Gå til innhold

Premiering med stjerner i barneskolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

For å gå tilbake til premiesystemet TS skrev om...

Jeg bruker veldig sjelden slik premiering. Jeg er litt skeptisk til slik individuell offentliggjøring av oppførsel. Men som nevnt tidligere, så har jeg klare regler for hvordan vi skal oppføre oss i klasserommet. Jeg krever egentlig bare "normal folkeskikk". Det er sjelden jeg er borti elever som ikke har det, egentlig - selv om jo norsk skole har ord på seg for å ha mange bråkete elever.

Jeg synes jeg roser generelt mye og ofte. Hvis en elev ikke oppfører seg en sjelden gang, så "utbasunerer" jeg ikke det i klassa foran de andre elevene - vi tar en prat etterpå. Dermed skurrer det nok litt for meg å si "Nei, i dag får ikke du stjerne"..

Jeg tror ikke jeg kunne innført et slikt system når jeg tenker på AD/HD elevene jeg har hatt... Nei, stakkars - det tror jeg hadde tatt helt motet fra dem...Og da å skulle være HELT rettferdig med stjerner og slikt tror jeg ville blitt vanskelig. Da tror jeg det er bedre å lære dem at "respekt for andre= ro i klasserommet " enn at "ro i klasserommet = stjerne."

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Denne læreren burde kontaktet ppt evt bup for å få veiledning. Det er ikke foreldrene sin jobb å få ro og orden i klasserommet.

Jeg synes man i noen tilfeller kan diskutere enkeltbarn på foreldremøter, men kun i tilfeller der det kommer barna tilgode. Feks hvis barnet har vanskeligheter det kan være greit at de andre foreldrene vet om. Men det blir jo mer informasjon.

Jeg har gode erfaringer med å være åpen, men tror jeg hadde blitt rasende om jeg var blitt utsatt for et slikt kollektivt klagemøte. Og når dessuten de andre foreldrene her tydeligvis mener at jeg ikke er noen god forelder, ville ikke det motivert meg til samarbeid.

Jeg er ikke enig i dette. man ydmyker barna uansett... Aldri om jeg ville være den som fortalte private ting om barnet mitt til foreldrene eller elevene i klassen! Den dagen alt kom frem i lyset hadde barnet mitt mistet all tiltro og respekt for meg.....

Men jeg er veldig enig i resten!!!

Skrevet
Jeg synes at å diskutere enkeltelever på et foreldremøte er helt forkastelig, uansett om foreldrene til disse har sagt ja til noe sånt. Man ydmyker de barna det gjelder! Sånt kan sette spor i et lite barnesinn lang tid fremover. Dersom dere voksne ikke tror at barna får vite om det tar dere skammelig feil... Og såpass bør læreren vite!

Forstår heller ikke hva dere andre foreldre har med om hva og hvem læreren har møter med om barna! Fatter ikke hvordfor hun trenger foreldre til å hjelpe henne med å gjøre jobben sin heller... Hun må da ha kolleger hun anonymt kan ta dette opp med og få råd og hjelp????

Blir bare mer og mer tragisk og uetisk denne saken her.. Uansett hvor mange hjerter de får med seg hjem!

OK. Da får jeg og de andre foreldrene heller baksnakke foreldrene til urokråkene - og ikke finne på og nevne noe til læreren. :ironi: Som jeg forstår her av deg - er dette ikke noe jeg har noe med. Jeg skal se på at min datter gråter fordi hun blir plaget, og tingene hennes blir ødelagt. Hun skal jo ikke få noen hjelp - fordi hun er en såkalt FLINK elev, hun :ironi:

Vi må heller "dulle" og "dalle" rundt de "umulige" - for de er det jo sååå synd på...

Skrevet

Myrthel: Du ser ingen annen løsning altså?

De eneste alternativene man har er altså å 1) Ta opp enkeltelever i plenum og ha stjernesystem og 2) Dulle med problemelever og la all oppførsel passere.

Javel. Jeg er glad jeg har evne til å se mer nyansert på saker enn som så.

Skrevet
OK. Da får jeg og de andre foreldrene heller baksnakke foreldrene til urokråkene - og ikke finne på og nevne noe til læreren.  :ironi:  Som jeg forstår her av deg - er dette ikke noe jeg har noe med. Jeg skal se på at min datter gråter fordi hun blir plaget, og tingene hennes blir ødelagt. Hun skal jo ikke få noen hjelp - fordi hun er en såkalt FLINK elev, hun :ironi:

Vi må heller "dulle" og "dalle" rundt de "umulige" - for de er det jo sååå synd på...

