Gå til innhold

May Helens babyboka


Eve Luna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Håper du passer godt på hvis du får tegn til depresjon. Kusina mi fikk fødselsdepresjon(og det var ingen som trodde hun skulle få det på forhånd), og jeg så det var knalltøft for henne(bare så innmari rart at ikke de nærmest henne så det :klø: ). Søk hjelp ved første tegn, de har endelig begynt å sette ordentlig fokus på det, takk og pris!

De på helsestasjonen skal jo være der for oss, selv om en ikke er deprimert og kanskje bare trenger å snakke litt. Kommer til å benytte meg av det selv hvis jeg trenger det!

Tror faktisk KG hjelper også, det er en lettelse å kunne lufte små og store problemer og se at andre har samme tanker og møte forståelse. Kanskje spesielt for oss førstegangs :)

Det var dagens(nattens) seriøse hjørne, håper du har en fin uke :)

Endret av Tinúviel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk med hjertelyd :klemmer:

May Helen du må passe godt på deg selv. Siden du har kjendt depressjon på kroppen før, må du ta alle tegn eller symptomer seriøst å oppsøke hjelp :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat like langt på vei som du er nå, da jeg kjente bevegelser med lillemor. Små bobler som liksom sprakk, eller følelsen av en fiskehale som forsiktig slår.

Så kos med hjertelyd da. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du passer godt på hvis du får tegn til depresjon. Kusina mi fikk fødselsdepresjon(og det var ingen som trodde hun skulle få det på forhånd), og jeg så det var knalltøft for henne(bare så innmari rart at ikke de nærmest henne så det :klø: ). Søk hjelp ved første tegn, de har endelig begynt å sette ordentlig fokus på det, takk og pris!

De på helsestasjonen skal jo være der for oss, selv om en ikke er deprimert og kanskje bare trenger å snakke litt. Kommer til å benytte meg av det selv hvis jeg trenger det!

Tror faktisk KG hjelper også, det er en lettelse å kunne lufte små og store problemer og se at andre har samme tanker og møte forståelse. Kanskje spesielt for oss førstegangs :)

Det var dagens(nattens) seriøse hjørne, håper du har en fin uke :)

Etter å ha vært gjennom den depresjons perioden har jeg lært mye om meg selv. Depresjon kom egentlig overraskende på meg. Og den var ekstrem (for meg) når den kom. Jeg kjente ikke noe glede og selv om jeg fikk en ny jobb så klarte ikke jeg å glede meg over det. Jeg var trist hele tiden og gråt en del. Og det verste var at jeg klarte ikke å komme ut av det selv. For jeg er en person som bruker å ha kontroll. Og jeg tror det var det som var så lammende.

Jeg skjønte fort at dette var mer alvorlig enn bare litt nedstemthet og snakket med fastlegen. Jeg klarer ikke å prise nok fastlegen min. Hun var herlig gjennom hele prosessen. Jeg fikk depresjonsdempende piller men de fungerte ikke for meg for etter bare noen uker fikk jeg angst i tillegg. Og det var så mye verre enn depresjon. Depresjon klarte jeg på så vis å takle, men angst hadde jeg aldri før og visste knapt hva det var når jeg fikk det. Så de piller måtte jeg slutte med rask. Og jeg gikk til jevnlige samtaler med min fastlege. Og det var godt. Får å få time hos psykolog i Oslo som har avtale med staten er helt umulig. Jeg fikk først i forrige uke brev fra en av de psykologene at jeg hadde endelig fått time til samtaler 1,5 år :overrasket: etter at jeg søkte om det. Skammelig.

Det var egentlig fastlegen som hjalp meg gjennom dette. Og jeg lærte mye om meg selv og hvorfor jeg utviklet den depresjon. Så jeg kommer aldri mer til å tillatte meg selv å synke så dypt. Problemene skal løses rast og ikke få lov til å bli store. Og egentlig så har jeg lært at jeg må slappe av mer. Uansett hva det er så ordner det seg. Av og til må man bare innse at en ikke har kontroll på alt og bare la det skje og ikke bry seg. Det er veldig få ting i livet som er verdt helsa mi.

Men jeg kommer til å ha samtaler om dette hver gang jeg har time hos jordmor eller lege. Bare for å være sikkert at det ikke utvikler seg til noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så bra at du fikk høre hjertelyd :klemmer: Det er en helt spesiell opplevelse første gang man får bekreftet at det bor noen inni seg :rødme: Skjønner godt at du ikke greier å konsentrere seg jeg, nyt følelsen!

Ja, hjertelyd ver hærlig. Jeg har endelig begynt å tro at dette vil gå bra og at jeg faktisk er gravid. Det har ennå ikke gått opp helt for meg. Men jeg tror etter UL så er jeg enn helt annet person. Da tror jeg jeg kommer til å tro det mye mer.

Så koselig å lese! Jeg ble faktisk rørt til tårer selv nå jeg.. Er så utrolig emosjonell for tiden, men det er nå sånn vi kvinner er ;)

Ha en fortsatt fin graviditet May Helen! Jeg følger med deg vettu :jepp:

Jeg er også en emosjonell person. Også før jeg ble gravid. Det er godt av og til.

Ha en fin prøve tid du også. :klem: Jeg følger meg med deg jeg og.

Å, så fint å høre hjertelyd :)

Hjerte lyd er herlig. :klem:

Så fantastisk med hjertelyd :klemmer:

May Helen du må passe godt på deg selv. Siden du har kjendt depressjon på kroppen før, må du ta alle tegn eller symptomer seriøst å oppsøke hjelp :klemmer:

Nå gleder jeg meg bare til UL. Og depresjon skal jeg nok holde i sjakk. :klemmer:

Jeg var akkurat like langt på vei som du er nå, da jeg kjente bevegelser med lillemor. Små bobler som liksom sprakk, eller følelsen av en fiskehale som forsiktig slår.

Så kos med hjertelyd da. :hjerte:

Jeg kjenner at det skjer noe der inne, men klarer ikke helt å beskrive det. Ikke akkurat som fiskehale. Mer som om den klyper meg fra innsiden. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom med en torsdags- :kose: og påminnelse om at det snart er helg!

Nyt tiden foran deg May Helen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk først i forrige uke brev fra en av de psykologene at jeg hadde endelig fått time til samtaler 1,5 år :overrasket: etter at jeg søkte om det. Skammelig.

:hakeslepp: 1,5 år etter? Det er fullstendig hårreisende! Det er ille her jeg bor også, men 1,5 år er jo ekstremt! Hvis ikke folk som er deprimert får hjelp annenstedsfra betyr jo dette at mange må ha utviklet seg til å være suicidale innen de kommer inn hos psykolog...

Jeg skjønner at jeg hadde utrolig flaks den gangen jeg selv gikk til psykolog, kan ikke huske at jeg måtte vente noe særlig da, men det er vel 7-8 år siden nå. Jeg tror at når en har vært gjennom depresjon eller liknende en gang så er en bedre rustet til å oppdage faresignalene, og ordne opp i det tidligere. Også det å få hjelp når en trenger det :klem:

Det er flott at graviditeten er blitt mer "ekte" for deg, og at du klarer å glede deg mer. I det store og det hele kommer det nok til å bli bare bedre og bedre, selv om hormonene har en fæl tendens til å gi oss noen bølgedaler også innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simpleminded: Helgen har vært herlig. Jeg var på hyttetur med jobben. Husker ikke sist gang jeg lo så mye. Vi er bare en flott gjeng som trives godt sammen.

Kos deg i syden.

Det er flott at graviditeten er blitt mer "ekte" for deg, og at du klarer å glede deg mer. I det store og det hele kommer det nok til å bli bare bedre og bedre, selv om hormonene har en fæl tendens til å gi oss noen bølgedaler også innimellom.

Tinúviel: Jeg er så fokusert på fødselen at jeg glemmer å nyte graviditetet. Derfor har jeg nå bevist holdt meg noen dager unna nettet. Trengte å hvile hjernen litt.

angelou: Håper du har hatt en fin helg også. :klemmer:

Neria: Hei. Håper du ogaå har hatt en god helg. :klem:

pondusa: Hvordan står det til med nygravide pondusa? :):klem:

imli: Hei og hyggelig at du er innom. Gratulerer med graviditeten. Herlig.

