Gå til innhold

Halvfabrikat - er det mange av dere som bruker det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke lage velsmakende blomkålsuppe fra bunnen av, så akkurat der blir det posesuppe. I tillegg bruker vi halvfabrikat når vi spiser taco/fajitas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg innrømmer gjerne at jeg bruker mye halvfabrikata. Både jeg og sambo er studenter og økonomien er deretter. Frukt, grønt og å ha mye basisvarer koster faktisk endel, vi hadde en storhandel av basisvarer her om dagen og da kjøpte vi endel hermetikk, ris, pasta, supper, sauser og lignende og brukte opp en tredjedel av matbudsjettet for en måned.

For oss er det for øyeblikket mye billigere å f.eks kjøpe kalkunsnitzel til 15 kroner for to personer, 16 fiskepinner til 7 kroner, svinekjøttstrimler til 20 kroner osv.

Supper og sauser er jo ikke basisvarer, men halvfabrikata :) Mel, smør og melk eller vann og buljong/kraft er gjerne hovedingredienser i suppe og sausbase, og er nok billigere enn posene, dessuten må man jo ofte ha en eller flere ingredienser i tillegg (smør, melk, fløte, kjøtt) til posene. Frukt og grønt KAN bli dyrt, men man kan også velge å bruke mest av de sortene som er billige (gulrøtter og andre rotfrukter, løk, kål osv) og holder seg lenge. I tillegg får man jo i seg mer næringsstoffer når man bruker råvarer.

Svinekjøttstrimler er ikke halvfabrikata. Seifilet er rimelig og inneholder mer fisk enn fiskepinner :-)

Men jeg skjønner dere godt - jeg lagde ikke mye mat fra bunnen da jeg var student jeg heller, annet enn ulike pastasalater og wok (med frosne grønnsaker). Og det er en stor fordel å ha god plass i fryseren, og nok plass i kjøleskapet til å kunne oppbevare grønnsaker over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å lage ting fra bunnen av, og gjør det ofte også. Men, jeg gidder ikke alltid, særlig når jeg synes at knorr lasagne er kjempegodt, Bali kyllinggryte fra Toro er noe av det beste jeg vet, og Dolmio tomatsaus med ekstra hvitløk er både min og mannens favoritt, ja da bruker jeg det. På ekstra travle dager spiser vi til og med Fjordland og synes det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper og sauser er jo ikke basisvarer, men halvfabrikata :) Mel, smør og melk eller vann og buljong/kraft er gjerne hovedingredienser i suppe og sausbase, og er nok billigere enn posene, dessuten må man jo ofte ha en eller flere ingredienser i tillegg (smør, melk, fløte, kjøtt) til posene. Frukt og grønt KAN bli dyrt, men man kan også velge å bruke mest av de sortene som er billige (gulrøtter og andre rotfrukter, løk, kål osv) og holder seg lenge. I tillegg får man jo i seg mer næringsstoffer når man bruker råvarer.

Svinekjøttstrimler er ikke halvfabrikata. Seifilet er rimelig og inneholder mer fisk enn fiskepinner :-)

Men jeg skjønner dere godt - jeg lagde ikke mye mat fra bunnen da jeg var student jeg heller, annet enn ulike pastasalater og wok (med frosne grønnsaker). Og det er en stor fordel å ha god plass i fryseren, og nok plass i kjøleskapet til å kunne oppbevare grønnsaker over tid.

Joda, jeg vet at alt jeg ikke nevnte var halvfabrikata. Det jeg mente med at vi handlet inn alt mulig av tilbehør som kan ligge lenge er jo at det spiste opp mye av matbudsjettet vårt så jeg kan ikke forestille meg hvordan det skulle vært om jeg skulle kjøpt en hel del basisvarer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Veldig lite halvfabrikata her i huset. Det meste lages fra bunnen av, bortsett fra når jeg er fri for hjemmelagde fiskeboller og fiskekaker, da hender det at jeg kjøper ferdige. Men aldri på boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bruker endel tomatbønner i perioder, men bortsett fra det så kommer jeg knapt på noe halvfabrikata vi har i hus. Kanskje et par pakker nutanaburgere i året. Brød er vel helfabrikata (?), og jeg vet jeg burde bakt det selv, men jeg er litt i lateste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke halvfarikata, og for meg det har å gjøre med både smak, sunnhet og prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart poenget med helfabrikata som frossen lasagne, Fjordland, osv. som man bare putter i mikrobølgeovnen. Da slipper man å lage mat, og det blir minimalt med oppvask. Halvfabrikata derimot skjønner jeg ikke helt poenget med. Hvis man allikevel må drive og røre ut diverse pulvere i væske, og koke og styre og kanskje tilsette kjøtt, grønnsaker, osv., er det vel like greit å lage maten fra bunnen? Vi har aldri verken hel- eller halvfabrikata hjemme hos oss. Hvis vi har dårlig tid lager vi heller enkle og raske retter som omelett, pasta, salat, ovnsbakt fiskefilet, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Halvfabrikata derimot skjønner jeg ikke helt poenget med. Hvis man allikevel må drive og røre ut diverse pulvere i væske, og koke og styre og kanskje tilsette kjøtt, grønnsaker, osv., er det vel like greit å lage maten fra bunnen?
Det er akkurat her jeg ramler av også. Jeg leste en artikkel om de første kakemiksene som ble sluppet ut på det amerikanske markedet, og de solgte visst helt elendig. Det var da kakemikser hvor alt var tilsatt, melkepulver, egg, fett, man skulle bare tilsette vann, røre rundt og helle i formen. Solgte ikke.

Men da de gjorde det sånn at man måtte tilsette noe greier selv, feks knekke egg og smelte smør og sånn, DA tok salget av! Teorien var at da følte folk at de hadde lagd mat, gjort noe selv liksom. Det var skikkelig vinn-vinn for produsenten, vi bare tar ut noen av de dyreste ingrediensene, og lar folk tilsette det selv, og så selger det bedre!

Det man får i poser med halvfabrikata er jo for det meste bare ting som mel, ris, pasta, sukker, salt, fett, MSG, krydder osv. Billige ting. Egg, kjøtt, ost og sånt må man tilsette selv.

Jeg har bodd sammen med en amerikaner som var oppvokst på halv- og helfabrikata, og hun var ganske hjelpeløs når det kom til matlaging. For å ta et eksempel, så hadde vi bestemt oss for å lage hvitløkssmør, og hun raste av gårde for å finne hvitløkssmør-pulveret. Når jeg sa at det blir mye bedre hvis vi lager det med fersk hvitløk så tente hun på ideen, men det hadde liksom ikke falt henne inn i det hele tatt, for i hennes verden trengte man en pose til alt. Hvordan lage pumpkin pie for eksempel? Jo da kjøper man paiskall, og en boks med paifyll, og så en boks med sprutekrem til servering.

Så jeg tror halvfabrikata gjør folk hjelpeløse på kjøkkenet, hvis man ikke kjenner til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som bruker mye halv og hel-fabrikata, og kommer til å fortsette med dette selv om andre mener det er både dyrere og mindre godt.

For meg, synes jeg det er mye enklere. Jeg har rett og slett ikke alle basisvarene i skapet, det tar mye plass, det går ut på dato før jeg får brukt det opp, og det koster meg mer å lage mat fra bunnen til x-antall måltider når jeg bare er en og ikke har stor nok fryser til å kunne fryse ned store mengder mat.

men min viktigste grunn til å holde på halv og helfabrikataen min, er rett og slett fordi jeg hater å lage mat!

Må jeg stå å måle og blande og (for meg) styre og greie, da gidder jeg ikke og ender opp med brødskiver istedenfor. (jeg baker ikke mitt eget brød heller nei)

Jeg kjøper alle argumentene for å lage fra bunnen, men det passer likevel ikke for meg, rett og slett fordi jeg ikke liker det.

KAN lage mat ja, kan lage god mat og, fra bunnen, og gjør det en gang i blant, særlig om jeg skal ha gjester eller skal ha med mat bort, men missliker det for mye til å velge det i hverdagen.

(Og nei, det tar ikke like kort tid å lage lasangne fra bunnen av som fra ferdigpose. Dessverre... Enig i at hjemmelaget er myye bedre!)

helt enig, for meg tar det heller ikke like kort tid å lage fra bunnen, selv om jeg vet det tar like kort tid for ANDRE å lage fra bunnen som jeg bruker på halvfabrikata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt her og der, men prøver å bruke så lite som mulig.

Tomatbønner syns jeg er kjempegodt og bruker buljongterninger/flytende buljong fremfor å koke selv. Potetmospose er lettvint og greit til travel hverdag, men hjemmelaget er mye bedre, men det er mer søndagsmat pga mye meierismør og fløte.

Teller ferdige fiskekaker? Bruker det, de jeg kjøper inneholder ingen e-er og litt over 60% fisk. Ikke de verste altså.

Ferdiglaget sjokoladepudding og vanilje-saus og krem er kjempegodt.

Fjordland kjøttkaker og sursøt kylling kan jeg godt finne på å kjøpe hvis jeg spiser middag alene. Det samme gjelder Mia porsjonspai.

Bruker veldig lite saus, lager hvit-, brun- og tomatsaus selv, og kan ellers finne å vispe i hop noe i en gryte fra hodet. Hollandaise og bernaise bruker jeg pose på, men sjelden jeg lager. Gryteretter som er ferdige blir bare noe tynt skvip syns jeg.

Det var vel det faktisk, bruker ikke så mye halvfabrikata, men er ikke fanatisk.

EDIT: Kan forresten godt finne på å kjøpe dypfryste spann med kjøttsuppe, er ikke tid å koke kjøttsuppe etter skolen... Andre supper derimot lages fra bunn, oftest kyllingsupper.

Endret av Scheherazade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker endel halvfabrikata. Jeg klarer aldri å lage blomkål og brokkolisuppe til 15kr, for eksempel.

Melblandinger bruker jeg om jeg skulle finne på å bake, som er meget sjelden, også fordi det er billigere.

Hvit saus og god saus til kalkunfileten min lager jeg også selv, men de er langt ifra sunne.

For meg er det nok prisen som har mye å si.

(MEN; jeg har aldri noensinne smakt bedre gratinerte poteter enn den jeg mikser med ferdigpakker fra Knorr (eller var det Toro?)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da de gjorde det sånn at man måtte tilsette noe greier selv, feks knekke egg og smelte smør og sånn, DA tok salget av! Teorien var at da følte folk at de hadde lagd mat, gjort noe selv liksom.

:ler:

Et vennepar fortalte at de hadde hatt deilig hjemmelaget blomkålsuppe til middag. "Åh", sa jeg, "åssen lagde du den?"

Jo, hun hadde en suppepose som hun hadde i ekstra blomkål :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Jeg bruker ofte wok-poser, tikka masala boksen, fisk uten bein i pakke og andre halvfabrikata. Det syntes jeg er helt greit både fordi kjøkkenet mitt er veldig lite, og når jeg vil ha mat så vil jeg ha mat fortest mulig. Jeg har heller ikke plass og jeg gidder ikke å ha tusenvis av ingredienser til forskjellige matretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trodde jeg lagde saus fra bunnen av når jeg brukte buljong kjøpt på butikken, men jeg er tydeligvis helt på bærtur.

Hvordan lager man buljong...? :sjenert: Koker kraft av et bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...