Det finnes en mellomting, og mobbing skal man ikke godta. Dersom datteren din blir utsatt for mobbing (Def. på mobbing: Negativ handling over tid) må det settes inn tiltak, men det må bli mellom deg og læreren, datteren din og læreren, læreren og eleven som mobber, og læreren og foreldre til den som mobber, uavhengig av hverandre. Hvis ikke må det diskuteres mobbing generelt på foreldremøtet, ikke enkeltelever for det er uetisk og forkastelig. Baksnakking er også forkastelig og det bør både du og de andre foreldrene holde deg for god til!

Skrevet

Jeg er veldig enig i synspunktene til Fibi!

Skrevet
Det finnes en mellomting, og mobbing skal man ikke godta. Dersom datteren din blir utsatt for mobbing (Def. på mobbing: Negativ handling over tid) må det settes inn tiltak, men det må bli mellom deg og læreren, datteren din og læreren, læreren og eleven som mobber, og læreren og foreldre til den som mobber, uavhengig av hverandre. Hvis ikke må det diskuteres mobbing generelt på foreldremøtet, ikke enkeltelever for det er uetisk og forkastelig. Baksnakking er også forkastelig og det bør både du og de andre foreldrene holde deg for god til!

Selvsagt finnes det en mellomting. Men her er det slik at de FLESTE andre elevene blir plaget av disse to. (til dels tre) . Det begynte med at vi foreldrene pratet sammen - var oppgitte osv... Så tok mange av oss det opp med læreren. Hun forsto at dette var et problem - som gjaldt nesten alle. Og ville derfor prate med oss alle. Nettopp for å unngå at "alle gikk rundt og klaget til hverandre"...

Vi BESTEMMER ikke hva læreren skal gjøre.... (Det skrev jeg et annet sted i tråden her). Vi forteller bare hva som er vårt problem. Foreldrene til "disse" barna får da mulighet til å høre hva vi sliter med. De får forståelse for hvorfor vi klager, og to av dem er innstilt på å jobbe med sine barn - for å prøve å stanse dette.

Disse foreldrene får også mulighet til å fortelle sin historie, hvis de ønsker det - men de kan også la vær... Det blir aldri lagt opp til et møte for å "henge" ut noen - men for å prøve å ordne opp i problemer..(vi sitter da ikke på hver side av bordet og skuler på hverandre...... - vi prater og noen kommer med forslag)

De forslagene har vært bla. annet omrokkering av pulter i klasserommet flere ganger - for å finne den beste løsningen.

Fjerne disse to ut av klassen i enkelte timer. Ekstra tilsyn i friminuttene.

Læreren er erfaren - men sier jo at det er fint med innspill fra oss. Foreldrene til "urokråkene" - kommer jo også med forslag.

Og en liten ting til - det er ingen av disse foreldrene (til urokråkene)som har vært imot hjertene elevene får. Vi har heller fått høre historier om hvor stolte barna deres er - de gangene de har fått et hjerte.....

Skrevet (endret)

Det jeg tror hele denne debatten kommer til å munne ut i er om vi skal nedlegge forskjellige krav for forskjellige barn eller om vi skal prøve å opprettholde en gjennomgående mal, og sette samme "kriterier" for alle barn.

Jeg vil for det første presisere at jeg har ikke snakker om barn som har fått en medisinsk diagnose som ADHD eller lignende, rett og slett fordi disse barna trenger ekstra spesiell tilrettelegging.

Når vi snakker om slike premieringssystem så er en del av argumentene som går igjen at barna har forskjellig utgangspunkt og at det derfor vil være vanskeligere for noen å oppnå slike stjerner enn andre. Altså: Hvis bråke-Henrik har en utadvendt og "fri" personlighet vil han ha vanskeligere å få uttelling en stille-sara som har en introvert personlighet.

Men: hvis man ser på et annet eksempel så vil bråke- Henrik mest sannsynlig gjøre det bedre på fremføringer enn stille og introverte Sara. Betyr dette at Sara aldri skal få fremføre noe fordi hun føler seg ukonfortabel, eller skal man gi henne et dytt bak slik at hun kan lære seg denne kvaliteten? Jeg heller mot det siste, noe jeg tror mange andre også gjør. Og ergo, mitt poeng: Burde man ikke, ved hjelp av et slikt premieringssystem kunne oppmuntre Henrik til å endre seg?

Jeg tror et problem med den norske skolen er at vi vil gjerne ha inn mer disiplin, men at det er få eller ingen som tør å gjennomføre det, fordi de er redd for å tråkke på barns "personlige utvikling" eller "kunstneriske utfoldelse" om man vil. Men man kan ikke se bort ifra at kanskje flere barn ville nytt godt av mer disiplin, om det så måtte gå på bekostning av Henrik, og han måtte lære å jenke seg et par hakk.

Endret av messy
Skrevet
Selvsagt finnes det en mellomting. Men her er det slik at de FLESTE andre elevene blir plaget av disse to. (til dels tre) . Det begynte med at vi foreldrene pratet sammen - var oppgitte osv... Så tok mange av oss det opp med læreren. Hun forsto at dette var et problem - som gjaldt nesten alle. Og ville derfor prate med oss alle. Nettopp for å unngå at "alle gikk rundt og klaget til hverandre"...

Vi BESTEMMER ikke hva læreren skal gjøre.... (Det skrev jeg et annet sted i tråden her). Vi forteller bare hva som er vårt problem. Foreldrene til "disse" barna får da mulighet til å høre hva vi sliter med. De får forståelse for hvorfor vi klager, og to av dem er innstilt på å jobbe med sine barn - for å prøve å stanse dette.

Disse foreldrene får også mulighet til å fortelle sin historie, hvis de ønsker det - men de kan også la vær... Det blir aldri lagt opp til et møte for å "henge" ut noen - men for å prøve å ordne opp i problemer..(vi sitter da ikke på hver side av bordet og skuler på hverandre...... - vi prater og noen kommer med forslag)

De forslagene har vært bla. annet omrokkering av pulter i klasserommet flere ganger - for å finne den beste løsningen.

Fjerne disse to ut av klassen i enkelte timer. Ekstra tilsyn i friminuttene.

Læreren er erfaren - men sier jo at det er fint med innspill fra oss. Foreldrene til "urokråkene" - kommer jo også med forslag.

Og en liten ting til - det er ingen av disse foreldrene (til urokråkene)som har vært imot hjertene elevene får. Vi har heller fått høre historier om hvor stolte barna deres er - de gangene de har fått et hjerte.....

Jeg synes ikke forklaringene dine gør noen forskjell.. Jeg synes fortsatt det er forkastelig og uetisk å ha foreldremøte om tre barn når alle vet hvem som blir diskutert...

Men nå er denne debatten startet opp igjen i ny tråd og det blir for dumt å fortsette den her...

Skrevet

Men det hjelper jo ikke! Om jeg har forstått deg rett bråker disse elvene like mye, og går ikke akkurat helhjertet inn for å skaffe seg hjertet. Altså fungerer ikke systemet.

Skrevet
Myrthel: Du ser ingen annen løsning altså?

De eneste alternativene man har er altså å 1) Ta opp enkeltelever i plenum og ha stjernesystem og 2) Dulle med problemelever og la all oppførsel passere.

Javel. Jeg er glad jeg har evne til å se mer nyansert på saker enn som så.

Selvagt ser jeg jeg ikke bare svart/hvitt på saken. Det var derfor jeg brukte IRONI -FLAGGET. Jeg ble bare litt oppgitt - når alt man skriver - blir vridd og vrengt negativt hele tiden.....Vi må jo kunne ha forskjellige meninger. :)

Skrevet
Selvagt ser jeg jeg ikke bare svart/hvitt på saken. Det var derfor jeg brukte IRONI -FLAGGET. Jeg ble bare litt oppgitt - når alt man skriver - blir vridd og vrengt negativt hele tiden.....Vi må jo kunne ha forskjellige meninger. :)

Skjønner godt hva du mener,jeg, og "ser for meg" situasjonen...

Tror det er mange foreldre "der ute" som skjønner deg/foreldrene i klassa til barnet ditt. Og jada - det er stygt å baksnakke andre og andres unger, men...Hvem er det som med hånden på hjertet kan si de ikke gjør det i forskjellige situasjoner - og også i et slikt tilfelle som dette??! ;)

Nå ser det jo ut til at dere prøver å løse situasjonen - så får vi håpe at ALLE tjener på det.

Skrevet

Men: hvis man ser på et annet eksempel så vil bråke- Henrik mest sannsynlig gjøre det bedre på fremføringer enn stille og introverte Sara. Betyr dette at Sara aldri skal få fremføre noe fordi hun føler seg ukonfortabel, eller skal man gi henne et dytt bak slik at hun kan lære seg denne kvaliteten? Jeg heller mot det siste, noe jeg tror mange andre også gjør. Og ergo, mitt poeng: Burde man ikke, ved hjelp av et slikt premieringssystem kunne oppmuntre Henrik til å endre seg?

Hvis premieringen oppmuntrer Henrik til å endre adferd, og han av den grunn mottar premien så har man lykkes. Henrik bør imidlertid klare å oppnå målet rimelig raskt.

Hvis derimot Henrik ikke klarer kravet , oppnår man jo ingenting. Man må da justere enten målet, premien evnt begge deler. Dette bør gjøres rimelig raskt, innen en uke spør du meg.

Hele vitsen med et mål er jo at det skal være oppnåelig, så kan man heller øke kravene etterhvert som barnet klarer å regulere oppførselen sin.

Jeg ser ingen som helst grunn til denne offentliggjøringen.

Skrevet
Foreldremøtene var jo pga disse barna da :forvirret: Vi ble jo kalt inn til en samtale ALLE foreldrene - fordi vi hadde  :forvirret: STORE problemer med disse barna.

Vi har da virkelig handlet. Jeg vet ikke hvor mange møter vi har hatt... og læreren har hatt møter med forskjellige andre instanser osv...

Det må jo være lov å si ifra når noen barn forstyrrer forferdelig i klassen. Læreren bryter ikke taushets plikten sin - ved å innkalle til møte - og ta opp problemet. Da er jo selvsagt foreldrene til "urokråkene" også til stede.

Jo da, det går ann å ringe barnevernet - men jeg mener nå barnevernet har viktigere ting å ta seg av - enn dette. Her burde sunn fornuft og forståelse for at barna forstyrrer - vært en god begynnelse - for å fått slutt på problemet...

Men så lenge enkelte foreldre ser på det som "tøft" å ha bråkete og rampete barn - blir det ikke enkelt.

Jeg beundrer læreren jeg - hun gjør en fantastisk jobb. Hun ser de flinke og rolige elevene - og gir mindre oppmerksomhet til de som ikke oppfører seg. Men når disse elevene er rolige og flinke - er hun fort ute med like mye ros og skryt til dem.

Det er viktig å "overse" barn når de har uønsket oppførsel (hvis den ikke går ut over andre) - og gi masse oppmerksomhet på ønsket oppførsel... Da lærer barn fort at de ikke får "noe igjen" for å bråke.... Skal de ha oppmerksomhet - må de følge regler....

Og bare det at læreren kaller alle foreldrene inn til samtale om disse tre elevene, sier utrolig mye om den læreren og jeg er glad jeg ikke forholder meg til en slik lærer. For jeg hadde stoppet et slikt møte, for man sitter ikke for eksempelt 15 mot tre foreldre, det vil aldri bli et rettferdigt møte.

Har datteren din problemer med en av elevene, så møter du, datteren din, den andre eleven, foresatte for den andre og eventuelt lærer eller rektor. Man kaller ikke noen inn til foreldremøte på denne måten, så den læreren finnes ikke dyktig i mine øyne. Så kan du være så glad i personen som du vil, men jeg er glad hun ikke er læreren til noen av mine barn.

Det er lov å si i fra til foresatte til elever som bråker, men læreren har IKKE under noen omstendigheter lov til å fortelle dere at disse tre elevene er de som bråker i klassen. Da har hun brutt taushetsplikten, og jeg hadde faktisk gått videre med saken. Hadde aldri akseptert at hun diskuterte slike ting med andre foreldre.

Du snakket om at disse barna ikke hadde det bra, og at andre barn har fått det bedre i fosterhjem. Vel, da forsto jeg det slik at barnevernet kanskje var den instansen som burde vært koblet inn.

Har datteren din problemer med noen i klassen, så tar du fatt i det med foresatte til den andre eleven dere diskuterer ikke saken på den måten dere gjør.

Å snakke generelt rundt dette er lovlig, men det er ULOVLIG å diskutere enketelever på den måten som har blitt gjort i denne saken og jeg er rystet over at du beundrer læreren for noe slikt. Hva om dette hadde vært ditt barn, ville du likt at det barnet ble en sak på foreldremøte?

Stor skam at slike mennesker får jobbe med små barn, og det mener jeg virkelig.

Skrevet
Og bare det at læreren kaller alle foreldrene inn til samtale om disse tre elevene, sier utrolig mye om den læreren og jeg er glad jeg ikke forholder meg til en slik lærer. For jeg hadde stoppet et slikt møte, for man sitter ikke for eksempelt 15 mot tre foreldre, det vil aldri bli et rettferdigt møte.

Har datteren din problemer med en av elevene, så møter du, datteren din, den andre eleven, foresatte for den andre og eventuelt lærer eller rektor. Man kaller ikke noen inn til foreldremøte på denne måten, så den læreren finnes ikke dyktig i mine øyne. Så kan du være så glad i personen som du vil, men jeg er glad hun ikke er læreren til noen av mine barn.

Det er lov å si i fra til foresatte til elever som bråker, men læreren har IKKE under noen omstendigheter lov til å fortelle dere at disse tre elevene er de som bråker i klassen. Da har hun brutt taushetsplikten, og jeg hadde faktisk gått videre med saken. Hadde aldri akseptert at hun diskuterte slike ting med andre foreldre.

Du snakket om at disse barna ikke hadde det bra, og at andre barn har fått det bedre i fosterhjem. Vel, da forsto jeg det slik at barnevernet kanskje var den instansen som burde vært koblet inn.

Har datteren din problemer med noen i klassen, så tar du fatt i det med foresatte til den andre eleven dere diskuterer ikke saken på den måten dere gjør.

Å snakke generelt rundt dette er lovlig, men det er ULOVLIG å diskutere enketelever på den måten som har blitt gjort i denne saken og jeg er rystet over at du beundrer læreren for noe slikt. Hva om dette hadde vært ditt barn, ville du likt at det barnet ble en sak på foreldremøte?

Stor skam at slike mennesker får jobbe med små barn, og det mener jeg virkelig.

:klappe:

Skrevet

Så man skal ikke kunne ta opp i det hele tatt at enkelte elever gjentatte ganger ødelegger for resten av klassen? Og hvis alle elevene går til sine foreldre og sier de har et problem med disse elevene, og alle foreldrene går til læreren, som igjen må henvende seg til foreldrene til disse elevene i hvert eneste tilfelle?

Jeg mener at det må være lov til å ta opp et problem, og ved å gjøre det så tungvindt som mulig å få frem løsninger på disse problemene skjønner jeg godt hvorfor skolen i dagens norge ikke henger helt på greip. Det må være lov til å si ifra hvis noe er feil, hvordan skal man ellers kunne forbedret det?

Skrevet
Så man skal ikke kunne ta opp i det hele tatt at enkelte elever gjentatte ganger ødelegger for resten av klassen? Og hvis alle elevene går til sine foreldre og sier de har et problem med disse elevene, og alle foreldrene går til læreren, som igjen må henvende seg til foreldrene til disse elevene i hvert eneste tilfelle?

Jeg mener at det må være lov til å ta opp et problem, og ved å gjøre det så tungvindt som mulig å få frem løsninger på disse problemene skjønner jeg godt hvorfor skolen i dagens norge ikke henger helt på greip. Det må være lov til å si ifra hvis noe er feil, hvordan skal man ellers kunne forbedret det?

Da får læreren eventuelt ha 20 møter, for slike saker skal ikke opp i plenum bare fordi læreren ikke orker å ha 20 møter.

Læreren har lov til å snakke generelt om problemer i klassen, men h*n har ikke lov til å navngi noen elever som problembarn. Der har du forskjellen. Læreren kan spørre alle foreldrene hva de mener kan bli gjort, så kan alle komme med innspill. Men læreren har ikke under noen omstendigheter, lov til å si at den og den eleven lager så mye bråk i klassen at noe må gjøres. Da bryter hun tashetsplikten sin, og i mine øyne burde denne personen blitt sparket fra jobben sin.

Skrevet (endret)

Endret av Myrthel
Skrevet

Takk... :klem:

Skrevet (endret)

Hvis du hadde lest om yrkesetikk og taushetsplikt så hadde du skjønt hvorfor det er feil.. Ikke bare feil, men direkte ULOVLIG! Læreren kan risikere å miste jobben! Til og med det at læreren hentyder til/ sier seg enig i hvem det er snakk om er å bryte taushetsplikten!

Endret av CeeCee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...