Jeg har bevist nå holdt meg unna nettet og dagboka noen dager. Jeg har blitt for opphengt i fødsel og barsel at jeg glemmer å nyte graviditeten.

Men jeg måtta bare se på serien Jordmødre på NRK 1 i går. Og jeg ville at Kattemannen også skulle se den. Og det gjorde han faktisk. Tårene trillet allerede ved første scene. Men jeg må si at det første programmet har faktisk roet meg ned i forhold til fødsel. Når jeg så hvor greit fødselen gikk for Miriam (tror jeg hun het) så fant jeg ut at jeg kan også ha det sånt.

Jeg vil også at det skal gå veldig sakte frem. Og jeg er ikke redd for smerter og jeg skjønner at det vil gjøre vondt, spesielt på slutten, men jeg vil nok overleve en slik fødsel. Men i motsetning til henne så ønsker jeg smertestillende på slutten. Alt som kan hjelpe.

Det eneste jeg syns var litt synd de ikke viste, var om hva som skjer rett etter fødsel. Morkaka som må ut, om hun må sys hvis hun har revnet osv. Men ellers bra program.

Gleder meg allerede til neste episode.

Og jeg skal følge med på det paret hvor fødsel skal vises på nettet. Fra rier og vannet som går til babyen er ute og morkaka og sying osv. Jeg ønsker å få med meg alt.

Jeg har funnet ut etter programmet i går at jeg er informasjon junkie. Jeg må vite alt om tema for å kunne roe meg ned og føle at jeg har kontroll. Så jeg kommer til å prøve å lese mer om fødsler og barsel i skolebøker til jodrmødre og prøve å finne noen fødsel videoer på netter som viser alt, og ikke bare selve barnet som kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også en informasjonjunkie av dimensjoner, men har heldigvis fått roet meg ned litt etterhvert som jeg har kommet lenger ut i svangerskapet :ler:

Ha ei fin helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett å bli informasjonsjunkie. Merker at jeg får sånne rykk selv, leser alt mulig og suger til meg alt sier og graviditet og barn.

God helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen er kommet ut og du har fått den på brystet er alt fullkommet. Du og mannen smiler rørt ned til den nyfødte og til hverandre.

Da er det jordmor plutselig ber deg presse og du glaner dumt på henne. Hva, men jeg er jo ferdig? Neida, nå skal morkaka ut, tar ca et press før den glir ut av seg selv.

Og så skal du kanskje syes. Ligger med babyen på brystet og håper hun snart skal tråkle seg ferdig så du får konsentrere deg om babyen fullt og helt.

Mens du blir vasket og stelt og får en ren seng, tar barnepleier og mannen med seg gullet til veiing. Du får h*n tilbake inntullet i et teppe, legger h*n til brystet og sovner.....

(Fritt fortalt fra min første fødsel, slik at du skal se at det etterpå ikke er noe farlig eller noe å grue seg for. :klem: )

Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! :hallo:

Har svart deg i dagboken min også, men skriver litt her for det. Vile bare si at jeg kjenner meg SÅÅÅÅ godt igjen i den lykkerusen du beskriver etter du fikk høre hjertelyden.. Jeg gikk og smilte resten av dagen eg også, det er så deilig med den bekreftelsen på at det er NOE der inne! Jeg var akkurat som deg, at jeg lissom ikke skjønte helt at jeg var gravid. Vurdertre flere ganger å kjøpe extra tester osv.. :fnise:

Men, GLED deg til UL. det er bare fantastisk.. :hjerter_rundt: Du kommer til å bli helt i ekstase, slik som meg.. Jeggleder meg til 3D UL jeg nå. Skal snart bestille time! :hoppe:

God natt vennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en informasjonjunkie av dimensjoner, men har heldigvis fått roet meg ned litt etterhvert som jeg har kommet lenger ut i svangerskapet :ler:

Ha ei fin helg :klemmer:

Jeg er virkelig informasjon junkie. Jeg fant ut på fredag at jeg hadde litt mer penger enn jeg regnet med så jeg dro ut og kjøpte meg noen svangerskapsbøker. Kjøpte en som heter "Svangerskap, Uke for uke" og en som heter " Det var lurt" Den andre boka er egentlig full av tips og råd og veldig praktisk syns jeg. Og så er den veldig humøristisk. De har en kapitell som heter Utrolig, men sant om fedre som er litt i "ammetåka". Jeg lo så mye at jeg gråt. :ler:

Og jeg kjøpte meg i tillegg en svangerskapsdagbok. Har tenkt å lage meg noe lignende, men syns det er enklere å bare kjøpe en.

Jeg skal kjøpe meg en bok til som heter "unnfangelse, svangerskap og fødsel" (eller noe sånt). Det er fordi det så ut som at halvparten av boka omhandler selve fødselen. Og det så ut som om det var bedre og mer detaljert beskrivet enn i de andre bøkene jeg har sett på. Men den venter jeg litt med til det begynner å nærme seg terminen.

Det er så lett å bli informasjonsjunkie. Merker at jeg får sånne rykk selv, leser alt mulig og suger til meg alt sier og graviditet og barn.

God helg :klem:

Jeg prøver å holde meg litt unna svangerskap sider på nett. Det virker som om de er fulle at de verste historier og de bare skremmer livet av meg. Men sånne informative bøker er veldig greie. For det er objektive. Og ikke så mange skrekk historier der.

Når ungen er kommet ut og du har fått den på brystet er alt fullkommet. Du og mannen smiler rørt ned til den nyfødte og til hverandre.

Da er det jordmor plutselig ber deg presse og du glaner dumt på henne. Hva, men jeg er jo ferdig? Neida, nå skal morkaka ut, tar ca et press før den glir ut av seg selv.

Og så skal du kanskje syes. Ligger med babyen på brystet og håper hun snart skal tråkle seg ferdig så du får konsentrere deg om babyen fullt og helt.

Mens du blir vasket og stelt og får en ren seng, tar barnepleier og mannen med seg gullet til veiing. Du får h*n tilbake inntullet i et teppe, legger h*n til brystet og sovner.....

(Fritt fortalt fra min første fødsel, slik at du skal se at det etterpå ikke er noe farlig eller noe å grue seg for. :klem: )

Ha en god helg.

You made my day, pondusa. Dette høres helt herlig. Håper jeg får det sånt også. At tankene konsentrerer seg om babyen og ikke egen kropp. :klemmer:

Men gjorde det vondt å bli sydd? Merket du noe? Og hadde du mye plager med det i ettertid?

Hei! :hallo:

Har svart deg i dagboken min også, men skriver litt her for det. Vile bare si at jeg kjenner meg SÅÅÅÅ godt igjen i den lykkerusen du beskriver etter du fikk høre hjertelyden.. Jeg gikk og smilte resten av dagen eg også, det er så deilig med den bekreftelsen på at det er NOE der inne! Jeg var akkurat som deg, at jeg lissom ikke skjønte helt at jeg var gravid. Vurdertre flere ganger å kjøpe extra tester osv.. :fnise:

Men, GLED deg til UL. det er bare fantastisk.. :hjerter_rundt: Du kommer til å bli helt i ekstase, slik som meg.. Jeggleder meg til 3D UL jeg nå. Skal snart bestille time! :hoppe:

God natt vennen.

Jeg teller dager til UL.

Nå er det 3 uker og 1 dag til UL, eller 22 dager igjen.

Og jeg har også tenkt flere ganger å kjøpe nye tester bare for å få bekreftet at jeg fortsatt er gravid. :fnise: Tullete meg.

Du er så sent oppe? Får du ikke sove?

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame: Heia for 16 uker :duskedame:

:duskedame: Heia for 4 måneder :duskedame:

Måtte bare heie litt.

Nå begynner det siste jeans paret også å stramme. Jeg må snart ta meg en tur til søstra til Kattemannen og låne litt mamma klær.

På lørdag så føltes det virkelig som om magen i løpet av en dag har vokst noen centimeter. Ble litt skremt. Alt føltes stramt den dagen.

Og jeg merker at jeg må ha noen nye BH-er også. De jeg har begynner å bli små.

Merker at magen er litt større, men det er nok ennå ikke så synlig for omverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...