Ottine Skrevet 25. april 2007 #101 Skrevet 25. april 2007 Jeg mener fortsatt at man må kunne forvente normal folkeskikk av unger...Av elever som er "helt normale" er det en selvfølge - men jeg mener også at man skal kunne forvente det av elever med en diagnose. Jeg har hatt flere elever med feks AD/HD men de hører da på meg og oppfører seg ordentlig mot meg for dèt. De får en helt annen type undervisning slik at skolehverdagen går greit for dem - ALLE elever har krav på tilpasset undervisning - men "tilpasset oppførsel" ( og da mener jeg feks vold mot andre elever/lærere, frekke svar ol) er ingen selvfølge i mitt klasserom. Barn må lære seg å ta hensyn til andre og respektere andre. På samme måte som de lærer på forskjellige måter faglig, så lærer de også på forskjellige måter om det sosiale samspillet rundt seg. Men det SKAL læres, og som sagt så forventer jeg av mine elever at de oppfører seg. På samme måte som jeg tilrettelegger for dem faglig så tilrettelegger jeg den sosiale biten.
Fibi Skrevet 25. april 2007 #103 Skrevet 25. april 2007 ALLE elever har krav på tilpasset undervisning - men "tilpasset oppførsel" ( og da mener jeg feks vold mot andre elever/lærere, frekke svar ol) er ingen selvfølge i mitt klasserom. Barn må lære seg å ta hensyn til andre og respektere andre. På samme måte som de lærer på forskjellige måter faglig, så lærer de også på forskjellige måter om det sosiale samspillet rundt seg. Men det SKAL læres, og som sagt så forventer jeg av mine elever at de oppfører seg. På samme måte som jeg tilrettelegger for dem faglig så tilrettelegger jeg den sosiale biten. ← Det er dette jeg har forsøkt å få frem i denne debatten, jeg mener på ingen måte at bran skal få ture frem som de vil. men at man kanskje må vurdere å bruke andre metoder for å få Lise til å sitte stille enn hva man anvender på Per.
Gjest Piper Skrevet 25. april 2007 #104 Skrevet 25. april 2007 Jeg mener fortsatt at man må kunne forvente normal folkeskikk av unger...Av elever som er "helt normale" er det en selvfølge - men jeg mener også at man skal kunne forvente det av elever med en diagnose. Jeg har hatt flere elever med feks AD/HD men de hører da på meg og oppfører seg ordentlig mot meg for dèt. De får en helt annen type undervisning slik at skolehverdagen går greit for dem - ALLE elever har krav på tilpasset undervisning - men "tilpasset oppførsel" ( og da mener jeg feks vold mot andre elever/lærere, frekke svar ol) er ingen selvfølge i mitt klasserom. Barn må lære seg å ta hensyn til andre og respektere andre. På samme måte som de lærer på forskjellige måter faglig, så lærer de også på forskjellige måter om det sosiale samspillet rundt seg. Men det SKAL læres, og som sagt så forventer jeg av mine elever at de oppfører seg. På samme måte som jeg tilrettelegger for dem faglig så tilrettelegger jeg den sosiale biten. ← Barn må selvfølgelig lære å ta hensyn, men du må da være enig i at en som har en eller annen form for diagnose lærer på en annen måte enn en uten? Og det er mange ulike diagnoser, for AD/HD er ikke den eneste. Du har barn som har fått diagnose, som viser at de ikke har empati for andre. Selvfølgelig vil de barna ha problemer, med å forstå at det de gjør kan såre andre. En skal aldri akseptere vold i et klasserom, men samtidig er det ikke alltid like lett å få dette til å fungere i praksis. Du får det til å høres kjempe enkelt ut, men jeg tviler på at alle lærerene der ute er helt enig med deg i at det er så enkelt. Kanskje du er unik, og har en egen måte å gjøre dette på. Men jeg tror ikke det er så enkelt for alle, for det er mange ulike elever der ute.
Ottine Skrevet 26. april 2007 #106 Skrevet 26. april 2007 Barn må selvfølgelig lære å ta hensyn, men du må da være enig i at en som har en eller annen form for diagnose lærer på en annen måte enn en uten? Og det er mange ulike diagnoser, for AD/HD er ikke den eneste. Du har barn som har fått diagnose, som viser at de ikke har empati for andre. Selvfølgelig vil de barna ha problemer, med å forstå at det de gjør kan såre andre. En skal aldri akseptere vold i et klasserom, men samtidig er det ikke alltid like lett å få dette til å fungere i praksis. Du får det til å høres kjempe enkelt ut, men jeg tviler på at alle lærerene der ute er helt enig med deg i at det er så enkelt. Kanskje du er unik, og har en egen måte å gjøre dette på. Men jeg tror ikke det er så enkelt for alle, for det er mange ulike elever der ute. ← Det er vel det jeg mener med "å tilrettelegge den sosiale biten"... Og nei - jeg tror neppe jeg er særlig unik.. Og NEI; det er IKKE enkelt, det er veldig vanskelig..Tror ikke du finner NOEN lærere som synes dette er lett.
Pauline Skrevet 29. april 2007 #107 Skrevet 29. april 2007 Jeg er lærer og synes det der stjernesystemet høres helt horibelt ut.De som ikke kan holde ro på barn uten slike system, burde finne seg noe annet å gjøre. Sier som en annen her inne sa, tenk viss de hadde hengt opp slike lister over oss på jobben. Jeg lurer littt på vurderingskriteriene her og. Personlig tror jeg på at det settes mål som eleven skal jobbe mot og at dette evalueres, men at det da blir en sak mellom lærer og elev (og eventuelt foreldrene)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå