Gå til innhold

Hvor skal vi gjøre av narkissene?


Snasen

Anbefalte innlegg

:ler: jeg leser narississ hele tiden jeg, som i sykelig forelsket i seg selv/sitt utseende.. :ler: det ble faktisk litt morsomt sånn med en gang. :ler:

Jeg har også lest det er par ganger. Hvor skal vi gjøre av narsisistene? Var derfor eg trykket meg inn på tråden i utgangspunktet. Forøvrig liker jeg ikke ordet narkis, minner om et annet stygt ord som ble brukt om utlendinger før. Det heter da en narkoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lazuli
Narkissene bør være mest mulig synlig i gatebildet der alle andre ferdes. På den måten kan ingen slippe unna det faktum at vi alle lever i et samfunn med stor diversitet. Jeg synes barn og alle andre bør se at en sprøyte blir satt utenfor butikken de handler i. På den måten skapes sosialrealisme.

Det er i grunnen også mitt synspunkt, hvorfor skjule at hjelpeapparatet svikter - for det er ofte tilfellet. Narkomane som står i kø for å komme inn på et behandlingstilbud.

Livet kan være for jævlig og det kan det være nyttig å se.

Jeg er tildels enig i dette. Sammfunnets utstøtningsmekanismer er harde for de det rammer. Syns ikke det er greit å stue bort de som er rammet av disse mekanismene, det verste jeg har hørt om er fjerning av narkomane på 17.mai fordi vi andre skal slippe ubehaget med å se de. Nå er det en gang sånn at det er veldig mange som velger å prøve et narkotisk stoff, men alle disse klarer ikke velge det bort igjen.

Slipp trollet ut i lyset...så sprekker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkissene bør være mest mulig synlig i gatebildet der alle andre ferdes. På den måten kan ingen slippe unna det faktum at vi alle lever i et samfunn med stor diversitet. Jeg synes barn og alle andre bør se at en sprøyte blir satt utenfor butikken de handler i. På den måten skapes sosialrealisme.

Syns ikke det er greit å stue bort de som er rammet av disse mekanismene, det verste jeg har hørt om er fjerning av narkomane på 17.mai fordi vi andre skal slippe ubehaget med å se de. Nå er det en gang sånn at det er veldig mange som velger å prøve et narkotisk stoff, men alle disse klarer ikke velge det bort igjen.

Slipp trollet ut i lyset...så sprekker det!

Jeg er både enig og uenig med dere. Narkomane på Karl Johan er en sterk påminnelse om både mangler ved samfunnet og om mangfoldet. Og det er bra! Samtidig synes jeg også synd på handelsstanden nederst på Karl Johan og i Kvadraturen. Handelsstanden består av også mennesker, og det er enkeltmennesker som går konkurs, må flytte butikken, mister kunder, mister jobben, mister livsgrunnlaget fordi vi andre unngår å handle i deres strøk. Og skulle turiststrømmen til Oslo minke, er det mange andre som får problemer utenfor strøket - hoteller, museer, andre forretninger, restauranter og kafeer... Handelsstanden er ikke bare "fortjeneste, kapital og inntjening" - bak slike ord er det virkelige menneskeliv. Så jeg skulle ønske at de narkomane kunne holde til et annet sted - helst et fint sted, men uten næringsliv og turisttrafikk. Hvor - har ingen bra forslag... :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli
Hvor - har ingen bra forslag... :ler2:

Joda...de skal være tilstede i sitt eget liv, og det skal de hjelpes til. Det offentlige har påtatt seg oppgaven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg har heller aldri sett en sprøytespiss på gata eller andre steder på lenge. Narkomane får tildelt gratis rene sprøyter, men jeg tror de må levere inn de sprøytene som er brukte først. Tidligere var jo det sprøytespisser i barnehager og overalt, men mye av problemet er heldigvis forsvunnet etter at de fikk utdelt rene sprøyter gratis.

Personlig synes jeg at de burde sette seg i Slottsparken igjen, hvis alternativet er K.J. eller plata. Men mange av de narkomane lever av tigging, salg, og prostitusjon og markedet er bedre midt i K.J. Da er kanskje Plata bedre, men jeg har aldri opplevd en narkoman på K.J. som truende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Neida, det er sikkert ingen som når de røyker sin første spliff tenker at "ja, nå er jeg jaggu på vei rett ned avgrunnen. Nå går jeg på heroin før jeg vet ordet av det". Alle tenker "det skjer ikke meg", men likefullt begynner det et visst antall personer på sterkere stoffer hvert år i dette landet. Man har uansett VALGT å ta sjansen.

Noen tror de er tøffe (som når man begynner å røyke og drikke)

Noen trenger det som en flukt

Osv.

Det er mange grunner til at folk begynner, men man kan jo ikke stikke under en stol at de fleste velger å prøve et narkotisk stoff helt på egen hånd. Selv om man presses av kjærester, selv om man ønsker å straffe foreldrene fordi de er teite og selv om man tror man bare skal prøve "et par ganger".

Selvfølgelig er det helt forferdelig at noen blir rusmisbrukere. Ja, det er mange ting som påvirker, som dårlig dømmekraft, men til syvende og sist er det ens eget valg.

Det er faktisk også endel narkomane som ikke har valgt å begynne med dop, men som har blitt avhengige av div stoffer etter skader og ulykker. De tok aldri noen "dumme valg", de bestemte ikke selv om de var sugne på dop eller hva som helst, men de endte som avhengige etter skader og medisinering pga dette.

Det å engang mene eller tenke at alle narkisser er subb som har tatt dumme valg og bare kan velge seg vekk igjen, viser en så stor mangel på forståelse og kunnskap at jeg blir litt matt.

Bortsett fra det, så synes jeg også det var bedre når de fikk være på

Fint om du leser det du svarer på før du uttaler deg i det vide og det brede. Ja, NOEN blir narkomane etter f.eks. morfinbehandling på sykehus. Det er selvfølgelig veldig tragisk. Ja, jeg vet hvor lett man blrir avhengig av morfin, jeg var så begeistret for det at de seponerte det da jeg lå lenge syk sist. Heldigvis hadde jeg våkne sykepleiere som skjønte tegningen, alle har ikke vært så heldige.

Ja jeg kan være enig i at det kanskje er et "valg"

Fint :)

Selvfølgelig er det nyanser her, jeg ville bare frem til at det i de fleste tilfellene er selvvalgt

Jeg mener absolutt at det var feil å jage narkisene fra Plata.

Det mener jeg også

Jeg har aldri til dags dato sett en sprøytespiss på Karl Johan

Har aldri jeg sett heller

Jeg er både enig og uenig med dere. Narkomane på Karl Johan er en sterk påminnelse om både mangler ved samfunnet og om mangfoldet. Og det er bra! Samtidig synes jeg også synd på handelsstanden nederst på Karl Johan og i Kvadraturen. Handelsstanden består av også mennesker, og det er enkeltmennesker som går konkurs, må flytte butikken, mister kunder, mister jobben, mister livsgrunnlaget fordi vi andre unngår å handle i deres strøk. Og skulle turiststrømmen til Oslo minke, er det mange andre som får problemer utenfor strøket - hoteller, museer, andre forretninger, restauranter og kafeer... Handelsstanden er ikke bare "fortjeneste, kapital og inntjening" - bak slike ord er det virkelige menneskeliv. Så jeg skulle ønske at de narkomane kunne holde til et annet sted - helst et fint sted, men uten næringsliv og turisttrafikk. Hvor - har ingen bra forslag... :ler2:

Veldig enig og løsningen må vel da være at de får komme tilbake til Plata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint :)

Vennligst ikke feilsiter meg slik, du ser ut i fra hele innlegget, og resten av den setningen som du valgte å ikke sitere at det ikke er det jeg mener. Et valg er slik jeg beskriver det noe helt annet en slik du beskriver det, noe som kommer klart frem fra innlegget mitt!

Jeg benytter også valg i hermetegn, til og med i setningen du siterer, og viser klart at jeg legger noe helt annet i dette i resten av ressonnementet. Jeg gidder ikke å gjennta hele ressonementet, men mener at det ikke bare er snakk om nyanser av ordet valg slik du sier men en totalt annen forståelse av ordet valg i utgangspunktet. Jeg vil frem til at det i de flestetilfeller ikke er selvvalgt slik du bruker ordet og det å bruke min settning til å støtte opp under dette viser at du ikke forstod mye av det jeg sa.

Endret av Gyngestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

det er nok ingen som velger å bli narkomane direkte, men det er jo en konsekvens av en rekke dårlige valg som de har tatt i livet sitt, alle har da ansvar for sitt eget liv, kan ikke skylde på at de har hatt det fært osv..

men alle fortjener uansett en sjanse og narkomane er jo mennesker de også..

forøvrig synes jeg det var best når de holdt seg på plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: med båten til Bjørnøya?!

Skulle jeg likt å se.. Er vel ikke så enkelt,kansje?

Joda... kunne funka det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forøvrig synes jeg det var best når de holdt seg på plata.

Nemlig. Da var vi litt kvitt dem kan man si. Vi var mer skjermet for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget vitner om en så stor mangel på respekt for medmennesker at jeg blir helt kvalm.

BLA BLA BLAAA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen ønsker å bli narkomane. Det er ikke akkurat slik at to barn snakker sammen og sier:

-Jeg skal bli lege, jeg. Hva skal du bli når du blir stor?

-Narkoman...

- :overrasket:

:eeeh: Nei, forhåpentligvis er det ingen som velger det, men å tenke litt før man setter skuddet nå til dags, når vi er såpass opplyste skader ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har dui noen somhelst formening om hvilken hverdag andre mennesker lever i? svigerbroren din? fetteren? kusinen din?

Hva er det egentlig som plager deg med de narkomane? Uklippet hår? skitne bukser? Gå nå til helvete bare forbi, og vær glad det ikke er ditt liv, eller din bror, søster som står der!

Fibi

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dui noen somhelst formening om hvilken hverdag andre mennesker lever i? svigerbroren din? fetteren? kusinen din?

Ja, hva vil du frem til egentlig?

Hva er det egentlig som plager deg med de narkomane? Uklippet hår? skitne bukser? Gå nå til helvete bare forbi, og vær glad det ikke er ditt liv, eller din bror, søster som står der!

Og du har enda ikke fått med deg at sprøytespisser er ekkelt og kan være farlig??

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli

:eeeh: Nei, forhåpentligvis er det ingen som velger det, men å tenke litt før man setter skuddet nå til dags, når vi er såpass opplyste skader ikke.

Litt naivt å tro at opplysning alene skal hindre rusmiddelmisbruk. Det finnes enorme mengder informasjon som kan forklare hvorfor noen ikke klarer å velge vekk rusmidler. Hvorfor har ikke du tilegnet deg denne informasjonen? Denne informasjonen er ment til opplysning for de som ønsker å vite mer om rusmiddelmisbruk.

Endret av lazuli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt naivt å tro at opplysning alene skal hindre rusmiddelmisbruk. Det finnes enorme mengder informasjon som kan forklare hvorfor noen ikke klarer å velge vekk rusmidler. Hvorfor har ikke du tilegnet deg denne informasjonen? Denne informasjonen er ment til opplysning for de som ønsker å vite mer om rusmiddelmisbruk.

:ler: Ref annen tråd hun har startet: Hun har antakelig gått vgs og har tatt til seg den kunnskapen hun trenger i livet derfra.

Flesteparten av rusmisbrukerne har faktisk diagnoser, u-utredet eller ikke. Det er mye adhd og bipolare lidelser blant dem, som har gjort at de etter å ha prøvd rusen finner roen nettopp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lazuli
:ler: Ref annen tråd hun har startet: Hun har antakelig gått vgs og har tatt til seg den kunnskapen hun trenger i livet derfra.

Flesteparten av rusmisbrukerne har faktisk diagnoser, u-utredet eller ikke. Det er mye adhd og bipolare lidelser blant dem, som har gjort at de etter å ha prøvd rusen finner roen nettopp der.

Ja jeg har fått med meg den tråden. Så fantastisk enkelt kan virkeligheten være for noen :ler:

Joda selvmedisinering er helt vanlig blant rusmiddelmisbrukere. Det er et felt som er under rivende utvikling, mye nytt og spennende. Men, det tar nok en stund før den kunnskapen setter seg i befolkningen...og iallefall før den befester seg som pensum i den videregående skolen ;) En annen ting er spriket mellom planer, tiltak og bevilgninger fra regjeringshold...TTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke skal vi lære av andre land, som har skjønt hva som skal til heller.

Her til lands skal du være et dårligere menneske om du ruser deg, og uansett hvilke grunner du måtte ha så er det bare tull, fordi andre jo også har hatt vanskelig barndom e.l. og har klart sg alldeles utmerket.

Som du sier; verden er så befriende enkel for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leiababe

Jeg blir rett og slett flaunår jeg leser endel av innleggene i denne tråden. At man skal ha rett til å diskriminere og si slike ting om mennesker som er i en(ofte) fryktelig livssituasjon er for meg helt hinsides all fornuft. I dagens samfunn hvor vi er såpass opplyste(tenker tydeligvis litt anderledes enn enkelte andre), bør vi vite at alt ikke er helt svart-hvitt, og at det finnes mennesker som ikke har det enkelt. Å si at man enten "velger" å ruse seg eller ikke, er i og for seg sant, men det ligger ofte noe bak dette. Mange folk har det utrolig vanskelig, og istedet for å se ned på de som er narkomane, bør man heller se "ned" på politikere og regjering som ikke setter inn flere midler for å hjelpe de som har problemer med dette.

Empati er noe enkelte tydeligvis burde gå i kurs for å lære..

Og bare så det er sagt, jeg har heller ALDRI sett en sprøyte ligge og slenge på KJ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...