Gå til innhold

Halvfabrikat - er det mange av dere som bruker det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skjønner ikke helt hvorfor mange bruker alt mulig greier fra pakke... Saus, supper, lasagne, pannekakemiks etc.

Hva er det dessuten som er i de lasagnepakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva som er i lasagnepakkene, og jeg bruker heller ikke halvfabrikata. Halvfabrikata er ikke spesielt tidsbesparende, og ei heller særlig velsmakende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker brun saus fra pose fordi det er mye magrere enn jeg noen gang klarer å lage fra scratch.

Bruker aldri melblandinger når jeg skal bake, men av og til vaffelmiks og kakemiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfabrikata er ikke spesielt tidsbesparende, og ei heller særlig velsmakende.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye lasagne fra pakke før, og syns igrunn det var godt. Men så prøvde jeg å lage helt uten noe form for halvfabrikata en gang, og etter det har det aldri mer blitt laget lasagne fra pakke her i huset. Selvgjort er velgjort, og smaker mye bedre :)

Selv om jeg skal innrømme at det blir en posesuppe i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har brukt endel halvfabrikata, særlig posesupper og sauser (men bruker generelt lite saus). Til posesuppene har vi pleid å tilsette diverse grønnsaker eller kjøtt så det blir litt mer spennende. Men de siste årene har vi lært oss å lage mer mat fra bunnen av - og da frister det ikke mye med posemat igjen. Det er jo heller ikke mye mer arbeid å lage en suppe fra bunnen av, enn å bruke pose - det er bare noe man tror... Og smaken kan ikke sammenliknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj... Jeg bruker masse halvfabrikat jeg!! Potetmos, sauser, lasagnepakker, supper osv...

Jeg har faktisk ingen anelse om hvordan jeg skulle gripe det an om jeg ble bedt om å lage middag fra scratch!! :ler:

Syns også at lasagnen i toropakkene blir fantastisk god, har aldri noensinne fått så god lasagne på restaurant, og soppsausen fra toro... mmmmm..... hvis man bytter ut melka med fløte... verdens beste saus!! Og tomatsuppe i pose, ingen over ingen ved siden!

Husker til og med fra da jeg var liten, at mamma lagde hjemmelaga saus bestandig, men når vi skulle ha ekstra fin middag så fikk vi posesaus, og den var sååå god!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

TS her igjen. Kan ikke noen si hva somer oppi pakkene med knorrlasagne da? Veldig nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har heller ikke skjønt dette helt. Jeg prøvde å lage lasagne fra pakke en gang, men det var ikke noe kjappere og mer lettvint i hvert fall. Og det må være litt av poenget med å lage mat fra pose vel.

Og så får du hvit saus i pose; det er altså omtrent bare mel, fett, en god del salt og litt krydder. Ting som alle har i skapet, bortsett fra noen E-stoffer. Melk må du jo ha i tillegg! Det er jo selve lagingen av sausen som tar tid, og det du sparer på å rive opp en pose og helle i en kjele er ikke mange sekundene i forskjell.

Jeg tror alle disse halvfabrikataene er laget slik at vi skal glemme hvordan vi lager mat uten dem, så vi må bruke dem mer og mer. Det er så klart mye mer lønnsomt å putte litt mel og div, i en liten pose og selge det enn det er å selge tingene hver for seg. Skulle jammen likt å vite hva kiloprisen på mel er når du kjøper det i poseblandinger.

Men det kan være kjekt til turmat og sånn. Og den pose-bearnaisen er jo litt god da, selv om det har lite med ekte bearnaise å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabia

Bruker noe, Toro sin tandoori chicken er veldig god! :sikle: Men lasagnen er ikke god, det er jeg helt enig i - det lager jeg alltid fra bunnen av. Myye bedre:) Ellers, bruker sauser, pastasauser, og et glass med uncle bens o.l. i ny og ne. Ofte pleier jeg å tilsette litt eksta for å bedre smaken, en fløteskvett, litt krydder etc. Engklere? Tja, det kan vel diskuteres. Men greit er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager dere lasagne fra bunnen av da?? Og sauser? Finnes det en tråd her med hjemmelagde oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager dere lasagne fra bunnen av da??

Følger ingen eksakt oppskrift, men det blir omtrent slik: Steker en stor hakket løk og så mye hakket hvitløk man vil ha. Tar ut og bruner kjøttdeigen. Ha løken tilbake og tilsett en revet gulrot (og evt litt finhakket selleri hvis jeg har), hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, litt sukker, salt/pepper, oregano, basilikum, timian og laurbærblad. Lar småputre minst en halvtimes tid.

Smelt et par ss smør og rør inn et par ss hvetemel. Spe med melk til en passe tykk saus og smak til med salt og pepper. La småkoke et par minutter og rør inn godt med revet ost. Legg kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus lagvis i en ildfast form (avslutt med ostesaus), dryss på revet ost (bruk den osten du liker, jeg foretrekker cheddar både i sausen og på toppen) og stek ved 200 grader i ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver
Oj... Jeg bruker masse halvfabrikat jeg!! Potetmos, sauser, lasagnepakker, supper osv...

Jeg har faktisk ingen anelse om hvordan jeg skulle gripe det an om jeg ble bedt om å lage middag fra scratch!! :ler:

Syns også at lasagnen i toropakkene blir fantastisk god, har aldri noensinne fått så god lasagne på restaurant, og soppsausen fra toro... mmmmm..... hvis man bytter ut melka med fløte... verdens beste saus!! Og tomatsuppe i pose, ingen over ingen ved siden!

Helt enig! Tror jammen jeg skal ha potetmos fra pose til kveldskos i kveld jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den fjerneste av alle poseblandinger må jo være pizzabunn uten gjær - hallo! Hva er det i pizzabunn? Jo, mel, salt, gjær, vann, og bittelitt olje. Tar du bort gjær, olje og vann (som du må tilsette selv), så har du igjen mel og salt. Hvorfor i all verden betaler folk penger for sånt? Det står faktisk oppskrift på pizzabunn på melposen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Den fjerneste av alle poseblandinger må jo være pizzabunn uten gjær - hallo! Hva er det i pizzabunn? Jo, mel, salt, gjær, vann, og bittelitt olje. Tar du bort gjær, olje og vann (som du må tilsette selv), så har du igjen mel og salt. Hvorfor i all verden betaler folk penger for sånt? Det står faktisk oppskrift på pizzabunn på melposen også...

Man trenger ikke for- og etterheve pizzabunn fra pose, så det går mye fortere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, vi har brukt ferdig pizzabunn et par ganger. Bare tilsette vann. Fordelen med den er at den ikke trenger å heve, så har en det litt travelt er det et greit alternativ synes jeg.

Men er det en pizzabunn blanding hvor en må tilsette vann/olje/gjær er jeg enig i at det er ganske meningsløst.

Vi bruker litt halvfabrikata, men på langt nær så mye som før. Enkelte sauser og Toro-gryteretter (de med kylling. Kjøttdeig- og kjøttgryter lager vi fra bunnen av). Bruker også Uncle Bens (de indiske, vanlig kinesisk wok lager vi selv). Vaffelbalandingen til Toro er også ganske god, så vi pleier å ha en slik pose liggende. Sjelden vi har egg i huset, ellers hadde vil vel gjerne laget det fra bunnen oftere.

Lasagne lager vi fra bunnen av, oppskrift mye lik Arkana sin. Men vi har i tillegg litt sennep og revet muskat i sausen og parmasanost på toppen (men cheddar i sausen).

Endret av Titta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager dere lasagne fra bunnen av da?? Og sauser? Finnes det en tråd her med hjemmelagde oppskrifter?

Har ikke en nøyaktig oppskrift, men til lasagne lager man tomatsaus med kjøtt, samt hvit ostesaus. Legges lagvis med pastaplater.

Hjemmelagede sauser er superlett, og det finnes mange tråder med oppskrifter på hjemmelagede sauser her. :)

Edit: Arkana kom meg i forkjøpet!

Endret av Hobgoblin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi har brukt ferdig pizzabunn et par ganger. Bare tilsette vann. Fordelen med den er at den ikke trenger å heve, så har en det litt travelt er det et greit alternativ synes jeg.

Men er det en pizzabunn blanding hvor en må tilsette vann/olje/gjær er jeg enig i at det er ganske meningsløst.

Går an å lage hjemmelaget pizzabunn uten gjær også.

Hvis jeg har det travelt lager jeg den bare med bakepulver, da trenger den ikke heves, går fint og pizzaen blir kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...