Gå til innhold

Premiering med stjerner i barneskolen

Fremhevede innlegg

Gjest baby-E
Skrevet

jeg husker at vi hadde det når jeg gikk på barneskolen. Husker at jeg syns det var stas. Men da må selvfølgelig læreren vita hva han/hun driver med da. Ingen barn er jo like.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Da ungen min gikk på barneskolen fikk de "stjerne" i fellesskap. Det var en utrolig bråkete klasse med stor andel gutter, men opplegget hjalp! Her var det imidlertid en gulrot i enden, kinotur eller kosedag i klasserommet.

Stjerne for hver elev på den måten som skisseres her syns jeg ikke noe om!

Sånn hadde vi det da jeg gikk på skolen. En stjerne for hele klassen og belønning til alle ved X antall stjerner.

Stjerne for hver elev, hengende på veggen så alle kan se. Ikke bra, syns jeg.

Skrevet

Jeg syntes denne ordningen er litt både og som mange her.

Å få belønning er jo en fin ting og at for mange kan dette føre til at h*n blir mer bevist og prøver hardere og kan se "hvor flink" h*n har vært. På en annen side er det dem som noen over her nevnte, nemlig de med adhd o.l som ikke har fått noe diagnose osv. For dem vil jo dette bli verre, og det er jo ikke lett for dem å sitte stille og gjøre som lærerene sier hele tiden selv om de vil. De mener jo ikke noe vondt ved å være urolige og derfor blir en sånn ordning verrer for dem.

Skrevet
Veldig bra om stjernene blir gitt til hele klassen, veldig dårlig om stjernene blir gitt til hver elev. Som foreldre, hadde jeg krevd at de fjernet mitt barn fra et slikt opplegg

Jeg kan ikke si jeg er enig i dette. Skal det da gå utover HELE klassen, hvis de har en par tre urokråker?

I klassen til mellomsten min - får alle de elevene som er greie, med seg et hjerte hjem hver fredag.

Dette fungerer bra. Alle "streber" etter hjerte. Og de lærer at det er kun er småting som fører til at de ikke får hjerte.

I klassen hennes er det 3 urokråker. De forstyrrer veldig de andre, og vi har tatt det opp på flere foreldremøter. Så selvsom det ikke henger noe på veggen, blir det jo pratet om. Ungene våre kommer jo hjem og forteller om disse bråkebøttene, så alle vet jo hvem det gjelder uansett stjerner på veggen eller ikke.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke noe om belønningsytemet slik som ts beskriver det. Hvis man skal ha et belønningssystem må det tilpasses det enkelte barn. De barna som veldig skjelden eller nesten aldri får stjerne vil ikke motiveres av dette systemet. Og da virker det faktisk mot sin hensikt.

Målet for hvert barn må være slik at barnet har mulighet til å nå det. Føtst da opplever barnet mestring, og blir motivert til å strekke seg lenger.

Og det å "oppføre seg pent" i timen er etter min mening et altfor uspesifikt mål som er vanskelig for små urokråker å forholde seg til. Hva om de har kjempet hele timen, men så glipper det for dem på slutten? Da får de ingen belønning for det de faktisk har oppnådd. For ekstremt urolige barn som min sønn måtte man lage et system med stjerne for hvert femte minutt han satt med baken på stolen ;) Dette fungerte veldig bra, men det er klart at det krever ressurser som mange skoler desverre ikke har eller er villige til å bruke.

Og det er vel i hovedsak pågrunn av de urolige og bråkete elvene dette systemet innføres så da synes jeg man må ta hensyn til dem også når det gjennomføres.

Kollektive belønninger kan være greit vynes jeg, men det er jo utrolig viktig at det ikke blir slik at en ødlegger for klassen hver gang. Og da tenker jeg ikke på de stakkars andre elevene som ikke får kake på fredag, men på den elven som må oppleve å bli årsak til dette.

Å unngå stigmatisering er utrolig viktig. Det er så vanskelig for barn som først har fått merkelappen "umulig" å riste den av seg vamme hvor mye de prøver.

Endret av Fibi
Skrevet
Litt blandet her jeg og. På en måte syns jeg det er greit å "henge ut" de som ikke klarer å oppføre seg. Men i 2. klasse syns jeg det er for tidlig. På ungdomsskolen f.eks. så syns jeg det er mer riktig - da bør hver enkelt selv ta ansvar for hva h*n gjør. Tror som Wadjet at man får mer fokus på disiplin om man offentliggjør slikt.

Men i en andreklasse syns jeg dette er litt tidlig som sakt.

I førsteklassen jeg hadde praksis i for 2-3 år siden hadde de ett system (dvs, hele skolen hadde dette systemet), hvor elevene fikk små trekuler når de gjorde noe bra. Da var det ikke snakk om bra som å sitte i ro en time, men f.eks. "bråkegutten" fikk en kule da han delte ut blomster til en tegneoppgave, til de som ikke hadde funnet noen blomster. Med dette systemet så bestemmer lærern der og da om den eleven fortjener en kule, noe som da er veldig individuelt. Da har også alle større mulighet til å få en kule.  (Dette gikk da mer på verdier som å være snill mot andre, ikke det å klare å sitte i ro en time).

Jeg syns det burde vært mer disiplin i skolen, men syns ikke ett slikt belønningssystem er måten å gjøre det på. Iallefall ikke for de minste.

Jeg tror ett sånt system fort vil bli til at de som er flinke blir redde for å ikke få stjerner, og de som ikke er flinke bare gir opp.. og da er jo poenget borte..

Det er ALDRI greit å henge ut noen! spesiellt ikke barn. Barn er ikke a4, de er forskjellige og det trengs voksne som ser dem og deres behov.

Dette mener jeg virkelig! for all del-unngå stigmatisering det er mer "skadelig" en hva folk tror!

Skrevet
Litt blandet her jeg og. På en måte syns jeg det er greit å "henge ut" de som ikke klarer å oppføre seg. Men i 2. klasse syns jeg det er for tidlig. På ungdomsskolen f.eks. så syns jeg det er mer riktig - da bør hver enkelt selv ta ansvar for hva h*n gjør. Tror som Wadjet at man får mer fokus på disiplin om man offentliggjør slikt.

Dette reagerer jeg sterkt på. Helt alvorlig mener jeg at slike som deg ikke har noe som helst å gjøre i skolen :frustrert:

Jeg håper virkelig ikke du er representativ for lærere i den norske skolen.

Rett og slett: skam deg :frustrert::sur::sur:

stakkars barn som faller utenfor, og har en lærer som synes det er greit å henge ut elever.

Og hva tror du egentlig at du oppnår ved å gjøre det?

De bråkete mister all respekt for deg, når de opplever at du istedet for å hjelpe dem, gjør situasjonen enda vanskeligere.

Elever som er velfungerende vil garantert bli redd for å bli nestemann ut, og du får en klasse av usikre barn med vondt i magen! :sinna::sinna::sinna:

Skrevet

Sitter med mange tanker når jeg leser videre i tråden her...

Urolige unger - hva tenker dere på? Bare generelt urolige unger - barn som har fått fri barneoppdragelse eller barn "det er noe med" (som ikke kan noe for sin oppførsel)?

En i klassen til min eldste, har en diagnose. Selvfølgelig "straffes" ikke hun på lik linje med de andre. Men er barna "bare" uten oppdragelse - syntes jeg det er kjempefint med strenge rammer. Har foreldrene vært "slappe", er det jo lærerene og medelever som må slite med det....

Ja, jeg ser mange eksempler på det på skolen, ja. (Jeg er ikke lærer, men henter og leverer ofte). Må si jeg beundrer de som orker å undervise mange ganger.

1.klassinger som ikke aner hvordan de knytter sko - som hyler, skriker og løper i gangene.... Syntes ikke det er rart lærere innfører "metoder" for å prøve å stoppe det, jeg.......

Ja, det er greit at barn er barn. Men de må også lære hvordan de skal oppføre seg i forskjellige situasjoner - og at handling får konsekvens....

Jeg syntes mange lærere burde vært mye strengere, jeg ;)

Skrevet

Jeg synes ikke det er så veldig intresant om barnet "feiler" noe som noen liker å kalle det. Poenget er at hvis barnet aldri oppnår belønningen er dette systemet meningsløst.

For at et slikt system skal fungere må målet være oppnåelig og belønningen være "verdt strevet".

