Gå til innhold

Er de som ikke har gått på VGS mindre smarte?


Snasen

Anbefalte innlegg

:ler: hvor mye av det man lærer på videregående husker man etter 1 år, 5 år, 10 år...?

Like mye som man husker etter barne- og ungdomskolen antakeligvis.

Og historie og annet tar man til seg etter egne ønsker og interesser, og dersom man ser en nyhetssending i ny og ne og leser aviser så tror jeg man er ganske godt dekket.

Ellers er antenner også en fin ting, og de har man eller har man ikke, uavhengig av vgs.

Jeg tok aldri videregående, men føler meg ikke spesielt kunnskapsløs.. :ler:

Jeg vil til og med påstå at jeg vet mer enn ungene mine og deres venner som har gått ut av vgs de siste tre-fire årene.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: hvor mye av det man lærer på videregående husker man etter 1 år, 5 år, 10 år...?

Like mye som man husker etter barne- og ungdomskolen antakeligvis.

Og historie og annet tar man til seg etter egne ønsker og interesser, og dersom man ser en nyhetssending i ny og ne og leser aviser så tror jeg man er ganske godt dekket.

Ellers er antenner også en fin ting, og de har man eller har man ikke, uavhengig av vgs.

Jeg tok aldri videregående, men føler meg ikke spesielt kunnskapsløs.. :ler:

Jeg vil til og med påstå at jeg vet mer enn ungene mine og deres venner som har gått ut av vgs de siste tre-fire årene.

:klappe: helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de har rett til tilpasset opplæring, men for enkelte er problemet så stort at de ikke orker det.

Joda, jeg ser poenget ditt, men skolevesenet i dag er såpass bra på mange måter at de skal fange opp de som har disse lese og skrivevanskene f.eks, men er de for belasted, så er det vel kanskje ingen vits å ta VGS, men da snakker vi om svært, svært få, og jeg syns dette var et dårlig argument.

Vi kan ta et eks: Det er til og med folk med downs som har bestått VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: hvor mye av det man lærer på videregående husker man etter 1 år, 5 år, 10 år...?

Like mye som man husker etter barne- og ungdomskolen antakeligvis.

Det er alt etter hva man legger opp til selv. Grunnutdanningen kan danne en fin grunnmur for videre kunnskap - men det forutsetter selvsagt at man faktisk har tilegnet den kunnskapen og holder den ved like.

Og historie og annet tar man til seg etter egne ønsker og interesser, og dersom man ser en nyhetssending i ny og ne og leser aviser så tror jeg man er ganske godt dekket.

Det tror ikke jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er et poeng så lenge man rangerer sin egen "smarthet".

Da er vi enige, frøken.

Står du ikke inn for alle eksemplene dine?

Jeg er helt enig i at det hører til allmennkunnskap å vite hvem Henrik Wergeland var. Ellers skjønner jeg lite av eksempelet ditt - har du tatt opp norsk som et tema et eller annet sted eller har du tatt opp igjen faget? I hvilken sammenheng kom spørsmålet? Og var det folk uten videregående skole som kom med disse spørsmålene?

Det var da synd. ;) Jeg vet selvfølgelig ikke i hvilken grad du har kontakt med deg selv. Jeg har ikke røntgensyn. Jeg kjenner ikke deg, ikke hele pakka, og slett ikke hjernen eller pc'en din.

Har jeg sagt at du ikke har kontakt med deg selv?

Har jeg rangert min egen smarthet? Hvordan?

Jeg stiller spørsmål om de som ikke har gått på vgs.

Jo, jeg står inne for alle, men lurte på hvorfor du akkurat kun brukte det eksempelet?

Men, jeg tror faktisk man kan utvikle sos.intelligens ved å fordype seg i norsk litteraturhistorie, jeg. For meg har det fungert sånn i allefall.

Jeg tok opp selve norsk faget fra VGS for noen år siden.

Ja, hun har gått på VGS før. Uansett, Wergeland lærer man jo om på barneskolen også... Så da har hun vel ikke fulgt med der heller da (uff, så slem jeg er).

