Gå til innhold

Premiering med stjerner i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I min datters klasse (2.klasse) får barna en stjerne hver dersom de har oppført seg pent og ikke laget uro i timene. Stjernene henges opp på et skjema i klasserommet, så alle kan se dem, både barna og voksne (feks foreldre). Noen barn får stjerne hver dag, andre får sjeldent fordi de ikke klarer å sitte stille, feks.

Hva synes dere om dette?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt blandet....

I bunn og grunn synes jeg ikke noe særlig om "offentlig" belønninger/straff på denne måten. Det blir litt å henge ut de ungene som aldri/sjelden får stjerne. Samtidig kan stjernene også være motivasjon for ønsket adferd.For noen unger kan det fungere, for andre blir det kanskje bare en gapestokk som gjør problemet ennå verre?

Skrevet (endret)

Jeg syns det er greit, da 2. klassinger bør være store nok til å sitte stille i timene og ikke forstyrre de andre. At det offentliggjøres, gjør at man har mer fokus på disiplin enn om man ikke offentliggjorde. Men det bør være en eller annen gulrot i enden her - klassen i fellesskap klarer så og så mange stjerner i løpet av så og så lang tid, så får de dra på tur eller kino, f.eks.

Endret av Wadjet
Skrevet
Jeg syns det er greit, da 2. klassinger bør være store nok til å sitte stille i timene og ikke forstyrre de andre. At det offentliggjøres, gjør at man har mer fokus på disiplin enn om man ikke offentliggjorde. Men det bør være en eller annen gulrot i enden her - så og så mange stjerner i løpet av så og så lang tid, så får de dra på tur eller kino, f.eks.

Det er nok ingen gulrot; stjernene er en premie i seg selv. Datteren min får stort sett stjerne, hun er veldig redd for ikke å få det. På foreldremøtet "løp" foreldrenene bort dit for å se om barnet deres hadde fått stjerne....Jeg synes det er noe som skurrer her. Og så tenker jeg litt på de barna som kanskje sitter med adhd eller noe sånt. De opplever nederlag hver dag med dette systemet.....Men jeg vet ikke om det er noen av dem i denne klassen, da.

Skrevet
Litt blandet....

I bunn og grunn synes jeg ikke noe særlig om "offentlig" belønninger/straff på denne måten. Det blir litt å henge ut de ungene som aldri/sjelden får stjerne. Samtidig kan stjernene også være motivasjon for ønsket adferd.For noen unger kan det fungere, for andre blir det kanskje bare en gapestokk som gjør problemet ennå verre?

Det er akkurat dette jeg har tenkt også....

Skrevet

Man skal være forsiktig med slike system, og vite hvordan man bruker det. Og slik jeg kjenner slike systemer, har man litt forskjellige kriterier på hva som skal til for de enkelte elever å få stjerne. For for at et slikt system skal fungere, må læreren kjenne barna godt. Og bråkmaker Lise vil da få stjerne når hun viser ønsket adferd ift sin IOP, mens stille Hans stort sett alltid vil få stjerne. men det skal mer til for at Hans får stjerne enn at Lise får det. Systemet må naturligvis snakkes om i klassen før det innføres og underveis, og lærer må få fram på en fin måte at man belønnes likt, selv om det kanskje ikke virker sånn (jfr. hvor vanskelig det er å få stjerne).

For øvrig virker stjernesystem positivt på de ADHD-ungene jeg har vært borti, og også på barn som tyr til vold, så vidt jeg vet.

Skrevet
Og så tenker jeg litt på de barna som kanskje sitter med adhd eller noe sånt. De opplever nederlag hver dag med dette systemet.....Men jeg vet ikke om det er noen av dem i denne klassen, da.

Jeg håper læreren til datteren din ser de elevene som ikke klarer å sitte stille. Og at h*n finner andre positive ting de uroligene elevene gjør, slik at de også får en stjerne. Hvis ikke tør jeg påstå at læreren vil skape en eller annen taper blant elevene.

Skrevet
Man skal være forsiktig med slike system, og vite hvordan man bruker det. Og slik jeg kjenner slike systemer, har man litt forskjellige kriterier på hva som skal til for de enkelte elever å få stjerne. For for at et slikt system skal fungere, må læreren kjenne barna godt. Og bråkmaker Lise vil da få stjerne når hun viser ønsket adferd ift sin IOP, mens stille Hans stort sett alltid vil få stjerne. men det skal mer til for at Hans får stjerne enn at Lise får det. Systemet må naturligvis snakkes om i klassen før det innføres og underveis, og lærer må få fram på en fin måte at man belønnes likt, selv om det kanskje ikke virker sånn (jfr. hvor vanskelig det er å få stjerne).

For øvrig virker stjernesystem positivt på de ADHD-ungene jeg har vært borti, og også på barn som tyr til vold, så vidt jeg vet.

Så da er kanskje systmet bra allikevel. Jeg stoler i grunn på læreren til datteren min, og håper hun kjenner hver enkelt elev bra nok til at det ikke er barn der som "aldri" får stjerne. Kan hende har barn x bråket masse, men mindre enn vanlig, og derfor fortjener stjerne, mens barn y nesten ikke har bråket, men bråket litt mer enn vanlig og derfor ikke får stjerne. så barn x har bråpket mer enn y, men får stjerne fordi det er en forberding fra h*ns side. Mens y ikke får stjerne. Eller noe sånt.

Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg synes i alle fall ikke at stjernene burde henges opp på veggen. Det blir en slags uthengning. Tenk om arbeidsgiveren hadde gjort slikt mot oss voksne.

Skrevet

Litt blandet her jeg og. På en måte syns jeg det er greit å "henge ut" de som ikke klarer å oppføre seg. Men i 2. klasse syns jeg det er for tidlig. På ungdomsskolen f.eks. så syns jeg det er mer riktig - da bør hver enkelt selv ta ansvar for hva h*n gjør. Tror som Wadjet at man får mer fokus på disiplin om man offentliggjør slikt.

Men i en andreklasse syns jeg dette er litt tidlig som sakt.

I førsteklassen jeg hadde praksis i for 2-3 år siden hadde de ett system (dvs, hele skolen hadde dette systemet), hvor elevene fikk små trekuler når de gjorde noe bra. Da var det ikke snakk om bra som å sitte i ro en time, men f.eks. "bråkegutten" fikk en kule da han delte ut blomster til en tegneoppgave, til de som ikke hadde funnet noen blomster. Med dette systemet så bestemmer lærern der og da om den eleven fortjener en kule, noe som da er veldig individuelt. Da har også alle større mulighet til å få en kule. (Dette gikk da mer på verdier som å være snill mot andre, ikke det å klare å sitte i ro en time).

Jeg syns det burde vært mer disiplin i skolen, men syns ikke ett slikt belønningssystem er måten å gjøre det på. Iallefall ikke for de minste.

Jeg tror ett sånt system fort vil bli til at de som er flinke blir redde for å ikke få stjerner, og de som ikke er flinke bare gir opp.. og da er jo poenget borte..

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hei

I min datters klasse (2.klasse) får barna en stjerne hver dersom de har oppført seg pent og ikke laget uro i timene. Stjernene henges opp på et skjema i klasserommet, så alle kan se dem, både barna og voksne (feks foreldre). Noen barn får stjerne hver dag, andre får sjeldent fordi de ikke klarer å sitte stille, feks.

Hva synes dere om dette?

:forvirret:

Jeg liker det skikkelig dårlig, av samme grunner som Wildy. Noen vil motiveres til å få stjerner, men de bråkete kan like gjerne bestemme seg for å la det gå sport i å ha færrest mulig stjerner. Tror også det kan bli for mye fokus på å bli evaluert på denne måten, mens poenget med at man skal ha ro i klassen for å konsentrere seg og slippe alle til ikke får oppmerksomhet.

Da jeg gikk i andre, ville jeg også synes det var kjempeurettferdig om en urolig elev fikk stjerne for å ikke bråke like mye som vanlig, mens de andre måtte være upåklagelige for å få det.

Skrevet

Da ungen min gikk på barneskolen fikk de "stjerne" i fellesskap. Det var en utrolig bråkete klasse med stor andel gutter, men opplegget hjalp! Her var det imidlertid en gulrot i enden, kinotur eller kosedag i klasserommet.

Stjerne for hver elev på den måten som skisseres her syns jeg ikke noe om!

Skrevet
Da ungen min gikk på barneskolen fikk de "stjerne" i fellesskap.

Det var en smart måte å gjøre det på!

Skrevet

Jeg er imot individuell belønning (av grunner som er nevnt her), men belønning for fellesskapet derimot kan være en god måte til å få arbeidsro i klassen på.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Vi har stjernesystem klassevis på min jobb i første klasse. Dette gjelder bordskikk (type, sitt til du får en ny beskjed, ikke kast mat etc). Klarer ikke hele gruppen å følge det de har fått beskjed om, ryker stjernen for den dagen. Har fungert utmerket hos oss og man ser selvsagt litt gjennom fingrene på de mest bråkete barna, ettersom de ikke har de samme forutsetningene.

Her gjelder det stjerne i to uker på rad, så er det kake/film eller en annen premie

Skrevet

Jeg er vikar (assistent) på en skole nå, og der bruker vi et veldig enkelt system med at de timene hvor det hender det er mye uroligheter, så får hver "benkerad" velge seg ett navn. Når det er uro på den benken får de ett kryss. Dette skrives opp på tavla slik at alle kan følge med.

Den raden med færrest kryss får gå ut i friminuttet først, noe som er fryktelig populært. Fungerer veldig bra, og det er stort sett alltid forskjellige rader som får flest kryss, slik at ingen bråkmakere utpeker seg i stor grad, og dermed får oppmerksomhet pga det :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig i det hele tatt, diskriminerende og en fare for stigmatisering og kanskje "redsel" for ett barn. Hva blir læringen her? " Jeg fikk ingen stjerne- jeg er ikke god nok"- skal være forsiktig med å utsette så små barn for noe slikt.

Skrevet

Veldig bra om stjernene blir gitt til hele klassen, veldig dårlig om stjernene blir gitt til hver elev. Som foreldre, hadde jeg krevd at de fjernet mitt barn fra et slikt opplegg

Skrevet

Jeg syns dette stjernesystemet er uheldig av flere grunner:

-det stigmatiserer og stempler barna på et tidlig tidspunkt i skolegangen. Det blir svært synlig hvem som er de "snille og pliktoppfyllende" og hvem som er "ulydige og umulige". Barna går inn i slike roller, og får forventninger mot seg selv og andre ut fra det.

-belønningssystemet blir løsningen på uroproblematikk i klassen, når det bør jobbes mer mot det enkelte barnet, og legge tilrette for god læring. En altfor enkel løsning på sammensatte problemer.

Hovedregel: Bruker man belønningssystemer skal man være sikker på at det blir noe som gir en mestringsopplevelse for barnet, dvs at de oppnår disse stjernene.

Alternativer:

Kan være "hemmelig lapp" i lærerens skrivebord som gir stjerne eller klistremerke dersom avtale mellom lærer og elev overholdes. Dette blir bare mellom lærer og elev. Også her skal hovedregelen om MESTRING følges.

Gjest Miss Guided
Skrevet

I mitt barns klasse har de et "stille-lys", dvs. de tenner på et stearinlys og hvis klassen klarer å være stille og jobbe konsentrert helt til lyset har brent ned så vanker det en belønning på hele klassen. Det kan være lengre friminutt, eller en hel time til frilek. De bruker ikke dette lyset hver dag, men en dag i uken. Og det fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...