Gå til innhold

Bryllupsdagboka mi.


Mirabella76

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må sende det inn til "ditt" folkeregister. Sjekk på nett :)

OK. Skal papira sendast til den kommunen eg bur i, eller i den kommunen eg har folkeregistrert adresse i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du har folkeregistrert adresse. Hvis du ikke er student, så burde du forresten melde flytting til folkeregiseret ;) Det er kun lov å bo 7 dager uten å melde fra om flytting.

Men jeg er ikke 100% sikker på om du MÅ sende til "riktig" kontor. Men det var i hvert fall det vi gjorde, og det er vel mest naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du har folkeregistrert adresse. Hvis du ikke er student, så burde du forresten melde flytting til folkeregiseret ;) Det er kun lov å bo 7 dager uten å melde fra om flytting.

Men jeg er ikke 100% sikker på om du MÅ sende til "riktig" kontor. Men det var i hvert fall det vi gjorde, og det er vel mest naturlig :)

Ja, eg veit at eg burde ha meldt frå om flytting for lenge sidan. :sjenert:

Eg har eit problem viss eg må senda papira til den folkeregistrerte adressa mi. Det betyr nemlig at den der godkjenningsattesten vil bli sendt dit foreldra mine bur. :sur: Og det går jo ikkje, sidan bryllupet vårt skal vera hemmelig! Argh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det forresten ikkje an å senda papira til Bergen kommune (som både eg og kjæresten min bur i), sidan kjæresten min har folkeregistrert adresse i Bergen kommune?

Papira må vel ikkje nødvendigvis sendast til mi folkeregistrerte adresse, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina
Går det forresten ikkje an å senda papira til Bergen kommune (som både eg og kjæresten min bur i), sidan kjæresten min har folkeregistrert adresse i Bergen kommune?

Papira må vel ikkje nødvendigvis sendast til mi folkeregistrerte adresse, eller?

Det burde vel gå? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pesto
Det burde vel gå? :klø:

Ring folkeregisteret og sjekk det med de.. Det papirgreiene synes jeg alle snakker om hele tiden, og jeg leser og leser, men blir jeg noe klokere, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring folkeregisteret og sjekk det med de.. Det papirgreiene synes jeg alle snakker om hele tiden, og jeg leser og leser, men blir jeg noe klokere, nei!

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke noe automatikk i at du må sende det til brudens hjemsted :)

Meinar eg leste ein plass at det var vanleg å senda godkjenningsattesten til bruden si adresse. Men eg får vel undersøka meir, så kanskje eg blir litt klokare?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er klippet rett fra skatteetaten.no

SITER

Fra 1. oktober 2004 er det folkeregistrene som skal foreta denne prøvingen. Folkeregisteret finner du på ditt lokale likningskontor. Erklæringene fra brudepar, forlover eller vitner skal sendes til likningskontoret på det stedet der en av de som skal gifte seg bor.

Når prøvingen er gjennomført blir prøvingsattesten sendt til brudens bostedsadresse. Den kan også sendes direkte til den som skal vie paret, dersom de har oppgitt denne adressen. Hvis de ønsker å hente attesten på likningskontoret, må de vise gyldig legitimasjon som pass, førerkort eller bankkort. Attesten skal brudeparet/partnerne levere til den som skal foreta vielsen.

Du får dem altså sendt til din bostedsadresse, eller direkte til vigsler om dere ønsker det. Eller deere kan hente dem. Altså ikke noen grunn til at de skal sendes til dine foreldre. (Men, god ide sånn generelt: Meld flytting?) Og dere sender til folkeregisteret der en av dere bor.

Adresse til skatteetaten/folkeregisteret finner du her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Fylke...;epslanguage=NO

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det forrige innlegget mitt, måtte eg berre lima inn eit svar eg har fått i ein annan tråd her på KG, slik at eg har det i bryllupsdagboka mi. ;)

Tusen takk, Malama. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

:vinke:

Ja, då startar eg opp bryllupsdagboka mi igjen - nesten eit år etter at den var lagt på vent!

Det vart ikkje noko bryllup forrige sommar, slik me hadde planlagt. Kjæresten min ombestemte seg plutseleg, og fann ut at me heller kunne starta med babylaging før me gifta oss. Og slik vart det!

No er eg endeleg gravid, og eg og kjæresten min gledar oss veldig til å bli foreldre til ei lita jente i november! :hjerter_rundt:

Planen vår er fortsatt å gifta oss i ei sjømannskyrkje i all hemmelighet. ;) Eg har akkurat sendt mail til sjømannskyrkja i Gøteborg, for å høyra om dei har nokon ledige tidspunkt i siste del av juli eller i første del av august. Då har eg nemlig ferie, og kjæresten min er heller ikkje på jobb i nordsjøen i dei vekene.

Skjemaene "Erklæring frå brudefolka" og "Forlovarerklæring" er også printa ut, så då gjenstår det å få fylt dei ut og sendt dei til folkeregisteret.

Så då er me iallfall i gang! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på kor eg skal fåt tak i kjole, no når eg er gravid. Har lyst på ein kvit, enkel kjole. Treng ikkje å vera heilt sid, og ikkje nødvendigvis sånn typisk brudekjoleaktig. Men kor i alle dagar finn eg ein kjole som passar til gravide meg? Eg er tynn i utgangspunktet, så det er kun magen som bular, for å seia det slik. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Bryllupsdagboka er oppe og går igjen! :hoppe:

Brudekjole... det er jo mange fine gravidkjoler!! Det vi gjorde til mamma nå var å kjøpe den sydd fra JKDress og var kjempefornøyd!! Tok noen uker å få den og da ble den jo sydd etter mål :) Magen din kommer jo til å vokse litt da, men det går jo ann å legge på litt, eller?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bryllupsdagboka er oppe og går igjen! :hoppe:

Brudekjole... det er jo mange fine gravidkjoler!! Det vi gjorde til mamma nå var å kjøpe den sydd fra JKDress og var kjempefornøyd!! Tok noen uker å få den og da ble den jo sydd etter mål :) Magen din kommer jo til å vokse litt da, men det går jo ann å legge på litt, eller?

:klemmer:

Ja, endeleg! ;)

Finst det mange fine gravidkjolar altså? Eg har forresten aldri høyrt om JKDress. Tar det ikkje litt tid å få sydd ein kjole etter mål? Me har jo ganske kort tid på oss...

:klemmer:

Gatulerer med oppegående bryllupsdagbok! :hjerte:

Tusen takk for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har kjæresten min fått ein kamerat til å skriva under på forlovererklæringspapira - så skal eg treffa ei venninne i morgon, og få henne til å skriva under på forlovererklæringspapira også! :) Me bør nok få sendt papira inn så fort som mulig, til Folkeregisteret. Er det nokon som veit kor lang tid me må rekna med å venta på å få tilsendt prøvingsattest, etter at me har sendt inn egenerklæringar og forlovererklæringar?

Sendte mail til sjømannskyrkja i Gøteborg på søndag, men har fortsatt ikkje fått svar. Er det nokon som veit kor lang tid det tar før ein høyrer noko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Jeg tror kanskje det tok tre uker fra vi bestilte og betalte kjolen til vi fikk den i posten :) Mange som har bestilt derfra her inne, så sikkert mange som er med på å anbefale dem :-D

Og når det gjelder prøvepapirene så tok det max. to uker fra vi sendte dem inn til vi fikk dem tilbake :) Men send dem inn nå du så går det bra!! Og hvis du skal bytte etternavn så er det lurt å sende de skjemaene sammen med de ang. prøving om ekteskap :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...