Gå til innhold

Har du facebookprofil og liker du det?

Fremhevede innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Etter en del forespørsler fra venner, ga jeg etter for presset og registrerte meg jeg også, men så langt har jeg ikke blitt direkte hekta. Hører om så mange som finner igjen skolekamerater fra alle trinn etc, men selv finner jeg forsvinnende få utover de vennene jeg allerede har kontakt med via andre nettkanaler. Tror rett og slett jeg er for gammel for facebook.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tror rett og slett jeg er for gammel for facebook.

Samme her.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Takk for svar  :)

Lærte også hva det betyr å poke noen nå  :ler:

Jeg og ei veninne har drevet å poke hverandre, for å bli poke-buddies, noe det stod på to person på facebook. (på hvordan de møttes)

Jeg skjønner ikke det poke-greiene, jeg. Jeg søkte etter en jeg kjente for noen år siden, men ettersom hun har et ganske vanlig navn og ikke bilde i profilen så poket jeg henne for kanskje å få se profilen hennes. Den har jeg ikke sett noe til.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Gå inn på privacy for å endre hvem som skal ha tilgang til profilen din.

_

Jeg synes hele Ansiktbok-opplegget er blitt et evig jag etter å få flest mulig venner ("venner") i kontaktlisten sin. Det er nesten ingenting annet som skjer der inne enn nettopp det å legge til folk som venner. Så kjedelig da.

Hva skal vi bruke Ansiktbok til når vi har fått lagt til hver eneste klassekamerat fra barne- ungdom- og videregående skole, alle man har studert med (selv om det bare var ett fag og personen droppa ut), alle barndomsvenner (som rakk å flytte før man havnet i samme klasse), alle nåværende og gamle kollegaer (som du såvidt husker navnet på), ekskjærester, eksvenner, alle familiemedlemmer, naboer, nettvenner, venners venner, festvenner, fiende-venner osv osv?

Enig. Jeg tror facbook er en flopp.

Skrevet

Næringslivet har jo tatt i bruk www som nettverksbygging for lenge siden. Spørsmålet er om privatpersoner kommer til å benytte seg av det i samme grad.

Å si at Facebook er en flopp kan være farlig... det er nesten litt som å si at mobiltelefonen er en døgnflue ;) Ikke at akkurat Facebook er det jeg mener konkret, men at å bruke nettet til å finne andre gjennom et nettverk er noe vi kommer til å se mer av i framtiden.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Næringslivet har jo tatt i bruk www som nettverksbygging for lenge siden. Spørsmålet er om privatpersoner kommer til å benytte seg av det i samme grad.

Å si at Facebook er en flopp kan være farlig... det er nesten litt som å si at mobiltelefonen er en døgnflue ;) Ikke at akkurat Facebook er det jeg mener konkret, men at å bruke nettet til å finne andre gjennom et nettverk er noe vi kommer til å se mer av i framtiden.

Ja, det er mulig jeg tar feil. Nå snakker jeg om Facebook, ikke det å søke etter folk generelt. Å søke etter folk på googel har vel folk gjort i mange år?

Skrevet (endret)

Jeg tror også det kan ha noe med alder å gjøre, dog skal jeg ikke si det helt sikkert. Men jeg ser at folk jeg kjenner fra klassen og sånn som er over 40 år, har svært få kontakter, eller er ikke registrert, mens yngste eller de rundt min alder, er registrert og har alltid en haug med venner. Personlig har det ikke vært en flopp og alle jeg kjenner er registert. Selv synes jeg det er genialt, rett og slett fordi jeg har funnet igjen mange gamle venner og styrket kontakten med folk i mitt eget nettverk. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet
Jeg blir gal og paranoid snart :(

:troest:

Skrevet

Jeg begynner å hate facebook og føler meg alene for jeg bare har 6 venner og alle har over 100 :grine:

Skrevet

Jeg kan være vennen din :)

Skrevet
Da blir det akkurat som før. Du har de på lista di, men snakker aldri med dem. Etter en lang stund husker man så hvorfor man ikke gadd å ha kontakt med disse menneskene lenger til å begynne med  :tunge1:

Akkurat! Nettopp derfor jeg ikke la til hundreogfjærti stykker i Facebook-rus, men holdt hodet kaldt. Har allerede folk på MSN som jeg angrer på at jeg la til, men som jeg ikke er "tøff" nok til å slette. Ville ikke at det samma skulle gjenta seg på Facebook.

For tenk over det: er det ikke faktisk en grunn til at du ikke har kontakt med mange av disse folkene? Er det ikke bedre å treffe dem på gaten en gang hvert 10. år i stedet for å skulle vite alt de gjøre til envhver tid - og vice versa?

Skrevet
Jeg kan være vennen din :)

Jaaaaaaa :)

Ikke at jeg vil egentlig vil ha mange 100 venner for som hun over her sa er det jo en grunn til at man ikke lengere har kontakt. Men jeg vil likevel ikke væer den som bare har 8 venner :sjenert:

Ser du hva facebook gjør med meg? Det skulle aldri bli oppfunnet.

Skrevet

Jeg gidder ikke.

Har nok problemer med å få tiden til å strekke til for dem som faktisk ER vennene mine IRL, så dette blir bare pes.

