Gå til innhold

Halvfabrikat - er det mange av dere som bruker det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Følger ingen eksakt oppskrift, men det blir omtrent slik: Steker en stor hakket løk og så mye hakket hvitløk man vil ha. Tar ut og bruner kjøttdeigen. Ha løken tilbake og tilsett en revet gulrot (og evt litt finhakket selleri hvis jeg har), hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, litt sukker, salt/pepper, oregano, basilikum, timian og laurbærblad. Lar småputre minst en halvtimes tid.

Smelt et par ss smør og rør inn et par ss hvetemel. Spe med melk til en passe tykk saus og smak til med salt og pepper. La småkoke et par minutter og rør inn godt med revet ost. Legg kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus lagvis i en ildfast form (avslutt med ostesaus), dryss på revet ost (bruk den osten du liker, jeg foretrekker cheddar både i sausen og på toppen) og stek ved 200 grader i ca 30 minutter.

Har ikke en nøyaktig oppskrift, men til lasagne lager man tomatsaus med kjøtt, samt hvit ostesaus. Legges lagvis med pastaplater.

Hjemmelagede sauser er superlett, og det finnes mange tråder med oppskrifter på hjemmelagede sauser her. :)

Edit: Arkana kom meg i forkjøpet!

Takk skal dere ha! Jeg må nok prøve dette en gang, men det var fryktelig mye ingredienser!! Får bli på neste lønningsdag, dette... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Takk skal dere ha! Jeg må nok prøve dette en gang, men det var fryktelig mye ingredienser!! Får bli på neste lønningsdag, dette... ;)

Hmmm. Det blir faktisk ikke så dyrt, kjøttdeig koster jo litt, men regner med at du har litt grønnsaker og sånn da.. Så kommer jo osten i tillegg, den kan være litt dyr da. Tipper at det ikke blir mer enn en hundrings, og da har du sikkert nok til to middager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Det blir faktisk ikke så dyrt, kjøttdeig koster jo litt, men regner med at du har litt grønnsaker og sånn da.. Så kommer jo osten i tillegg, den kan være litt dyr da. Tipper at det ikke blir mer enn en hundrings, og da har du sikkert nok til to middager ;)

:Nikke:

I pakken med pastaplater har du nok til flere middager, og dersom dere er 4 personer trenger du en pakke kjøttdeig, samt ost etter smak og behag. Grønnsakene er billige, og krydder, mel, smør og litt melk har du sikkert fra før! Du må jo uansett tilsette kjøttdeig og ost til en poselasagne, så totalprisen er ganske lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Det blir faktisk ikke så dyrt, kjøttdeig koster jo litt, men regner med at du har litt grønnsaker og sånn da.. Så kommer jo osten i tillegg, den kan være litt dyr da. Tipper at det ikke blir mer enn en hundrings, og da har du sikkert nok til to middager ;)

:Nikke:

I pakken med pastaplater har du nok til flere middager, og dersom dere er 4 personer trenger du en pakke kjøttdeig, samt ost etter smak og behag. Grønnsakene er billige, og krydder, mel, smør og litt melk har du sikkert fra før! Du må jo uansett tilsette kjøttdeig og ost til en poselasagne, så totalprisen er ganske lik.

Det var mest krydderet jeg tenkte på! Ettersom jeg aldri lager mat utenom halvfabrikat så har jeg ikke noe annet en salt!! Helt sant, jeg har ikke pepper en gang... :ler: Men det blir jo en engangshandel da, men må nok uansett vente til lønningsdag hvis jeg skal kjøpe inn alle de krydderne! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfabrikata er min venn! ;) Jeg bruker sauseposer, glass fra uncle bens, diverse eksotiske krydderblandinger, potetmos, suppeposer osv., osv.... Jeg bruker en del ferske grønnsaker mv. oppi da, for å gjøre det litt mer spennende!

(Og nei, det tar ikke like kort tid å lage lasangne fra bunnen av som fra ferdigpose. Dessverre... Enig i at hjemmelaget er myye bedre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser med krydder (altså ikke glassene, men de refillposene liksom?)koster mellom 5 og 10kr stykket, så tror ikke det ruinerer deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger ut min oppskrift på lazagne også. I denne oppskriften kan du bytte ut rødvinen med kraft eller buljong, og bruk gjerne salat og grytebønner i stedet for kjøttdeig for å få en vegetarisk versjon.

Denne tar litt tid å lage, men egner seg godt til frysing og da har jeg flere kjappe middager, til senere bruk.

Lasagne

Lasagne plater

Revet ost

Kjøttsaus:

1 pk. Kjøttdeig

1 liten boks tomatpuré( ca 5 ss)

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 gulrot finhakket eller revet

1 stilk stangselleri finhakket

1-2 løk finhakket

noen fedd hvitløk

1-2 chili(røde eller grønne) uten frø og hvite hinner

basilikum, timian fersk eller tørket etter smak

2-5 ss sukker må smakes til(mildner tomat smaken)

salt og pepper

1-2dl rødvin,hvitvi, buljong eller vann

Hvitsaus (ostesaus):

Smelt litt smør i en kasserolle og ha i hvetemel ca 4ss.

La det surre litt og spe med melk.

Smak til med ca 1/2ts kanel, revet muskat, salt og pepper.

Kokes til melsmaken er borte.

Hvis du vil, kan du blande i revet ost og en eggeplomme.

Sausen bør være litt tynn og må ikke koke etter at eggeplommen er hatt i.

Slik gjør du:

Kjøttdeigen brunes og løken surres lett i pannen sammen med de andre grønnsakene + presset hvitløk og chili. Før tomatpureen og hakkede tomater haes i. Dette får nå stå og surre ca ½ time til grønnsakene er møre og smakes til med sukker, salt og pepper. Hvis du bruker ferske urter haes disse i nå, hvis tørkede haes de i samtidig med tomatene. Spe med vann hvis sausen blir for tykk. Husk lasagneplatene skal koke og bli bløte ikke tørre og harde.

Dette legges lagvis med plater mellom lagene av kjøttsaus og hvitsaus.

Avslutt med plater og hvitsaus på toppen. Topp det hele med litt revet ost.

Stekes i ovn på 225 ° i ca 25 –30min Kjenn med en skarp kniv om platene er myke.

Pass på så den ikke blir svidd på toppen når den er mørk nok kan du legge et ark med aluminiumsfolie på toppen.

Vegetarisk variant.

Lag tomat saus uten kjøttdeig.

Skjær squash, sjampinjong eller auberginer i skiver og legg disse lagvis med sausene og platene.

Hvis du bruker auberginer bør disse dampes lett på forhånd slik at de blir myke.

Mossaka variant.

Lasagne platene byttes ut med 2 auberginer skiver. Aubergine skivene må dampes lett.

Auberginene og tomatsausen legges lagvis med hvitsausen på toppen. I denne oppskriften kan hvitsausen med fordel være litt tykkere enn til lasagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus kan også lages kjapt og uten fett fra bunnen av. F.eks hvitsaus hvor jeg varmer opp melk og har i meljevning og smaker den til som vanlig hvitsaus, bare helt uten fett.

Selvsagt går det ikke like greit å lage fettfri bernaisesaus eller hollandaisesaus uten smør, siden det er smørsauser.

Men med litt triksing og miksing kan man lage de fleste sauser både sunne og kjapt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser med krydder (altså ikke glassene, men de refillposene liksom?)koster mellom 5 og 10kr stykket, så tror ikke det ruinerer deg ;)

Siden jeg aldri har hatt noe sånt i huset så vil jeg nok satse på glassene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg aldri har hatt noe sånt i huset så vil jeg nok satse på glassene...

Glassene koster ikke noe særlig mer enn 10-12 kroner de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ofte bruker gryterettene og brun saus ettersom jeg ikke greier og lage det selv..

Men hvis jeg først lager middag prøver jeg og lage med mulig fra bunnen av.

