Gjest Piper Skrevet 27. mai 2007 #21 Del Skrevet 27. mai 2007 haha. jeg må alltid le av deg piper. du har slike standarsvar, du. På samme måte som du har standardspørsmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
messy Skrevet 27. mai 2007 #22 Del Skrevet 27. mai 2007 Det jeg har opplevd med mennesker som ikke har fullført videregående er at mange av dem har problemer med å se en sak fra flere sider. De er flinke til å argumentere rett og slett fordi de bare "kjører" på med sitt argument hele tiden, uten å reflektere rundt alle aspekter av saken. Med det sagt, er det selvfølgelig ikke alle som blir sånn, men jeg mener at skolegang er en vesentlig del av det å kunne oppfylle sitt potensiale og utvikle seg som mennesker. De som klarer å "bli sitt beste" uten skolegang skal selvfølgelig ha respekt for det, men jeg tror de er i mindretall. Videregående er en allmenndannelse, og ikke bare en utdannelse- og ofte merker jeg forskjell fra de som har gått igjennom en slik, og de som ikke har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 27. mai 2007 #23 Del Skrevet 27. mai 2007 Så dere mener altså at de som ikke har allmenn men en yrkesutdanning er mindre intelligente enn dere, kan dere ikke tenke at det kan ha noe med interesser å gjøre, og ikke med intelligens (må bare presisere at jeg har artium fra Handelsgymnasium) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #24 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg har selv fullført vgs, og gått videre på både universitet og høyskole. Men når jeg tenker tilbake på vgs må jeg innrømme at det var ikke mye jeg lærte der. Alt ble lagt opp for at alle elevene skulle komme seg gjennom fagene, lista ble lagt så lavt at selv de "mindre smarte" (eller hva man skal kalle dem) skulle klare seg. Jeg har snakket med en lærer på vgs, og hun fortalte meg at det er altfor sjelden de ikke gir ståkarakter kun utfra ferdighetene. Årsakene til at de ikke får ståkarakter er gjerne at de ikke har møtt opp i timen tilstrekketlig. Alt i alt synes jeg ikke man må være så veldig smart for å ha kommet seg gjennom vgs, de aller fleste vil klare å komme seg gjennom 3 år ved å møte opp i timen og få karakteren 2 i alle fag på den måten. Min erfaring fra universitet og høyskole er at det jammen meg ikke bare er "glupinger" der heller. Utrolig mange lite reflekterte mennesker, og det skyldes jo tildels at de er lite forberedt fra vgs, samt at de ikke er godt nok motivert. Og jammen meg klarer ikke selv de minst intelligente medstudentene å klare å karre til seg Eer uten å kunne noe som helst. Etter 5 år på lavere grad (har skiftet retning noen ganger) skal jeg endelig begynne på master, og da håper jeg at jeg endelig skal møte mer motiverte og dyktige medstudenter. Men er jammen meg ikke sikker på at alle der heller er så flinke. Nå har det jo blitt så vanlig å ta universitetsutdannelse, det er jo noe alle "må" ha, og flere tar også master. Så man må nesten over på doktorgrad for å kunne utfordre sine akademiske ferdigheter. Man må jo faktisk heller ikke ha vgs lenger for å begynne å studere på universitet. En av de mest motiverte og dyktigste medstudentene jeg har gått sammen med hadde kommet inn på bakgrunn av yrkeserfaring/23/5-regelen. Hun hadde masse å bidra med og oppnådde veldig gode resultater. Hun var jo selvsagt litt eldre, og det gjør jo ofte at man blir litt mer reflektert. Det er imidlertid det lureste å få avlagt vgs mens man er ung (16 år), siden man jo mister retten til vgs etter fylte 20 år, og må over på voksenopplæring som kan være av litt varierende kvalitet fra kommune til kommune. Jeg synes derfor synd i dem som dropper ut av vgs som unge og utolmodige tenåringer som ikek vet selv hva de vil. For siden "alle" nå tar vgd blir man veldig unormal som ikke gjør det. Undersøkelser har også vist at de som ikke har artium har vanskeligere for å få seg jobb enn de som har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Magica* Skrevet 27. mai 2007 #25 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Så dere mener altså at de som ikke har allmenn men en yrkesutdanning er mindre intelligente enn dere, kan dere ikke tenke at det kan ha noe med interesser å gjøre, og ikke med intelligens (må bare presisere at jeg har artium fra Handelsgymnasium) Yrkesutdanning får man på videregående skole. ... eller er det mulig at du mener allmennfag/ artium/ studiespesialisering, Snasen...? Endret 27. mai 2007 av *Magica* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 27. mai 2007 #26 Del Skrevet 27. mai 2007 Artium er jo ingen utdannelse, da MÅ en jo nesten gå videre. En yrkesutdanning (som jo også er videregående idag) er vel like mye verd. Må bare få si at jeg har en sønn på 20, som har 3 år på vg, Han fikk ikke læreplass etterpå, men klarte å få seg jobb, med det han ønsket å holde på med, nå har han som 20-årig allerde en jobb med over 300.000,- i årsinntekt, Mer enn mora som har jobba i samme bedrift i snart 25 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merneith Skrevet 27. mai 2007 #27 Del Skrevet 27. mai 2007 Jo mer kunnskap, jo mindre skråsikkerhet. TS er veldig skråsikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 27. mai 2007 #28 Del Skrevet 27. mai 2007 Yrkesutdanning får man på videregående skole. ... eller er det mulig at du mener allmennfag/ artium/ studiespesialisering, Snasen...? Jeg tolket det slik at en mente man måtte ha allmenn for å vite hvor intelligent man var, men jeg kan ha tolket feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lazuli Skrevet 27. mai 2007 #29 Del Skrevet 27. mai 2007 Jo mer kunnskap, jo mindre skråsikkerhet. Jo mer man vet, dess mer skjønner man at man ikke vet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. mai 2007 #30 Del Skrevet 28. mai 2007 Etter min erfaring er det større sjanse for å kunne argumentere godt, holde seg saklig og - ikke minst - tåle kritikk - hvis man har gått vgs og videre på universitetsutdannelse. Det betyr ikke at alle som utdannelse har disse egenskapene, og at ingen som ikke har utdannelse har dem. Det er bare en trend jeg selv har erfart, og som ligger i hva man lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 28. mai 2007 #31 Del Skrevet 28. mai 2007 Etter min erfaring er det større sjanse for å kunne argumentere godt, holde seg saklig og - ikke minst - tåle kritikk - hvis man har gått vgs og videre på universitetsutdannelse. Syntes jeg takler disse tingene riktig så bra jeg, selv om jeg ikke er universitetsutdannet, men jeg tar kanskje feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. mai 2007 #32 Del Skrevet 28. mai 2007 Syntes jeg takler disse tingene riktig så bra jeg, selv om jeg ikke er universitetsutdannet, men jeg tar kanskje feil Hvis du leser det jeg skrev i avsnittet nedenfor det du siterte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 28. mai 2007 #33 Del Skrevet 28. mai 2007 Om de er mindre inteligente vet jeg ikke, men de har om ikke annet tatt et litt lite smart valg. Virderegående skole er veien til videre utdanning og å velge vekk dette er kanskje ikke så lurt i hennhold til videre arbeid. Det er klart mange av de som ikke har videregende klarer seg fint og får gode jobber, men på en generell basis er det nok ferre av disse som klarer dette enn de som tar utdanning. Selv lærte jeg svært lite på virderegående, og husker enda mindre av det jeg faktisk lærte. Videregående hadde altså ikke en innvirkning på min "smarthet" dirrekte. Men smart er det likevel å fullføre videregående da dette øker sannsynligehten for å få seg en jobb senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. mai 2007 #34 Del Skrevet 28. mai 2007 Utdannelse mener jeg er en bra ting, selv om man kanskje etterhvert får en jobb som har lite eller ingenting med den å gjøre. Fordi ved å lære så holder man hjernen i sving, og jo mer man kan, jo lettere er det å lære nye ting. Kunnskap er aldri feil eller bortkastet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 28. mai 2007 #35 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Det er såklart ikkje slik at alle som har gått på VGS eller har enda høgare utdanning, er smartare enn alle som kun har grunnskule. Det finst personar som ikkje har noko utdanning utover grunnskule, som er veldig intelligente. Og det finst personar med universitetsutdanning, som ikkje har spesielt høg IQ. Likevel er det ein tendens til at personar med høg utdanning, er meir intelligente enn personar med lav utdanning. Reknar ein ut gjennomsnittsintelligensen