Uavhengig av hvilket utfordringer barnet har iforhold til miljøet må man altså tilrettelegge til hvert enkelt barn. Om man nsker å oppnå feks et klassemiljø som er opptimalt for læring. Barn trenger ikke ha en diagnose for å ha vanskeligheter med å tilpasse seg skolesystemet.

Skrevet
Jeg synes ikke det er så veldig intresant om barnet "feiler" noe som noen liker å kalle det. Poenget er at hvis barnet aldri oppnår belønningen er dette systemet meningsløst.

For at et slikt system skal fungere må målet være oppnåelig og belønningen være "verdt strevet".

Ja, det er jo sant. Men det jeg mente med å skille ut de som "feiler" noe - er jo fordi jeg da tenker på hva vi kan forvente og forlange av et barn. Vi må og kan stille krav til normalt fungerende barn. De trenger det selv. Barn trenger trygge rammer. De har ikke godt av "å hoppe og sprette" rundt i skoletimer - verken for seg selv, eller for de andre.

Er det umulig å sitte stille - bør det kanskje settes et spørsmålstegn på om barnet kanskje ikke er "skolemodent" ennå.....

Vi må ikke bare "sy puter" under armene på urokråker - og bruke masse ressurser på å "forstå". Vi må kunne stille krav til alle normalt fungerende barn.

Det går tross alt ut over alle de andre barna.... Disse får jo ikke "ekstra hjelp" - fordi de går i klasse med "tre" urokråker.

Skrevet
Ja, det er jo sant. Men det jeg mente med å skille ut de som "feiler" noe - er jo fordi jeg da tenker på hva vi kan forvente og forlange av et barn. Vi må og kan stille krav til normalt fungerende barn. De trenger det selv. Barn trenger trygge rammer. De har ikke godt av "å hoppe og sprette" rundt i skoletimer - verken for seg selv, eller for de andre.

Er det umulig å sitte stille - bør det kanskje settes et spørsmålstegn på om barnet kanskje ikke er "skolemodent" ennå.....

Vi må ikke bare "sy puter" under armene på urokråker - og bruke masse ressurser på å "forstå". Vi må kunne stille krav til alle normalt fungerende barn.

Det går tross alt ut over alle de andre barna.... Disse får jo ikke "ekstra hjelp" - fordi de går i klasse med "tre" urokråker.

Jeg er enig med deg på mange måter, men vi må og kan og også stille krav til "ikke" normalt fungerende barn. Alle barn trenger rammer og klare grenser, antagelig trenger "urokråkene" dette mer enn "normalt" fungerende barn. Alle, både barn og voksne må leve med at visse krav stilles, når vi klarer å oppfylle disse kravene gir det oss en god følelse, og vi er i gang med å bygge en positiv selvfølese.

Jeg mener at i utgangvpunktet ønsker barnet å leve opp til forventnigene som blir stilt. I det øyeblikket barnet skjønner at dette ikke er mulig, begynner avlednings -manøvrene, enten det er i form av evig vandring i klesserommet, krangling med medelever, klovnerollen eller annet. Barn vil tilpasse seg, men det som kan synes enkelt for oss voksne kan faktisk kreve enormt av det enkelte barn.

Jeg synes min egen sønn er et godt bevis. I ett helt år gråt han hele veien til skolen, og fra han kom hjem til sengetid. Rett og slett fordi han ikke klarte og sitte stille ved pulten, han klarte ikke å vente på tur. Det resulterte i mye negativ oppmerksomhet fra lærerne. At han hadde topp resultater faglig.....Bra for ham, men det hjelper ikke mye når det kommer til samhandling, og en eller annen gang faller man av lasset om man ikke har lært å forholde seg til medmennesker.

Og en ting er hundre prosent sikkert: han lærte ikke av å bli uthengt, ikke av å bli fortalt hva han gjorde feil. Det visste han så altfor godt selv.

Han lærte av positiv oppmerksomhet. I mine øyne: ros, ros, ros. barn ønsker å leve opp til kravene som blir stilt.

Derfor mener jeg at skal man ha et belønningsystem, så må eleven ha mulighet til å nå disse målene. Og i flg de saksbehandlerene jeg har hatt med å gjøre bør barnet nå målet iløpet av rimelig kort tid. Barnet må også vite hva som blir forventet, og hva belønningen er.

Fagmiljøet holder på å innføre et program, opplæring for foreldre og andre som er i kontakt med barn som har problemer med å følge med "normern". Kjernen i dette programmet er positiv oppmerksomhet. Og det innebærer at om barnet har satt stille i 20 min av en klassetime på 30 min, så fortjener barnet ros for den tiden det klarte, ikke bare fraværet av stjernen fordi det gikk skeis de siste ti.

Skrevet
Jeg kan ikke si jeg er enig i dette. Skal det da gå utover HELE klassen, hvis de har en par tre urokråker?

I klassen til mellomsten min - får alle de elevene som er greie, med seg et hjerte hjem hver fredag.

Dette fungerer bra. Alle "streber" etter hjerte. Og de lærer at det er kun er småting som fører til at de ikke får hjerte.

I klassen hennes er det 3 urokråker. De forstyrrer veldig de andre, og vi har tatt det opp på flere foreldremøter. Så selvsom det ikke henger noe på veggen, blir det jo pratet om. Ungene våre kommer jo hjem og forteller om disse bråkebøttene, så alle vet jo hvem det gjelder uansett stjerner på veggen eller ikke.

Hva er å være grei? Om en person har adhd, er ikke den personen grei fordi h*n ikke klarer å konsentrere seg? Er det da heldig at den personen aldri får et hjerte, bare fordi læreren har bestemt at alle skal følge samme opplegg? Er det mulig at elevene følger samme opplegg, når alle har ulike utgangspunkt?

Alle barn er ulike individer, og skal ha individuell opplæring. Det må også gjelde den positive tilbakemeldingen. Kanskje en person med adhd burde fått hjerte for den dagen h*n var roligere, i stedet for å kreve at personen skal klare dette hele uken.

Læreren skal se alle elevene, ikke bare de som befinner seg innenfor den lille firkantete boksen.

Skrevet
Jeg er enig med deg på mange måter, men vi må og kan og også stille krav til "ikke" normalt fungerende barn. Alle barn trenger rammer og klare grenser, antagelig trenger "urokråkene" dette mer enn "normalt" fungerende barn.

Da tror jeg vi er ganske enige. Jeg mener nemlig at "de såkalte urokråkene" er i de fleste tilfeller "normalt fungerende barn", men som i mange tilfeller har hatt det for fritt.

Selvsagt skal læreren se barnas forskjellige personlighet - og behandle de utifra det. Men det må være lov å stille krav til barn også. Som jeg før skrev: - barn trenger regler og faste rammer..

Skrevet
Litt blandet....

I bunn og grunn synes jeg ikke noe særlig om "offentlig" belønninger/straff på denne måten. Det blir litt å henge ut de ungene som aldri/sjelden får stjerne. Samtidig kan stjernene også være motivasjon for ønsket adferd.For noen unger kan det fungere, for andre blir det kanskje bare en gapestokk som gjør problemet ennå verre?

Alle har jo muligheten til å få stjerne og alle kan hvis de vil. Men det går jo andre veien også, man kan bli hengt ut hvis man er en for god elev også. Hvis det skulle være et problem kan de vel bare gi med elevene stjerne hjem istedenfor å gjøre utdelingen offentlig.

Skrevet

I klassen til min sønn og stedatter (5 kl) har de et belønninssystem som går ut på at de begynner med et visst anntall poeng. Hvis de bråker, glem lekser, ikke sitter rolig osv. blir de trekt i poeng, men de kan også bygge seg opp igjen, hvis de er "snille " en periode etter en båkeperiode.

Nå den poeng peroden er slutt for alle som har mer enn et visst anntall poeng se film.

Dette har fungert veldig bra, første gangen var det mange som ikke fikk se film men nå har de skjerpet seg så nå får omtrent alle sett film.

De vurderer også litt ettetskjønn, hvis en elev har hatt ei ille periode og poengene bare har rast, men så har den eleven skjerpet seg såpass at poengene nesten er der de skal være for å få se den filmen da får eleven bli med for ellers kan det fort rase utfor igjen.

Det virker som både min sønn og stedatter synes dette er greit. Sønnen min er en av de som har fått se film under tvil. Han har hatt perioder der han stikkker av, nekter å gå inn til timen, sitter og furter under pulten sin og mye annet, da han da har en god periode etter det vil de ikke ta i fra han filmen for da er de redd for at han detter inn i en vond periode igjen.

Skrevet

....

I klassen hennes er det 3 urokråker. De forstyrrer veldig de andre,

Det GÅR utover hele klassen om man har noen som bråker mye, uansett om man får felles stjerne eller ei. Så jeg ser ikke helt hvor du vil.

Skrevet
Det GÅR utover hele klassen om man har noen som bråker mye, uansett om man får felles stjerne eller ei. Så jeg ser ikke helt hvor du vil.

Enig, belønningen er jo bare et middel for å motivere barna. Det endelige målet er jo å skape et miljø i klassen som er opptimalt for læring.

Det hjelper ikke jo de "snille" barna om de får stjerne, hvis urokråkene fremdeles skaper støy.

Derfor er det meningsløst i mine øyne å ha mål og belønningssystem som ingen av "urokråkene" klarer å oppnå. Det er jo disse barna som trenger det.

Skrevet

Jeg ble utrolig trist og provosert av å lese at så mange synes det er greit å henge ut enkeltindivider. Belønningssystemer er etter min mening en avtale mellom to personer (her lærer og enkeltelev) som ingen andre har noe med...

Jeg hadde blitt utrolig skuffet dersom læreren til mitt barn hadde hengt opp til alles beskuelse en liste over "klassens beste elever", for det er etter min mening det h*n gjør... Det er ikke bare de urolige elevene som vil tape på dette, men også de som er utrolig pliktoppfyllende. de vil slite livet av seg for å tilfredstille lærer og foreldrene sine... Man må huske på at jenter med ADD kan tilhøre denne gruppen..

Jeg får helt vondt i meg av å tenke på at små 6-7 åringer skal lide under slike system! I den alderen har også mange voksesmerter og klarer bare ikke sitte stille uansett om de så gjerne vil...

Uff.. dette er egentlig helt tragisk etter min mening.... En helt feil måte å angripe problemet....

Skrevet (endret)
Hva er å være grei?

Å være grei betyr (ifølge læreren til mellomsten) : å følge reglene klassen og skolen har. Det er enkle ting, som å rekke opp hånden, sitte stille, ikke bråke eller plage andre, komme inn til rett tid, kle på seg selv osv....

Ting som burde vært innlært hos barna FØR de begynte på skolen. Det er ikke regler som skulle være vanskelige å følge.

MEN du kan ikke dra frem ADHD her. Da har du misforstått. Det er blant "normalt fungerende" barn dette gjelder. I klassen til mellomsten er det ingen barn med "spesielle behov" - bare tre stykker som ikke oppfører seg.....Disse tre (kanskje spesielt to av dem) - skaper mye uro og tildels redsel blandt de andre elevene. Flere er redd dem...

Jeg ser da ingen grunn til at ikke læreren skal være streng mot disse. Lære de god "gammeldags" folkeskikk"!!! Vi som er foreldre til resten av barna i klassen - ser jo også på dette som et stort problem.. Det går jo i stor grad utover undervisningen av våre barn.......

Her er jeg litt uenig med deg. At et barn ikke har en diagnose er ikke det samme som at barnet ikke kan ha spesielle behov. Disse tre barna som ikke responderer som ønsket, har jo nettopp spesielle behov. Dvs de trenger tydeligvis andre former for motivasjon, grenser, konsekvenser og ros enn resten av barna.

Klart at oppførselen skal korrigeres, jeg har bare stor problemer med å se at man skal få til dette ved å ha et belønningssystem der de aldri får belønning, altså ikke klarer å leve opp til kravene man setter til dem. Å gi barn en nederlagsfølelse fremmer ikke ønsket adferd. Og så lenge disse ikke klarer å korrigere adferden sin vil jo problemet bare vedvare. Uansett om resten av klassen får både hjerter og stjerner med seg hjem på fredagen. ;)

Og når det gjelder dette å "være grei" så igjen: det er et vidt begrep som kan være vanskelig å forholde seg til for små

Alle som har belønningssystem, bør etter min menig ha helt konkrete saker på plakaten, og læreren MÅ være sikker på at alle faktisk forstår hva som forventes av dem. Barna bør også få muligheten til å være med å utforme systemet, både med tanke på hva man skal forvente ,belønningen og konsekvensen. På denne måten er de med å sette krav til seg selv, de er enig i konsekvensen og belønningen blir forhåpentligvis fristende nok til at den motiverer.

Endret av Fibi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...