Og man kan fint lage pizzabunn uten og bruke pose for og få det til og gå kjapt.. Deigen pappa og jeg bruker er vann, mel, litt salt og tørrgjær.. Og den hever seg en del i ovnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg fløy oppe å drakk vann hele natten sist jeg spiste pose-lasagne har jeg sluttet med det. Tror man ikke kjenner salt smaken når det spises ofte,men hvis jeg skulle spist noe pose gryte/pasta retter nå tror jeg ikke jeg hadde likt det noe særlig!

I oppveksten min var det nesten litt stas med alle pose rettene som hadde kommet,så da syns jeg det var godt.

Men nå prøver jeg å lage mest mulig fra bunn av. (untatt noen sauser da.. :icon_lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Veldig lite, men det siste halve året har vi pusset opp og har ikke hatt plass og tid til å mekke alt fra skratch og da har det blitt litt mer enn vanlig. Feks indiske sauser på glass, toros meksikanske gryterett osv. Til vanlig så skjer det at vi bruker posepotetmos, men ellers så lages det meste fra skratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi lager alt fra bunnen av. og synes halvfabrikata rett og slett er søppelmat. Tamme smaker, og alt for mye salt.

Og det er ikke fordi vi er så opptatt av sunnhet, men rett og slett fordi vi mener at mat skal smake GODT.

Livet er for kort til å spise vondt mat ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker noe halvfabrikata..og helfabrikata( en frossenpizza en sjelden gang gjør susen..) og skammer meg ikke over det!! Finnes masse gode produkter som gjør hverdagen litt enklere. Liker veldig godt Santa Maria sine kryddermikser til indisk og thai mat. Forskj. salsaene og texmex produktene er og gode.

Bruker og pastasaus på glass iblant, Barilla sin med ricotta er god, pesto olive e capperi er knallgod til wraps=).

Også lobo eller mae ploy currypaste og suppepaste hamstrer eg når eg har sjansen.

Toro tomatsuppe, fiskepinner og god gammeldags fiskegrateng syns eg er ok

Sjekke kjøkkenskuffen... eh.. brun middagssaus(sambo elsker brun s

aus..og ikke jeg), Bergensk fiskesuppe, må kaste utgått på dato. Knorr peppersaus, Toro viltsaus og FIRE poser med FRUKTSUPPE!! Sambo tror han skal ta de med på tur og spise..men har nok ligget i skuffen et år.. buljongterninger av forskjellig slag, stuffingmix fra England(??) melblanding til rugbrød, pannekakemix( ikke min!), det var vel det av ferdigmat.. og en Full Pakke grandis i fryseren..blir vel kveldsmat til tenåringen en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fløy oppe å drakk vann hele natten sist jeg spiste pose-lasagne har jeg sluttet med det. Tror man ikke kjenner salt smaken når det spises ofte,men hvis jeg skulle spist noe pose gryte/pasta retter nå tror jeg ikke jeg hadde likt det noe særlig!

Enig i at det er salt! Da vi pusset opp, spiste vi en del Fjordland. Og gud bedre hvor tørste vi var etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer gjerne at jeg bruker mye halvfabrikata. Både jeg og sambo er studenter og økonomien er deretter. Frukt, grønt og å ha mye basisvarer koster faktisk endel, vi hadde en storhandel av basisvarer her om dagen og da kjøpte vi endel hermetikk, ris, pasta, supper, sauser og lignende og brukte opp en tredjedel av matbudsjettet for en måned.

Tror jeg kommer til å bli bedre til å lage ting fra bunnen av (men kommer nok fortsatt ikke til å lage supper fra annet enn pose) når vi bor et sted som er litt romsligere, har større komfyr, oppvaskmaskin og fryser. Jeg liker å lage mat, men når man først lager noe fra bunnen av så er det jo greit å lage i litt større mengder, og jeg liker å kaste mat, noe jeg gjør her siden vi ikke har fryser.

For oss er det for øyeblikket mye billigere å f.eks kjøpe kalkunsnitzel til 15 kroner for to personer, 16 fiskepinner til 7 kroner, svinekjøttstrimler til 20 kroner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Vi bruker sjelden halvfabrikata. Samboeren er egentlig mer tilhenger av sånt, men jeg holder igjen fordi jeg vil ha mer kontroll på hva jeg putter i meg. Lager derfor det meste fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...