Gå til innhold

Blir tykke folk støtt når de rundt diskuterer tykke?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi var en gjeng her forleden som kom inn på temaet tykke mennesker. Vi begynte å diskutere hvorfor de spiser så mye sukker osv. plutselig forlater en overvektig jente oss og bare går. Det så ut som om hun ble skikkelig sur...

Tåler tykke folk at slanke folk diskuterer problemet med overvektige i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du at "tykke folk" er en enhetlig gruppe som reagerer likt på slike ting? Noen bryr seg ikke, noen blir såret, noen blir glade, noen blir lei seg... de har ingenting til felles bortsett fra å være overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa
Vi var en gjeng her forleden som kom inn på temaet tykke mennesker. Vi begynte å diskutere hvorfor de spiser så mye sukker osv. plutselig forlater en overvektig jente oss og bare går. Det så ut som om hun ble skikkelig sur...

Tåler tykke folk at slanke folk diskuterer problemet med overvektige i samfunnet?

Får inntrykk av at du og dine tynne venner har dårlig sosiale antenner. Når dere generaliserer en gruppe mennesker på en veldig nedlatende måte så er det vel ikke så merkelig at noen som tilhører denne gruppen blir lei seg. Og forresten, hvorfor tror du at alle tykke spiser mye sukker? Jeg tror bestemt at dette ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng her forleden som kom inn på temaet tykke mennesker. Vi begynte å diskutere hvorfor de spiser så mye sukker osv. plutselig forlater en overvektig jente oss og bare går. Det så ut som om hun ble skikkelig sur...

Tåler tykke folk at slanke folk diskuterer problemet med overvektige i samfunnet?

Er du litt stutt eller bare later du som?

Generalisering er en fin bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at tykke mennesker spiser så mye mer sukker enn de tynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror nok de tykke spiser mer mat og mer sukker i form av godteri og brus. De overvektige trener ikke regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok de tykke spiser mer mat og mer sukker i form av godteri og brus. De overvektige trener ikke regelmessig.

Spiser du mer enn hva du forbrenner legger du på deg. Spiser du mindre enn hva du forbrenner går du ned. Så enkelt er det. Kroppen skiller ikke på karbohydrater, proteiner eller fett. Det er kun energi inn/energi ut som avgjør. Hadde du skjønt dette hadde du også skjønt at det går ikke ann å si at overvektige hverken spiser mer sukker eller ikke trener regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok blitt fornærmet om jeg var tykk og de jeg var sammen med plutselig begynte å diskutere fedme, ja, selvsagt.

Nedlatenhet og generalisering kommer man neppe noen vei med, men de ville sikkert vært takknemlige for råd og hjelp i en mer "ufarlig" setting. Man kunne kanskje ta problemet opp med dem på tomannshånd, i stedet for å diskutere det så åpent? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg finnes det både sykdommer (både synlige og ikke synlige) og medisiner som gjør at man blir overvektig. Om en person er overvektig pga depresjoner blir det jo selvfølgelig enda verre å høre på at andre diskuterer overvekt med et minimum av vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du mer enn hva du forbrenner legger du på deg. Spiser du mindre enn hva du forbrenner går du ned. Så enkelt er det. Kroppen skiller ikke på karbohydrater, proteiner eller fett. Det er kun energi inn/energi ut som avgjør. Hadde du skjønt dette hadde du også skjønt at det går ikke ann å si at overvektige hverken spiser mer sukker eller ikke trener regelmessig.

Nå ja, selv om jeg ikke er enig med TS sin sukkerpåstand har faktisk de ulike næringsemnene ulik påvirkning på kroppssammensetning, fettlagring og hormonell balanse. Ja, det er i bunn og grunn kcalbalansen som avgjør om man går opp eller ned i vekt, likevel er det en grov generalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng her forleden som kom inn på temaet tykke mennesker. Vi begynte å diskutere hvorfor de spiser så mye sukker osv. plutselig forlater en overvektig jente oss og bare går. Det så ut som om hun ble skikkelig sur...

Tåler tykke folk at slanke folk diskuterer problemet med overvektige i samfunnet?

ja, "de" aksepterer det, men det spørs hvordan! generelt må jo alle akseptere å bli diskutert: de der alenemødrene, de der skilsmissebarna, de der lærerne, de der utlendingene etc... men det er jo tonen man velger, situasjonen rundt det og om vedkommende føler seg uthengt eller inkludert og tatt på alvor!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig lite taktfullt av dere andre å begynne å diskutere fedme, hvordan, hvorfor etc mens hun sitter der.

Sosiale antenner er en fin ting, og det føles helt sikkert sårende for henne å høre andres fordommer om hvorfor tykke folk gjør slik og slik.

Det er mange grunner til at folk er tykke, og slett ikke alle er tykke fordi de er late eller spiser for mye og usunt.

Endret av Dracaena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jo men det er ikke alltis så enkelte å måtte ta hensyn til alle og tenke over hvordan andre vil reagere til enhver tid. Hva hendte med spontanitet og engasjement liksom?

Sitter det en stor gruppe og snakker sammen kan man ikke tenke over alle som sitter der før en åpner munnen for alt en vil si. Da kan man jo ikke si noenting! Kan ikek diskutere skilsmisser, fordi han ene ble nettopp skilt, kan ikek snakke om fedme fordi hun ene er feit, kan ikke diskutere abort, fordi hun ene har nettopp hatt en abort, kan ikke ta opp problemet gjeldsofre, fordi han ene som sitter der en gjeldsoffer, osv.

Hvordan skal det ende da liksom? Da står vi igjen med kjedelige "vær og vin" som samtaleemne og vi er faktisk ikke på gamlehjem.

:forvirret::frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
det går ikke ann å si at overvektige hverken spiser mer sukker eller ikke trener regelmessig.

Ja, ja. Bløff deg selv og forbli feit.

Overvektige spiser generelt mer sukker (og alt mulig annet) og trener generelt mindre enn normalvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Dette blir litt på samme måte som jeg opplevde i ungdomstiden:

Sitter rødhåret som jeg er, med en gjeng "venninner" som plutselig begynner å prate om hårfarge og alle mener at rødt hår er sååååå stygt... "Men ikke på deg da, du kler det jo...." "Håper virkelig at mine barn aldri får rødt hår."

Altså, komplekser for håret mitt har jeg aldri hatt. Det er utrolig flott.Men når sånne idiotkommentarer kommer min vei,så tenker jeg jo mitt om de som sier det. Hva er poenget, liksom? :sprettoy:

En som er overvektig synes nok ikke det er rasende festlig å høre gjengen prate nedsettende om overvektige.

En som har cp synes kanskje ikke det er så kjekt å høre gjengen snakke om de med handicap som går så "rart.".....

En som har en bror med downs i familien synes kanskje ikke det er så greit å høre venner prate om hvor forferdelig det må være å få et barn som har downs.......

Selv om dere _kan_diskutere slike ting så er det vel et tegn på manglende sosiale antenner at dere _gjør_ det.

Selv skjønner jeg ikke at det å få andre til å føle seg ille skal være en nødvendighet.

Men så er det jo noe spesielt med jenter (og gutter) i flokk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det er ikke alltis så enkelte å måtte ta hensyn til alle og tenke over hvordan andre vil reagere til enhver tid. Hva hendte med spontanitet og engasjement liksom?

Nei, å tenke før man snakker er en uting liksom? Dog viser det jo seg gang på gang at mange ikke behersker dette og har sosiale antenner på nivå med en loff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å tenke før man snakker er en uting liksom? Dog viser det jo seg gang på gang at mange ikke behersker dette og har sosiale antenner på nivå med en loff.

Det er bedre å vite hva folk egentlig tenker i stedet for at de snakker bak ryggen på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å vite hva folk egentlig tenker i stedet for at de snakker bak ryggen på en.

Og hva med den uttalelsen forhindrer normal folkeskikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...