Livet er for kort :)

Skrevet (endret)

Jeg er helt hekta :ler: Selv om jeg nesten ikke skriver noe der, så er jeg pålogget omtrent hele tiden når jeg er på PC'en. Hvorfor vet jeg ikke. Har ikke hundrevis av venner slik som mange har, kjenner ikke så mange engang :forvirret:

Endret av *Butterfly*
Gjest Kaploink
Skrevet

Eg har profil, men har ikkje fått allverda ut av den. No har eg ikkje verdas største nettverk slik i utgangspunktet, og få av mine ordentlege venner er registrert. For augeblikket føler eg nok at Facebook fungerar mest som eit utstillingsvindauge for mi sparsommelege mengde sosiale bekjentskap, så det spørst kor mykje lenger eg orkar vera medlem. Ikkje er eg interessert i å leggja til ein masse perifere bekjentskap frå ungdomsskulen etc. berre for å oppretthalde fasaden heller.

Ser nok at Facebook er eit fint verktøy for mange, men for meg som (relativt) sjenert har det eigentleg berre ført med seg fleire bekymringar. Har hatt moro av å snoke litt på gamle klassekameratar etc. men det kan eg like gjerne gjera med ein falsk profil all den tid eg ikkje kjem til å leggja nokon av dei til som venner.

Skrevet (endret)
Akkurat! Nettopp derfor jeg ikke la til hundreogfjærti stykker i Facebook-rus, men holdt hodet kaldt. Har allerede folk på MSN som jeg angrer på at jeg la til, men som jeg ikke er "tøff" nok til å slette. Ville ikke at det samma skulle gjenta seg på Facebook.

For tenk over det: er det ikke faktisk en grunn til at du ikke har kontakt med mange av disse folkene? Er det ikke bedre å treffe dem på gaten en gang hvert 10. år i stedet for å skulle vite alt de gjøre til envhver tid - og vice versa?

Det der slår to veier, synes jeg. For min del ser jeg at det er en grei måte å holde meg litt mer oppdatert på venner (ikke bestevenner, kanskje, men studievenner o.l) og aktiviteter innen ting jeg synes er interessante. Jeg får også oppdatert meg på hva interessante, men litt løsere bekjente driver med nå. Sosialt er det et pluss, selvsagt ikke som å ha venner rundt seg fysisk, men når man uansett bor langt unna slipper man å miste kontakten helt. Jeg jobber innen et felt hvor mye arbeid er prosjektbasert og ansettelser basert på engasjementer og kortere oppdrag, så folk flyr liksom fra det ene stedet til det andre uten at man klarer å følge med, så igjen; oversikt og oppdatering. Dessuten kan noen, selv en gang dustete skolekamerater fra ungdomsskolen, i dag være en posisjon hvor de kan skaffe meg oppdrag eller kontakter :)

Å bruke Facebook bare til å ha flest eller kulest venner på lista er ikke min greie, jeg har selv latt være å legge til "alle og enhver", men man kan jo også velge å la folk bare ha tilgang til deler av profilen, la være å legge ut info om alt osv. Man trenger ikke vite alt om hva andre gjør, eller de om deg. Jeg tror forresten jeg hadde fått helt hetta av å legge til altfor mange gamle bekjente - jeg merker allerede nå at jeg kan synes det er ubehagelig å logge meg på :ler: Men samtidig er det mest fordeler så lenge man er bevisst på bruken, lar være å skrive - evt sletter - ugjennomtenkte og teite åpne innlegg osv.

Edit: Og MSN; jeg takler ikke å bruke chatteprogrammer lengre, har boikottet MSN et år... Samtaler på Facebook tar i hvert fall SLUTT, i motsetning til endel på MSN... og man kan svare når man vil.

Endret av dront
Skrevet

Enig med deg. Angående privatpersoner og nettverksbygging - endel av oss er jo både privatpersoner og trenger kontakter og nettverk i forbindelse med arbeid. Sånn sett er Facebook muligens bra. Ren privat nettverksbygging via nett i form av å ta opp igjen kontakten med alle man noensinne har kjent kan om ikke annet bli et interessant eksperiment - jeg har litt lite tro på det. Men mange av oss har bodd så mange steder etter oppveksten at vi har etterlatt folk her og der vi egentlig gjerne ville holdt kontakten med - og som det er mulig å lete opp igjen nå, kanskje. Plutselig bor de i nærheten igjen, f eks - da kan man bevege seg vekk fra nettet og ut på kafé.

Skrevet

Niks!

For det første tror jeg jeg er "for gammel" i den betydning at mine gamle venner neppe befinner seg der inne ;) . For det annet er det temmelig mange gamle venner som kan få lov til å forbli akkurat det. Det er en grunn til at vi ikke har kontakt mer, for å si det slik. De jeg ønsker å ha kontakt med på det nåværende stadium i livet har jeg på mail, telefon og julekortnivå - eller jeg møter dem IRL.

Men man skal aldri si aldri, kanskje jeg en gang blir så nysgjerrig at jeg registrerer meg jeg også.

Skrevet

Dette minner meg litt om diskusjonene som tok av da mobiltelefonen fant innpass i Det Norske Samfunn. "Nei vet du hva, å snakke i telefonen på café er da bare sååå passé" osv... Tenke seg til å snakke høyt på bussen med et menneske som ikke befant seg på samme sted. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...