongen. Eller gjeterhunder som blir plassert i en familie uten noe å gjete. Eller Alaskan Malamut i en forstad i Florida...

Ingy

P.s. Et par lenker for dem som er intr i hundekjøring og i etikk:

http://www.tunheim.no/fakta/linker.htm

http://www.polarhund.no/

http://www.etikk.no/kalender.php?id=63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intr debattinnlegg Jørn Aass og Siri Martinsen i NOAH kommer med. Jeg synes det er fornuftig å kaste et kritisk lys på løpet og bra du tar det opp på KG Care. Men jeg på si jeg reagerer litt på noe av NOAHs argumentasjon:

Ville for eksempel du som hundeeier utsatt din hund for dette?Til den som måtte tro at disse hundene vanligvis lever et liv som familiehunder, er det bare å tenke om igjen: Hundene oppstalles ofte under forhold som er langt dårligere av hva normale mennesker oppfatter som humant.

Jeg er ikke i tvil om at noen trekkhunder lever under dårlige forhold, men definisjonen av hva som er bra og hva som er dårlig er jeg ikke enig i her. Jeg tror ikke nødvendigvis at hunder har det bedre innendørs som familiehund. Trekkhunder er nærmere sine ville slektninger enn mange andre hunder. De er flokkdyr. En flokk med hunder i en stor hundegård kan ha det bedre (og mer naturlig!) enn en enslig hund i en familie.

Jeg besøkte Øytun fhs en gang og fikk være med å mate hundene. Jeg så ingen tegn til mishandling eller "omsorgssvikt". Tvert i mot får bikkjene leve mest mulig naturlig, de får gjøre det de er avla fram til (løpe) og de får mass kos og oppmerksomhet - sjøl om de bor ute. Lærer for hundekjørerne på Øytun er Harald Tunheim. Han har deltatt i mange hundeløp, blant dem Iditarod.

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de bevisste kjører sine hunder til døde, men et slik løp er tøft og da skjønner du at noen kommer til å bøte med livet. Du sier uhell kan skje. Javisst kan det det, men det er ikke uhellene jeg her sikter til. Det er det hardkjøret som hundene utsettes for.

Men som sagt, vet vet ikke nok om denne saken, men jeg kommer til å følge med. Amerikanerne er ikke begeistret for denne type bruk at hunder eller skal jeg si misbruk av hunder. Men som sagt, jeg vil lære mer om dette, og kommer til å følge dette med argusøyne

Av det jeg leser her virker det som du TROR veldig mye, men VET veldig lite Care. Men alikevel fordømmer du...

Bla insinuerer du at nordmannen har drept 10 av hundene sine, mens en annen skriver at alle ble med hjem...

Jeg kjenner noen som driver på med hundekjøring (og bruker bare hundene som en vare for å vinne løp som du seier...) og de ELSKER hundene over ALT annet!

Det er viktig å være kritisk, men jeg synes ikke det er så lurt å fordømme noen før man vet om man har grunn til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dømmer ingen. Jeg bygger opp det jeg vet, gjennom min aktivitet i NOHA. Naivt av deg å generalisere at du tror du vet, ut fra en kjennskap til en venn. Sorry, men det er ikke godt nok.

Min intensjon var å sette et kritisk lys mot denne gesjeften og som sagt, jeg henter mine opplysninger fra NOHA.

Hvis du er interesset i å diskutere dette, må du prøve å vende fokuset ditt mot saken og ikke prøve å overbevise deg selv og andre at jeg ikke har nok kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver en hundekjører slik jeg kjenner dem, Pip :)

Utskudd finnes, men de skulle jo aldri hatt hund i det hele tatt.

Enig. Utskudd finnes overalt i alle miljøer, det betyr ikke at flertallet er utskudd. Ser at noen nevner at disse hundene bare er en "vare" for at eieren vil vinne løpet. EEEhh.. hvor mange kjenner du som ville begynt med hundekjøring kun for å utmerke seg og bli berømte? Tror nok at de aller fleste som begynner med noe sånt gjør det fordi de i utgangspunktet er veldig glad i hunder, og finner seg dermed en hobby som passer bra for både mann og hund.

Det er en grunn for at huskyer brukes. Det er disse hundene som har blitt perfeksjonert og avlet frem for å få den hunden med perfekt fysisk forutsetning for et slikt løp.

Nei, skulle sett mange bevis før jeg hadde begynt å synes synd på flertallet av sledehundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ingen. Jeg bygger opp det jeg vet, gjennom min aktivitet i NOHA. Naivt av deg å generalisere at du tror du vet, ut fra en kjennskap til en venn. Sorry, men det er ikke godt nok.  

Min intensjon var å sette et kritisk lys mot denne gesjeften og som sagt, jeg henter mine opplysninger fra NOHA.  

Hvis du er interesset i å diskutere dette, må du prøve å vende fokuset ditt mot saken og ikke prøve å overbevise deg selv og andre at jeg ikke har nok kunnskap om dette.

Men Care da.... Hvordan kan du si at du VET når folk ikke er enige? Jeg sier IKKE at jeg VET alt om dette, men jeg sier at ting ikke er så unyansert som du uttrykker. JEG synes det ikke er godt nok å KUN ha info fra en org som NOHA som ser veldig ensidig på dette!

Du skriver at " det er jo bare å tenke seg hva som har skjedd med hundene" når du nevner at han bare kom i mål med 8 hunder... Så viser det seg at alle har det fint.... Da dømmer du mannen Care! DU dømmer han som mishandler og sprer rykter om at han dreper hundene sine.

Du skriver også at hundene har det vondt, men jeg ser ikke at du VET så mye om hundekjøring, eller hvordan hundene blir behandlet. Derfor blir det for meg litt naivt og ensidig syn på dette.

Vende fokus mot saken? Ja, det er greit, men dersom hele saken falle rpå sin egen urimelighet fordi det ikke er sikkert du har rett.... Deter jo et rimelig sentralt punkt her da....

Om antall døde hunder/ulykker: Hvor lenge har dette løpet pågått? Hvor mange hunder har hver deltager? Hvor mange deltagere er det? Regn ut det, så kan vi se hvor stort prosentdel som forulykker. Dette kan jo ses opp mot hesteidrett f eks...

Dessuten: en trekkhund VIL trekke. Deter ikke noe den må LÆRE. Den må lære å jobbe i team, og å ta kommandoer, Men en trekkund VIL trekke når den får på seg seletøyet og kjenner motstanden. Dette i motsenting til andre hunder, som da bare vil sette seg ned....

For at det skal være hold i essensen av det du skriver, må du overbevise/bevise om at hundekjørerne ikke bryr seg om hundene sine/velferden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skriver også at hundene har det vondt, men jeg ser ikke at du VET så mye om hundekjøring, eller hvordan hundene blir behandlet. Derfor blir det for meg litt naivt og ensidig syn på dette.

For at det skal være hold i essensen av det du skriver, må du overbevise/bevise om at hundekjørerne ikke bryr seg om hundene sine/velferden deres.

La meg si det slik Lasseliten. For hundekjøreren er dette frivillig og for hunden er dette tvang. Det er det som er essensen i hele innlegget. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care:

1) Har du hund?

2) Går du tur med den hunden?

3) Kaller du det evt. 'tvang'?

Poenget er, søte snille du - disse hundene er født til løping! De vil løpe! De elsker det! De vantrives hvis de ikke får lov! De er veldig forskjellige fra de fleste andre hunder når det gjelder akkurat dette. Derfor selges heller ikke slike hunder vanligvis til 'vanlige' hundeeiere, men til dem som driver med hundekjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vore fleire program på TV der ein viser kjæledyr med ulike problem, som t.d. hundar med ulike åtferdsproblem. Og problema skuldast svært ofte at hundane ikkje får gjera det dei er født til å gjera: Å halda seg i aktivitet. Nokre hundar krev mykje mosjon og store område, andre greier seg med mindre. Nokre hunderasar er ala opp til å vera selskapsdyr som greier seg med ein liten tur i parken, andre må ta seg skikkeleg ut for å trivast.

Dersom ein behandlar ein skikkeleg arbeidshund som eit lite selskapsdyr, med liten eller ingen mosjon, då kan du snakka om mishandling. Eigaren er kanskje snill, gjev hunden god mat og alt det der - men hunden blir frustrert og viser uønska oppførsel. (Bit alt og alle, t.d.)

Så nei, ein trekkhund er glad i arbeidet den gjer. Det er ikkje tvang for den, men noko den likar å gjera. Noko den TRENG å gjera, for ikkje å mistrivast. Og kva skulle alternativet for desse hundane vera? Som selskapsdyr ville dei kanskje blitt øydelagde av frustrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...