Gå til innhold

Er de som ikke har gått på VGS mindre smarte?


Snasen

Anbefalte innlegg

Meningen var å fremheve at det finnes mange skarpe mennesker som ikke har utdanning for å motbevise ts' påstand om at disse er dummere enn de med. Å sette ting på motsatt spiss for å si det sånn.

Jeg tror ikke det kan deles i med og uten utdanning da det er i veldig stor grad interessestyrt - mer enn evnestyrt tror jeg. En med "boklig" interesse kan fremstå som smartere enn en som ikke er det fordi vedkommede har pugget og lest og derfor kan mer fakta, men det er ikke dermed slik. Da må man jo begynne å skille mellom hvilke fag som er smartest - jeg kan f eks mer enn en lege om mitt fagfelt, men jeg tror da ikke at det er med på å bestemme hvem av oss som er smartest eller dummest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre som ikke oppmuntrer barna til å gå VGS vil ikke barnets beste etter min mening.

De foreldrene som ikke oppmuntrer barna til å ta et valg de tror de vil trives med vil ikke barnets beste vil jeg heller si. Vgs og annen utdanning kan man da ta igjen senere hvis det første valget ikke viser seg å være rett. Skal f eks samboeren min presse guttungen til å gå vgs når det er snekker han vil bli? Nå får han en yrkesutdannelse og så kan han ta et påbygningsår om han heller vil videre på noe annet.

Hvorfor skal alle gjøre det samme? Norge har ikke bruk for at alle tar høyere utdanning. Det er mangel på håndverkere - ikke statsvitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foreldrene som ikke oppmuntrer barna til å ta et valg de tror de vil trives med vil ikke barnets beste vil jeg heller si. Vgs og annen utdanning kan man da ta igjen senere hvis det første valget ikke viser seg å være rett. Skal f eks samboeren min presse guttungen til å gå vgs når det er snekker han vil bli? Nå får han en yrkesutdannelse og så kan han ta et påbygningsår om han heller vil videre på noe annet.

Når skriver VGS så mener jeg all videregående utdanning, allmennfaglig og yrkesrelatert.

Jeg vet faktisk om mange som har sluttet etter ungdomsskolen, eller som har arvbutt videregående opplæring, hvor foreldrene synes det er helt greit. Da mener jeg at foreldrene ikke ser barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli
Jeg vet faktisk om mange som har sluttet etter ungdomsskolen, eller som har arvbutt videregående opplæring, hvor foreldrene synes det er helt greit. Da mener jeg at foreldrene ikke ser barnets beste.

Så gjenstår det å definere barnets beste. Hva som er det beste for et barn, er ikke nødvendigvis det beste for et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skriver VGS så mener jeg all videregående utdanning, allmennfaglig og yrkesrelatert.

Da blir det noe annet. Forholdt meg til trådstarters fortolkning av vgs jeg, og den omhandler ikke yrkesfaglige studieretninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe

En ting er debatten om at videregående skole er viktig eller ikke.. Men, debatten om at Allmenn linje skal være "bedre" enn andre linjer er jo helt tragisk i mine øyne. Jeg har gått allmenn, og har en samboer som har gått yrkesfaglig. Vi har begge tatt høyere utdanning etter vgs, og jeg føler ikke på noen som helst måte at jeg kan mer om samfunn eller historie(feks) enn han. Mye av min kunnskap har jeg tillært meg etter tiden på videregående, men da har det kommet mer pga interesse og modning enn fag som blir "påtvunget"... Og mye av "basis" kunnskapen om feks norsk historie lærer man også på ungdomsskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lazuli
En ting er debatten om at videregående skole er viktig eller ikke.. Men, debatten om at Allmenn linje skal være "bedre" enn andre linjer er jo helt tragisk i mine øyne. Jeg har gått allmenn, og har en samboer som har gått yrkesfaglig. Vi har begge tatt høyere utdanning etter vgs, og jeg føler ikke på noen som helst måte at jeg kan mer om samfunn eller historie(feks) enn han. Mye av min kunnskap har jeg tillært meg etter tiden på videregående, men da har det kommet mer pga interesse og modning enn fag som blir "påtvunget"... Og mye av "basis" kunnskapen om feks norsk historie lærer man også på ungdomsskolen..

Du har et godt poeng der. Allmenn er jo egentlig bare en videreføring av det man har lært i grunnskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Da kommer jeg til å få deeen sosiale intelligensen og IQen etter jeg har tatt opp fagene mine da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe
Da kommer jeg til å få deeen sosiale intelligensen og IQen etter jeg har tatt opp fagene mine da? :lol:

Jepp, da faller alt på plass. Samfunnsspørsmål er ikke lenger kompliserte og du kan norges historie på rams ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skriver VGS så mener jeg all videregående utdanning, allmennfaglig og yrkesrelatert.

Jeg vet faktisk om mange som har sluttet etter ungdomsskolen, eller som har arvbutt videregående opplæring, hvor foreldrene synes det er helt greit. Da mener jeg at foreldrene ikke ser barnets beste.

Du kan ikke tvinge en skolelei unge inn på vgs, og spesielt ikke almennfaglig. Mange av dem som havner på allmen, havner dessuten der fordi de ikke har poeng nok til den linja de faktisk ønsket seg inn på, eller fordi de ikke vet hva de vil bli "når de blir stor".

Mange av disse sover seg nok igjennom og kommer ut i andre enden som enda mer skoletrøtte og fremdeles med for få poeng til å gjøre det de ønsker.

Vgs kan man forøvrig ta når som helst i livet, og på ett år om så. Man kan få studiekompetanse ved å ta den på et år med redusert fagkrets, og får dermed en høyere gjennomsnittspoeng.

Det i seg selv virker ganske smart på meg i og med at det er utdanningen etter vgs som gir deg arbeidskompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da jeg leste det første innlegget ble jeg klar over mine mer eller mindre ubevisste fordommer. Ikke bare synes jeg at de som ikke har videregående utdanning er mindre smarte, evt. har gjort et dårlig valg, men jeg tar meg selv i å tenke det samme om de som ikke tar høyere utdanning.

Selvfølgelig er jeg glad for at det finnes de som ikke har gått på videregående skole (og høyskole/universitet) og er villig til å ta jobbene vi andre ikke vil ha. Men i Norge i dag er det slik at det nå er for mange med høyere utdanning som gjør arbeidsmarkedet mettet. Dette fører til at noen av de med høyere utdanning må jobbe i stillinger de er noe overkvalifisert for, som igjen skviser ut de uten utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på dette her.

Jeg mener... Norges historie, utenlandsk historie, samfunnslære, historie generelt, norsk litteratur, etc... Dette er da noe man burde kunne noe om for å få utviklet sin sosiale intelligens og sin akademiske intelligens, mener nå jeg.

All forskning tilsier at de som tar lang utdanning er mindre sosialt intelligente enn de som ikke tar lang utdanning (i alle fall til å begynne med). De debuterer seinere seksuelt, får barn seinere og gifter seg seinere.

Man kan ha det veldig bra uten det du kaller "akademisk intelligens". Livsvisdom, lærer man det på skolen eller universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning tilsier at de som tar lang utdanning er mindre sosialt intelligente enn de som ikke tar lang utdanning (i alle fall til å begynne med). De debuterer seinere seksuelt, får barn seinere og gifter seg seinere.

Kan du linke til noen forskning som sier dette? Det burde være enkelt siden "all forskning" tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
All forskning tilsier at de som tar lang utdanning er mindre sosialt intelligente enn de som ikke tar lang utdanning (i alle fall til å begynne med).

Er svært interessert i å se en seriøs kilde som bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning tilsier at de som tar lang utdanning er mindre sosialt intelligente enn de som ikke tar lang utdanning (i alle fall til å begynne med). De debuterer seinere seksuelt,

Signerer de andre her... Referanse takk.

Er forresten det å debutere senere seksuellt, gifte seg senere og få barn senere relatert til å være smart eller mindre smart i det hele tatt, siden du bruker dette til å motbevise Snansens utsagn om at det å være "smart"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De debuterer seinere seksuelt, får barn seinere og gifter seg seinere.

Man kan ha det veldig bra uten det du kaller "akademisk intelligens".

Spørsmålet er ikke man kan ha det bra eller ikke...

Det å debutere sent seksuelt og sent gifte seg og få barn er vel ikke akkurat så veldig negativt...hvis du tenker over alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frøken Titt
Jepp, da faller alt på plass. Samfunnsspørsmål er ikke lenger kompliserte og du kan norges historie på rams ;)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...