Gå til innhold

Er de som ikke har gått på VGS mindre smarte?


Snasen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på dette her.

Er de som ikke har gått på VGS mindre smarte enn de som ikke har gått der?

Jeg mener... Norges historie, utenlandsk historie, samfunnslære, historie generelt, norsk litteratur, etc... Dette er da noe man burde kunne noe om for å få utviklet sin sosiale intelligens og sin akademiske intelligens, mener nå jeg.

Jeg vet selvfølgelig om flere som enten aldri har gått på VGS eller som aldri har fullført det.

Skulle man ikke da tro at de mangler noe veldig elementært her i livet?

De virker mest sosialt dumme for å si det sånn.

De kan virke veldig snevre og litt typer: "know-it-all".

Er dette mindreverdighetskomplekser for at de aldri klarte eller gadd å fullføre VGS?

Er de mindre smarte enn oss som har fullført VGS?

Forutsatt at de har fulgt med nogen lunde i timene og ikke bare gikk ut med toere, da.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mindre smarte er det ingen dekning for å si at de er. Men de kan ofte være mindre kunnskapsrike, så sant de ikke har gjort en skikkelig innsats selv. (Og man trenger ikke ha fulgt særlig mye med i timene selv om man gikk VGS, så det er heller ingen garanti. ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre smarte er det ingen dekning for å si at de er. Men de kan ofte være mindre kunnskapsrike, så sant de ikke har gjort en skikkelig innsats selv. (Og man trenger ikke ha fulgt særlig mye med i timene selv om man gikk VGS, så det er heller ingen garanti. ;)).

Forutsatt at man gikk ut med nogen lunde gode karakterer da.

Skal redigere det i hovedinnlegget. Viktig poeng, ja.

Ja, de er ofte mindre kunnskapsrike, men også litt sosialt dumme. Hvorfor vet jeg ikke.. Skulle ønske noen visste.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Magica*

Du begir deg inn på farlige veier nå, Snasen... Er ikke det å skrive et korrekt norsk en del av det du burde ha fått med deg på videregående? I alle fall bør det være på plass før du rakker ned på de med et lavere utdanningsnivå enn deg selv.

Min mann har ikke videregående skole, men han er ikke noe mindre smart av en grunn. Han er flinkere med tall enn jeg, men han har også noen kunnskapshull. Men kunnskapshull har jammen mange jeg gikk på videregående sammen med også...

Skjønner forresten ikke hva norsk historie har med sosial intelligens å gjøre?

Jeg setter pris på og er glad i allmennkunnskap, som nok du også gjør, Snasen. Men har man ikke kontakt med seg selv eller bakken man står på er det sørgelig bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de er mindre smarte enn andre.

Det kan være gode grunner for at de ikke har gått vgs eller ikke fullført. De kan ha lærevansker generellt eller dysleksi. De kan ha gjort noe annet et år, før de hadde tenkt å fullføre utdannelsen sin, men så dukket det opp et jobbtilbud eller kanskje de fikk et barn. Så ble det aldri noe av.

Men å si de er mindre smarte? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venn som ikke har annen formell utdanning enn 9-årig grunnskole. H*n er en smart og oppegående person som har skaffet seg kunnskap om mangt og meget på andre måter. H*n virker imidlertid litt bitter på foreldrene sine, som ikke oppmuntret (tvertimot) til noe utdanning, og jeg tror h*n har litt komplekser for manglende skolegang. Hadde jeg ikke visst at denne personen ikke har videregående, kunne jeg aldri klart å plukke h*n ut som en som manglet skolegang. H*n har sikkert noen kunnskapshuller, men samtidig er det allmenkunnskap h*n har greie på som jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

De som må stille et slikt spørsmål, er kanskje ikke den smarteste selv. Alle som er litt oppegående vet at dette ikke stemmer, men det kan jo være at enkelte håper at de er så mye smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av prinsipp aldri med mennesker som ikke har doktorgrad, noe annet ville være å besudle mitt intellekt :legrine:

Men nei, jeg kan ikke si jeg har lagt merke til det samme som trådstarter. Jeg har i hvert fall ikke grunnlag for å si at de fleste som ikke tar VGS er mindre sosialt intelligente enn meg, snasen og resten av KGs brukere. At de har gått glipp av et par tørre historietimer trenger strengt tatt ikke være noen krise i så måte ;)

tørre historietimer? man skal da vite litt om historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begir deg inn på farlige veier nå, Snasen... Er ikke det å skrive et korrekt norsk en del av det du burde ha fått med deg på videregående? I alle fall bør det være på plass før du rakker ned på de med et lavere utdanningsnivå enn deg selv.

Den venta jeg på... At det kom i fra en norsklærer kom heller ikke som et sjokk.

Min mann har ikke videregående skole, men han er ikke noe mindre smart av en grunn. Han er flinkere med tall enn jeg, men han har også noen kunnskapshull. Men kunnskapshull har jammen mange jeg gikk på videregående sammen med også...

Ja, det kan de ha, men da har de ikke fulgt med i timene. Enda verre. Waste of time...virkelig.

Skjønner forresten ikke hva norsk historie har med sosial intelligens å gjøre?

Jeg nevnte flere eksempler, så hvorfor hengte du deg opp i akkurat dette egentlig?

Norsk litteraturhistorie er da ganske viktig å ha en liten kunnskap i, er det ikke? Et eks: Når jeg tok opp norsk (ja, jeg ville ha en sekser skjønner du) klarte noen å si: "Hvem er Henrik Wergeland". Kjære vene, dama var over 30. Skjønner du litt av hva jeg vil frem til? Og det var ikke bare henne som kom med slike spørsmål.

Jeg setter pris på og er glad i allmennkunnskap, som nok du også gjør, Snasen. Men har man ikke kontakt med seg selv eller bakken man står på er det sørgelig bortkastet.

Hvordan vet du at jeg ikke har kontakt meg selv? Har du røntgensyn slik at du ser meg, kjenner meg og hele pakka via pc'n og inn i hjernen min?

Hvis du vil fremstå som god og fornuftig, så slo du i hjel det hele med det siste du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som må stille et slikt spørsmål, er kanskje ikke den smarteste selv. Alle som er litt oppegående vet at dette ikke stemmer, men det kan jo være at enkelte håper at de er så mye smartere.

haha. jeg må alltid le av deg piper. du har slike standarsvar, du. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som ikke har annen formell utdanning enn 9-årig grunnskole. H*n er en smart og oppegående person som har skaffet seg kunnskap om mangt og meget på andre måter. H*n virker imidlertid litt bitter på foreldrene sine, som ikke oppmuntret (tvertimot) til noe utdanning, og jeg tror h*n har litt komplekser for manglende skolegang. Hadde jeg ikke visst at denne personen ikke har videregående, kunne jeg aldri klart å plukke h*n ut som en som manglet skolegang. H*n har sikkert noen kunnskapshuller, men samtidig er det allmenkunnskap h*n har greie på som jeg ikke har.

Fint du anonymiserer kjønnet her. Sikkert meget viktig.

Jada, jeg har aldri sagt at alle er sånn. Det finnes nok flere unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke vite om noen er "smarte" eller ikke basert på hvor mye skole de har gått. Men generelt sett synes jeg kunnskap er viktig. Da spesielt vitenskapsteori, filosofi, historie og politikk. Da får man en bredere og dypere forståelse av hvordan samfunnet vårt fungerer, og hvorfor det er slik det er. Det er f.eks mange som stiller seg kritisk til vitenskap (noe som i teorien er en bra ting å gjøre) fordi de har manglende kunnskap om hvordan vitenskap faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke de er mindre smarte enn andre.

Det kan være gode grunner for at de ikke har gått vgs eller ikke fullført. De kan ha lærevansker generellt eller dysleksi. De kan ha gjort noe annet et år, før de hadde tenkt å fullføre utdannelsen sin, men så dukket det opp et jobbtilbud eller kanskje de fikk et barn. Så ble det aldri noe av.

Men å si de er mindre smarte? Nei.

Kan ikke de med dysleksi og lærevansker få tilrettelagt skolegangen og eksamenene, da?

Barn er ingen unnskyldning, ei heller jobb. VGS er noe alle burde fullføre syns jeg.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke vite om noen er "smarte" eller ikke basert på hvor mye skole de har gått. Men generelt sett synes jeg kunnskap er viktig. Da spesielt vitenskapsteori, filosofi, historie og politikk. Da får man en bredere og dypere forståelse av hvordan samfunnet vårt fungerer, og hvorfor det er slik det er. Det er f.eks mange som stiller seg kritisk til vitenskap (noe som i teorien er en bra ting å gjøre) fordi de har manglende kunnskap om hvordan vitenskap faktisk fungerer.

nemlig, og det er veldig, veldig viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke de med dysleksi og lærevansker få tilrettelagt skolegangen og eksamenene, da?

Barn er ingen unnskyldning, ei heller jobb. VGS er noe alle burde fullføre syns jeg.

Jo de har rett til tilpasset opplæring, men for enkelte er problemet så stort at de ikke orker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Magica*
Den venta jeg på... At det kom i fra en norsklærer kom heller ikke som et sjokk.

Jeg synes faktisk det er et poeng så lenge man rangerer sin egen "smarthet".

Ja, det kan de ha, men da har de ikke fulgt med i timene. Enda verre. Waste of time...virkelig.

Da er vi enige, frøken.

Jeg nevnte flere eksempler, så hvorfor hengte du deg opp i akkurat dette egentlig?

Står du ikke inn for alle eksemplene dine?

Norsk litteraturhistorie er da ganske viktig å ha en liten kunnskap i, er det ikke? Et eks: Når jeg tok opp norsk (ja, jeg ville ha en sekser skjønner du) klarte noen å si: "Hvem er Henrik Wergeland". Kjære vene, dama var over 30. Skjønner du litt av hva jeg vil frem til? Og det var ikke bare henne som kom med slike spørsmål.

Jeg er helt enig i at det hører til allmennkunnskap å vite hvem Henrik Wergeland var. Ellers skjønner jeg lite av eksempelet ditt - har du tatt opp norsk som et tema et eller annet sted eller har du tatt opp igjen faget? I hvilken sammenheng kom spørsmålet? Og var det folk uten videregående skole som kom med disse spørsmålene?

Hvordan vet du at jeg ikke har kontakt meg selv? Har du røntgensyn slik at du ser meg, kjenner meg og hele pakka via pc'n og inn i hjernen min?

Hvis du vil fremstå som god og fornuftig, så slo du i hjel det hele med det siste du skrev.

Det var da synd. ;) Jeg vet selvfølgelig ikke i hvilken grad du har kontakt med deg selv. Jeg har ikke røntgensyn. Jeg kjenner ikke deg, ikke hele pakka, og slett ikke hjernen eller pc'en din.

Har jeg sagt at du ikke har kontakt med deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Magica*
Barn er ingen unnskyldning, ei heller jobb. VGS er noe alle burde fullføre syns jeg.

Er det viktig for deg at vaskehjelpen din har videregående skole? Ser du ned på Røkke som ikke har fullført? Er utdannelse nødvendgvis veien for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig for deg at vaskehjelpen din har videregående skole? Ser du ned på Røkke som ikke har fullført? Er utdannelse nødvendgvis veien for alle?

Gode poenger :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har tenkt litt på dette her.

Er de som ikke har gått på VGS mindre smarte enn de som ikke har gått der?

Jeg mener... Norges historie, utenlandsk historie, samfunnslære, matematikk, kjemi, historie generelt, norsk litteratur, etc... Dette er da noe man burde kunne noe om for å få utviklet sin sosiale intelligens og sin akademiske intelligens, mener nå jeg.

Generelt sett tror jeg svaret er ja, de er mindre smarte.

Ikke fordi de ikke har deltatt i skoleundervisning (den blir man ikke smrt av, det er bare å pugge og ramse opp).

De er mindre smarte fordi de ikke forsto at videregående var en nøkkel til høyere utdanning (for de som tok det også).

På den annen side har du glansbilder som Røkke naturligvis!

Jeg vet om en mann som ikke har gått på videregående skole og ikke har utdanning. Men han har en større evne til argumentasjon og kunnskap/viten mer enn flere jeg kjenner som har studert i flere år ved høgskoler og universitet. Forskjellen er at røkla er smarte fordi de vet at det formelle er en inngangsbillett. Denne mannen jeg kjenner blåser i inngangsbilletten og da kan han heller ikke forvente å få jobber som krever høyere utdanning. Men at han har kompetansen likevel, det får jo andre da ikke vite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...