Gå til innhold

STOPP IDITAROD


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Regner meg alle har fått med seg den norske "helten" som nylig vant hundeløpet Iditarod (eller "Ihurtadog" som mostanderene kaller den!)!

Norsk media har skrevet meget blindt i denne saken, og nevner ALDRI hva hundene faktisk går igjennom..som er et helvete!! Hvilken "helt" står å henger på en slede, mens han pisker hundene sine i døden uansett??Ofte ligger faktisk føreren godt innpakket og sover (!) mens hundene trekker sleden for harde livet! Heltemessig?

I selve Iditarod-løpet har 119 hunder blitt kjørt ihjel, eller dødd av annen sykdom forårsaket av påkjenningen de utsettes for. F.eks; så hadde den norske kjøreren Robert Sørlie med seg 18 hunder over. Han kom i mål med 8!! ..hvor er resten?

De aller fleste store amerikanske medier går faktisk også i mot denne konkurransen, sitater: "a grotesque shame", "Iditarod dog deaths unjustifiable" og "Iditarod's claim to shame: dead dogs."! Men i Norge blir dette løpet selvsagt skrevet om som "kjempemessig", og vinneren er en "helt"!!

Send DIN mening til norske avis-redaksjoner om deres ukritiske dekning, og fortell hva Iditarod EGENTLIG handler om!! (til VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen og stort sett ALLE andre aviser i landet!!)

:cry: :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Oj - jeg registrerte at han måtte la én hund bli igjen ved et sjekkpunkt - men 10?!!! Jeg syntes inntil nå at han hadde gjort en stor innsats, men nå vet jeg ikke lenger. Trist!!! :cry:

Jeg trodde disse hundene elsket å løpe, men når over halvparten ikke når mål, er det jo å dra "løpslysten" litt vel langt!

Charmie (får ikke logget inn..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var intervju med ham i Dagbladet i dag. Der sier han følgende om de hundene som ikke kom i mål:

Når jeg leser gjesteboka di, så ser jeg spørsmål om hva som hendte de hundene som ikke kom til mål. Kanskje du kan si litt om hvordan hunder blir tatt ut, og hvordan de blir tatt vare på?

Innsendt av: Siv

De blir satt ut på sjekkpunkter og tatt hånd om av egne folk. Deretter blir de sendt til Anchorage og tatt vare på.

Bare så det er nevnt :blunke: Utover det, vet jeg ikke så mye om dette løpet.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misha

Slike lange løp er harde for hundene, uten tvil. Derfor blir hundene sjekket nøye før løpet, og de blir sjekket nøye ved hvert sjekkpunkt. Hunder som ikke er i form blir satt ut av spannet og tatt godt vare på.

Når man skal kjøre med hunder vet enhver hundekjører at det er hundene som gjør jobben, og at liv og helse, også for kjøreren, er avhengig av at hundene blir tatt hensyn til.

Hundene blir også trent skikkelig foran løpene, slik at de fysisk er i stand til å takle dette.

Hunder som ikke er friske får ikke lov til å starte, eller fortsette løpet. Noe det finnes egne folk til å påse.

Selvsagt kan det skje at en frisk hund skader seg underveis, det har også hendt for meg under en vanlig helgetur i fjellet. Da får hunden sitte på sleden i stedet.

Jeg har aldri kjørt så lange løp, men jeg har opplevd gleden ved å kjøre med fem hunder på langtur i setesdalsheiene, og samkjøret mellom glade, trekkvillige hunder og eier kan ikke beskrives.

Jeg ville aldri dratt på en slik maratonkonkurranse, men det er like mye fordi jeg selv nok hadde stupt før en av hundene :wink:

Dessuten er jeg ikke glad i å konkurere, jeg foretrekker turer i fred og ro, uten tidspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et annet svar gitt av han i nettmøte med Dagbladet i dag.

"Vet ikke mye om hundeløp, så har et par spørsmål. Løpet går over flere dager, hvordan takler egentlig hundene dette? Hvor lenge og ofte får de pause på veien? Er det noe i at dyrevernaktivister klager på dette, leste noe sånt i en utenlandsk avis på nett.

Igjen, gratulerer så mye og håper hundene dine har det bra, de er flotte!

hilsen en hundeelsker"

Innsendt av: oslo

hundene takler dette utrolig bra. I utgangspunktet kjøres det i 6 timer og hviles i 6 timer. Hundene er stort sett pigge under hele løpet. Det ser man på farten mellom sjekkpunktene.Hunder som ikke liker seg ,eller som ikke jobber, blir satt ut på sjekkpunktene. på hvert eneste sjekkpunkt må man ha kvittering i veterinær bok før man får forlate det.

Jeg synes dette virker som et bra opplegg for hundene. OG husk, mannen lever av hundene sine, jeg vil tippe at han tar godt vare på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her syns jeg du går langt over streken Care

Du skriver:

Norsk media har skrevet meget blindt i denne saken, og nevner ALDRI hva hundene faktisk går igjennom..som er et helvete!! Hvilken "helt" står å henger på en slede, mens han pisker hundene sine i døden uansett??Ofte ligger faktisk føreren godt innpakket og sover (!) mens hundene trekker sleden for harde livet! Heltemessig?

Disse hundene er trent opp til å trekke hundespann, og for mannen som gjør dette er disse hundene en hobby der han vet at et godt samspill mellom hund og fører er et "must" om han i det hele tatt skal nå til topps.

Hvordan du får deg selv til å tro at mannen kan ligge å sove mens hundene løper mot mål med sleden er for meg en gåte!.

Selvfølgelig kan det skje ting underveis, selvfølgelig kan det oppstå skader på dyrene, det handler faktisk om fysisk aktivitet. All form for "idrett" der dyr er involvert er forbundet med en form for risiko. Se bare på travsport og galopp der det innimellom går så galt at dyret må avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian (71); jeg selv føler ikke at jeg går for langt. Dine følelser om denne saken er noen annet enn mine og greit nok med det. Jeg står for det jeg har skrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misha

Om det Care beskriver her stemmer er jeg sikker på at kjøreren ville blitt disket fra løpet. Slik behandling av hundene ville blitt oppdaget av veterinær ved første sjekkpunkt. Og det er blandt annet derfor veterinærer er tilstede.

Selvsagt kan det hende at en og annen prøver seg, det står store penger på spill. Men jeg tror det ikke. Å bli disket for mishandling av hundene gir liten ære..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misha

Ingen av hundene hans ble drept eller "pisket til døde" :wink:

Jeg byttet til forskjellige lederhunder hele tiden, da det er en påkjenning å gå foran. Alle blir med hjem og alle er friske og raske. Fikk nettopp rapport om at de var kommet vel fram til Anchorage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Dette er hunder som er blitt brukt til å være sledehunder av inuitter og eskimoer siden de kom på ideen om å bruke hunder. Det er det de er avlet fram for. Hunder er ofte enkle dyr. De elsker å gjøre enkelte ting. Noen hunder liker å bære store ting, f.eks. GOlden Retrivere. Noen koser seg med å passe på andre, f.eks. border collier. Malamuter og huskyer trives nok med å trekke sleder.

2) Sørlie fortalte at han sov 2 timer de første 4 døgnene. Jeg tviler på om noen av disse sledekjørerene TØR å "sove bak rattet". Det er ikke akkurat en kosetur i Frognerparken de driver med.

3) Hundene som ble "borte" på veien, ble satt igjen på sjekkpunkter, og ble tatt godt vare på av crewet. Tviler på om noen som har brukt så mye tid og krefter på hundespannet sitt bare hadde skutt dem og latt dem ligge igjen, slik du antyder. Det er selvfølgelig et tungt løp, og da er det bedre å sette igjen slitne hunder enn å tvinge dem til å være med hele løpet ut.

Du ber oss om å skrive til de norske mediene om hvor ille dette løpet er for hundene. Hva skal vi skrive? "De stakkars små hundevofsene har det fælt der de gjør det de er alet opp til og blir passet på av veterinærer og får masse oppmerksomhet av masse hyggelige folk. Huff og huff, det må vi nok forby!"

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Care- her er du langt ute på viddene. Sett deg mer inn i saker og ting før du utbasunerer "den fryktelige sannheten om hundeløp".

De som har hundespann som sport er de mest hundekjære mennesker som finnes, de setter ALLTID hunden først uansett hva som skjer.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Naive er dere som tror at disse hundene har det bra. Skaff dere kunnskap om dette før dere uttaler dere. Dette er blodslit fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Misha
De som har hundespann som sport er de mest hundekjære mennesker som finnes, de setter ALLTID hunden først uansett hva som skjer.

Jeg var en gang sammen med en fyr på en påsketur i fjellet her hjemme. Hundene hans begynte å sloss, og en av dem ble skadet kraftig i det ene benet. Likevel insisterte han på å dra ut fra Hovden og ut på en lang tur til den hytta vi skulle til. "Det er da ingen frøkenhunder". Jeg nektet og dro hjem. Noen drittsekker finnes, men i et slikt løp som Iditarod er en slik oppførsel direkte livsfarlig. Hundene er de som skal bringe føreren trygt fram til målet. Å sove på en slede i fart er også livsfarlig. Ikke vet du hvor hundene tar veien, og detter du av sleden i fart, med trekkhissige hunder i fullt løp risikerer du å stå ute i vintervillmarka uten utstyr. Og Alaska er ikke Oslomarka.

Likevel er jeg enig med Milla, man bruker ikke så mye tid og krefter på så mange hunder uten å være glad i dem. Hunder som er elsket av sin eier yter også maksimalt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo ikke hundene han først og fremst er glad i men selv konkurransen, der han selv slipper i slite. Er man glad i hunder så er ikke dette rette måten å vise kjærlighet og omsorg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misha

Man vinner ikke konkurranser med å mishandle sine hunder, det vet enhver hundekjører :)

Dessuten ville slike ting bli avslørt, og kjøreren disket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Misha

En ting til. Iditarod er verdens lengste og krevende hundeløp. Tror du for ramme alvor at arrangørene ville tillate slik behandling av hunder? Med media som følger hele greia som klegger? Ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heldigvis ikke til reglene i Iditarod i detalj, men det skal visstnok forekomme at førerene sovner ja! De er jo temmelig isolert og kjører hundene over store avstander.. mange førere sovner rett og slett av kjedomhet, i følge amerianske kilder!

En annen ting er at førerene ofte opplever hallusinasjoner o.l. under løpet p.g.a de ekstreme forholdene og den isolasjonen de opplever.. Og en person som hallusinerer er jo ikke akkurat så veldig tilregnelig! Hva skjer da med hundene? vel..man kan jo bare tenke seg til det!

For øvrig; det nevnte tallet på døde hunder refererer til det totale dødstallet som er kjent i Iditarod så langt! Altså ikke i årets konkurranse! Hvor mange hunder som døde i årets konkurranse er så vidt jeg vet ikke kjent enda...

I tillegg regner man med at mange hunder også dør under oppkjøringen til løpet, og også etter løpet.. Men her eksisterer det selvfølgelig intet offisielt tall! Men siden hundene bare sees på som en vare (for å vinne løpet) kan jeg tenke meg at det tallet nok er større enn de som dør under

løpet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misha

Jeg kan ikke sitte her og påstå at ingen hunder stryker med i forbindelse med et slikt krevende løp. Det er jo et faktum at uhell kan skje der som i annen idrett.

Jeg har selv vært nødt til å ta livet av en av mine hunder på en tur i Finnmark, og det var ikke en gang en sledetur. Jeg var på tur alene med to hunder som bar kløv, og en av dem, en ung og flott alaskan malamute fikk veltet en stor stein over seg. Han brakk høyrebeinet da vi måtte passere ei steinrøys.

Stakkars, vi var langt fra folk, og hjelp kunne vi ikke få. Han skrek i smerte, og jeg kunne ikke bære ham til veterinær. For å spare ham for store smerter skjøt jeg ham. Om kom altså hjem uten min ene hund.

Dette betyr ikke at jeg ikke var glad i ham, tvert i mot. Jeg kommer aldri til å glemme dette :(

Så uhell kan skje, men jeg har virkelig vanskelig for å tro at en som er så avhengig av sine hunder som en kjører på lange krevende konkurranser bevisst kjører sine hunder til døde.

Selvsagt finnes det folk og organisasjoner som er i mot slike løp. Noen er i mot seljakt også. Og de bruker alle midler for å tvinge sine meninger igjennom. Også veldig negativ omtale i media.

Har noen av disse noen gang vært med på selve løpet og opplevd sannheten?

Eller står de ved sjekkpunktene og teller alle hundene som er sårbente og halter? Eller er blitt avlivet som følge av et uhell?

Jeg vet ikke, men jeg velger å ta slike avisskriverier for det det er. Avisskriverier.

Om dette var sant, da er jeg helt enig med deg, Care. Det er grov mishandlig.

Men som sagt, jeg tviler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uhell kan skje, men jeg har virkelig vanskelig for å tro at en som er så avhengig av sine hunder som en kjører på lange krevende konkurranser bevisst kjører sine hunder til døde.

Selvsagt finnes det folk og organisasjoner som er i mot slike ting. Og de bruker alle midler for å tvinge sine meninger igjennom. Også veldig negativ omtale i media.

Jeg tror ikke de bevisste kjører sine hunder til døde, men et slik løp er tøft og da skjønner du at noen kommer til å bøte med livet. Du sier uhell kan skje. Javisst kan det det, men det er ikke uhellene jeg her sikter til. Det er det hardkjøret som hundene utsettes for.

Men som sagt, vet vet ikke nok om denne saken, men jeg kommer til å følge med. Amerikanerne er ikke begeistret for denne type bruk at hunder eller skal jeg si misbruk av hunder. Men som sagt, jeg vil lære mer om dette, og kommer til å følge dette med argusøyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...