for alle personar i landet som kun har grunnskule, og samanliknar det med gjennomsnittsintelligensen til alle personar i landet med universitetsutdanning - så er det klart at gjennomsnittsintelligensen i universitetsgruppa er høgare enn i grunnskulegruppa! Det er jo ein selvfølge at det er slik. Derfor skjønnar eg kva Snasen meinar med spørsmålet sitt, sjølv om ho kanskje formulerte seg litt feil. Ho har rett i det ho skriver, så lenge hoikkje generaliserer, og påstår at ALLE med vidaregåande utdanning eller høgare utdanning, er smartare enn alle med kun grunnskuleutdanning. Endret 28. mai 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #36 Del Skrevet 28. mai 2007 Jo mer kunnskap, jo mindre skråsikkerhet. Ikke nødvendigvis. Skråsikkerheten kan være bevisst, og bli brukt som et styringsinstrument. Kanskje TS gjør nettopp det? PS! Du må bare være leder/sjef i yrkeslivet, sant? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #37 Del Skrevet 28. mai 2007 Etter min erfaring er det større sjanse for å kunne argumentere godt, holde seg saklig og - ikke minst - tåle kritikk - hvis man har gått vgs og videre på universitetsutdannelse. Det betyr ikke at alle som utdannelse har disse egenskapene, og at ingen som ikke har utdannelse har dem. Det er bare en trend jeg selv har erfart, og som ligger i hva man lærer. Min erfaring er at folk med ingen utdanning og som heller ikke har videregående skole (les: eldre generasjoner som ikke har det), er at de ikke er i stand til å tenke abstrakt, tolke generaliseringer og at de tar det meste som personlig kritikk, når det egentlgi er en generell diskusjon. Det kan være slitsomt å forholde seg til slike! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 28. mai 2007 #38 Del Skrevet 28. mai 2007 synes ikke de er sosialt mindre intelligente nei, vet om mange med høyere utdannelse som har veldig liten sosial intelligens, hvis du har fulgt litt med har du sikkert fått med deg at sosial intelligens ikke er et fag på videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 28. mai 2007 #39 Del Skrevet 28. mai 2007 Utdannelse mener jeg er en bra ting, selv om man kanskje etterhvert får en jobb som har lite eller ingenting med den å gjøre. Fordi ved å lære så holder man hjernen i sving, og jo mer man kan, jo lettere er det å lære nye ting. Kunnskap er aldri feil eller bortkastet. Dette blir litt på siden av hovedspørsmålet, men jeg er tilbøyelig til å være svært uenig med deg i dette. Hvis man tar en høyere utdannelse som det er lite sannsynlig å finne relevant arbeid i etterpå, er det jo på mange måter litt idioti? Greit, du har lært mye underveis, men jeg kan ikke skjønne annet enn at noe av det må føles bortkastet hvis man da "må ta til takke med" en jobb som har lite eller ingenting med utdannelsen å gjøre? Har det vært en klok avgjørelse når man sitter igjen med høyt studielån, lav lønn og jobb som ikke har noe med utdannelsen å gjøre? Hjelper det da at man iallefall har bedre allmenndannelse enn tidligere klassekamerater som "bare" tok yrkesfag og kan mindre om filosofihistorie og store tenkere enn oss som tok høyere utdannelse? Det hender i allefall at jeg lurer på dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. mai 2007 #40 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Jeg mener så absolutt at kunnskap aldri er bortkastet. Kunnskap vil fungere som en "grunnmur" for videre kunnskap. Det gjør at man lærer ny kunnskap lettere fordi man allerede har knagger å henge det på, man får utvidet horisonten og får en bredere forståelse av hvordan verden henger sammen. Går man på universitetet får man ofte generell kunnskap om filosofihistorie og vitenskapsteorier, noe som også er viktig å kunne for å høyne forståelsen av hvordan verden fungerer og er satt sammen - og hvorfor vi er her vi er i dag. Jeg tar en utdannelse som jeg ikke vet om jeg får meg en jobb på etterpå. Slik jeg ser det, så skal jeg være yrkesaktiv i ca. 40-45 år av mitt liv. Om jeg da bruker 3-5 år av dette på å lære meg noe som jeg både interesserer meg for og som utvider min horisont og forståelse, så ser på det som bare positivt. Får jeg jobb innenfor dette feltet, så blir det en bonus. Endret 28. mai 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå