Myrthel Skrevet 21. april 2007 #41 Skrevet 21. april 2007 Her er jeg litt uenig med deg. At et barn ikke har en diagnose er ikke det samme som at barnet ikke kan ha spesielle behov. Disse tre barna som ikke responderer som ønsket, har jo nettopp spesielle behov. Jeg mente ikke at barn som ikke har en diagnose, ikke kan ha spesielle behov. Jeg nevnte bare eksempler fra klassen jeg kjenner til. Disse (spesielt to), kommer fra helt "frie" hjem. Foreldrene bare ler og sier aldri noe - uansett hva barna holder på med. Det er vi andre som må gripe inn. De dukker sjelden opp på foreldremøter - og læreren sliter med komunikasjon. (Dette vet jeg fordi disse barna har ødelagt ting til andre - og det er "umulig" for læreren eller rektor og få disse foreldrene til å ordne opp. -Og dette problemet "må" vi andre bare godta Jeg er enig i at belønning skal være oppnåelig for alle. Og ingen barn er like, men er vist krav til oppførsel - når de begynner på skolen, må man da kunne forvente. Hadde jeg hatt et barn - som var helt "vilt" - og ikke hørte på meg - ville jeg søkt hjelp lenge før skolestart. Hadde barnet begynt - og jeg fikk høre at mitt barn ødela for klassen hele tiden - ville jeg også bedt om hjelp. Jeg ville jo ikke bare sittet der. Som foreldre har man jo et ansvar for å lære sine barn god omgang med andre og normal oppførsel. Tenk hvordan dette barnet vil komme til å få det videre oppover - hvis det ikke "korrigeres" tidlig...
Ottine Skrevet 22. april 2007 #42 Skrevet 22. april 2007 MEN du kan ikke dra frem ADHD her. Da har du misforstått. Det er blant "normalt fungerende" barn dette gjelder. I klassen til mellomsten er det ingen barn med "spesielle behov" - bare tre stykker som ikke oppfører seg.....Disse tre (kanskje spesielt to av dem) - skaper mye uro og tildels redsel blandt de andre elevene. Flere er redd dem... Jeg ser da ingen grunn til at ikke læreren skal være streng mot disse. Lære de god "gammeldags" folkeskikk"!!! Vi som er foreldre til resten av barna i klassen - ser jo også på dette som et stort problem.. Det går jo i stor grad utover undervisningen av våre barn....... ← Helt enig! Det må være lov å oppdra helt normalt fungerende unger når foreldrene ikke klarer det selv... Stakkars dem senere i livet når de skal ut i arbeid feks.. Snakk om wake-up call om ingen har lært dem det før. Skolen er jobben til barn. De går der for å lære. Man må kunne stille visse krav til oppførsel. Når det gjelder "premiering" er dette alltid vanskelig. Det kan være store klasse-forskjeller også på hva som fungerer. Men generelt kan man jo si at der elevene har lært normal folkeskikk er det såpass ro og disiplin at det er ikke nødvendig med så mange regler ogbelønningssystemer. Jeg synes det blir litt "sovepute" ofte om barnet har en "diagnose". At man har AD/HD innebærer ikke automatisk at man oppfører seg dårlig. Det krever en ganske fast hånd hjemmefra og det samme på skolen. Foreldre og lærer må være enige om rammer og grenser og konsekvenser. Da fungerer det! Som lærer må man være veldig obs på hvilken "makt" man har ovenfor elevene. Stikkordet er respekt begge veger. Jeg har stor respekt for alle elevene mine, om det så er "bråke-Sara" eller "stille-Johan" - og de for meg. Det tror jeg er fordi jeg er veldig klar på hvordan jeg vil ha det. Og så prater vi - masse. I tillegg er vi enige om regler og konsekvenser på forhånd. Hos oss er det faktisk en selvfølge at de oppfører seg; de forventer ingen belønning for å oppføre seg "vanlig" på skolen.
messy Skrevet 22. april 2007 #43 Skrevet 22. april 2007 Jeg synes et sånt system er bra jeg. Her klager man over manglende disiplin i skolen, og når noen endelig tar et initiativ til å skape et bedre forhold for hele klassen klager man på grunnlag av den ene eleven som har vanskelig for å følge systemet. Jeg mener at skolen lenge har favorisert dem med problemer ovenfor de andre, og alt blir tilrettelagt etter den "svakeste" og ikke den sterkeste. Har selv gått på en skole i Irland der disiplin var en del av skolehverdagen, man fikk lock-ups (anmerkninger) og merits (hvis man hadde gjort noe bra) og bad marks ( samlet man nok anmerkninger fikk man et slikt), og dette fungerte helt strålende. DE aller fleste var "redde" for å få negative tilbakemeldinger at de oppførte seg fint. Dvs: De var stille i timene, forstyrret ikke medelevene, rakk opp hånden for å si noe som igjen skapte et miljø for læring. Selv har jeg sett selv det motsatte her i norge der jeg som en av elevene som jobbet mått lære meg å jobbe (koble ut alt, og konsentrere meg) med 20 mennesker som snakket i bakgrunnen. Det var aldri stille. Konklusjonen min er nok at jeg synes ikke man skal legge opp systemet etter de "få" som bråker og ødelegger for resten av klassen, jeg synes at man skal legge opp systemet slik at det vil komme til gode for størsteparten. At lille Kristian har problemer med å være stille, og at det derfor er vanskeligere for ham å oppnå stjerner synes jeg ikke er et godt argument. Han forstyrrer likevel klassen i like stor grad.... Ble litt rotete dette, men men.
Gjest Frysepulver Skrevet 22. april 2007 #44 Skrevet 22. april 2007 I klassen til min sønn og stedatter (5 kl) har de et belønninssystem som går ut på at de begynner med et visst anntall poeng. Hvis de bråker, glem lekser, ikke sitter rolig osv. blir de trekt i poeng, men de kan også bygge seg opp igjen, hvis de er "snille " en periode etter en båkeperiode. Nå den poeng peroden er slutt for alle som har mer enn et visst anntall poeng se film. Dette har fungert veldig bra, første gangen var det mange som ikke fikk se film men nå har de skjerpet seg så nå får omtrent alle sett film. De vurderer også litt ettetskjønn, hvis en elev har hatt ei ille periode og poengene bare har rast, men så har den eleven skjerpet seg såpass at poengene nesten er der de skal være for å få se den filmen da får eleven bli med for ellers kan det fort rase utfor igjen. Det virker som både min sønn og stedatter synes dette er greit. Sønnen min er en av de som har fått se film under tvil. Han har hatt perioder der han stikkker av, nekter å gå inn til timen, sitter og furter under pulten sin og mye annet, da han da har en god periode etter det vil de ikke ta i fra han filmen for da er de redd for at han detter inn i en vond periode igjen. ← Å TREKKE poeng er visst ikke helt bra... Det gjør ikke vi på min jobb og jeg har snakket med andre i samme "bransje" som sier det strider i mot veldig mye av faglitteraturen. Da mister barnet motivasjonen og gidder ikke likevel
Donpedro Skrevet 22. april 2007 #45 Skrevet 22. april 2007 Konklusjonen min er nok at jeg synes ikke man skal legge opp systemet etter de "få" som bråker og ødelegger for resten av klassen, jeg synes at man skal legge opp systemet slik at det vil komme til gode for størsteparten. At lille Kristian har problemer med å være stille, og at det derfor er vanskeligere for ham å oppnå stjerner synes jeg ikke er et godt argument. Han forstyrrer likevel klassen i like stor grad.... ← Målet er jo i bunn og grunn ikke stjernene i seg selv, men stillhet og ro. Vil du si man har et velfungerende system, når den som trenger mest å roe seg ikke klarer det?
