Gå til innhold

Prest sammenlignet homofile og pedofile


Gjest lillebøll

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Syntes vel det passet til temaet, da... Dessuten er det et artig ord som jeg aldri ellers får brukt. :sprettoy:

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi jo kvinnelig prester, selv om bibelen sier noe om at kvinnen skal tie i forsamlingen. Vi har avskaffet døds-straff, selv om det i det gamle testamenetet snakkes om "øye for øye, tann for tann". Det finnes sikkert en rekke andre eksempler også, og i tillegg går det an å finne motsigelser i bibelen, hvis man leter.

Ellers er jo den kristne tro en konstruksjon som bl.a. er innrettet til å undertrykke kvinnen. Paven er jo veldig nøye med å opprettholde tolkninger som i praksis hindrer likestilling. Og dette handler om to ting: Makt og seksualitet.

Den fremste maktkonstruksjonen i kristendommen er jo følgende: Tro blindt på Gud, ellers skal du oppleve evig pinsel i helvete. I en tid med dårlig folkeopplysning og annen ovetro, var sikkert den trusselen effektiv. Nå virker ikke den trusselen fullt så godt lenger, og da må man justere "ordet". Derfor gremmes man over denne fanatiske presten som sammenlignet homofili med pedofili. Han passer ikke inn i den salgbare versjonen av troen.

Ja, når vi tenker over hvordan bibelen er satt sammen, når det ble bestemt hva som skulle med i den store boken, og hva som skulle utelates av eksisterende skrifter osv så blir hele boken bare mer og mer ... uten verdi, i mine øyne.

Når man så tar høyde for oversettelser av oversettelser også videre, så kan man vel lure på hvordan den i utgangspunktet skulle vært?

Menn har sittet med makten hele veien i kristendommen, og det er vel ikke fjernt å tro at alt som kanskje har stilt kvinnen i et mer selvstendig og heldig lys kanskje er fjernet/redigert?

Tar man videre for seg de forskjellige historiene om Jesus og ser dem i lys av tiden han levde i, så kan man jo også lure på om historien ikke muligens var en annen enn det vi lærer i våre dager...

Nå har jeg for en god stund siden lest Hellig Blod, Hellig gral, og selv om dette ikke nødvendigvis er vitenskap så gir det noen tankevekkere. Det er ikke om å gjøre og ta alt for god fisk.

Riktig, og i tillegg har kristendommen kuppet jula. Julefeiringen her i norden var en gammel tradisjon lenge før vi fikk kristendommen. Men kirken skjønte at de ikke fikk bukt med denne gamle hedenske tradisjonen, og dermed gjorde de jula til Jesus fødselsdag, for å forsøke å gi feiringen et kristent innhold.

Mye tyder imidlertid på at Jesus ble født en gang utpå våren da denne fortellingen skilder nyfødte lam. Lamming skjedde vanligvis på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg for en god stund siden lest Hellig Blod, Hellig gral, og selv om dette ikke nødvendigvis er vitenskap så gir det noen tankevekkere. Det er ikke om å gjøre og ta alt for god fisk.

Såvidt jeg husker var det en romersk keiser som satte sammen bibelen. Han var jo hedning, og han var nok veldig bevisst på å undertrykke kvinnene. Ellers bør man vel ta i betraktning at bibelen skildrer livet for flere tusen år siden, under kulturer som er oss fremmed.

Det finnes jo absolutt en del som man kan ha sansen for i bibelen. Hvis man ser litt stort på det, tror jeg at hvis man legger kjærlighetsbudskapet til grunn og deretter forsøker å holde seg til de 10 bud, så har vi en god nok ramme for et levesett.

Slik det er idag, bruker mange "forvaltere" kryptiske formuleringer bl.a. til å dømme og ekskludere. Hva med nestekjærligheten som er selve grunnintensjonen i kristen tro?

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker var det en romersk keiser som satte sammen bibelen.

Det finnes jo absolutt en del som man kan ha sansen for i bibelen. Hvis man ser litt stort på det, tror jeg at hvis man legger kjærlighetsbudskapet til grunn og deretter forsøker å holde seg til de 10 bud, så har vi en god nok ramme for et levesett.

Keiser Konstantin het han.

Jeg er enig med deg i det du sier om kjærligheten, og som Yme sier: Hvis alle hadde levd etter kjærlighetsbudskapet i bibelen ville verden ha vært et vidunderlig sted. DER har du paradiset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiser Konstantin het han.

Jeg er enig med deg i det du sier om kjærligheten, og som Yme sier: Hvis alle hadde levd etter kjærlighetsbudskapet i bibelen ville verden ha vært et vidunderlig sted. DER har du paradiset :)

Takk. Det er ikke så dumt å bli minnet på akkurat det der fra tid til annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...