Det kunne tolkes veldig dithen at du mente at jeg ikke hadde kontakt med meg selv (les igjen hva du skrev). Men hvis det ikke var det du mente er det ikke noe mer å diskutere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har opplevd med mennesker som ikke har fullført videregående er at mange av dem har problemer med å se en sak fra flere sider. De er flinke til å argumentere rett og slett fordi de bare "kjører" på med sitt argument hele tiden, uten å reflektere rundt alle aspekter av saken.

Med det sagt, er det selvfølgelig ikke alle som blir sånn, men jeg mener at skolegang er en vesentlig del av det å kunne oppfylle sitt potensiale og utvikle seg som mennesker. De som klarer å "bli sitt beste" uten skolegang skal selvfølgelig ha respekt for det, men jeg tror de er i mindretall. Videregående er en allmenndannelse, og ikke bare en utdannelse- og ofte merker jeg forskjell fra de som har gått igjennom en slik, og de som ikke har gjort det.

Der skrev du egentlig det jeg ikke helt fikk formulert.

Veldig enig i dette.

Man blir ikke så innmari bombastisk, og som du sier... Man ser ting i perspektivt.

F.eks, når man leser en novelle blir man jo bedt om å tolke novellen på x-antall måter. Da må man jo ha et åpent sinn å si at sånn og sånn er det. Og det vil man jo selvsagt føre med seg videre i livet, og i andre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: hvor mye av det man lærer på videregående husker man etter 1 år, 5 år, 10 år...?

Like mye som man husker etter barne- og ungdomskolen antakeligvis.

Og historie og annet tar man til seg etter egne ønsker og interesser, og dersom man ser en nyhetssending i ny og ne og leser aviser så tror jeg man er ganske godt dekket.

Ellers er antenner også en fin ting, og de har man eller har man ikke, uavhengig av vgs.

Jeg tok aldri videregående, men føler meg ikke spesielt kunnskapsløs.. :ler:

Jeg vil til og med påstå at jeg vet mer enn ungene mine og deres venner som har gått ut av vgs de siste tre-fire årene.

Jeg husker en del etter barne/ungdomskolen jeg. det er hva man gjør det til selv. ;)

Du kan ikke mene at nyheter holder for å dekke f.eks norges historie helt tilbake til 1800-tallet f.eks? Nei, nå er du på jordet mysan.

At man får med seg hva som skjer pr i dag, ja, men det er jo en helt annen sak.

Der kom jo poenget til som den ene brukeren her skrev: Du VET så veldig godt, men vi andre er ofte litt mer forsiktige i ytringene våre. Du bekreftet bare det jeg og den andre brukeren ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesutdanning får man på videregående skole. :)

... eller er det mulig at du mener allmennfag/ artium/ studiespesialisering, Snasen...?

Jeg mener vel egentlig allmennfag, men yrkesfag kan jo også spille en rolle, jeg regner med at de lærer litt om det elementære her i livet for det. De fordyper seg kanskje ikke så mye i det allmenne. Det sier jo seg selv. De må jo bruke tiden sin på evt rørleggerstudiumet eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer kunnskap, jo mindre skråsikkerhet. TS er veldig skråsikker.

Jeg vil ikke kalle meg skråsikker. Jeg står bare inne for det jeg mener. Altså, at det å fullføre vgs er en veldig god ting. Grunnmuren og åpningen for videre studier f.eks. Pluss innsikten man får i samfunnet og diverse.

Så, ja, jeg er ganske skråsikker i at VGS er en kjekk ting, og det er jeg nok ikke alene om. Hvorfor ellers skulle det være at foreldre er så ivrige på å få barna inn på VGS da? Jo, for at de skal komme seg videre i livet å få innsikt i selve verdensbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom jo poenget til som den ene brukeren her skrev: Du VET så veldig godt, men vi andre er ofte litt mer forsiktige i ytringene våre. Du bekreftet bare det jeg og den andre brukeren ville frem til.

Hehe, du kan da ikke være seriøs.. Hva er det de sier på engelsk; pot, meet kettle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vel egentlig allmennfag, men yrkesfag kan jo også spille en rolle, jeg regner med at de lærer litt om det elementære her i livet for det. De fordyper seg kanskje ikke så mye i det allmenne. Det sier jo seg selv. De må jo bruke tiden sin på evt rørleggerstudiumet eller noe...

det er vel likevel ikke dermed sagt at de er mindre innelligente enn de som tar allmenn, det har med interesser og gjør. Har en sønn som bare har 5 og 6 på ungdomskolen, men han skal bli elektriker sier han, og det er hans valg. De kan bli såfør på en bossbil for min del, bare de trives med det de holder på med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at alle ta høyere utdanning, eller at det er mindreverdig å ta en yrkesutdannelse - i vårt samfunn er alle ledd like viktige. Det er snakk om påpeke de positive ting som utdannelse ofte fører med seg (og da snakker jeg om de som faktisk følger med under utdannelsen, og som evt. også følger det opp etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man fint kan tilegne seg kunnskap på egen hånd, uten å gjøre det via skolegang. Dermed blir det håpløst å generlaisere på denne måten. Selv har jeg feks fullført allmenn vgs, men har tilegnet meg mye mere kunnskap om både samfunn, historie og politikk utenom skolegangen, både mens jeg gikk på skolen, og i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alt etter hva man legger opp til selv. Grunnutdanningen kan danne en fin grunnmur for videre kunnskap - men det forutsetter selvsagt at man faktisk har tilegnet den kunnskapen og holder den ved like.

Det tror ikke jeg. ;)

Det har også mye å si hva slags lærere man har hatt i de forskjellige fagene. Noen evner å gjøre sitt fag interessant mens andre gjør det til en lidelse.

Og som grunnlag for videre utdannelse er selvfølgelig vgs en nødvendighet, men for å klare seg i det daglige? Kjekt å ha, men ingen nødvendighet.

Før i tiden, for ikke så veldig lenge siden, tok ikke alle vgs faktisk. Vil dere påstå at disse er kunnskapsløse i dag? Tror ikke det.

Jeg våger fremedeles å mene at mange uten vgs kan være mer kunnskapsrike enn en nyutklekket russ som egentlig bare har kavet seg gjennom vgs fordi det var forventet - kanskje til og med på en linje vedkommende ikke hadde så stor interesse fordi han eller hun ikke kom inn på drømmelinja...

Det jeg sier er egentlig bare at dette er svært individuelt.

Jeg husker en del etter barne/ungdomskolen jeg. det er hva man gjør det til selv. ;)

Du kan ikke mene at nyheter holder for å dekke f.eks norges historie helt tilbake til 1800-tallet f.eks? Nei, nå er du på jordet mysan.

At man får med seg hva som skjer pr i dag, ja, men det er jo en helt annen sak.

Der kom jo poenget til som den ene brukeren her skrev: Du VET så veldig godt, men vi andre er ofte litt mer forsiktige i ytringene våre. Du bekreftet bare det jeg og den andre brukeren ville frem til.

Nei, selvfølgelig ikke - deg jeg sier er at man selv tar til seg det man ønsker angående historie, f.eks norgeshistorien fra 1800-tallet og frem til i dag.

Dette har alltid vært et gørrkjedelig fag for min del, og jeg hadde ikke lærere som klarte å gjøre det interessant heller. Eldre historie derimot, elsker jeg. Vikingtiden og bakover.

Og når det gjelder min påståelighet, så har jeg aldri sagt at jeg VET at sånn er det for alle - hva man får ut av vgs er individuelt. Og det samme gjelder hva man tar til seg via andre kanaler. Folk er forskjellige Snasen, min erfaring er at du er blant de som finner dette vanskelig å forstå.

Så, ja, jeg er ganske skråsikker i at VGS er en kjekk ting, og det er jeg nok ikke alene om. Hvorfor ellers skulle det være at foreldre er så ivrige på å få barna inn på VGS da? Jo, for at de skal komme seg videre i livet å få innsikt i selve verdensbildet.

Og hvem var det som påstod at man ble litt mer rund i kantene og mindre skråsikker dersom man tok vgs?

Når foreldre i dag er så ivrige på å få ungene inn i videregående skole, så er det fordi samfunnet har blitt sånn at uten har du ikke en sjans. Ikke fordi du blir så overvettes smart av de tre årene, men fordi de er et springbrett videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en litt annen måte:

Jeg tror de som går vgs og i tillegg tar en universitetsutdannelse - og som følger med i timene og faktisk gjør den innsatsen som skal til for å lære noe - ender opp med å bli mer kunnskapsrike enn flertallet av de som ikke går vgs.

Man kan selvsagt tilegne seg kunnskap selv - noe som er viktig etter endt utdannelse om man ikke skal glemme alt, som her har nevnt. Men hvor mange av dem som ikke har gått vgs setter seg inn i filosofihistorie, vitenskapteori og lignende emner? Noen gjør det, og all ære til dem, men de fleste antar jeg ikke gjør det.

Og, nei, man trenger ikke denne kunnskapen for å "klare seg i hverdagen". På ingen måte. Men den er flott å ha for dem som har ambisjoner om å gjøre mer ut av livet enn bare å "klare seg". (Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om karrieremessige ambisjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en litt annen måte:

Jeg tror de som går vgs og i tillegg tar en universitetsutdannelse - og som følger med i timene og faktisk gjør den innsatsen som skal til for å lære noe - ender opp med å bli mer kunnskapsrike enn flertallet av de som ikke går vgs.

Det skulle jo bare mangle at de ikke hadde mer kunnskaper om diverse ting, ellers var det vel helt bortkastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å si det på en litt annen måte:

Jeg tror de som går vgs og i tillegg tar en universitetsutdannelse - og som følger med i timene og faktisk gjør den innsatsen som skal til for å lære noe - ender opp med å bli mer kunnskapsrike enn flertallet av de som ikke går vgs.

Man kan selvsagt tilegne seg kunnskap selv - noe som er viktig etter endt utdannelse om man ikke skal glemme alt, som her har nevnt. Men hvor mange av dem som ikke har gått vgs setter seg inn i filosofihistorie, vitenskapteori og lignende emner? Noen gjør det, og all ære til dem, men de fleste antar jeg ikke gjør det.

Og, nei, man trenger ikke denne kunnskapen for å "klare seg i hverdagen". På ingen måte. Men den er flott å ha for dem som har ambisjoner om å gjøre mer ut av livet enn bare å "klare seg". (Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om karrieremessige ambisjoner).

Her drar du inn universitetsutdannelse, og der er det vel ingen som har påstått at man ikke sitter igjen med mer kunnskap enn folk uten utdannelse. Men kunnskap om hva? Kunnskap de trenger for å snakke med kolleger og andre med samme utdannelse, ja. Helt klart.

Du nevner f.eks. vitenskapsteori som et emne... er det viktig for folk flest å kunne noe om dette? Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan påstå at jeg aldri har hatt behov for å vite det minste skvatt om akkurat dette. Der samme med filosofihistorie. Hvis jeg skulle trengt det, måtte det være for å diskutere det med andre som også kan noe om emnet. Filosofere kan jeg, dog totalt uten påvirkning av hva tidlige filosofer har har undret seg over.

Nei, hvor mange av de som ikke har gått vgs setter seg inn i filosofihistorie? De som har interesse av faget gjør det sikkert. Vi som interesserer oss nada for akkurat dette gjør det neppe.

Jeg tror forresten at om jeg spør mine barn, deres venner og de av mine egne venner som faktisk har gått vgs hva de kan og vet om filosofihistorie så får jeg temmelige tomme svar.

Spurte forresten Yme nå om han i det hele tatt hadde filosofihistorie på skolen - det hadde han ikke. Ikke vitenskapsteori heller.

Videre vil jeg påstå at høyere utdannelse ikke nødvendigvis gjør deg mer "levedyktig" enn uten. Jeg har jobbet sammen med folk med masters og bachelors og gud vet hva - INNEN ETT FAG - de var rasende gode i faget sitt, men å greie å fjerne et fastsatt papir fra en kopimaskin lå for høyt for dem.

Ellers, for å dra diskusjonen tilbake til vgs, å holde høyskoler og universiteter unna, så tror jeg som nevnt at mange sover seg gjennom de tre årene med knappe ståkarakterer. Er disse spesielt kunnskapsrike? Eller hva med alle som havner på almenfaglig pga manglende karakterpoeng for andre linjer som de faktisk har interesse av - tror du disse blir spesielt kunnskapsrike? Det krever innsats å tilegne seg kunnskap, og her kommer individene inn - det er individuelt hvor mye du skal få ut av videregående, og ingen garanti for noe som helst.

Og ting man interesserer seg for, lærer man - det man ikke interesserer seg for forsvinner rimelig fort ut igjen etter endt skolegang.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Det visste jeg ikke. Dette var nytt for meg.

Så lærte du noe nytt i dag også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...