Gjest Piper Skrevet 22. april 2007 #46 Skrevet 22. april 2007 (endret) Hva er å være grei? Å være grei betyr (ifølge læreren til mellomsten) : å følge reglene klassen og skolen har. Det er enkle ting, som å rekke opp hånden, sitte stille, ikke bråke eller plage andre, komme inn til rett tid, kle på seg selv osv.... Ting som burde vært innlært hos barna FØR de begynte på skolen. Det er ikke regler som skulle være vanskelige å følge. MEN du kan ikke dra frem ADHD her. Da har du misforstått. Det er blant "normalt fungerende" barn dette gjelder. I klassen til mellomsten er det ingen barn med "spesielle behov" - bare tre stykker som ikke oppfører seg.....Disse tre (kanskje spesielt to av dem) - skaper mye uro og tildels redsel blandt de andre elevene. Flere er redd dem... Jeg ser da ingen grunn til at ikke læreren skal være streng mot disse. Lære de god "gammeldags" folkeskikk"!!! Vi som er foreldre til resten av barna i klassen - ser jo også på dette som et stort problem.. Det går jo i stor grad utover undervisningen av våre barn....... ← Hva vet du om hva de har for spesielle behov? Selv om du mener at de bare er urokråker, er det ikek dermed sagt at de bare er det. Det kan faktisk være at læreren eller foreldrene ikke har tatt affære, og derfor får de ikke den hjelpen de behøver. Så bare fordi de ikke har en diagnose på noe, er det ikke dermed sagt at de ikke behøver ekstratiltakt. Og disse ekstratiltakene koster penger, noe veldig få skoler er villig til å betale for. For skolene har rett og slett ikke økonomi til det, så beklageligvis er det slike elever som blir lidende. Ikke bare elever som klarer å oppføre seg, som du så fint sier. Og du har faktisk ingen som helst rett til å få vite noe om disse barna, foruten at foreldrene forteller det selv. Så disse barna kan faktisk ha en form for lidelse, uten at du vet noe om det. Endret 22. april 2007 av Piper
Gjest Piper Skrevet 22. april 2007 #47 Skrevet 22. april 2007 Helt enig! Det må være lov å oppdra helt normalt fungerende unger når foreldrene ikke klarer det selv... Stakkars dem senere i livet når de skal ut i arbeid feks.. Snakk om wake-up call om ingen har lært dem det før. Skolen er jobben til barn. De går der for å lære. Man må kunne stille visse krav til oppførsel. Når det gjelder "premiering" er dette alltid vanskelig. Det kan være store klasse-forskjeller også på hva som fungerer. Men generelt kan man jo si at der elevene har lært normal folkeskikk er det såpass ro og disiplin at det er ikke nødvendig med så mange regler ogbelønningssystemer. Jeg synes det blir litt "sovepute" ofte om barnet har en "diagnose". At man har AD/HD innebærer ikke automatisk at man oppfører seg dårlig. Det krever en ganske fast hånd hjemmefra og det samme på skolen. Foreldre og lærer må være enige om rammer og grenser og konsekvenser. Da fungerer det! Som lærer må man være veldig obs på hvilken "makt" man har ovenfor elevene. Stikkordet er respekt begge veger. Jeg har stor respekt for alle elevene mine, om det så er "bråke-Sara" eller "stille-Johan" - og de for meg. Det tror jeg er fordi jeg er veldig klar på hvordan jeg vil ha det. Og så prater vi - masse. I tillegg er vi enige om regler og konsekvenser på forhånd. Hos oss er det faktisk en selvfølge at de oppfører seg; de forventer ingen belønning for å oppføre seg "vanlig" på skolen. ← Er du lærer?
CeeCee Skrevet 22. april 2007 #48 Skrevet 22. april 2007 Å TREKKE poeng er visst ikke helt bra... Det gjør ikke vi på min jobb og jeg har snakket med andre i samme "bransje" som sier det strider i mot veldig mye av faglitteraturen. Da mister barnet motivasjonen og gidder ikke likevel ← Enig! Trekker man poeng er det ikke lenger et belønningssystem.
Fibi Skrevet 22. april 2007 #50 Skrevet 22. april 2007 Målet er jo i bunn og grunn ikke stjernene i seg selv, men stillhet og ro. Vil du si man har et velfungerende system, når den som trenger mest å roe seg ikke klarer det? ← Helt enig! Det er dette jeg har forsøkt å få frem, uansett hvor lite dere liker det, så blir det ikke ro i klassen til barna deres før "bråke-per" kommer hjem hjem med denne stjernen. Jeg synes også det er rimelig respektløst å automatisk anta at disse uråmomente som dere kaller dem kommer fra hjem med "fri" oppdragelse. Alle barn er forskjellig, foreldrene trenger ikke være udugelig selvom barnet har problemer med å tilfredstille kravene i A4 skolen.
CeeCee Skrevet 22. april 2007 #52 Skrevet 22. april 2007 Jeg synes også det er rimelig respektløst å automatisk anta at disse uråmomente som dere kaller dem kommer fra hjem med "fri" oppdragelse. Alle barn er forskjellig, foreldrene trenger ikke være udugelig selvom barnet har problemer med å tilfredstille kravene i A4 skolen. ← Helt enig! Dette er noe man burde ha lagt fra seg på 80-tallet! Da ble mange foreldre til hyperaktive barn omtalt på akkurat samme måte... Det må ha vært helt grusomt! Det er nok ikke alle som er syke som har fått en diagnose, eller disse tre "urokråkene" kan godt ha en diagnose og dermed ha spesielle behov selv om dere ikke vet det! Det er ikke akkurat noe som kringkastes... Forøvrig synes jeg skolesystemet er lagt opp helt feil og er noe som hører hjemme på 50-tallet og for såkalte "skoleflinke" barn. det er altfor mye teori i skolen. Den har ikke utviklet seg noe særlig m.h.t. på praktikerne. Noen som er "dårlige" på skolen (les: dårlig på teori, har dysleksi etc.) kan være knallflinke i praktiske fag. Dette får de lite igjen for da karakterene deles ut. For de er ca 20% praktiske fag og resten teoretiske. De får da gjennomsnittlig dårlige karakterer selv om de er særdeles nevenyttige... Men det er en annen debatt...
Gjest Piper Skrevet 22. april 2007 #53 Skrevet 22. april 2007 Hva vet du om hva de har for spesielle behov? Selv om du mener at de bare er urokråker, er det ikek dermed sagt at de bare er det. Det kan faktisk være at læreren eller foreldrene ikke har tatt affære, og derfor får de ikke den hjelpen de behøver. Hva jeg vet? Vet du hva jeg jobber med? Jeg har faktisk jobbet med barn med barn med spesielle behov i årevis - og jeg tror og virkelig håper - jeg er istand til å se ganske mye, ja. Itillegg er jo dette et problem - som er tatt opp med læreren og på foreldremøter gjentatte ganger. Flere kjenner også til familieforholdene rundt barna. Jeg er såååå lei av at vi alltid i dagens samfunn - skal finne på unnskyldninger for at barn ikke kan oppføre seg. Det er ikke lov å si at foreldre har sviktet - det måå alltid være noe "med" barnet. Hvorfor forandrer da veldig mange "problem barn" seg når de f.eks kommer i fosterhjem? Se deg rundt - hvorfor tror du volden i samfunnet øker? Det er ikke bare diagnoser og "uoppdagede" diagnoser som gjør at mange blir voldelige.... ← Om du mener at disse barna lever under forhold som barn ikke skal leve under, har du faktisk et ansvar å si i fra til barnevernet. Det samme har læreren. Og er det ingen av dere som gjør annet enn å klage på disse barna, vel da syns jeg faktisk det er på tide at dere holder munnen deres godt igjen. På foreldremøte skal man IKKE diskutere enkelte barn, for der burde læreren ha stoppet dere før dere fikk startet. Læreren har ikke lov til å diskutere andre sine barn med deg og de andre, for da bryter hun taushetsplikten sin. Så beklager at jeg ikke bare roper hurra fordi dere diskuterer disse barna bak ryggen på foreldrene. Og selv om du har jobbet med barn i mange år og kjenner til andre barn, er det ikke dermed sagt at du er kvalifisert til å uttale deg om akkurat disse barna. Det burde du også vite, om du har så mye peiling som det du sier. Det kreves mange tester for å eventuelt stille en diagnose, og det gjør du ikke på bakgrunn av at du hører ting om disse barna. Og jeg er sååååååååå lei av folk som bare må kritisere noen, fordi de ikke passer inn i deres lille "perfekte" verden. Er det et så stort problem, så gjør noe med det da. Nytter ikke å bare sitte her og klage på disse barna, for de barna får IKKE den hjelpen de trenger med at du gjør det. Tar ikke foreldrene ansvaret for barna sine, så ringer du til barnevernet.
Fibi Skrevet 22. april 2007 #54 Skrevet 22. april 2007 Hva vet du om hva de har for spesielle behov? Selv om du mener at de bare er urokråker, er det ikek dermed sagt at de bare er det. Det kan faktisk være at læreren eller foreldrene ikke har tatt affære, og derfor får de ikke den hjelpen de behøver. Hva jeg vet? Vet du hva jeg jobber med? Jeg har faktisk jobbet med barn med barn med spesielle behov i årevis - og jeg tror og virkelig håper - jeg er istand til å se ganske mye, ja. Itillegg er jo dette et problem - som er tatt opp med læreren og på foreldremøter gjentatte ganger. Flere kjenner også til familieforholdene rundt barna. Jeg er såååå lei av at vi alltid i dagens samfunn - skal finne på unnskyldninger for at barn ikke kan oppføre seg. Det er ikke lov å si at foreldre har sviktet - det måå alltid være noe "med" barnet. Hvorfor forandrer da veldig mange "problem barn" seg når de f.eks kommer i fosterhjem? Se deg rundt - hvorfor tror du volden i samfunnet øker? Det er ikke bare diagnoser og "uoppdagede" diagnoser som gjør at mange blir voldelige.... ← Jeg må si jeg synes det er veldig merkelig at du som har så mye kompetanse ikke forstår at når metoden som brukes for å få Per til å sitte stille ikke har effekt, må man prøve noe annet. Hva mener du egentlig at læreren bør gjøre i det tilfellet du skisserer, med tre bråkebøtter? De blir jo ikke stille av denne stjernemetoden, så hvorfor bruke den? Jeg har riktignok ikke faglig kompetanse på dette området, men jeg har vært i utallige møter med skolen, ppt og bup. Min erfaring er at skolen generelt ikke har peiling på hvordan man kan skape en god skolehverdag for "urokråkene". Man er langt på avhening av enkeltpersoner i skolen. Jeg har vært heldig og fått en fantastisk kontaktlærer til mitt barn. Jeg tør ikke tenke på hva som skjer om hun skulle finne på å slutte.
Myrthel Skrevet 22. april 2007 #55 Skrevet 22. april 2007 Foreldremøtene var jo pga disse barna da Vi ble jo kalt inn til en samtale ALLE foreldrene - fordi vi hadde STORE problemer med disse barna. Vi har da virkelig handlet. Jeg vet ikke hvor mange møter vi har hatt... og læreren har hatt møter med forskjellige andre instanser osv... Det må jo være lov å si ifra når noen barn forstyrrer forferdelig i klassen. Læreren bryter ikke taushets plikten sin - ved å innkalle til møte - og ta opp problemet. Da er jo selvsagt foreldrene til "urokråkene" også til stede. Jo da, det går ann å ringe barnevernet - men jeg mener nå barnevernet har viktigere ting å ta seg av - enn dette. Her burde sunn fornuft og forståelse for at barna forstyrrer - vært en god begynnelse - for å fått slutt på problemet... Men så lenge enkelte foreldre ser på det som "tøft" å ha bråkete og rampete barn - blir det ikke enkelt. Jeg beundrer læreren jeg - hun gjør en fantastisk jobb. Hun ser de flinke og rolige elevene - og gir mindre oppmerksomhet til de som ikke oppfører seg. Men når disse elevene er rolige og flinke - er hun fort ute med like mye ros og skryt til dem. Det er viktig å "overse" barn når de har uønsket oppførsel (hvis den ikke går ut over andre) - og gi masse oppmerksomhet på ønsket oppførsel... Da lærer barn fort at de ikke får "noe igjen" for å bråke.... Skal de ha oppmerksomhet - må de følge regler....
Fibi Skrevet 22. april 2007 #56 Skrevet 22. april 2007 (endret) Jeg har selv vært heldig å fått tilbud om Parent Management Training - Oregon. (PMTO). PMTO tar utgangspunkt i det en vet om fastlåste og skadelige samspillsmønstre i familier med barn med atferdsvansker, og forsøker å erstatte disse med sampillsmønstre som fremmer samarbeid og positiv utvikling. Det finnes et lignende system for skolen, og etter min menig burde dette vært en del av lærer utdannelsen. Forøvrig kan metoden med brukes på alle barn, og alle foreldre som ønsket det burde absolutt få muligheten. Kanskje dette kan hjelpe i din klasse? http://www.atferd.unirand.no/pmto.htm Endret 22. april 2007 av Fibi
CeeCee Skrevet 22. april 2007 #58 Skrevet 22. april 2007 Om du mener at disse barna lever under forhold som barn ikke skal leve under, har du faktisk et ansvar å si i fra til barnevernet. Det samme har læreren. Og er det ingen av dere som gjør annet enn å klage på disse barna, vel da syns jeg faktisk det er på tide at dere holder munnen deres godt igjen. På foreldremøte skal man IKKE diskutere enkelte barn, for der burde læreren ha stoppet dere før dere fikk startet. Læreren har ikke lov til å diskutere andre sine barn med deg og de andre, for da bryter hun taushetsplikten sin. Så beklager at jeg ikke bare roper hurra fordi dere diskuterer disse barna bak ryggen på foreldrene. Og selv om du har jobbet med barn i mange år og kjenner til andre barn, er det ikke dermed sagt at du er kvalifisert til å uttale deg om akkurat disse barna. Det burde du også vite, om du har så mye peiling som det du sier. Det kreves mange tester for å eventuelt stille en diagnose, og det gjør du ikke på bakgrunn av at du hører ting om disse barna. Og jeg er sååååååååå lei av folk som bare må kritisere noen, fordi de ikke passer inn i deres lille "perfekte" verden. Er det et så stort problem, så gjør noe med det da. Nytter ikke å bare sitte her og klage på disse barna, for de barna får IKKE den hjelpen de trenger med at du gjør det. Tar ikke foreldrene ansvaret for barna sine, så ringer du til barnevernet. ← Knallbra innlegg!!!!!!!
CeeCee Skrevet 22. april 2007 #59 Skrevet 22. april 2007 (endret) Foreldremøtene var jo pga disse barna da Vi ble jo kalt inn til en samtale ALLE foreldrene - fordi vi hadde STORE problemer med disse barna. Vi har da virkelig handlet. Jeg vet ikke hvor mange møter vi har hatt... og læreren har hatt møter med forskjellige andre instanser osv... Det må jo være lov å si ifra når noen barn forstyrrer forferdelig i klassen. Læreren bryter ikke taushets plikten sin - ved å innkalle til møte - og ta opp problemet. Da er jo selvsagt foreldrene til "urokråkene" også til stede. Jo da, det går ann å ringe barnevernet - men jeg mener nå barnevernet har viktigere ting å ta seg av - enn dette. Her burde sunn fornuft og forståelse for at barna forstyrrer - vært en god begynnelse - for å fått slutt på problemet... Men så lenge enkelte foreldre ser på det som "tøft" å ha bråkete og rampete barn - blir det ikke enkelt. Jeg beundrer læreren jeg - hun gjør en fantastisk jobb. Hun ser de flinke og rolige elevene - og gir mindre oppmerksomhet til de som ikke oppfører seg. Men når disse elevene er rolige og flinke - er hun fort ute med like mye ros og skryt til dem. Det er viktig å "overse" barn når de har uønsket oppførsel (hvis den ikke går ut over andre) - og gi masse oppmerksomhet på ønsket oppførsel... Da lærer barn fort at de ikke får "noe igjen" for å bråke.... Skal de ha oppmerksomhet - må de følge regler.... ← Jeg synes at å diskutere enkeltelever på et foreldremøte er helt forkastelig, uansett om foreldrene til disse har sagt ja til noe sånt. Man ydmyker de barna det gjelder! Sånt kan sette spor i et lite barnesinn lang tid fremover. Dersom dere voksne ikke tror at barna får vite om det tar dere skammelig feil... Og såpass bør læreren vite! Forstår heller ikke hva dere andre foreldre har med om hva og hvem læreren har møter med om barna! Fatter ikke hvordfor hun trenger foreldre til å hjelpe henne med å gjøre jobben sin heller... Hun må da ha kolleger hun anonymt kan ta dette opp med og få råd og hjelp???? Blir bare mer og mer tragisk og uetisk denne saken her.. Uansett hvor mange hjerter de får med seg hjem! Endret 22. april 2007 av CeeCee
Fibi Skrevet 22. april 2007 #60 Skrevet 22. april 2007 Denne læreren burde kontaktet ppt evt bup for å få veiledning. Det er ikke foreldrene sin jobb å få ro og orden i klasserommet. Jeg synes man i noen tilfeller kan diskutere enkeltbarn på foreldremøter, men kun i tilfeller der det kommer barna tilgode. Feks hvis barnet har vanskeligheter det kan være greit at de andre foreldrene vet om. Men det blir jo mer informasjon. Jeg har gode erfaringer med å være åpen, men tror jeg hadde blitt rasende om jeg var blitt utsatt for et slikt kollektivt klagemøte. Og når dessuten de andre foreldrene her tydeligvis mener at jeg ikke er noen god forelder, ville ikke det motivert meg til samarbeid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå